Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Turbinmotor

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Red face Turbinmotor

    Hej

    Är turbinmotorer svårare att flyga med än en vanlig metanol, bensin eller elmotordriven helikopter och finns det turbinmotorer till eldrivna helikoptrar?

    På denna video visas en T-Rex 700 med turbinmotor som verkar vara bensindriven.

    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Standard

    Tror inte den går på bensin utan på diesel eller fotogen.

    Att flyga en turbinmodell är inte svårare eller lättare än en el eller metanolmodell men kräver mer utrustning runtomkring och kostar många gånger mer än el elr metanol.

  3. #3
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Red face

    Citat Ursprungligen postat av cyberpete Visa inlägg
    Tror inte den går på bensin utan på diesel eller fotogen.

    Att flyga en turbinmodell är inte svårare eller lättare än en el eller metanolmodell men kräver mer utrustning runtomkring och kostar många gånger mer än el elr metanol.
    Ok, tack för ditt svar .
    Mathias, simulatortränad.

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hade nog velat var väldigt säker på spakarna innan jag konverterar en 8000+kr helikopter för att hantera en 24000+kr motor och våga flyga den

  5. #5
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Hade nog velat var väldigt säker på spakarna innan jag konverterar en 8000+kr helikopter för att hantera en 24000+kr motor och våga flyga den
    Drömmar kostar ingenting men håller fullständigt med.. lite realist måste man ju vara

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Drömmar kostar ingenting men håller fullständigt med.. lite realist måste man ju vara
    Absolut Håller med.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Hej

    Är turbinmotorer svårare att flyga med än en vanlig metanol, bensin eller elmotordriven helikopter och finns det turbinmotorer till eldrivna helikoptrar?

    På denna video visas en T-Rex 700 med turbinmotor som verkar vara bensindriven.

    Det som ofta spökar till det med turbinmotorer är priset! Även väldigt erfarna piloter blir nervösa när det är mycket pengar i luften och gör dumma misstag de annars aldrig skulle göra.

    Det som skiljer en helikopter är gasresponsen, det tar tid att snurra igång om när det väl är igång så tar det tid att varva ner. Elmotorn kan man stänga av direkt medan turbinmotorn varvar ner sakta. Även om du väljer att stänga av den på sändaren så tar det en viss tid innan den reagerar.

    Skall du köra en helikopter med MW44 motorn så verkar de flesta avråda från Trex och istället rekommendera Bergen Magnum 44. http://www.bergenrc.com/44Magnum.php

    Nu flyger inte jag jättemycket helikopter och andra tycker kanske annorlunda, men för mig känns det bättre att ha motorn pekande bakåt som i Magnum 44 än att montera den längst fram i nosen på som Trex, med tanke på om man kör i backen om inte annat.

    Modellturbinmotorerna går på Jet A1 precis som riktiga jetmotorer eller på Diesel som har många fördelar så som mindre lukt vid förvaring. Diesel och Jet A1 är i princip samma sak fast med olika mycket olja i från början enkelt förklarat. Antingen kör man Jet A1 med lite mera olja, eller Diesel med ungefär hälften av oljan.

  8. #8
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det som ofta spökar till det med turbinmotorer är priset! Även väldigt erfarna piloter blir nervösa när det är mycket pengar i luften och gör dumma misstag de annars aldrig skulle göra.

    Det som skiljer en helikopter är gasresponsen, det tar tid att snurra igång om när det väl är igång så tar det tid att varva ner. Elmotorn kan man stänga av direkt medan turbinmotorn varvar ner sakta. Även om du väljer att stänga av den på sändaren så tar det en viss tid innan den reagerar.

    Skall du köra en helikopter med MW44 motorn så verkar de flesta avråda från Trex och istället rekommendera Bergen Magnum 44. http://www.bergenrc.com/44Magnum.php

    Nu flyger inte jag jättemycket helikopter och andra tycker kanske annorlunda, men för mig känns det bättre att ha motorn pekande bakåt som i Magnum 44 än att montera den längst fram i nosen på som Trex, med tanke på om man kör i backen om inte annat.

    Modellturbinmotorerna går på Jet A1 precis som riktiga jetmotorer eller på Diesel som har många fördelar så som mindre lukt vid förvaring. Diesel och Jet A1 är i princip samma sak fast med olika mycket olja i från början enkelt förklarat. Antingen kör man Jet A1 med lite mera olja, eller Diesel med ungefär hälften av oljan.
    Jaha, det var ganska mycket som skiljde elmotorn och turbinen åt. Det som jag tycker skulle vara fräckt isåfall är turbinmotorns vinande ljud och att den som du säger varvar upp långsammare respektive bromsar långsammare. Det blir ännu mer likt en riktig helikopter anser jag. Men om nu turbinen är mycket dyrare så vet jag inte hur det blir .
    Mathias, simulatortränad.

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Klart du skall satsa på en turbindriven helikopter med skalakropp.

    Då är du kung.
    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •