Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Total KRASH av multikopter! F*N

  1. #1

    Standard Total KRASH av multikopter! F*N

    Jag flög fpv med min y6:a, men efter några minuters flygning så hör jag något som låter som att propellern slår i något. Den börjar snurra okontrollerat och rör sig fort emot marken, när den slår i marken ser jag något som ryker kraftigt. Det visar sig vara det ena fartreglaget som brinner. FAN antar att det bara är att kasera mina t motors som satt på, känns inte som att de är speciellt balanserade efter nedslaget. Hela ramen är sönderslagen.

    Nu spekulerar jag i vad som kan ha hänt, den har fungerat felfritt många flygningar och plötsligt brinner fartreglaget upp?

    Det var flashat med simonK.

    Hoppas bara att allt annat som var på maskinen har klarat sig som: Gopro3 black, vtx, osd, naza, fpv kamera...
    Vågar man använda batterierna som var på, eller ska jag kasera dem?

    MVH Defuncta

  2. #2

    Standard

    Tråkigt när sånt inträffar!

    När det blev kortslutning i min bixler och det rök och osd brann upp så har jag inte haft några problem med mitt batteri iallfall

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Om batteriet inte blivit skadat eller ändrat form så är det helt ok att använda dom igen.
    Trist när sånt händer. Ett fartreglage kan brinna. Det hände mig. Ett 40A som bara plötsligt gav ifrån sig en rökpelare. Sedan dog det.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Om batteriet inte blivit skadat eller ändrat form så är det helt ok att använda dom igen.
    Trist när sånt händer. Ett fartreglage kan brinna. Det hände mig. Ett 40A som bara plötsligt gav ifrån sig en rökpelare. Sedan dog det.
    Tråkigt! Där är ju flygplan lite bättre då de inte ramlar ner som en livsfarlig klump om ett fartreglage börjar brinna...

    Väldigt glad att det inte var min stora vulcan med wkm och nex5n som ramlade ner, och att jag var ensam över en åker när skiten ramlade.

    Jaja blir att ta nya tag, har beställt en TBS Discovery nu hoppas tbs esc:en är bra

  5. #5

    Standard

    Tråkigt när det händer. Akta dig för kontakterna på TBS esc har hört att dom ska va lätta att bryta (Vet att det har hänt sickan och trappy är själv medveten om det).

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Tråkigt när det händer. Akta dig för kontakterna på TBS esc har hört att dom ska va lätta att bryta (Vet att det har hänt sickan och trappy är själv medveten om det).
    Tack, ska tänka på detta!

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Jaja blir att ta nya tag, har beställt en TBS Discovery nu hoppas tbs esc:en är bra
    Supertrist!! Bara att investera sig ur krisen

    Jag vet att de senare batcharna från TBS är bättre än innan. Var väldigt försiktig med de fastlödda bullets som sitter på! Ta helst bort dem och löd kablarna direkt på, de lossnar lätt. Det finns fall där de vibrerat loss.

    I övrigt fungerar de fin-fint Även om det verkar som de är lite känsligare för krasher än vissa andra.

    --
    S

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Supertrist!! Bara att investera sig ur krisen

    Jag vet att de senare batcharna från TBS är bättre än innan. Var väldigt försiktig med de fastlödda bullets som sitter på! Ta helst bort dem och löd kablarna direkt på, de lossnar lätt. Det finns fall där de vibrerat loss.

    I övrigt fungerar de fin-fint Även om det verkar som de är lite känsligare för krasher än vissa andra.

    --
    S

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
    Ja de låter säkrast att skippa kontakterna.... Tråkigt att den inte kommer för än mitten av maj bara, kan ju inte vänta så länge

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tyckte jag laste pa nagot forum att reglagen kan overhetta med simon k mjukvaran, da den ligger pa gransen av vad de ar designade for.

    Annars ar en oktokopter bra gor inget om en propp/motor slutar att fungera, har haft tva proppar som lossnat utan att jag markte det, upptackte efter flygning, dock var inte propparna brevid varandra.

    Bara pa det igen, bygg en ny vet jag.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Tyckte jag laste pa nagot forum att reglagen kan overhetta med simon k mjukvaran, da den ligger pa gransen av vad de ar designade for.

    Annars ar en oktokopter bra gor inget om en propp/motor slutar att fungera, har haft tva proppar som lossnat utan att jag markte det, upptackte efter flygning, dock var inte propparna brevid varandra.

    Bara pa det igen, bygg en ny vet jag.

    Balsa regn
    Ja jag läste med de på rcgroup, så jag är inte direkt ensam om de... Men en oktokopter kanske blir lite längre fram sen, verkar ju sjysst med extra säkerhet

    Här är ett klipp ifrån händelsen:

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Härlig rök, dock dyr och sicken spinn, tur man inte satt i.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Standard

    Y6 - är inte tanken med det att det skall vara redundant?

    Man ser rök redan innan det smäller till, är någon motor skadad? kanske en magnet som lossnade pga värme och nöp fast?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Y6 - är inte tanken med det att det skall vara redundant?

    Man ser rök redan innan det smäller till, är någon motor skadad? kanske en magnet som lossnade pga värme och nöp fast?
    Nu när jag känner på den motorn som escen brunnit så känns den lite trögare snurrar inte alls som de andra. Men den sitter ju inte fast, dock vet jag inte om det kunde skett i luften eller i smällen med marken. Men det är helt klart en intressant aspekt.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    är den trög att snurra när du har escen kopplad till den eller motor lös ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    är den trög att snurra när du har escen kopplad till den eller motor lös ?
    Den är trögare än de andra motorerna när ingen ström är till kopplad.

    Kan de varit så att någon magnet i motorn har kommit fel, vilket gjort att motståndet ökat och där med spänningen. Sen brann escen upp när spänningen blev för hög?

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det jag menar är att om du har dom tre trådarna inkopplade till escen oavsett om du har ström på eller ej så tyder trögheten på att det är kortis mellan två faser .
    om en magnet ligger fel så borde det nog komma så det skrapar i.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Vet inte om det är kvaliten på filmen, men jäklar va gött ljud y6an ger ifrån sig.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Vet inte om det är kvaliten på filmen, men jäklar va gött ljud y6an ger ifrån sig.
    De beror nog på att gopron sitter i sitt undervattensskal (som tur var) så allt ljud isoleras väldigt bra.

    simonarvestrand Jag har kopplat bort escen och det är samma, den är trögare än de andra. Men inte jätte trög, slår jag till på propellern snurrar den bara knappt ett halvt varv.

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tror nått lager gett sig eller axeln krökt sig lite
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #20

    Standard

    Nu blev man lite nojjig, ska man bygga om den stora hexan till octa? :P
    Hexan väger 4,7 kg med kamera så de blir ju rena dödsmaskinen med sina vassa motorfästen i 3mm kolfiber om den ramlar ner...

Liknande ämnen

  1. Nybörjare inom multikopter
    Av Donnyponny i forum Nybörjare
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 18:02
  2. Multikopter-propellrar?
    Av Ålänning i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 23:03
  3. Frågor om multikopter:
    Av Roggan81 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 08:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •