Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Så kallade köpare

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Så kallade köpare

    Jag har börjat tröttna lite på folk som hänger på forum runt om och bland annat här.
    inte allmänt utan just så kallade köpare, jag har råkat ut för lurendrejare som försöker fördröja betalningar för att man skall skicka och dom skall slippa att betala ( jag skickade aldrig något men flera blev blåsta. )

    Och nu senast en person som säger att han skall köpa en helikopter av mig och skall föra över pengar om nån dag , när den dagen gått så skulle han föra över pengar "ikväll" 4 dagar senare skickar jag pm och undrar hur det gått då jag inte ser några pengar på kontot, inget svar, nytt pm nån eller ett par dagar efter inget svar, ( ser att han varit inne här massor gånger och även sett att han kikat i sin pm box)

    Är det så att man har ekonomiska bekymmer så är det ju bara att man säger något eller ?

    Jag har hållit på min helikopter en vecka nu och sagt nej till en annan köpare som förmodligen köper något annat under tiden , blir så trött .

    Är det fler som råkat ut för detta ?

    va bara tvungen att skriva av mig lite , så trött på allt snack utan verksta'.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #2

    Standard

    Ja du, suck - two sides of the coin - man möter alla sorter i forum; fördelen med ett relativt litet forum är ju att man lättare kan kolla runt o få ett hum om vad man ev har att göra med som du gjort.

    Sälj till första som betalar när det krånglar som du beskriver...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3

    Standard

    Hmm, jag håller just på att sälja några flygetyg för att få plats i hangaren för nya projekt och undrar också om detta. Ska jag kräva att betalningen finns på mitt konto innan jag skickar varan? Köparen kan ju inte veta att jag är seriös och varken äger eller skickar varan! Hittills har jag utgått från att den som funnits på forumet under en längre tid är seriös.
    /Leif

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Skickar endast innan betalning till sådana som jag har haft mycket kontakter med och helst gjort flera affärer med innan.
    Rekomenderar ingen att skicka innan.

    Annars får man köra med köra med paypal eller andra lösningar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 202
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Just helikopter har jag och flera råkat ut för på ett annat forum. simonarvestrand vet om detta via PM på det forumet men jag kan ju bara nämna det här också och falla in i TS kör att aldrig aldrig skicka innan pengar är inne på kontot. Inga pengar inga varor.

    Det är flera som blivit uppvaktade av signaturen "kenta" på ett svenskt helikopterforum, Han bjuder ett rimligt pris och säger han skall betala, för att sedan gå under jorden. Efter en del jagande får man tag i honom som åter igen lovar att betala och jagar på skickandet. Pengar kommer inte och jag följer min grundregel att inte skicka utan att fått pengar. Efter ytterligare fråga om vart betalningen blev av får man skäll och en snyfthistoria kombinerat med ett riktigt skambud.

    Så skicka aldrig utan pengar i handen! Ännu viktigare om man behöver pengar fort, för blir man blåst har man ju varesig pengar eller varan.

    Skicka aldrig utan att ha fått pengar! Hellre en utebliven affär än en blåsning.
    Superhero

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jupp jag minns det, samma person som person nummer 1 i mitt första inlägg då .
    just den va grymt duktig på att skriva historier dock , författare va nog hans grej.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kolla upp hans ip-adress...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Just helikopter har jag och flera råkat ut för på ett annat forum. simonarvestrand vet om detta via PM på det forumet men jag kan ju bara nämna det här också och falla in i TS kör att aldrig aldrig skicka innan pengar är inne på kontot. Inga pengar inga varor.

    Det är flera som blivit uppvaktade av signaturen "kenta" på ett svenskt helikopterforum, Han bjuder ett rimligt pris och säger han skall betala, för att sedan gå under jorden. Efter en del jagande får man tag i honom som åter igen lovar att betala och jagar på skickandet. Pengar kommer inte och jag följer min grundregel att inte skicka utan att fått pengar. Efter ytterligare fråga om vart betalningen blev av får man skäll och en snyfthistoria kombinerat med ett riktigt skambud.

    Så skicka aldrig utan pengar i handen! Ännu viktigare om man behöver pengar fort, för blir man blåst har man ju varesig pengar eller varan.

    Skicka aldrig utan att ha fått pengar! Hellre en utebliven affär än en blåsning.
    Bra att signaturen nämns även om rötägget ifråga förmodligen byter..

    /Micke

  9. #9

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Annars så finns det några sätt att gardera sig för såväl köpare som säljare om man inte känner varandra.
    Det finns dels Payson och det som Blocket har - Internetgirot. Köparen betalar in pengar dit där dom tillsvidare är låsta och säljaren får besked om detta och skickar varan. Köparen får varan och antingen godkänner denna och då betalas pengarna ut till säljaren, - eller är inte nöjd med varan. Den skickas då tillbaka till säljaren och när säljaren fått tillbaka sin vara så betalas pengarna tillbaka till köparen. Rättvist för bägge parter.
    Enda nackdelen är att dom tar ut en avgift på 5% av köpeskillingen, men det kan det vara värt för säljaren.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 224
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ett annat syndrom är säljare som lägger massor av tid på att tala för varan men var i landet den finns....
    Det får man forska i.
    Varför inte bara skriva ut att pryl si och så finns där och där??
    Man förstår inte allt här i världen.
    Annars håller jag med ovanstående..först pröjs, sedan skicka.
    Föedrar att träffas och skaka hand, annars är jag nog ganska ovillig att handla på annonser generellt.
    // Mats W

  11. #11

    Standard

    Kan inte annat än att hålla med och jag tycker det är bra om folk som blir blåsta nämner det i forumet, gärna med personens användarnamn. Annars kan jag bara rekommendera payson/paypal mm. Tryggt och säkert, blocket kör ju med "Blocketpaket" i samarbete med Schenker. Kanske vore något att kolla upp för rcflyg.se. Skickar man med blocketpaketet är det dessutom försäkrat. Jag sålde en Dx8 för ett tag sen via blocket, schenker lyckades dribbla bort radion... Jag fick efter några veckor den summan som jag och köparen hade kommit överens om utbetalat av Schenker/blocket. Köparen fick tyvärr ingen radio, men han hade ju heller inte betalat något innan den blev skickat. Alla nöjda tillslut, trots en hel del strul.

  12. #12

    Standard

    Generlellt sätt bör man nog inte skicka innan köparen satt in pengar. En del forum har betygssystem på säljare/köpare. Kan kanske vara nått..
    "Allting beror på allting"

  13. #13
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Generlellt sätt bör man nog inte skicka innan köparen satt in pengar. En del forum har betygssystem på säljare/köpare. Kan kanske vara nått..
    Tradera är ett forum med betygsystem. Jag råkade betala min månadsavgift två gånger till dom och fick ett mindre helvete innan dom fick fingrarna ur och betalade till baka mina penger.
    Nästa gång fick jag krav på en förseningsavgift som jag betalade omgående, samma dag fick jag mail om att den avgiften skulle inte betalas, det var så dax då, och någon återbetalning gjordes inte då summan var för liten enl. deras regler om återbetalning. Man undrar ju hur många gånger det förekommer?

    PS. Jag hade aldrig några negativa omdömen på Tradera!

    Roger.
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  14. #14

    Standard

    Förstår att du är upprörd men jag menar betygssystem på säljare köpare här i forumet och inte betyg på hur Tradera beter sig :-) (Fick också en saftig förseningsavgift av dom en gång..)
    "Allting beror på allting"

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    undra om det va så att personen som nu skulle köpa min helikopter helt enkelt misslyckades med sin blåsning ?
    han glömde skicka sin adress .

    Jag tycker inte att ett forum ska ha en massa system för handel det är ju inte huvudgrejen här bara en bonus funktion
    som man får vara försiktig med.

    Jag har iallafall en Logo600 komplett över ifall någon vill ha
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Hej
    Vad är det som säger att köparen är sämre än säljaren? Hur vet jag som köpare att dels varan kommer och dels att den är
    i omtalat skick? Det är defintivt vanligare med oärliga säljare än köpare på tex blocket, helt enkelt för att det är lättare att tjäna pengar på det viset än att behöva sälja någon pryl innan man "tjänar" något.

    Nä jag tycker nog oxå att det enda rättvisa isf är tex payson. Med detta sagt så är det för mig personligen för omständigt, och kommer fortsätta köpa av personer som jag uppfattar som ärliga nog att chansa på. Sen om det är förskottsbetalning som gäller så får det ju vara så.......

  17. #17


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pioon Visa inlägg
    blocket kör ju med "Blocketpaket" i samarbete med Schenker. Kanske vore något att kolla upp för rcflyg.se. Skickar man med blocketpaketet är det dessutom försäkrat.
    Kan hålla med om Blocketpaketets förträfflighet. Har använt det en gång och det kommer garanterat att bli fler gånger. På det viset blir det ju lite svårare att luras oavsett man är köpare eller säljare i och med att pengarna stannar i mitten så att säga till båda är nöjda.
    Det är väl bara att offra 30:- på en annons på Blocket och utnyttja Blocketpaketet även om varan är såld här genom forumet?

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter_L Visa inlägg
    Det är väl bara att offra 30:- på en annons på Blocket och utnyttja Blocketpaketet även om varan är såld här genom forumet?
    Bra idé, det går nog att använda sig av blocketpaketet utan att ha annonserat på blocket. https://www.blocket.se/blocketpaketet/boka.htm
    Känns som den bästa och säkraste lösningen oavsett om man köper eller säljer.

  19. #19

    Standard

    Det här ämnet dyker upp ibland och jag får alltid samma reflektion. Vi får inte glömma att 99,99% av alla som köper/säljer i den här lilla ankdammen är hederliga, trevliga modellflygarvänner. Jag har köpt och sålt en hel del här och på smff och har med ett enda undantag alltid tyckt att det har fungerat perfekt. Jag begär inte alltid pengar i förväg och håller inte på med blocketpaket, internetgiro osv. Ett enkelt telefonsamtal ger i mina ögon en bra och snabb uppfattning om vem det är man har att göra med och räcker för mig.

    Min tråkiga historia innefattade en av kändisarna på forumet som i samma veva fick ta emot kritik i någon tråd för att inte ha skickat sålda saker utan det slutade med pengarna tillbaka efter bråk på forumet. Jag var på väg in för att säga att jag hade handlat med vederbörande och ta denna i försvar men lät bli eftersom det verkade lösa sig. Lite senare köpte jag själv av samma person igen. Pengar skickades av mig men inga prylar kom. En lång rad telefonsamtal och mail senare fick jag pengarna tillbaka. Det hävdades att allt kommit bort i posten vilket kanske var fallet, jag hade i alla fall inga bevis på motsatsen utan det var bara beklagligt i så fall. Säljaren erbjöd sig att ta hem en ny från Tyskland och sälja till samma pris som ersättning vilket ju lät väldigt generöst, jag tackade ja men hörde sen inget mer.

    Lite längre fram frågade jag om en gammal annons som personen i fråga hade ute fortfarande gällde, och fick till svar att så var fallet, och ja - ersättningsprylen från Tyskland fanns nu hemma så den kunde levereras den också. Lite mail och telefon from & tillbaka om priset på den nya affären så sa jag - bra! Jag tar det hela. Skicka mig grejjerna först den här gången så skickar jag pengar när jag har fått det, och för guds skull använd ett spårbart alternativ nu i posten, jag hade ju betalat för sån frakt förra gången och gör det nu också. Svaret på det blev totalt tystnad och inte ett pip. Det är faktiskt enda gången som det har strulat för mig genom åren och jag har köpt & sålt mycket som jag upplever det.

    Alltså, döm inte majoriteten för att någon stökar och beter sig i illa. I mitt fall har jag säkert 100 trevliga och ärliga kontakter och en som blev lite konstig.

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det finns massvis både bra köpare och säljare på forumen här absolut, jag både köper och säljer rätt mycket hela tiden och i dom flesta fall går det bra.
    men när man råkar ut för dom oseriösa så blir man så trött. köper man och säljer mycket så råkar man för eller senare ut för äggplantorna som inte är seriösa och det är inte skoj.

    I det senaste fallet så är ju ingen skada skedd mer än att jag sitter med en maskin som kunde blivit såld till en annan men eftersom jag va just och väntade in köparen som va först så blev den inte såld alls.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. VARNING för oseriös köpare
    Av Sebbe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •