Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: APM 2.5 strömmatning?

  1. #1

    Standard APM 2.5 strömmatning?

    Har en APM 2.5 som jag använder på en liten Quad i nuläget, vad det gäller ström till denna så matar jag från esc'arna på Output sidan, APmm i sin tur matar ju sedan Rc mottagaren...

    Tanken är att flytta över denna till en Octo, här har jag inte längre möjlighet att mata korten via esc'en utan kommer ha en separat matning till kortet, då alla utgångarn nu används går det inte mata på dom, power modulen kan jag tyvärr inte använda då det blir lite större strömmar än vad den klarar av..
    Alla ingångar på APM'en input sida kommer också vara upptagna från RC mottagare..

    Någon som vet hur man egentligen ska mata APM i detta senariot?

  2. #2
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena!

    Du behöver 2st strömkällor, en på input och en på output. Jp1 måste vara ur så du separerar de två källorna. Jord är samma, det är bara + som är delad. Powermodulen är sjysst för den ger mah och volt på ett enkelt sätt till mission planner (om du kör telemetri) och till minimosd. Den ger 2.25ah vilket är tillräckligt för apm+gps+telemetri+rx. Kör du fetare gimbalservon så kör en >5ah bec på output. Jag kör en fet 1.5F konding på input för säkerhetsskull om det skulle bli strömdipp efter att ha läst om brownouts. Nästan alltid är det servon som drar då iofs. Glöm inte att lägga på all loggning innan du kör så du kan analysera flygningen.

    Just det, du kan lägga på ström med en Y kabel om alla portar är upptagna. Koppla ur signal bara.

    Lycka till!!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  3. #3
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Men kör du bara 8st fartreglage fungerar det ju med en bec på input och jp1 stängd. Fartreglagen drar ju inte ström från output på samma sätt som servon.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  4. #4

    Standard

    Okey, tack för svaren
    Du verkar du kunna bra mycket mer än mig om detta så jag var inte riktigt med..
    Om jag har JP1 i så räcker det med matning input?
    Jag är relativ ny på APM, som det är nu har jag bara fått igång det på en liten quad, där kör jag med matning från escarna in på output pinnarna, detta i sin tur matar ju Rc recievern genom input pinnarna. Jag har minimosd och telemetri samt gps inkopplat också..

    PÅ det jag har tänkt bygga nu är det 8 st T motors 370kv, dessa skapar ju ganska bra strömmar och kan komma över de 90 A som power modulen klarar, dock tror jag den modulen jag har (som jag inte använt än) bara klarar 60A..

    I detta fallet har jag tänkt använda 6S accar så jag har beställt en UBEC på 7A som jag ska mata APM med.. Men ska jag använda en y kabel på en av outputpinnarna där jag matar från Ubec och bara använder signal till Esc? Ska jag gör samma på input också att jag använder y-kabel där med samma princip?

    Jag har inte använt gimbal på APM än utan bara på Naza'an.. Var inte riktigt med på vad jag behöver göra för att kunna använda Gimbal med APM? Servona på gimbalen är ju ganska kraftiga så jag antar att det suger rätt bra genom APM'en?
    Är inte riktigt med på det där med kondingen? Uppskattar alla hjälp Tänkte försöka göra "allt" rätt från början nu..
    Som du säkert förstår är mina elektro kunskaper begränsade

  5. #5
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena!

    Det tar ett tag att lära sig APM, har läst massor och använt APM ett tag.

    Ok, är Jp1 bryggad (liten jumper i närheten av input) så kan du mata från input. Den är lite kinkig och vill helst ha 5.3v. En diod sänker spänningen till ca 5v internt. Många kör dock med 5v och det funkar bra. En del bec kan ställas lite högre. Kör escarna med borttagen plus och minus, bara signal. De får ju minus från batteriet ändå. Man vill inte ha 2 strömkällor som jobbar mot varandra. Kondingen är som ett extra batteri som täcker upp om något skulle dra lite mer ström under någon millisek.

    Du kan köra med en 200a sensor som denna så får du mah i minimosd:http://se.farnell.com/allegro-micros...3cb/dp/1791391

    Lite trött nu men det finns mycket bra info på diydrones.com

    Lycka till!!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har den inte gemensam minus? Låter i mina öron obra

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Den är gjord för att drivas med ett batteri och då är det svårt att separera jord. Det handlar bara om att skilja på strömkällorna. Sitter den på ett segelflyg med 8 servon dras en hel del ström och man vill inte riskera dippar i matningen till APM. Inte heller vill man att för mycket ström rusar genom APM. Bifogar 2 bilder som förklarar de separata kretsarna lite tydligare.

    Enkel skiss där man ser att JP1 separerar In/Out
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	38697

    PNG av Eagle/CAD från APM2.5, i lila är Output. Du ser tydligt att JP1 sätter ihop + mellan in/out
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	APM2_5SimplifiedPower.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	80,1 KB 
Id:	38698

    Fasen, nu måste jag göra tårtor till sonens födelsedagskalas! Snabba byten!

    Ha det gött,
    Calle
    Senast redigerat av rfnoise den 2013-05-05 klockan 08:43.
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  8. #8

    Standard

    Ok, tack för utförliga beskrivningar, dock är man nog lite trög..
    Men av din bild så antar jag att om man matar på input sidan och vill få ut ström output pinnarna så måste JP1 vara byglad?

    Men som i mitt fall då där jag har 8 escar, där räcker det att använda signalkabeln på output pinnarna.
    Om jag matar på input sidan så använder jag en Y-kabel då alla ingångar kommer användas, är det riktigt?
    Så från min UBEC så lägger jag en konding emellan den och min y-kabel som matar input sidan på APM'en?
    Om jag inte använder några servon så ska inte JP1 vara bygglad? Men om om jag nu har tre tunga servon till gimbalen som drar en del ström, räcker det då med att bara byggla JP1? Innebär detta då att strömen som matar gimbal servon inte passerar i APM utan går i en krets "utanför" APM'en?

    Utan att veta bättre så har jag beställt den 200A sensorn du länkade till (var ju nästan gratis). Hur används denna? Kan jag använda den, modifierar jag min nuvarande power module med denna och sedan matar APM'en?

    Hoppas tårtorna och kalaset blev "kalas" bra (hälsningar från Gbg)..

    Tack för all hjälp

  9. #9

    Standard

    Helt missat att det finns en ny sida för arducopter nu..
    http://www.ardupilot.com

    Läste på denna sidan vilken stämmer bra med din ritning
    http://copter.ardupilot.com/?wiki=apm25board_overview

    Är det rätt att om jag tar ström från min UBEC och matar input sidan på APM'en med GND och spänning på den sidan, JP1 låter jag vara öppen. Sen tar jag samma matning från min ubec och matar via y-kabel på output sidan (behöver ingen GND då det är samma som på inputs, kan man dra med GND?).. Även då strömen går igenom kortet så ska det inte skadas om jag har lite större belastning från servon?

    Kollade lite på Amp sensorn du länkade till, är det bara att dra matning via den och sen går det ut en treledare från den men en analog signal för aktuell ström. Men måste denna matas med 5V också, drar man isf detta från UBEC'en?
    Antar att man någonstans också måste ställa in i MP vilken "range" denna sensor ger och vad det motsvarar i ström?
    Nu mäter ju denna ström, men kan man mäta volt också för se hur mycket man har i accen?

    Många frågor, säkert många dumma men man kanske lär sig något också

  10. #10
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena, nu ska vi se!

    Först JP1, stänger du den så får du samma ström på input och output - de sitter ihop. Mata från input och du kan ha servon på output som drar ström. Har du FETA strömslukare på output så kör du med två UBEC (en på varje sida) och JP1 öppen. Kondingen är en extra option som du kan skippa om du vill. Den sätts på plus och minus på input för att agera strömbuffert om det skulle bli en peak.

    Om Allegro sensorn, ja mata ena benet med 5+ andra med - och så får du en varierande spänning på Vout som motsvarar ampere. Man kan ställa detta i MP. För volt så måste man bygga en RC krets, som får ned dina 6S till högst 5v där 5v får motsvara full volt. Det kan MP också hantera. Sök lite på det så kan du hitta omvandlare för att få rätt värden. En resistor och en konding används.

    Tårtan blev god!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  11. #11

    Standard

    Klockrent, då är jag med.. Då byglar jag och endast matar på input sidan..

    Volt är ju egentligen det som är mest aktuellt att mäta så man har lite hum om flygtid, googlade lite på det men blev inte så klok, har du lite mer ledtrådar om det?

    Hittade denna länken
    http://diydrones.com/forum/topics/ap...oltage-sensing
    Något om voltage devider osv, lite oklar på vad det är. Hade ju varit grymt att få till en sånn innan man bygger ihop spektaklet..

    nu ser jag visst ut att hittat en färdig produkt tror jag
    https://www.sparkfun.com/products/10644

    Kan det stämma?


    Stort tack för all hjälp
    Senast redigerat av evilaid den 2013-05-05 klockan 22:27.

  12. #12
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tja!

    Nu ska jag krångla till det för dig till det enklare; Testa strömuttaget när du byggt klart, säkra farkosten och bränn på med en wattmätare. Kommer du i närheten av 90A? Detta är ju på full gas och det kommer du ju aldrig att köra på? Då kan du ju lika gärna köra på power modulen? Om du går totalt utanför spec på PM så kan du fortfarande använda den till voltmätning. En av mittenkablarna från PM till APM är current sens och den kan du knipsa och köra på egna sensorn med volt sens intakt? Bara en tanke.

    Just det, kör du på PM om den håller måttet - ta bort JP1 och kör separat strömkälla på output om du kommer att ha servon där. Om inga servon, lämna JP1. PM ska klara att driva allt då ESCarna inte drar någon ström. Lite mer info att sova på nu va?

    Dubbelkolla gärna på diydrones forumet om du fortfarande är osäker. Finns folk där med octos som tänkt samma tanke om och om igen.

    Ha det gott!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  13. #13

    Standard

    Tja!!

    Jag tyckte det började klarna men nu ställde du till det för mig
    Innan det blir brushless så kommer jag har servostyrd gimbal vilken kommer matas från APM..

    OM vi bestämmer att jag gör så här:
    Jag beställer 180A sensorn från sparkfun och kör på den.
    Jag har min 7A UBEC som jag matar APM med på input sidan, JP1 bygel låter jag sitta på.. Om jag nu tror att min 7A räcker så måste väll detta upplägget fungera?

    En annan fråga, vad händer om min sensor skulle bränna, slår den ut så jag inte får ström till mina Escar och motorerna stannar? ska jag lägga den parallelt? eller tänker jag fel nu..

    Saken är att jag kommer över 90 med den motorruppsättning och acc som jag använder..

    skyller tjatiga frågor på kväll och okunskap ..

    Ha det!

  14. #14
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Ok, bygla plus ubec på input, det blir bra! Ja du kan bränna sensorn så matcha den mot högsta ström

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  15. #15

    Standard

    Kom på något inatt

    Med octo så får man ju lite redudans vid ett motorbortfall..
    Funder lite på min UBEC hur bra den är, jag beställde 2 UBEC så jag tänkte om man kunde använda 2 st UBEC, så skulle gå sönder så finns dte fortfarande matning till APM'en.. Är dte möjligt och hur skulle jag sätta den?

    tja tja

  16. #16
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Du kan ju alltid köra två UBEC parallellt med varandra men det känns lite overkill?

    Här har du en som pratar octo och APM. Han har en APM2 men det är i princip samma layout som APM2.5. Det ligger ett kopplingschema där som är i princip vad vi pratat om. JP1 stängd, bec på output (vi sa väl input men det spelar ingen roll) +- borttaget på escar och RX har bara signal på alla kanaler utom drivningen där + och - finns.
    http://diydrones.com/forum/topics/apm2-octocopter

    Du är rätt så modig som slänger ihop en octocopter som första APM projekt måste jag säga!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  17. #17

    Standard

    Då tror jag nog jag gör det, finns det någon nackdel? Jag bara tänker att då har man säkrat det rätt bra..
    Skulle det vara lite halvkvalitet på BEC'en och den brinner så är man ju rätt körd men med två, då är man SAFE

    Grejen är att jag har kört APM'en på en liten quad och det är inga problem, funkar rätt bra. Lite trix med parametrarna samt att den kanske är lite överriggad för så lätt maskin men det funkar...

    Det blir en ganska rejäll octa och jag bara känner att jag vill ha allt rätt från start, vill inte riva ner den igen utan allt ska vara ordentligt och riktigt från start

    Har faktiskt inte prövat min Sonar än med det kan väll inte vara så svårt, bara koppla in hoppas jag..

    Bra länk!


    Tack!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •