Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Gloster Gladiator

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Gloster Gladiator

    Hej alla glada!

    Jag vill bara dela med mig lite bilder på min Gloster Gladiator som är ritad, konstruerad och byggd av min gode vän Bengt Kreuger. Jag tycker att han har gjort ett fantastiskt arbete, eller hur?

    Lite kortfakta:
    Skala: 1:5.6
    Vingspann: 1500 mm
    Motor: Thunder Tiger f-130
    Propeller: Xoar 17x6
    Servon: 10 stycken
    Vikt: 5850 gram
    Vingbelastning: 90 gram/kvadratdecimeter
    Specialare: Luftbromsar utan synligt länkage samt öppningsbar huv a´la BK.


























  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ge Bengt en klapp på axeln, det där är ju en otroligt vacker kärra!
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Vacker så man blir tårögd!
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  4. #4
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Riktigt fin kärra! Har du flugit den?
    Hoppas den flyger lika fint och skalaenligt som den ser ut

    /Micke

  5. #5

    Standard

    Det är inte provflugen ännu. När jag la ut bilderna här hade precis färgen på motorkåpan torkat. Vi siktar på provflygning i maj, när möjlighet och fint väder sammanfaller. Jag skall återkomma med rapport.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jättetrevlig,lycka till med provflygningen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ursnygg!!!
    Retroholic!

  8. #8

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Helt mål lös... Vilket bygge.. Som fler än jag har på pekat så blir man nästan tårögd av att se denna skönhet..

    Flyg försiktigt.. :-)

  9. #9

    Standard

    Då har den äntligen varit i luften. Första gången var faktiskt för några veckor sedan, men då blev det motorstopp i starten. Mindre lyckat, men inget som inte gick att laga. Andra gången gick det bättre. Den kom ner hel efter lite rollar, looping och wing-over. Den flög hur fint som helst! En ganska usel mobilvideo finns som bevis http://www.youtube.com/watch?v=mCxsYWM6pSM

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Härligt!
    Skönt att det inte blev värre skador, en sån kärra är ju värd ett bättre öde...
    Den såg ut att flyga riktigt fint.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Instämmer med Mats o kul att det gick bra! Är lite sugen på o ta ner den jag har o flaxa lite med den..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himla tjusigt!
    Stort Grattis till premiären!
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Var kan man möjligtvis få tag på ritning och byggsats till denna skönhet?

  14. #14

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kalle.W Visa inlägg
    Var kan man möjligtvis få tag på ritning och byggsats till denna skönhet?
    Du har Brian Taylors klassiska Gloster Gladiator som är ett par centimeter mindre. Finns ritning mm från Sarik Hobbies: https://www.sarikhobbies.com/product...-gladiator-56/

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Gammal tråd om den fina Gloster Gladiator, men när jag såg rubriken så kom jag tänka på att jag lyssna en gång på några ljudinspelningar av en gammal flygveteran, Ferdinand Cornelius, som var en av de tidiga flygarna i svenska Flygvapnet men även före dess vid Flygkompaniet på Malmslätt i Linköping. Han var även ambulansflygare och provflygare. Han nämnde i en av ljudinspelningarna vilket flygplan han ansåg flög bäst osv (måste varit bland "äldre" flygplanen då) och han sa Gloster Gladiator. Om en person med en sådan bakgrund säger så kan man nog lita på uppgiften. Om jag minns rätt hade han väldigt många flygtimmar på detta flygplan. Det var intressant att höra Ferdinand Cornelius berätta om sitt flygarliv i ljudinspelningarna, som finns i Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) digitala ljud och mediearkiv på webben (medlemskap och inloggning krävs). Det finns totalt 13 st ljudinspelningar där med Ferdinand Cornelius, han läser dels ur manus till sin bok "Vilse i vitt" och dels berättar flygarminnen i andra sammanhang t ex från Ljungbyhed. Ljudinspelningarna är från ca 1970-1976.
    Ferdinand Cornelius hade Aviatör-diplom 195, utfärdat 20 maj 1920. Han fick ihop 4625 flygtimmar under sitt 30 åriga flygarliv i Flygvapnet, gjorde 19519 flygningar på 71 flygplanstyper.

    Man slås även av, i ljudinspelningarna, hur många tillfällen det bjöds för en flygare på den tiden att det lätt kunnat gått åt "pipsvängen" och att ren tur ibland räddade flygaren från en katastrof. Som t ex när Cornelius berättar om en start från F5 Ljungbyhed (där han var flyglärare ett tag, fram till 1936) med ett skolflygplan (med flygplanet "Dront", för gruppflygning i detta fall) med en elev, och flygplanet under lunchen varit inne på reparation (utslitna skevroderlinor) och de glömde "kryssa" linorna så höger skevroder med spaken gav vänster skev på skevrodren. Cornelius beskriver vad som sen hände i starten från Ljungbyhed och hur de mirakulöst överlevde "mark-känningen" med planet, som blev resultatet efter en kort och vådlig luft-tur på låg höjd när planet inte "lydde" spaken. Det är nog med sanningen överensstämmande att en flygare på den tiden behövde lite "tur" för att "bli gammal i går'n". Opålitliga motorer och kanske inte alltid rigorös kontroll av material och utförda arbeten på planen förr, kunde nog kräva att man behövde ha fru fortuna på sin sida ibland.
    En annan gång slulle han provflyga en Gloster Gladiator och utföra höjdprov med topphöjd 9 tusen meter (enl svenska bestämmelser). På topphöjden börja motorn hosta och alla roder frös fast utom sidorodret som Ferdinand lyckdes rubba nån centimeter och och få flygriktning hem till Malmslätt. Med stabbens trimreglage kunde han sjunka ner till lägre höjd där isen smälte till sist, landingen gick utan missöde. Följden blev att de nu började använda köldsäkert fett till rodren.

    Ofta "ärver" ju våra modellplan sina flygegenskaper från förebilden så antagligen flyger en RC modell av planet, som trådskaparens Gloster Gladiator, väldigt bra. Kanske kan vara intressant att veta om nån, som Kalle W här i denna tråd, funderar på att bygga en Gloster Gladiator. Man vill nog knappast satsa byggtimmar på ett plan som kanske flyger som en "kråka", om man tänker flyga med planet senare.

    I Sala bodde en kille. Åke Andersson, som byggde en otroligt detaljerad Gloster Gladiator J8 (beteckning i svenska flygvapnet), som det stod om i Allt om hobby för länge sen. En exakt skalamodell i skala 1:5 med spännvidd runt 2 meter, byggd i metall, med spryglar i trä i vingarna(och duk-klädd). Förebilden är den J8:a som står på Flygvapenmuseum, märkt enl F19 frivilligförbandet som stred i Finland 1940, under 2:a världskriget.
    Bild nedan på denna J8:a på Flygvapenmuseum, bilden tog jag för nåt år sen.

    På Outerzone finns 5 ritningar på Gloster Gladiator man kan ladda hem.
    https://outerzone.co.uk/search/resul...ster+gladiator

    Jag kommer ihåg att olika RC-flygare med Gloster Gladiator var med och tävlade med sina plan på Barkaby skalatävlingen när den hölls. T ex 1977 var Staffan Leijon med och tävlade med sin Gloster Gladiator (engelsk förebild, K8032).
    1978 var Michael Carlsson med och tävlade med sin Gloster Gladiator (förebild från F8, flygplansnr F8-48).

    Vid skala-SM 1991 i klass F4C blev Gösta Löfgren 3:a med sin Gloster Gladiator (förebild ett plan från F8 Barkaby, flyplansnr F8-39).


    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GlosterGladiator_J8_F19_frivilligflotiljen_1940.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	69361  
    Senast redigerat av bem den 2019-12-02 klockan 13:06.

Liknande ämnen

  1. Gloster Gladiator, Combat Corsair, Geebee
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •