Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: motoroterande

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard motoroterande

    Hej
    Undrar vilka rotationsriktnigar som är de rätta/vanligaste, eller hur man ska säga, när det gäller motroterande motorer o tvåmotorigt? Tror att jag gjort "fel" på DC3an, men den flyger ju bra ändå. På den går propellrarna bort från kroppen om man betraktar ovansidan av planet.

    /Lars

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    De brukar gå in mot kroppen då sett från ovansidan av proppen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Då har jag alltså haft fel uppfattning om detta med motroterande. Betyder det att jag har två kritiska motorer? Att det blir extra svårfluget om en lägger av?

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Förklara gärna vad som är bättre med att motorerna roterar åt det ena eller andra hållet om nu den ena motorn skulle lägga av.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Har läst nånstan att om man inte har motroterande, så ska den ena motorn var "kritisk" att tappa. Att förfarandet inte blir detsamma om det är den ena eller den andra man tappar, för piloterna alltså. Ska försöka hitta tillbaka till det.
    /Lars

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det var faktiskt en notis i Ny Teknik om detta i senaste numret: http://www.nyteknik.se/popular_tekni...cle3686393.ece
    Citat: " Ett fenomen som emellertid uppstår då motorer roterar åt samma håll är att det blad som är på väg nedåt ger mer kraft än det som är på väg upp. Detta medför att planet vrider sig mot den motor med bladet som roterar nedåt som är längst från centrum på flygkroppen. Den motor som sitter på motsatt sida av denna kallas för kritisk motor, den motor som ger det mest kritiska läget vid fel."
    /A

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Vad finns för förklaring till att det propellerblad som går nedåt ger större dragkraft?
    /Lars

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag spånar.

    Då luftströmen efter en propeller roterar åt samma håll som propellern snurrar. På en enmotorig maskin så påverkar luftströmen fenan så att maskinen vill vrida sig, därav bör man snedställa motorn sidled för att maskinen skall flyga rakt fram.

    Om man då tänker sig en tvåmotorig maskin kanske det finns en viss logik som säger att om propellerbladet går nedåt utanför motorn så kommer propellerströmmen att passera under kroppen och det blir ingen påverkan på fenan. Om man då tänker sig att den andra motorn roterar åt motsatt håll så kommer propellerströmmarna att ta ut varandra utan att det påverkar maskinen.
    Eller finns det andra ideér.......
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Vad finns för förklaring till att det propellerblad som går nedåt ger större dragkraft?
    /Lars
    Den skär genom mer luft i normala läget då planet lutar en aning uppåt för att flyga planflykt.
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Borde jag behöva ändra på de två modeller jag har gjort såhär på, dels brorsans piratkoipa på TopFlights DC3a och på en sjökonverterad Twinstar, med propellrar som är i största laget, o den piskar ganska mycket i vattnet när man ska iväg.
    Båda är alltså så att propellerbladen går nedåt längst ut o inte inne vid flygkroppen. Twinstaren lyfter lite märkligt, den verkar suga fast i vattnet o när den väl lyfter så gör den det med ett markant hopp upp innan jag hinner med med en justering med höjden (DynamCatalinan gör inte samma sak). Kan luftströmmen över bakpartiet vara med o påverka?
    /Lars

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Himla intressant ämne - och kontroversiellt så det räcker ;-)
    Det finns ju mycket skrivet och någon gång har jag läst om en palaver på Malmö flygfält då någon mekaniker lyckats felmontera en stjärnmotor. Uppenbarligen fanns det i så fall på någon modell motroterande motorer.
    Annan kul sak är just gamla engelska saker som roterar tvärt mot det som är normalt på andra ställen.
    Orsaken till det skulle vara kul att få förklarad men det är väl som gamla engelska Lucas elsystem med plusjordning.
    Det skulle vara intressant att få en beskrivning om hur skillnaden känns att flyga olika plan. Vi har ju otroliga piloter (M Carlsson, P Cederqvist) som bygger och flyger fullskala gamla och nybyggda klenoder.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Himla intressant ämne - och kontroversiellt så det räcker ;-)
    Annan kul sak är just gamla engelska saker som roterar tvärt mot det som är normalt på andra ställen.
    Gällde det alla tvåmotoriga engelska plan?

    En sak till med motroterande (oavsett riktning) är att du får minskade gyroeffekter. Gyroeffekten gör att planet tvingas upp när du försöker svänga åt ena hållet (vänster med normalgående propeller) och ner när du försöker svänga åt andra hållet (höger med normalgående propeller) därför måste du stötta olika mycket vid vänsterroll och högerroll med sida/höjd.

    Westland wind och moskito hade för övrigt inte motroterande propellrar.
    Just P-38 hade sina aerodynamiska problem tack vare centralt höjdroder och förlorade roderverkan med inåtroterande (i ovankanten) propellrar. Därför bytta men på den till utåtroterande (i ovankanten) propellrar.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2013-05-05 klockan 09:27.
    fredrik

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Den enda input jag kan ge när det gäller mina "felmonterade" motroterande är att DC3an gick kanonfint, såvitt jag kan bedöma. Har nog satt likadant på en lättare lite mindre Catalina (TW eller vad den nu heter). o den fungerar oxå helt oklanderligt.
    DC3an höll jag på att göra bort mej,(bara flugit en gång) då jag plöjde genom nysnö men lite höjdroder, o den lyfte med alldeles för låg fart. Den rätade upp sej, med fulla utslag på skevrodren. Fungerar tycker jag det gör, så som jag monterat det, trots allt.
    /Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •