Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Uhf turnigy x9 eller x9r?

  1. #1

    Standard Uhf turnigy x9 eller x9r?

    Jag ska skaffa en radio enbart till fpv flygning och funderar på ez uhf eller dragonlink. Tänkte löda fast det i en turnigy radio men vilken turnigy radio x9(x9r) och dl eller ez?

    Vilket system ska man välja?

    Med vänlig hälsning, defuncta

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det blir tyvärr nog upp till dig, tycke och smak EZ har någon funktion extra, men är dyrare, DL är nog mer plug and play tycker jag enligt spec.

    Gällande radion är väl den största skillnaden i design.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Det blir tyvärr nog upp till dig, tycke och smak EZ har någon funktion extra, men är dyrare, DL är nog mer plug and play tycker jag enligt spec.

    Gällande radion är väl den största skillnaden i design.
    Okay, de lutar nog åt en dragonlink, mest på grund av att den är lite billigare, är de någon skillnad i räckvidd? Jag har redan den gamla x9 och lött in ett frsky system i den. Måste väl bara vara att plocka isär radion och löda precis samma som frsky?

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Dragon Link säger att den går 25km garanterat med original antenn, EZ 40+km, sedan har också olika effektsteg. Men i värld räcker 500 mW långt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Alla UHF-system (alltså de kring 430-445MHz) kräver att man har koll på störningar i modellen. En del kameror och spänningsomvandlare kan minska räckvidden till något hundratal meter eller kortare. Det är dock enkelt att kontrollera med noggranna marktester men de är knappast plug-n-play.

    Själv tycker jag att TSLRS fungerar mycket bra.

  6. #6

  7. #7

    Standard

    Någon som flyger med turnigy radio och ezuhf? Jag får inte min att fungera

  8. #8

    Standard

    Jag flyger med ezUHF och 9x.

    Se till att:
    1. koppla anslutningen rätt imellan
    2. stäng av "splash screen" i sändarmenyn
    3. Stäng av Alarm för hur knappar osv står i sändaren.
    4. se till att PPM framelength är satt till 22.5 i sändaren

    Vanligaste felet är att spash och alarm är på, varför UHF inte får någon PPM signal tillräckligt fort vid uppstart och går därmed in i piip-läge.

    Detta är förutsatt att du har anslutit Tx till modul-pinout'en där bak.
    Har du valt att använda dig av JR elev-uttaget så vet jag inte om något annat behöver ställas in, för att få ut PPM där.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bmw Visa inlägg
    Jag flyger med ezUHF och 9x.

    Se till att:
    1. koppla anslutningen rätt imellan
    2. stäng av "splash screen" i sändarmenyn
    3. Stäng av Alarm för hur knappar osv står i sändaren.
    4. se till att PPM framelength är satt till 22.5 i sändaren

    Vanligaste felet är att spash och alarm är på, varför UHF inte får någon PPM signal tillräckligt fort vid uppstart och går därmed in i piip-läge.

    Detta är förutsatt att du har anslutit Tx till modul-pinout'en där bak.
    Har du valt att använda dig av JR elev-uttaget så vet jag inte om något annat behöver ställas in, för att få ut PPM där.
    Jag har gjort allt det där, anslutit med pinnarna i bak vid modul porten. Ezuhf lyser vid uppstart och piper 3 gånger men den låter inget när man byter mellan high och low, sen hittar den inte rx...

  10. #10

    Standard

    Det är inte så att du anslutit molex kontakten uppochned? Du är säker på att du anslutit S-video sladden till Tx porten och inte headtrackerporten? Det gjorde jag en gång och den böprjade pipa. Tog en bra stund innan jag kom på att jag satte den fel, då lät den heller inte något mellan HI/LO läget och den parar givetvis inte med mottagaren då heller. Dock lös den, som din gör nu!

    _ . Transmitter internal error, return for service (Xtal)_ . . Transmitter internal error, return for service (TxOvfl)
    _ . . . Detected PCM as opposed to PPM, change R/C Tx Mode to PPM
    _ . . . . PPM not detected at power-up (Tx connected to HT input?)
    . . . PPM Timeout, connection problem between R/C Tx and EzUHF
    Senast redigerat av bmw den 2013-05-28 klockan 15:20.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bmw Visa inlägg
    Det är inte så att du anslutit molex kontakten uppochned? Du är säker på att du anslutit S-video sladden till Tx porten och inte headtrackerporten? Det gjorde jag en gång och den böprjade pipa. Tog en bra stund innan jag kom på att jag satte den fel, då lät den heller inte något mellan HI/LO läget och den parar givetvis inte med mottagaren då heller. Dock lös den, som din gör nu!
    Nepp jag har anslutit den till tx porten, önska att de va felet.. Men så är de tyvärr inte, det händer precis samma om jag ansluter med futaba sladden. Lägger ut en liten video på min koppling om en stund...

    Frustrerande när man har läst var enda tråd på nätet och inte får det att fungera

  12. #12

    Standard

    Splashname avstängt också? vad har du för batteri i sändaren? Eller kör du externt batteri?
    Om du kör externt, så antar jag att du ansluter det efter att radion är påslagen?

    Jag kör min genom sändaren, med 3s LiPo

    Vad händer om du startar upp radion, osen anskluter S-videokabeln efter att radion i sig varit på en kort stund?

    Edit, dum fråga kanske, men visst har du bytt FW i radion till er9X eller likvärdigt?
    Ananrs går det ju givetvis inte.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bmw Visa inlägg
    Splashname avstängt också? vad har du för batteri i sändaren? Eller kör du externt batteri?
    Om du kör externt, så antar jag att du ansluter det efter att radion är påslagen?

    Jag kör min genom sändaren, med 3s LiPo

    Vad händer om du startar upp radion, osen anskluter S-videokabeln efter att radion i sig varit på en kort stund?

    Edit, dum fråga kanske, men visst har du bytt FW i radion till er9X eller likvärdigt?
    Ananrs går det ju givetvis inte.
    Splashname är avstängt, jag har ett 3s lipo i rc sändaren. Det händer samma oavset om den startar med radion eller om jag trycker i den senare... pip pip pip sen blir de tyst och den röda lampan lyser.

    På x9r så är de redan en custom firmware inlaggd tror att det är er9x kan iaf ändra PPM framelength.


  14. #14

    Standard

    http://www.youtube.com/watch?annotat...&v=E1UoDBD7P14

    Looks like EZUHF works on the 9XR's Futaba port with two changes. (1) The PPM Frame Rate for the model has to be lowered from 22.5 to 22.0, and (2) a 3.5 mm plug must be inserted into the JR port

    Kanske det hjälper?

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    http://www.youtube.com/watch?annotat...&v=E1UoDBD7P14

    Looks like EZUHF works on the 9XR's Futaba port with two changes. (1) The PPM Frame Rate for the model has to be lowered from 22.5 to 22.0, and (2) a 3.5 mm plug must be inserted into the JR port

    Kanske det hjälper?
    Provat detta, men nu när jag skrivit lite på fpvlab så sa de att jag skulle uppdatera min rx och tx till 1,42 vilket jag nu gjort. Jag får nu ljudsignal när jag byter mellan hi och low men nu kan jag inte binda den med rx .

    Startar upp radion och ezuhf med bindknappen nedtryckt släpper sedan knappen när radion startat. Kopplar på ström till rx och sedan håller inne bind knappen i 5 sek. Den röda lampan slocknar bara sen händer det inte något alls...
    Senast redigerat av Defuncta den 2013-05-28 klockan 17:52.

  16. #16

    Standard

    Låter skumt har tyvärr inte fått mitt ezuhf system så vet inte alls hur det fungerar.

  17. #17

    Standard

    Nu har jag tittat på lite youtube klipp när man bindar och fått ordning på allt Funkar kanon ska bara rev lite kanaler och komma på ett sett att fästa ezuhf tz på x9r vilket inte verkar bli lätt...

    Tack för hjälpen!!!

  18. #18

    Standard

    Defuncta......ser att det blev 9XR radio för din del. Så nu skulle jag vilja veta vad du själv tycker om skillnaden mellan den nya och gamla 9x...

    Och att det blev ezUHF system....verkar som du fått ganska snabb leverans med tanke på att du ställde frågan 10.05 Då undrar jag var köpte du den ? Jag vågade inte köpa från TBS efter att jag läste det var många som fick vänta otroligt länge på sina leveranser från TBS.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Defuncta......ser att det blev 9XR radio för din del. Så nu skulle jag vilja veta vad du själv tycker om skillnaden mellan den nya och gamla 9x...

    Och att det blev ezUHF system....verkar som du fått ganska snabb leverans med tanke på att du ställde frågan 10.05 Då undrar jag var köpte du den ? Jag vågade inte köpa från TBS efter att jag läste det var många som fick vänta otroligt länge på sina leveranser från TBS.
    Ja de blev 9xr samt ezuhf efter mycket velande... Men det verkar som att jag än så länge är väldigt nöjd, dock har jag inte flygit med det än.

    Hade inte så mycket förhoppningar på 9xr eftersom många har klagat i trådar osv, men har ju redan x9 så det blev en chansning. Visst x9 är jag nöjd med, men kanske tråkigt med 2 st lika dana. Bygg kvalitén är jag faktiskt nöjd med, dock är mjukvaran lite förvirrande efter mycket inkörning på det otroligt ologiska systemet som finns i x9:an.

    Jag tycker att båda kontrollerna är extremt prisvärda och kan lätt konkurrera med dyrare apparater, flyger min relativt dyra hexakopter med wkm med x9 & frsky och det har aldrig krånglat eller gjort mig besviken. Gillar utseendet lite mer med den nya x9r men spak och vred layouten bättre på den gamla x9:an.

    Kommer att behålla båda kontrollerna till olika syften. Foto multikoptrar med den gamla x9 och fpv flygplan på x9r med ezuhf. Jag är nöjd till det jag använder dem till i alla fall.

    Min ezUHF köpte jag på firstpersonview.co.uk ett kit med tx, rx samt diamond srh771 antenn. Gick väldigt fort att få hem den, värre var de ju med 9xr....

Liknande ämnen

  1. Turnigy 9X
    Av deriksson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 152
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 22:56
  2. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  3. Turnigy accar, bra eller ...
    Av Eneby1 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 20:21
  4. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •