Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Bus-quad?

  1. #1

    Standard Bus-quad?

    Hej!


    Vad finns det för bra tillverkare av quads förutom DJI, TBS, Gaui?

    Tänkte skaffa mig en quad småningom.
    - Kommer ej användas för fotografering
    - Kommer ej behöva 2- eller 3-axlig gimbal, eventuell tilt är väl ok
    - Bra quad-ram med 4 motorer, 4 ESCs samt tex KK2 funkar säkert (har), DJI Naza kanske?
    - Ska orka med GoPro (har)
    - Ska FPV-flygas (har)
    - Ska kunna flygas lite fortare så man kan busflyga lite, inte bara hänga i luften och vrida på en gimbal
    - Vill ej skräddarsy motorsetup osv själv utan gärna få tips om fungerande koncept

    Vad rekommenderas? DJI F450? Nån HobbyKing-quad? TBS Discovery? Feta Gaui 500? Annat?
    Behöver inte vara värsta vansinnes-grejen och inte heller billigaste kineskopiakopian heller.
    Behöver ej vara minsta lilla vindkänsligaste eller största otympliga.

    Obs! Som nästa Quad lär det bli en stabilare med 2-axlig gimbal under som man kan fota (kompaktdigitalkamera) o filma (gopro) med... så då vill man ju ha uppgraderingsmöjligheter från ovanstående. :-D


    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då är du tillbaka hos Blacksheep och deras Discovery, bra grejor definitivt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Ramar i samma klass som Discon är fpvmanuals QAVs. 400an är en riktig busmaskin och 500an har du till och med möjlighet att uppgradera med gimbal.

    Jämför jag så kanske

    Disco, Flyga
    QAV400, Busa
    QAV500, Filma

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  4. #4

    Standard

    Kikade runt lite och TBS verkar populär och QAV400 verkar busig! Stiger som en projektil. :-D
    Var köper man helst TBS Discovery ifrån (med motorer o ESCs)?
    Och detsamma med QAV400?
    Är inte så intresserad av loopar o rollar, mer av manöverbarhet för "FPV-busfilmflygande".
    Funkar nån av dem OK med 3S 2200 till en början eller måste de ha större ackar för att orka med GoPro osv?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Jag handlar oftast från Tim (fpvmanuals) på http://www.getfpv.com. Bra service, snabba leveranser och rätt grejer Han har både sina egna ramar, QAV, och TBS. Annars finns det återförsäljare i Europa också, jag har handlat en del från http://onedrone.com/, mycket bra shop! Innan beställde jag mycket direkt från TBS men jag tycker att det har varit problem med leveranstider på slutet, de har flyttat sitt lager till Hongkong och har lite intrimningsproblem.

    Det skulle vara kul med en nordisk återförsäljare, man kanske får ordna en själv

    Flip och roll kommer på köpet Jag har inte flugit med 3s på länge (DJI F450), känns inte som man får rätt snurr på grejerna och man är rätt begränsad vad gäller storlek på proppar, på QAV400 får du bara plats med 8". Om det är verkligt busande du är ute efter så är en QAV400 med 1100KV motorer på 4s riktigt skoj!

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  6. #6

    Standard

    Tack för länkarna. =) Mycket out of stock dock...

    En fråga, går det att flyga lugnt med QAV400 eller är den tokvild från det man tittar på spakarna? Tänkte på precision. Är väl ställbart, om det nu finns noggrannhet?

    Duger en vanlig KK2 eller borde man av någon anledning ha tex DJI Naza M eller nåt liknande? Vad i så fall?

    Finns det inget QAV400-kit på den där sidan? Finns en RTF och så kan man köpa vissa grejer skilt, behöver ju ram (diverse andra ram-delar?!) + motorer + ESC och kanske nåt till som behövs för att få den klar före man påtar dit flightcontroller, ack samt kamera och video-TX.

    Bara en undran, tex DJI FlameWheel F450 med tex Tiger-motorer (Pitchup-kit?)... är den duglig för bus? Blev att fundera på om QAV400 är lite väl crazy för mig, om den inte går att få att flyga snällt också alltså, utan att man måste koncentrera sönder sig. =) Gillar nog TBS Disco'n och QAV400 mer, men måst ju fråga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Man kan flyga flyga lugnt och fint med 400an och den tål vind väldigt bra. Man kan förstås mjuka upp den ytterligare i både FC och radio om man vill. Jag tror nog du kan få den att flyga fint med mer eller mindre vilken FC som helst.

    Ska jag vara ärlig tyckte jag Discon var mer lättflugen men QAVen är roligare Detta med OpenPilot CC3D.

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  8. #8

    Standard

    Skoj skoj! Ska kika runt lite mer bland dessa två och se lite vart det barkar. =) Nu är det morsdag så dagen far väl dit. (jo vi har söndagen före er här på Åland. ;-) ingen orsak till oro).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Det är oftast filmer som övertalar mig till vissa val fast man kanske inte själv uppnår samma kvalitet... =)
    Vad finns det för coola TBS Discovery och QAV400-filmer? Jag tänkte flyga lågt och fort mellan och genom saker. Inte högt som är målet eller långsamt, men det är ju en bonus...

    Hittade en och sen började YouTube käppa i vanlig ordning. Fastnar mitt i en film och sen får man vänta läänge på att nåt ska hända. Irriterande. Nåja... har ni nån länk som kan hjälpa mitt val? =)
    Disco:
    Senast redigerat av administrator den 2013-05-14 klockan 21:39.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Jag gillar Juz och MidWestRob





    Dessa är med QAV400, helt galet!

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Senast redigerat av administrator den 2013-05-14 klockan 21:39.
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  11. #11

    Standard

    Mumma! =) Man ska ju ha vettig skärm om man ska hinna se allt när man FPVar. Vad har folk för bildskärmar? Såna där små 7" eller Fatsharks? Jag har både Fatsharks och en 19" (ej provat än, är klar).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Jag flög med skärm innan, 8", men nu kan jag inte FPVa utan mina Fat Sharks och huvan över huvudet, måste in i min flygbubbla

    Använder skärmen till en eventuell publik som dyker upp ibland

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  13. #13

    Standard

    Jaja, men dåså, nåja, det bästa är väl helt enkelt att beställa och sen löser sig nog resten. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Huj va tiden skenar! Blir nog en TBS Discovery som det ser ut nu om jag ska ha en quad för FPV och nybörjar"bus" och film/liveview med tex GoPro (nästa multicopter blir nog med nån gimbal hängande under). De flesta quads, typ DJI F450 så ser man ju propeller och till och med motor samt armar beroende på hur man använder kameran. Gillar ju inte det. Är det bara TBS Discovery samt QAV400 som är byggda så man slipper se grejer i vägen när man flyger/filmar? Finns det nån sida som har komplett kit? Alltså frame + ESCs + motorer + proppar + FC mm? Är ju bara reservdelar överallt. =) Sickan, har inte du börjat sälja dem i norden än? ;-) (måst prova ombyggda tricoptern i helgen så jag vet om den kan få gå vidare)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Team blacksheep själv säljer kompletta paket med allt

  16. #16

    Standard

    Ah! Så dom har inga leveransproblem längre som någon nämnde ovan? =) Måst ju fråga...
    http://team-blacksheep.com/products/product:98 75USD +

    - 750kV Motor & ESC Package (+ US$ 169.95)
    Upgrade to 900kV motors (+ US$ 90.00)
    Add Graupner 9x5 Props (2x CW, 2x CCW) (+ US$ 30.00)

    - DJI Naza Flight Control (+ US$ 229.95)
    Include GPS Add-on (+ US$ 189.95)

    - Scorpion battery velcro straps (+ US$ 7.95)

    - TBS 69 FPV Camera (+ US$ 179.95)
    Splash-water proof (+ US$ 20.00)
    EzOSD connector (+ US$ 6.95)
    - TBS 59 FPV Camera (+ US$ 109.95)
    Splash-water proof protection (+ US$ 20.00)

    - 8x Servo Extensions for Receiver Mount (+ US$ 9.95)

    - 4x DJI Flamewheel Arms (+ US$ 24.95)

    - TBS CORE installed (+ US$ 79.95)
    Do not install (+ US$ -10.00)
    Add RF Tin Shield (+ US$ 14.95)

    - TBS Loveseat (antivibration pad) (+ US$ 8.95)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Om man läser deras tråd på fpvlab, så verkar det ha ordnat upp sig någorlunda med deras order cap iaf

  18. #18
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Är det bara TBS Discovery samt QAV400 som är byggda så man slipper se grejer i vägen när man flyger/filmar?
    Det beror på var man placerar kameran och vidvinkeln på objektiv , jag har min gopro på min FW 330 utan att det syns något
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  19. #19

    Standard

    Ja, man kanske skulle ge sig in i kopterbranschen

    Om man vi ha en all-round FPV-maskin för att kunna busa med, samtidigt som man ibland bara vill glida och foto/filma, utan proppar i vägen, i ett kompakt format osv

    Då tror jag mycket på det som kommer starkt nu, lagom stora quads med brushless gimbal, typ QAV540 men det finns enklare varianter och möjligheter också.

    http://www.getfpv.com/multi-rotor-fr...-airframe.html

    Vibrationer är alltid ett bekymmer och på Discon handlade det hela tiden om hur jag monterade kameran, med MoonGel blev det tillslut riktigt bra. På QAVarna så är de bobbins som används mellan den smutsiga delen med motorerna och och den rena delen där kameran med mera monteras, så bra att man kan montera kameran direkt mot ramen.

    I min värld tycker jag väldigt mycket om Discon, den flyger extremt fint! Den är stryktålig, lätt att laga och få tag på delar till, smart integration av power distribution board och TBS Core för det nödvändiga när det gäller OSD och strömförsörjning 5/12 volt till kamera och videosändare.

    Bästa ramen i mitt stall är nu QAV400 och sedan kommer QAV500 som jag ska uppgradera med nosgimbal. Nackdelarna är att de är ömtåligare och både dyrare och jobbigare att laga.

    Vill du handla kit så kan jag rekommendera http://onedrone.com/store/top-brands...heep/discovery

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  20. #20

    Standard

    Core... är det mer än ett flerskiktat kretskort som del av ramen? Eller är det bara dit man löder allt? Core låter så... elektroniskt. =) Måst ju ta mig tid att läsa på lite, men ni förklarar saker o ting så bra. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Quad och quad - fpv och snöbus
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 09:31
  2. Ny X-quad!
    Av bil sebbe i forum Quad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 23:13
  3. FPV Quad
    Av berthrsd i forum Quad
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 23:41
  4. quad
    Av per i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •