Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Bus-quad?

  1. #21

    Standard

    Finns det nån orsak att välja tex DJI FlameWheel F450 istället för eller före man skaffar en TBS Discovery?
    Tänkte på det med kameran angående det som Stiffe säger, att placeringen gör att man slipper se propparna.
    Finns det nån orsak att tex skaffa en HK-kopia med KK2 som tex Q450? Eller är det bara billigt och dåligt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Finns det nån orsak att tex skaffa en HK-kopia med KK2 som tex Q450? Eller är det bara billigt och dåligt?
    det är int bara billigt och dåligt, jag kör faktiskt med hkarmar av två anledningar, sjukt billigt, dom går sönder vilket oftast gör att andra saker klarar sig. ( dom håller för mycket men inte lika som dji)

    kk2 är billigt och flyger förvånansvärt bra.

    kort sagt, nej det är inte bara billigt och dåligt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #23

    Standard

    TBS Core är ett extra kort som man kan (alltså inte nödvändigt) löda fast direkt på Discons bottenplatta. Den ger några extra saker, separat voltregulering för kamera och videosändaren, 5v eller 12v. Om du har den på Discon så finns kontakter på bottenplattan för att ansluta kamera och sändare. Du få också en enkel OSD med det viktigaste, volt, förbrukning mAh och RSSI.

    Jag använder TBS Core separat nu på min QAV400, så det går också bra att att använda den på/till t ex en F450-ram.

    http://www.team-blacksheep.com/tbs-core-manual.pdf

    --
    S

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Core... är det mer än ett flerskiktat kretskort som del av ramen? Eller är det bara dit man löder allt? Core låter så... elektroniskt. =) Måst ju ta mig tid att läsa på lite, men ni förklarar saker o ting så bra. :-)
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  4. #24

    Standard

    Billiga armar är jag också väldigt mycket för men man kan inte jämföra DJI F450 (och andra Kinakloner på den ramen) med TBS Discovery eller liknade. Det är helt olika flygupplevelser. I mitt tycke är F450 en bra ram för nybörjare, men det är fokus på att hovra och flyga "platt". Oftast bygger man på höjden för att få bort propparna från videon, men andra ord man hänger en gimbal med kamera undertill. Min erfarenhet är att formen och höjden inte ger den där flygplanskänslan när man flyger FPV, med betong på flyger. Är det glida runt lugnt och fint för att filma/fota är typen kanon.

    Jag flyger fortfarande, fast inte så ofta, med min Naza-bestyckade F450 ram, den är inte rolig, men stabil!

    Men som sagt, din rubrik är bus-quad Och då ska du enligt mig ha en flygmaskin! Du kan alltid hitta billigare varianter på TBS Discovery (vissa var faktiskt före) om du vill ha något att kraschträna med.

    --
    S

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Finns det nån orsak att välja tex DJI FlameWheel F450 istället för eller före man skaffar en TBS Discovery?
    Tänkte på det med kameran angående det som Stiffe säger, att placeringen gör att man slipper se propparna.
    Finns det nån orsak att tex skaffa en HK-kopia med KK2 som tex Q450? Eller är det bara billigt och dåligt?
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #25

    Standard

    Jo inte är jag ju ute efter nån grej som ska sitta fast i luften... =) Bara kollar läget lite så man inte köper nåt allt för vansinnigt för en nybörjare, men när jag googlat lite på youtube så finns det ju flera Disco-filmer som är rätt så mjuka o snälla, så uppenbarligen går det ju att flyga snällt med en sån med. Tänkte bara om det var ett naturligt klokt steg att först skaffa en seg stabil quad före man börjar flyga. Men att flyga stabilt med något som är stabilt är ju inte så svårt. Flugit helikoptrar några år nu. Men med Discon får man ju allt i ett, typ... Intressant läsa vad ni skriver i alla fall. Krascha? Det gör jag sääällan med helis, men lite oftare med flyg... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Standard

    Visst går det, jag gjorde några mer eller mindre lyckade försök



    --
    S

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
    Senast redigerat av administrator den 2013-06-22 klockan 20:49.
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    här är min lekquad.
    hk f450 ram , motorer på ungefär 800kv/320watt kör den på 4cell 2200.
    fin felspakning i slutet
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #28

    Standard

    Det här blir mitt första inlägg på forumet. Jag ville undvika att starta fler trådar än nödvändigt.

    Jag är själv sugen på en entrylevel Quad och har väll insett att F450 Flamewheel från DJI verkar vettigt. Dock är man som vanligt på tight budget och funderar på huruvida Onedrone's F450 kit skulle passa med ett billigare kort från Hobbyking. Typ deras egna HobbyKing Multi-Rotor Control Board V3.0 (Atmega328 PA).

    Eller ska man gå direkt på kittet med Naza'n?

    Min ambition är först och främst att ha kul med "manuell" körning. Men kanske filma lite med min GoPro.

    Sedan vad det gäller affär finns ju Multikopter.nu och vilket är lite av en svensk version Onedrone. Fast dyrare då. Är Onedrone säker att beställa ifrån?

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    FLamhjulet är mycket bra att börja med har gjort rätt många brutala krasher utan problem enda gången en arm gått av
    va när det va minusgrader ute .

    om det är kul manuellkörning du vill komma åt så funkar hk's kort, men om du vill att flygupplevelsen skall bli lite "mer" så tycker jag att du skall satsa på cc3d , har inte hittat nått bättre "standard" kort än flyger så otroligt bra och stabilt , lyder minsta lilla vink.

    kostar lite mer än det dubbla mot kk2 men flyger 10 ggr bättre
    http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1555
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #30

    Standard

    Det låter bra det Då får det bli en sådan.

    Man stöter ju på många kommentarer som antyder att CC3D kortet är bra. Vilket absolut gör den till ett alternativ. Just ju står det mellan ett billigt KK2 eller just CC3D. Det som dock talar för KK2 är priset och det tillsynes lättanvända LCD systemet.

    Men oavsett vad går båda att använda med DJI Flamewheel kittet visst!? Dvs. dji motor, dji esc osv.

    Och om jag får för mig att gå på KK2 men senare vill prova CC3D är det väll bara att byta. Eller vad ska man tänka på där?

    Ja just ja... Det här med flasha kort och grejer .. Är det något man måste göra efter/vid bygge, eller är det något man gör med tiden för att justera/uppdatera? Vill helst ha så mycket plug n play som möjligt och låta det där tekniska komma med tiden

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det finns alltid möjligheter att byta

    ska ändå lägga in en extra sak till cc3ds fördel, den nya firmwaren som släpptes rätt nyss gör att den flyger bra direkt från början utan att göra inställningar.
    ok en fördel till, om man vill uppdatera firware framöver så görs det via usb mycket smidigt.

    gissar att alla nya kk2 kort har senaste fw'n så du behöver nog inte bry dig om updatering där annars måste du ha en usbasp eller liknande för att uppdatera.

    kör på kk2 sen när du känner dig bekväm bygger du en ny maskin och stoppar i cc3d
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #32

    Standard

    CC3D verkar mer o mer intressant jo... =)

    En fråga... dessa motorer hit o dit. Tex Tigre/Tiger... MS2212, MT2212 ?! Och 960kV samt 1000kV och vad det nu är som skiljer. Hur ska man veta vilka som passar till en F450? Jag såga att www.rcflight.se har en hel del varianter. Något där som passar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Om det är en disco du ska köpa så är naze32 ett av dom bästa kontrollerkorten till just den farkosten, utan att ändra massa inställningar. Den har usb anslutning för programmering och använder multiwiis program för att konfigurera den. Finns att köpa på abusemark.com för cirka $25 utan barometer.

  14. #34

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om inte jag minns fel så är naze skapat med stulen kod och hårdvaruritningar från openpilot så det är egentligen samma sak.
    kommer flyga lika bra oavsett om du kör openpilot eller naze
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    CC3D verkar mer o mer intressant jo... =)

    En fråga... dessa motorer hit o dit. Tex Tigre/Tiger... MS2212, MT2212 ?! Och 960kV samt 1000kV och vad det nu är som skiljer. Hur ska man veta vilka som passar till en F450? Jag såga att www.rcflight.se har en hel del varianter. Något där som passar?
    jag har kört mt2212 på f450 dom funkar kanon.

    om inte jag har fel så är mt just för multirotor, mt = multi. sen vad dom andra är vet jag inte.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    det finns alltid möjligheter att byta

    ska ändå lägga in en extra sak till cc3ds fördel, den nya firmwaren som släpptes rätt nyss gör att den flyger bra direkt från början utan att göra inställningar.
    ok en fördel till, om man vill uppdatera firware framöver så görs det via usb mycket smidigt.

    gissar att alla nya kk2 kort har senaste fw'n så du behöver nog inte bry dig om updatering där annars måste du ha en usbasp eller liknande för att uppdatera.

    kör på kk2 sen när du känner dig bekväm bygger du en ny maskin och stoppar i cc3d
    Tack för snabba svar Simon! Du säljer CC3D bra


    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    CC3D verkar mer o mer intressant jo... =)

    En fråga... dessa motorer hit o dit. Tex Tigre/Tiger... MS2212, MT2212 ?! Och 960kV samt 1000kV och vad det nu är som skiljer. Hur ska man veta vilka som passar till en F450? Jag såga att www.rcflight.se har en hel del varianter. Något där som passar?
    Har undrat det där med. Och har väll kommit så långt att jag tror jag förstår så pass att man inte kan ha vilken ESC till vilken motor som helst, samma gäller för ack och proppar. Men den stora helheten förstår jag faktiskt inte. Alltså vad som bestämmer om en motor är ett bra val eller ej. MS hit och MT dit, kV här och vikt där

    Begär dock inte att någon ska skriva en uppsats om det. Men om någon vill så är man förstår mer än glad ... annars faller det där säkert på plats med tiden

    Och nu då styrkorten också. Misstänker att det också är en sak man lär sig med erfarenhet. Men står det alltså mellan Naze32, KK, CC3D och NAZA. Där den sistnämnda kanske får anses bortsållad!?


    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Om det är en disco du ska köpa så är naze32 ett av dom bästa kontrollerkorten till just den farkosten, utan att ändra massa inställningar. Den har usb anslutning för programmering och använder multiwiis program för att konfigurera den. Finns att köpa på abusemark.com för cirka $25 utan barometer.
    Men om du säger att Discoveryn körs bäst med just Naze32. Avgör formen på Quaden vilket kort som passar bäst, och hur dess sensorer hanterar saker och ting?


    EDIT:
    Simon hann redan svara på några frågor
    Senast redigerat av ajee den 2013-07-10 klockan 08:23. Anledning: sent svar

  17. #37

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Nej, detså stämmer inte det är en helt vanlig stm32 med en helt vanlig 6050 imu som används av de flesta kontrollerkort å mobiltelefoner.
    Mjukvaran är en 32bitars portning av multiwii. Däremot finns det en port av openpilot att ladda ner för naze32an. Man kan inte stjäla kod från ett open source projekt

  18. #38

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Ja, formen har en betydelse för hur bra styrkorten fungerar på de olika multirotorerna out of the box, så att säga. Har inte behövt ändra några pid inställningar på min disco/naze32 för att den ska flyga helt okey.

  19. #39

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Nej, detså stämmer inte det är en helt vanlig stm32 med en helt vanlig 6050 imu som används av de flesta kontrollerkort å mobiltelefoner.
    Mjukvaran är en 32bitars portning av multiwii. Däremot finns det en port av openpilot att ladda ner för naze32an. Man kan inte stjäla kod från ett open source projekt
    opensource släpps det först som efter ett tag inte i det första stadiet. kan blanda ihop det med ett annat kort också men känns som det borde vara det med tanke på hur extremt lika dom är.
    visst är komponenterna samma men det är ju inte så konstigt dom är testade och funkar bra för ändamålet op skapar ju inte komponenterna själva :P

    oavsett hur så funkar det bra. av dom riktigt nernördade som jag känner till så säger dom att det finns fördelar för båda men skulle tro att normalt folk som inte pressar gränserna för mycket så märks det inte.

    båda flyger i dagsläget helt ok direkt på default inställningar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #40

    Standard

    Finns ju naze32 som bara väger 1,5g för 120kr eller så om du vill spara vikt ska själv köpa en eller två om jag kan köra den vanliga naze32 firmware på den.

Liknande ämnen

  1. Quad och quad - fpv och snöbus
    Av markusb i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 09:31
  2. Ny X-quad!
    Av bil sebbe i forum Quad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 23:13
  3. FPV Quad
    Av berthrsd i forum Quad
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 23:41
  4. quad
    Av per i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •