Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 13 av 46 FörstaFörsta ... 38910111213141516171823 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 904

Ämne: Krach-kit

  1. #241

    Standard

    Bra, jag knappar om sändaren!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #242

    Standard

    Dåså!

    Efter gårdagens ganska sopiga äventyr kom klaff-projektet som ett brev på posten idag.
    Har kopplat ihop den nya 6-kanalsmottagaren med övrig utrustning och även klaff-servona. Jag blev förvånad över hur lätt det gick!!? Vad är haken?

    Vad är de två b-kontakterna på mottagaren för något? Batterikontakter om man kör förbränningsmotor??
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370257093455.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	80,6 KB 
Id:	39069   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370257109023.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	39,3 KB 
Id:	39070  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #243

    Standard

    Och hur fixar man ihop den här trasiga servosladden med rep-satsen? Var löder man, var viker man, var kapar man med vinkelslipen etc. etc. ?

    Använd gärna 1 2 3 som referenspunkter om du orkar förklara!

    Ehhh...??

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370262126134.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	35,5 KB 
Id:	39073  
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-03 klockan 15:02.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #244

    Standard

    Ähhhh, f-n vad dum i huvudet jag är!!

    Det finns ju två typer av kontakter med i påsen! Gahhhhhh!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #245
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Enklast blir det med en tång avsedd för ändamålet, t.ex:
    http://airmedia.se/index.php/verktyg...ang-kombi.html

    http://youtu.be/Fuqiry-DdPQ
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #246

    Standard

    Anade det.... Rätt jobb fel verktyg!

    MEN!! Behöver man inte löda? Står på påsen. "för lödning" men i filmen klämde han bara ihop den?!
    Ingen vore gladare än jag om man slapp..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #247
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En korrekt tång rullar ihop blecken runt tråden och det blir tillräckligt bra.
    Den översta klämman med större bleck klämmer du runt den isolerade kabeln.
    Nästa, lite mindre bleck, klämmer du runt kopparledaren - och där kan du löda om du vill.
    Det viktiga är att du inte drar i sladdarna utan i kontakten.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #248

    Standard

    Vad bra, då tar jag och klämmer istället! Försökte löda innan men det slutade med att hålet där hanen ska gå in blev igensatt.... :-/

    Ja, jo nog vet jag att jag inte ska dra i sladdarna. Det svåra är att förklara det för vingarna att inte göra det, när de flyger av! ;-)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-03 klockan 20:11.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #249
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Sitter inte vingarna fast?
    kardborrband brukar följa med. Det sätter man så att vingarna griper mot varandra. Friktionspassningen brukar inte hålla så där länge när man "frestar på".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #250
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tygtejp på ovan och/eller undersidan av den delen av vingarna som går in i kroppen funkar också bra.
    Själv har jag även limmat in neodium magneter i vingarna för att dom ska hålla sig på plats under flygning.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #251

    Standard

    Jo, det följde med kardborre band men när jag ringde till Autopartner så sa de att de var till för att sätta fast batteriet med...? Tyckte väl att det var lite många bitar med för att sätta fast ETT batteri..
    Frestar på, det kan man nog säga att jag gör.

    Neodiummagneter... Visste inte ens att det fanns något som hette så! :-)
    Bra idé!

    Det är väl kanske inte så att de hoppar ur under själva flygningarna... Den här kontakten slet vingen ut när den försökte göra en nödutrymning efter stolpkraschen. Vet inte om varken kardborre eller magneter hade hjälpt där..

    Ett av mina nya klaffservon spökar för mig, det fungerar sporadiskt. Ibland är det dött för att sedan hoppa igång som inget hänt. Servokompisen lallar på utan problem och gör som jag säger.
    De sitter på en Y-kabel som är kopplad på kanal 6 i nya mottagaren.

    Har jag kopplat fel?
    Ska servon typ, köras in innan de går förfullt?
    Eller ska jag slänga det på brevlådan och skicka tillbaka det därifrån det kom?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370289021285.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	77,8 KB 
Id:	39076  
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-03 klockan 22:25.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #252
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Funkar inte servot - och du har fått i kontakterna rätt så det inte är något glapp - be att få ett nytt.
    Men testa först med det konstiga servot direkt i mottagaren så att du är säker på att det inte är glapp i Y-sladden.
    Servon behöver inte köras in om de är nya. Riktigt gamla kan behöva motioneras om oljan i kuggarna har stelnat ;-)

    Kardborreband brukar hjälp även vid stolpskott. Det är segt att riva loss.
    Börjar det bli lite glapp när du trycker in vingarna i kroppen så är en remsa vävtejp som nämnts bra för att bättra på passformen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #253

    Standard

    Ok, har testat direkt i mottagaren och alla andra möjliga kombinationer med sladdarna. Det ena servot funkar medans det andra surar.
    Mao så får det åka hem till Torshälla imorgon..

    Till och med jag inser vad som skulle hända under en inflygning om bara en klaff fälldes ut... :-/
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-03 klockan 23:21.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #254
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Till och med jag inser vad som skulle hända under en inflygning om bara en klaff fälldes ut... :-/
    En rätt otrevlig överraskning och har man inte nog mycket skevroder att hålla emot med så kan de sluta illa.

    Som en sidnot håller jag på att bygga ihop en cub med klaffar, kan lämna lite bilder på hur det ser ut på den då jag fått ihop allt.
    Den kommer använda sig av "slotted flaps" vilket betyder att klaff rodren inte sitter ihop med vingen annat än genom gångjärnen och skapar en springa mellan vinge och roder när dom fälls ner.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #255

    Standard

    Gärna! Det vore intressant! Jag har inte satt kniven i mina vingar och börjat snickra än, så vem vet det kanske blir en sådan!
    Det vore synd om jag inte fortsatte krångla till det för mig själv!
    Det är ju hur kul som helst! ;-) (allvarligt)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-04 klockan 11:56.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #256
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag fixar bild när jag installerat mina klaffar.
    Cub:en har jag för övrigt byggt från scratch i frigolit klädd med papper för extra styrka.
    Kan bara hålla med, de är grymt kul
    Med lite tur har mina servon, gångjärn och hjul jag beställt kommit idag så då blir de lite pyssel ikväll.
    Började bygga den i torsdags kväll och hoppas på testflygning innan helgen.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  17. #257

    Standard

    Ja, grymt kul!
    Sökte på "slotted flaps", det såg intressant ut!
    Går det hitta någon bild/film på länkaget, någonstan?
    Det blir spännande o se bilderna på ditt bygge!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #258

    Standard

    Känns konstigt att ta sönder planet på annat sätt än vid flygning...

    Vilken typ av gångjärn ska jag ha? Har handlat på mig de som är på bild. Å säg nu inte att båda är helt fel!

    Ska jag fästa dom undertill eller försänka dom in i materialet?



    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #259
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Mina kommer inte se ut exakt som på fullskala flyg.
    Jag använder mig av gångjärn från Multiplex Funcub och då bör det bli slotted flaps om jag inte tänker fel.
    Nästa plan som ska byggas är en C-130 Hercules med fowler klaff och de ska bli spännande
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #260
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Du kan använda båda typerna av gångjärn, men hade du behövt skära lös hela klaffen?
    Skevroderna har väl bara en "klämning" i elaporen som gångjärn?

    När du ska ha dom som enbart klaff kan du montera gångjärnet i nederkant av materialet alternativt undertill.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •