Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 19 av 46 FörstaFörsta ... 9141516171819202122232429 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 904

Ämne: Krach-kit

  1. #361

    Standard

    Ny dag, nya möjligheter!

    Idag kom den beg. FMS Cessna Skytrainer som jag köpte för ett tag sedan.
    Tyvärr, var den "något" mer medfaren än vad jag förstod att den skulle vara.. Lite synd men inget att göra åt nu, distanshandelslagen gäller ju inte privatköp..
    Jag har ju lärt mig en del om reparationer den sista tiden, så det är väl bara att sätta igång..

    Ha, Ha! Är väl lika bra, jag kommer ändå plantera den ändå!




    Vet inte, men jag tycker piloten ser lite spooky ut!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #362
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg

    Vet inte, men jag tycker piloten ser lite spooky ut!?
    Han har förmodligen läst den här tråden, och har börjat ifrågasätta sitt karriärval...
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #363

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Han har förmodligen läst den här tråden, och har börjat ifrågasätta sitt karriärval...
    Ha, ha, ha!
    Jag förstod vinken fastän den var grov!

    Ja och värre lär det bli för honom!

    Iofs så borde han vara van, kärran har varit med om betydligt mer än en smäll på nosen som jag fick veta innan jag köpte den.
    Ser ju gamla reparationer och vet hur man letar sprickor.
    It takes one to know one..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #364

    Standard

    Jag tror det var Pgrts som tipsade om att ta av kåporna runt hjulen på landstället? Jag frågade nog inte varför men antar att det är för att inte trassla in sig i saker vid start o landning. För min del så kanske det mest handlar om starterna, landningarna brukar jag lösa på andra vis....

    Eftersom jag alltid gör som ni säger till mig och medans limmet torkade på andra ställen, så började jag skruva loss kåporna på noshjulet.
    När jag fått loss kåpan på babordssida så insåg jag att hjulupphängningen var integrerad med styrbords kåpa.



    Kåpan ger stöd uppåt så att hjulupphängningen inte säckar ihop.



    Hur gör jag nu?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #365
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du kan ju för all del prova om det funkar, det beror ju på hur kortklippt gräset är.
    Men vanligtvis brukar såpass små skalamodeller med hjulkåpor ha stora problem med att få upp tillräcklig lättningsfart, rundslagningar vid landning osv.

    Detär ju inte själva kåpan som ger stödet, utan hylsan med den fejkade stötdämpningen, den kan du ju ersätta med en liten rörbit, tex en kulspetspenna avsågad till lämplig längd...
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #366

    Standard

    Ok!

    Så om jag bara gör ett stopp i änden på "kroken" så ska den kunna hålla uppe kärran, under normal belastning, utan att vika sig?
    Eller menar du att jag ska förstärka upp mot stången?



    Förresten, är det någon som vet vad de här är för tingestar?
    De följde med planet hit.. Jag har försökt pressa dom, men de vägrar snacka..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #367
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Sätt en stoppring http://www.aircpro.com/airc/homepage...nt&CartID=8296- utanför hjulet!
    Gammalt djungeltrick...

    Och den där mystiska pryttlen ser ut som en propelleradepter att klämma fast med konan runt motoraxeln!
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...00&CartID=8296-
    Retroholic!

  8. #368

    Standard

    Ok! Jag fattar, tror jag! :-)
    "kroken" klarar påfrestningarna.

    Ska jag köpa större däck till den också!?

    Några fler modifieringar jag kan göra för att den ska fixa mina träningsrundor?
    Ska ju inte sälja den vidare eller ha den som dekoration, utan jag har endast köpt den bara för att träna start o landningar med landställ och de däremellan liggande flygningarna.
    Så att jag bygger om den utan finess för att få funktion, gör ingenting!

    Den har tex en limmad genomgånde spricks på motorfäste, Hur förstärker jag den?

    Hmmm... Kollade på propellerlänken och insåg att det finns fler delar som följde med som passar in på aircprobilderna.
    Återkommer i ämnet, när det är dags! Antar att min propellerkurs har pricist börjat... ;-)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-20 klockan 14:00.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #369
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Så vilken benämning på byggsatser ska leta efter om man ska hitta något som bara är "lite smådjävligt"?

    Jag började precis som du med skumkärror, och de flesta jag har är faktiskt såna.
    Men, de senaste åren har jag börjat uppskatta att bygga i balsa.
    Det är lite mer riktigt byggande över det än att bara limma/skruva ihop en ARF.
    Det du ska ha är ett "laserskuret kit", där det ingår balsa, ev plywood, ritning, stötstänger, roderhorn mm.
    Då slipper du sitta och såga/skära ut alla träbitar för hand.
    Sen får du komplettera med klädsel, klädselstrykjärn, (använd inte frugans strykjärn... ), lim, verktyg mm.
    Vidare en lämplig setup i form av motor, reglage, servon osv.

    Jag har t.ex byggt dessa:

    En miniseglare:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...4&replypage=99

    En DLG-seglare, Gambler AG, inlägg 10 i denna tråd:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...hlight=gambler

    En Gårdstads-Zipp:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...highlight=zipp

    Det jag var mest nervös för var att klä med klädselfilm, men det gick bra efter några försök...
    Det är kul att ha byggt en kärra själv!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #370

    Standard

    Även om jag skulle vilja börja med det monumentära och episka skalabygget precis som de "stora" grabbarna gör i byggtrådarna.
    Där de princip hämtar en järmalmsklump på en myr, bearbetar den för att sedan svarva ut ett roderhorn med en handvevad svarv, för att sedan montera på en vinge av virke från ett träd som de en stormig natt för tio år sedan valde ut och för att det böjde sig i rätt vinkel i vinden.

    Då jag tittar på deras engagemang och kunskap inser även jag mina begränsningar och att jag bara ska ge f#n i ett sådant projekt och att även ett mindre episkt projekt antagligen också skulle sluta i katastrof.

    I vilket fall har jag kommit på att jag tycker om att sitta o pilla o dona lite. Jag är faktiskt ganska förvånad, har aldrig hållt på med sådant innan!?
    Vi får se om det blir något bygge till hösten, men just nu är jag sugen.

    Kollade faktiskt på några av Gårdstads modeller häromdagen. De verkar vara, så att säga, rakt på sak och att man får ta sig igenom alla byggmoment utan krusiduller. Stämmer det?

    Zipp som du länkade till gillade jag verkligen, ska kolla lite närmare på den!

    Finns det fler firmor med laser cut modeller? Har fått några tips, men tar gärna emot fler!

    Ha, Ha! Måste kolla om hon reagerar om jag säger att jag behöver strykjärnet till det!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-21 klockan 00:45.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #371
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Well, dessa ska enl uppgift vara fina.
    http://www.stevensaero.com/
    Finns hos t.ex mft.nu och fullkontroll.se
    Har hittills bara byggt deras "Adrenaline Rush", men det var inte så mycket bygga, mest slipa, limma o lacka.
    Dock rätt sugen på deras ToonScale-serie, de ser kul ut..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #372

    Standard

    Ja, de såg faktiskt ganska kul ut. Det verkar som om jag skulle få ett lagom jäkligt bygge om jag gav mig ett sådant kit!
    Såg att de sålde lösark med reservdelar!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #373

    Standard

    Hittade den här sidan, de hade faktiskt ganska stor variation!

    http://www.easybuiltmodels.com/
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #374
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    STOPP, för Bövelen!! Att BYGGA en liten modell är 'piece of cake', men att flyga den kräver sin man! En liten kärra far som ett skållat aspelöv i vinden. En STOR modell är betydligt tryggare att flyga! Dessutom är den betydligt mindre känslig för variationer i vikten. Alltså inte fullt så känslig när det gäller radio- och motorinstallation...
    Retroholic!

  15. #375

    Standard

    Med tanke på mina krascher sedan jag började, skulle det med den hypotesen innebära att det skulle funka bäst för mig om jag skaffade en radiostyrd 747 skala 1:1....

    Nja, var nog mest ute efter ett projekt där jag fick lära mig grunderna i själva byggandet från A till Ö. Flygandet var kanske inte prio 1. Fast går det göra en kombo är ju hur bra som helst!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-20 klockan 23:14.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #376
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ska'ru bygga nåt från scratch, försök att hitta ett 'laser cut kit' från nån tillverkare, där brukar bitarna falla på plats som om det vore Legoklossar.
    Alternativet är att skära/såga ut alla bitar för hand!
    Och...
    INTE för puttenuttigt!
    En normal nybörjarbyggsats börjar på minst 1.20m i spännvidd...
    Retroholic!

  17. #377

    Standard

    Ahaa, så stort!?
    Tja, varför inte! En stor Spitfire kanske...

    Har ju precis fått hem ett plan som jag betalat för, som jag i skrivande stund sitter o reparerar utan att jag själv har kraschat det, så varför inte köpa en modell o sätta ihop!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-21 klockan 00:04.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #378

    Standard

    Några bra idéer om hur jag ska fästa batteriet, får inte bli som sist med ES:en när batteriet lossnade och planet dansade maccarena i luften innan det avslutade med att idissla gräs!
    Tänkte först sätta det direkt på luckan och dra åt med band, men blev osäker på om det var en bra idé?


    Och när jag ändå håller på, är det någon som känner igen en sån här manick? Finns ingen text och inte ens en siffra på den. ESC?



    Glad midsommar förresten!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #379
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 633
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det där verkar vara skrot. Men det har säkert varit ett fartreglage en gång i tiden. Man tar nog inte och löder / klipper bort sladdarna om den hade funkat. Och var inte rädd för att bygga mindre modeller för att lära dig bygga. Allt behöver inte förses med stora motorer. Dumas och Herr är fina fabrikat och det finns även fina Checkiska byggsatser om man vill ha lite terapi kulna nätter. Kolla på bilderna i följande länk - där tror jag inte att det funnits så många laserskurna pinnar ;-) http://smos.homeunix.net/skala12.html
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  20. #380

    Standard

    Mycket trolig att det är skrot liksom som det mesta på planet. Orkar inte ringa o fråga säljaren, vet att jag kommer bli riktigt otrevlig mot honom angående planets skick och lite andra osnygga saker. Det får vara, jag har viktigare saker för mig. Iofs var ES:n som ingick i köpet mycket fin, men Cessnans skick gör att köpet blev ganska sopigt i slutet ändå.

    Som Dvogonen uttryckte det i tråden "Nu har det hänt", "friflygning är för masochister" och de ser verkligen ut att gilla det!
    Nä allvarligt, det måste vara bra att några försöker hålla liv i det. Har svårt att tänka mig att det går övertyga en 12 åring att köra med gummibandsmotor om hen sett ett häftigt motorplan innan. Förresten, det gäller nog för barn i 40 års åldern också! :-D
    Men för min del är det först o främst byggandet o momenten som är viktiga, gummibandsmotor gör inte så mycket. I varjefall inte idag, men vi får se vad jag tycker när det väl blir dags!

    Batteriet o batteriluckan? Ska jag binda ihop det med luckan?

    Vad och var kan/bör jag förstärka planet?

    Ska jag smälla dit större däck, typ buggy för att klara start o landning på ojämnt underlag? De som sitter där nu är 45 mm i diameter.
    Om jag ska göra det vilken typ, gummi, skum eller finns det typ ballongdäck?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-21 klockan 11:50.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •