Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 20 av 46 FörstaFörsta ... 10151617181920212223242530 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 904

Ämne: Krach-kit

  1. #381

    Standard

    MH en glad mittensommer är vad du är värd efter dina "luftaffärer" hehe Att "strappa" fast acken i luckan är ingen dum ide´..om luckan klickar, alltså sitter fast i ramen. Annars säkrare med kardborre i botten på ackutrymmet men kanske jobbigare o få loss. Detta verkar vara ditt minsta bekymmer nu ifall inte "reglaget?" får vara med i ringlekarna längre?? på bilderna verkar esc;n vara helt när det sitter i planet? avklippta strömsladdar? Ett nytt reglage (30A?) och FlyMetoSaahara är redo för nya tricks) Bara det att det verkar vara en Gravityack gör ditt begköp rätt så förtröstansfullt.
    60mm skumdäck jaadå och sen bort med hjulkåporna (ifall du kör från fussballplattenstacken) annars kan du låtat vara som det är.
    /m

  2. #382

    Standard

    Tackar och önskar det samma!

    Var nog lite otydlig, fartreglaget är ok och det har jag satt på plats redan!
    Manicken på bilden låg tillsammans med de bortslitna, spruckna och bortmonterade delarna i kartongen.

    Ahaaaa!
    Vad är en Gravityack och vad har man den till?

    Nja, det kommer nog bli lite värre än fotbollsplansgräs. Det kommer nog mer bli mer åt grushållet 0-20, 0-30 och eventuellt 0-50 (mm storlek på material i gruset). Så det blir ganska spännande och jag får se till att ha ordentligt med lim med mig. Men 60 mm skum ska jag kolla på. Måste nog knäcka om frambenet om ett sådant ska få plats.

    Ok, luckan låser med hakar o "snäpplås" så jag börjar med det.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #383
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det inte så att acken ska föras fram i planet från luckan? Kolla TP innan du fixerar acken.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #384

    Standard

    Hmmmm.... Du har så rätt, jag får vänta lite med det då. Jag får kolla när jag lyckats limma o montera ihop allt.
    Förresten, har inte en aning om var jag ska mäta TP/CG (är det ens samma sak?). Har inte lyckats hitta någon manual till kärran. FMS verkar överhuvudtaget inte vara speciellt intresserade av att lägga ut uppgifter på sin sida.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-21 klockan 16:42.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #385

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Tackar och önskar det samma!

    Var nog lite otydlig, fartreglaget är ok och det har jag satt på plats redan!
    Manicken på bilden låg tillsammans med de bortslitna, spruckna och bortmonterade delarna i kartongen.

    Ahaaaa!
    Vad är en Gravityack och vad har man den till?

    Nja, det kommer nog bli lite värre än fotbollsplansgräs. Det kommer nog mer bli mer åt grushållet 0-20, 0-30 och eventuellt 0-50 (mm storlek på material i gruset). Så det blir ganska spännande och jag får se till att ha ordentligt med lim med mig. Men 60 mm skum ska jag kolla på. Måste nog knäcka om frambenet om ett sådant ska få plats.

    Ok, luckan låser med hakar o "snäpplås" så jag börjar med det.
    ok skönt att läsa det där med bec;en
    http://www.rcflyg.se/forum/attachmen...1&d=1369082178
    ja så blir det när man inte bemödat sig att läsa hela tråden,, my bad..trodde det var en Gravity kvalitetsack (inte för att din verkar dålig)
    som pgrts skrev tycker verkar vettigt..tyngdpunkt bestäms av ackplacering och brukar ligga nånstans runt vingröret. vet inte fms kanske är annnolunda fö mycket nybbe nu hich..,

  6. #386

    Standard

    *skrattar*

    Ok, nu förstår jag vad du menade!
    Man kanske inte ska föra några mer avancerade tekniska diskussioner på Midsommarafton!

    Du pratade om accet och jag trodde du svarade på frågan vad den elektroniska prylen, som jag inte kände igen, var för något!! Suck!

    Du hade dessutom helt rätt!! DET ÄR ett Gravity 2200 acc! Jag har inte läst mer än vad det är för mAh och Volt på det!
    Fick med två sådana i köpet av planen.

    Åhhh Gud, vad jag inte har en aning om vad jag håller på med!!


    Vingröret är just en av grejerna jag är irriterad på, det fanns inte med i kartongen..

    Ha en fortsatt trevlig afton! Det gäller även alla ni andra!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-21 klockan 20:45.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #387
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Förresten, har inte en aning om var jag ska mäta TP/CG (är det ens samma sak?).
    TP= TyngdPunkt
    CG= Centre of Gravity
    Så, ja samma sak..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #388

    Standard

    Tack Jocke!
    De e' lite mycke' nu!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #389

    Standard

    Dåså, då var jag igång igen!

    Håller på med projekt Cessna och har kört fast med klaffarna.

    Dom sitter monterade rätt, åt samma håll med servoarmarna och fungerar rent mekaniskt.
    MEN i förhållande till sändarens kanal 6 knapp, trottelns trim, så är funktionen tvärt emot hur jag upplever världen! När jag trycker den upp så går klaffarna ner o vice versa.

    Det fina är att min sändare tydligen inte kan reversera kanal 6. Jag har försökt, men det blir inte ens en liten vibration i servot. (Funkar bra på alla andra kanaler.)

    Har läst igenom manualen och det står inget om hur man reverserar kanal 6, men det står iofs inte att det inte skulle gå.

    Så min fråga är om det går att reversera rent mekansikt/elektriskt genom att tex kasta om sladdarna? Eller brinner något upp då?

    Eller ska jag helt enkelt, bryta loss dom och jonglera om dom på något vis?
    Vill ju helst slippa det och i vilket fall så vill jag gärna höra om alla metoder som finns tillgängliga i denna svåra stund!







    Förövrigt kan jag upplysa om att det verkar synnerligen svårt för mig att träna om Xbox-tummarna till att jobba med penngrepp på sändaren! Har helt plötsligt har jag ingen koll på vänster-höger igen!
    Men, men det är bara att nöta..
    Inser i varjefall att allt blir stabilare för det blir svårare att komma ut till ändlägena på spakarna.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-23 klockan 17:29.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #390
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Hmmm....
    Kul sändare! Rena Nintendo-konsollen!
    Att vända rotationsriktningen på servon på den gamla goda tiden, alltså före computerradions tidevarv, var ett litet jox i sig.
    Man får byta plats på pottens ytterkablar i servot, alltså lite lödarbete, och det blir lite pilligt på små servon. Dessutom skifta röd och svart kabel från servot till mottagaren.

    Du får nog leva med att trimmen går på fel håll.

    Förresten, varför används trotteltrimmen till kanal 6??
    Retroholic!

  11. #391

    Standard

    Vad trist och nej jag vill inte löda något pyttelitet o pilligt. Är inte riktigt kompis med lödkolven än.

    Tja, mitt osäkra och ytterst okunniga svar är att Multiplex inte ville sätta dit en extra knapp på sändaren och som det står i manualen "Moderna gasreglage för elektriska motorsystem, behöver inte någon trimfunktion då de justerar sig automatiskt efter gasspakens rörelse".
    Det är antagligen därför den ligger på trotteltrimmen.

    Tja, får väl köra på den gamla fina devisen: Adapt and overcome!

    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-23 klockan 20:04.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #392
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Adapt and overcome!

    Är det detsamma som "Bryt ihop och kom igen!"
    Retroholic!

  13. #393

    Standard

    Ja, ungefär!

    “Improvise, Adapt, Overcome” ska det egentligen vara, men försöker undvika den första delen genom att fråga här!

    (Har för mig att det är ett gammalt Clintan citat)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-23 klockan 18:07.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #394

    Standard

    Hepp, nä det här går inte! Det bli o ta fram stämjärn och kniv! Klaffarna SKA gå åt samma håll som knappen!

    Har ju monterat klaffar på ett av mina ES plan och jag vet vilken kalabalik det här "lilla" problemet kommer att ställa till med när det inte funkar på samma sätt på båda kärrorna.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #395
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Hepp, nä det här går inte! Det bli o ta fram stämjärn och kniv! Klaffarna SKA gå åt samma håll som knappen!
    Du kan ju göra hål igenom vingen och flytta armarna uppåt men inte blir det så där vackert - och väldigt skumma vinklar . Var det inte med en elektronik för att få långsamma flaps? Det imponerade på mig när en kille kom för att visa sitt "fynd" - synd bara att han aldrig fick flyga planet. Efter taxning på asfalt var det en hel del reparationer, Att starta från en fotbollsplan med de hjulen var inte att tänka på.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #396
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Kanske lite overkill, kanske dåligt med plats (den tar INTE mycket plats!) men ett par sådana här skulle funka! http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1781

    Har du EN anslutning i mottagaren med Y-kabel till servona sätter du EN reverserare mellan mottagaren och Y-kabeln.
    Har du ett servo till varje klaff, alltså två kanaler i mottagaren, får du sätta TVÅ reverserare, en till varje servo.
    Retroholic!

  17. #397

    Standard

    Ha, ha! Visst, bara slå på en som redan ligger ner!
    Hade varit för ett par veckor sedan hade jag gjort som sa!

    Jamen, jag håller på med däcken! Ska sätta på typ 205/55/17 på den, men funderar på att ändra mig till 50 profil för att få bättre väghållning!

    Nä, allvarligt funderar på 55mm eller 60-65 mm nu sitter det 45r bak och ett 40 fram.
    Problemet är att noshjulet inte får plats om jag sätter dit ett större. Är inte så himla bra på o bocka järntråd, men jag kanske måste bli det?
    Ska jag ha plast, gummi eller skum!?

    Såg någonstans, någon som flyttat fram bakre stället och sedan hade satt en sporre bak på en Cessna!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #398

    Standard

    Jahaaa! Missade ditt inlägg Thomas, Taptalk missar lite i uppdateringarna...
    Svarade på föregående inlägg angånde "reverserade" servoarmar upp igenom vingen.
    (tog det som ett skämt, men inser nu att det säkert går att göra så om man är lagd åt det hållet)

    Den där manicken var ju precis vad jag behövde!
    Men nu är det försent, har spättat loss och sedan bankat ner dom på andra hållet! Med tillräckligt med våld så kan man till och med få ett servo att sluta jobba emot en.


    Jag får fylla ut hålen i vingen med jordgubbscider eller något annat äckligt.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #399
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Jag får fylla ut hålen i vingen med jordgubbscider eller något annat äckligt.

    Annars kan du bara tejpa över hålen med vit tejp..
    Vill du fylla ut dom på riktigt kan du annars klutta ner några droppar PU-lim (t.ex http://m.clasohlson.com/se/Vattenfas...-Casco/34-3446) i hålet och sen stänka ner några droppar vatten. Detta expanderar sen, ungefär som fogskum, så du får se upp så det inte kommer på fel ställe. När det härdat skär du bort överflödet.
    Eller spackla igen hålen med detta superlätta spackel:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1530
    Men tejp är nog enklast. Åsså slipper du jordgubbsdoften..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #400
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Såg någonstans, någon som flyttat fram bakre stället och sedan hade satt en sporre bak på en Cessna!?
    Det är inte helt ovanligt att man gör så. Framstället är bräckligt och med framflyttat huvudställ bör det gå att peta på rejäla Nokia Ballongdäck med dubb. Sen är det bara att sätta dit en turboprop med buskflygarprestanda. Fast det är nog både billigare och säkrare att skaffa en FUNCUB ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •