Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 27 av 46 FörstaFörsta ... 17222324252627282930313237 ... SistaSista
Resultat 521 till 540 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #521
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Kul!

    Stort grattis till att det börjar lossna
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #522

    Standard

    Om det innebär att prosan slutar strömma e det ju lite tråkigt men kul att du börjar känna att du har kläm på grejerna...

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  3. #523
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Någon som har något bra tips om hur man får ett mothåll när man drar fast klämadaptern med tillhörande propeller, på propelleraxeln??
    Jag brukar använda en tång med smala käftar, oftast min Leatherman..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #524

    Standard

    Tack alla! Som jag sagt ett antal gånger innan, jag hade kommit någon stans i det här med flygeriet utan all hjälp från alla här på forumet.

    Min kamrat 338federal filmade ikväll när lill-Sbachen kom upp i luften. Flyger inte så snyggt, inte så bra och allt är väldigt osymetriskt, men allt är fan så mycket bättre än på Ripa!

    https://www.youtube.com/watch?v=OFyR...e_gdata_player

    Tappade bort min Leatherman för14 år sedan i ett land långt borta, men jag får väl köpa en ny då!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-27 klockan 01:45.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #525
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

  6. #526

    Standard

    Ok, tack! Fick nog till länken nu, men din är snyggare med bild o allt!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #527
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Tycker den låter mycket i filmen..?
    Lät den likadant innan den blev överfallen av ensilagebalen?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #528

    Standard


    Ja, den lät men inte alls så mycket. Ska kolla proppen, det är den ganska "oseriösa" reservproppen som Pichler rekommenderade. Det fanns tex. inga kalibreringsringar med och hålet var inte runt utan sexkantigt.
    Den ska kastas så fort de nya 10 X 5 kommer på posten, den är ju dessutom för klen!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #529
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kan förklara saken. (Miss-)ljud uppstår ju om proppen inte är balanserad och/eller centrerad på motoraxeln.
    Men kasta den inte, du kan ju använda den till framtida projekt, ser ut att kunna passa en depronare...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #530

    Standard

    Ok, lägger den och dess kompis på lagret då!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #531

    Standard

    Har fixat lite med propellern och sett till att den den sitter tight mot axeln och nu är ljudnivån på kärran ungefär som när orginalproppen satt på.
    MEN när jag kände på propelleraxeln kände jag ett litet glapp på kanske 0,5-1 mm. Ska/kan det vara så på en nästan ny motor eller har jag sabbat lagren på den när jag flugit några gånger med obalanserad propp?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #532

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Har fixat lite med propellern och sett till att den den sitter tight mot axeln och nu är ljudnivån på kärran ungefär som när orginalproppen satt på.
    MEN när jag kände på propelleraxeln kände jag ett litet glapp på kanske 0,5-1 mm. Ska/kan det vara så på en nästan ny motor eller har jag sabbat lagren på den när jag flugit några gånger med obalanserad propp?
    Du menar väl radiellt glapp - På små motorer/inomhusare har jag struntat i det men med lite större saker så är det nog inte så nyttigt. Och det räcker med lite obalans, råkade en gång byta ut en mutter mot obalanserad "spinner", sån där alukonamutter, och det räckte med kort flygning så hade ena lagret gått...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  13. #533

    Standard

    Ok, då verkar det som om propellerkursen utökades till en kombinerad motorkurs.
    Går det att spänna lagren på något vis alternativt byta ut dom eller är det bara att kasta alltihop när glappet blir för stort?
    Har liksom inte hunnit kolla närmre in i motorn än när jag skruvade fast den och kopplade in den.
    Kan jag missat något moment som jag egentligen borde gjort innan jag monterade den?
    Det är propellerbalanserare och brotch på väg in tillsamnans med de nya propellrarna..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #534

    Standard

    Appropå att skaffa sig en propsaver..... Suck!

    Buklandning i högt gräs, jag visste väl att det här skulle komma förr eller senare och att jag skulle beställt en propsaver för länge sedan.

    Nåväl, har varit med om värre saker och ska snickra ihop ett nytt motorfäste och undrar om det är något särskilt jag ska tänka på?

    Funderar på att använda aluminium istället, funkar det?
    Hittade plywood hos den lokala bygghandeln, men var då tvungen att köpa en hel skiva på 1,5 X 2 m. Kändes lite onödigt mycket, då jag behöver ca 5 X 4 cm.

    På det gamla motorfästet fanns det ett hål uppe till höger bredvid skruvhålen och i manualen poängterades det flera gånger att plattan var tvungen att placeras precis så, varför?

    Tips, råd, förslag eller några uppmuntrande ord kanske?





    Det roliga är i varjefall att när jag fick dit en ny propp som var balanserad och med rätt storlek, så gick planet tystare och fick tillbaka draget så jag kunde göra roliga saker igen!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #535
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Visst kan du använda aluminium, men så länge du inte gör hela planet i aluminium så innebär det bara att det går sönder på ett annat ställe nästa gång du gör om samma manöver, och det är kanske ännu sämre...?
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #536

    Standard

    Jaha, det var ju det också!

    Men mina plan verkar ju alltid gå sönder på ett "annat" ställe...

    Får se till att skaffa den där propsavern.
    Ska klura lite till hur jag ska göra, men då vet jag att aluminium kan bli för starkt.


    Något mer?!

    (Börjar fundera över hur många olika typer av reparationer man kan få in i en o samma tråd?)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-29 klockan 15:16.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #537
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag sade inte att det var fel, bara att det "kanske var ännu sämre".
    Det där är lite klurigt, många gånger finns svaga punkter inbyggda för att rädda resten av planet vid en krasch. Men ibland beror svaga punkter på en dålig konstruktion och kan behöva förstärkas. Det är en bedömning man får göra från fall till fall. Typ om nu den här delen nu är starkare, var går det då sönder vid nästa smäll? Blir det då lättare eller krångligare att laga?
    Det bästa är kanske att köpa jätteplywoodskivan och såga ut motorfästen av hela klabbet och ha ett gäng med ut vid flygnining, och kanske göra dem lätt utbytbara. Lite som att skruva fast vingen med nylonskruvar, hjular planet vid landning så smäller skruvarna av, men resten av grejorna klarar sig. Men om du har bytt ut skruvarna mot metall så blir vingen kvar på planet och är jättetrasig...
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #538

    Standard

    Ok, tror jag har hört om brottpunkter i andra sammanhang, så jag är med i resonemanget.
    Låter mycket logiskt, när det gäller mina plan också. Jag tror att skadan uppstod redan vid slagsmålet med ensilagebalen och felet var att jag inte gjorde en ordentlig skadebesiktning.
    Landningen där fästet gick var inte speciellt våldsam, så ensilagebalen är skäligen misstänkt.

    Bra, nu vet jag ungefär hur jag ska tänka!

    Funderar på två fyrkantsstavar fästa på armarna och sedan en platta med motorn som man trycker dit och fäster mot dom. Låter det vettigt?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #539
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ja, det tycker jag.
    Jag har liknande konstruktioner på ett och annat plan.

    Kolla så att du får ungefär samma motorvinkel som du hade innan fästet gick sönder.
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #540

    Standard

    Får åka o köpa den där 1,50 X 2 meters skivan imorgon!

    Motorvinkel, i vilken vinkel blir det? Vertikalt, horisontellt eller är det vridning av motorn på själva fästet?

    Funderade faktiskt om inte EPP:n egentligen är den bästa brottpunkten på den här kärran, betydligt enklare att fixa än det här!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •