Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 30 av 46 FörstaFörsta ... 20252627282930313233343540 ... SistaSista
Resultat 581 till 600 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #581

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Känner igen euforin!!

    Stoort Grattis!!
    Retroholic!

  2. #582
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Grattis till den lyckade premiären!

    Det är nog inte så dumt det där, i dina trakter är det kanske lättare att hitta en lämplig sjö än en kortklippt jämn landningsbana...
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #583

    Standard


    Bugar, bockar o tackar för gratulationerna. Det var faktiskt riktigt kul att få testa att landa på ett någorlunda propert sätt, utan en kullerbytta i gräset som avslutning!!

    Måste säga att det var en annorlunda känsla att flyga över vatten och då inte bara för att jag fick stå o fundera på hur långt jag skulle klara av att simma i kallt vatten för att bärga.

    Ja, jo det stämmer ju faktiskt att det är lättare att hitta vatten än att hittat ett klippt fält!

    Men den egentliga anledning till att jag köpte den är att jag tänkte ha den till "snöflygning", för vintern är snart här och den är lååååååång!

    Det är ungefär så här jag tänker att det kommer bli framöver:

    https://www.youtube.com/watch?v=rLND...e_gdata_player

    Någon som har förslag på en bra tejp till underredet inför snösäsongen?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-07 klockan 20:37.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #584

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vackra bilder - och jag klickade och klickade men de rörde sig inte :-(
    Tejpen är till för att inte slipa ner "friggon" med de vassa iskristallerna.
    Transparent packtejp är både glatt och lätt men måste säkert kollas och eventuellt bytas ut efterhand som den slits.
    Såg en notis på att annat forum om glasfibertejp på Harald Nyborg. Den verkar vara 4-5 cm bred som packtejp och korsvävd om man får lita på bilden. Säkert tyngre men sannolikt lite hållbarare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #585

    Standard

    Det är ju synd att inte klaga!
    Ska väl se om jag inte kan få till lite film framöver.
    Har inte hittat någon bra lösning för att fästa min Xperia Z i pannan än, men funderar på att limma fast en remsa kardborrband på skallen och på telefonen... :what:

    Ska kolla upp Harald Nyborg spåret!


    Om någon har vägarna förbi och vill stanna o sjöflyga lite!

    http://goo.gl/maps/gk3gd
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-07 klockan 21:44.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #586

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Har inte hittat någon bra lösning för att fästa min Xperia Z i pannan än,
    Har du redan förträngt hur man fäster en nalle?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #587

    Standard

    Ehhhhh... Faktiskt, ja?!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #588

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Jaha!
    Och nu undrar jag hur man får bort Zacki Elaporlim från baksidan av mobilen??!
    Glömska är en bra egenskap.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #589

    Standard

    Ha, ha, ha!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #590

    Standard


    Där kom badet!

    Helt plötsligt lägger motorn av, långt innan tiden gått ut. Den står tydligen i cut off läge..?

    Landning 30m från stranden i 5 m/s med Dead Stick och allt funkar jätte bra! En riktig landning och sedan bara ligga o vänta för vinden blåser mot land. Mycket stolt över mig själv och klappar mig på axeln.

    Efter en stund kollar jag trotteln och motorn hoppar igång igen, men när jag trycker på ganska hårt för att vända i vinden, så greppar vinden tag i vingen och välter planet upp o ner.

    Exakt det där läste jag i manualen igår, faaan!

    Av med skor, sockar och brallor och vada ut. Till min förvåning är allt nästa kruttorrt när jag öppnar luckan!

    Nej MrJ, jag kollade inte om propellern funkade under vattnet!

    Nej, jag hade ingen flytväst, vadade bara ut lårhögt. Vattnet var varmare än jag trodde.

    Följer trådämnet systematiskt, sjöbärgning....
    Jag ska tydligen lyckas göra varenda misstag som går att göra i den här hobbyn.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-08 klockan 12:12.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #591
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Cut off funktionen är för att rädda batteriet för att bli urladdat för djupt.
    Tricket är att flyga korta turer till en början, kolla hur mycket som går att ladda i batteriet, det skall aldrig vara mer än 80% av kapaciteten. Och på så sätt komma fram till en lämplig timerinställning (med lite marginal).
    Och sen flyga på timern, då slipper du simma, om du inte har glömt att ladda förstås

    En del fartreglage går att ändra mellan "Soft Cut Off" och "Hard Cut Off", "Soft Cut Off" brukar innebära att fartreglaget drar ner strömmen till motorn eller pulsar effekten så att man vet att det är dags att landa, "Hard Cut Off" bara stänger av motorn när spänningen har nåt ner till en viss nivå. Personligen föredrar jag "Soft Cut Off". Men om du använder timern med lite marginal så kommer du aldrig så lågt ner med batterispänningen, vilket gör att batterierna håller längre.

    Nu sabbar du ju alldeles mina fördomar om att ni bara har isfritt nån vecka kring midsommar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #592

    Standard

    Har flugit mycket med min ICON A5a på snö och is. Har lagt på ett lager med tunn glasfiberväv dränkt med vanlig båt epoxi - har behandlat pontonerna till min FunCub på samma sätt. Blir starkt och skyddar skrovet även vid forcerad landning på steniga stränder. /Pelle

  13. #593

    Standard

    När man drabbats så brukar reglage gå ur cut-off om man drar ner trottelstickan och väntar en(?) sekund och gasar vidare igen, fast man bör inte dra fullt förstås för då klipper det ju direkt igen. Går iallafall förlänga inflygningen lite, om man nu inte cuttat off på för låg höjd.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #594

    Standard

    Ok, jag tror haverikommissionen har fått fram några antaganden..
    Om jag inte minns fel så hade förra ägaren satt muskligare motor i planet än orginalet och det förklarar nog att min tidskalkyler inte stämde så fantastiskt bra..

    Fick tyvärr inte igång mitt programmeringskort för Turnigy Esc, vete f#n vad jag gjorde för fel? I vilket fall så har jag försökt spakprogrammera det istället, det blir intressant o se om jag prickade rätt ibland pipen och fick till Soft Cut Off eller om jag får en trevlig överraskning! :what:

    Har dessutom, för säkerhetsskull, satt i Orangemottagare istället för JR med satellit... Känner på mig att det kommer vara ett ekonomiskt försvarbart beslut framöver, även om jag helst vill flyga med JR-sändaren.

    Ja, jag har lärt mig att vänta lite så Lipot får återhämta sig och sedan smyglanda. Tyvärr var jag på relativt låg höjd och ville inte glida iväg för långt ut över sjön utan cirklade ner direkt och landade. Jag var djäkligt stolt över mig själv!
    Problemet var ju egentligen när motorn startade igen och jag gasade till för att vända runt i vinden. Planet gjorde i princip en mycket snygg, halv roll på vattenytan och låg kvar inverterat som om det ville simma ryggsim med armarna utsträckta!
    Som jag skrev innan, det här varnade dom för i manualen...

    Du är nog inte helt fel ute angående badtiderna här uppe med bara några veckors marginal! Isen på Torneälven, som rinner förbi byn, brukar släppa i mitten på Maj och förra året skrapade jag bilrutorna första gången i mitten på Augusti!
    Jag antar också att snön kanske börjar komma nästa månad.

    Glasfiber o Epoxi! Det där känner jag igen från mitt tidigare liv som båtägare! Någon speciell gram/m2-dm2-cm2, eller hur man nu mätte det!?

    Gillar uttrycket "forcerad landning" det ska jag lägga på minnet! Jag kommer säkert kunna använda det snart.....

    Måste bara tillägga att jag verkligen gillar det här planet! Stabilt och snällt för en lite darrig nybörjare på sjöflyg!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-08 klockan 19:01.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #595

    Standard

    Mitt i röran med sjöflyg:
    En liten länk där man mycket kortfattat kan läsa om batterityper, uppbyggnad, egenskaper etc på ett lättförklarat, grundläggande sätt.

    http://batteriforeningen.se/laddningsbara/allmant/
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-09 klockan 12:12.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #596

    Standard

    Haverikommisionen för sjöflygningen reviderar nödlandningen, det var antagligen ett kasst acc!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #597

    Standard

    Snabbt över till nästkommande nödlandning!
    Har en MPX Mentor som hyllvärmare och den har stått där och väntat på att jag skulle få tag i något bra ställe att starta och landa på, men det ser lite mörkt ut på den fronten och jag har tröttnat på att vänta....

    Var kan jag hitta ett par riktigt bra, stora hjul typ Fun Cub's mjuksvampiga för att kunna göra forcerade starter och landningar? Har kollat runt men hittar inget liknande som skulle funka, några tips?
    Finns det något landställ med stötdämpare?

    Ps. Ja, jag köpte på mig några plan innan jag stack norrut, om ni undrar vart de kommer ifrån och hur flottan utökades så snabbt.
    Det borde klistras ett inlägg i Säljesforumet högst upp att Medeashusse inte får köpa några nya plan, innan nyår. Ds.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-16 klockan 13:24.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #598
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Gå in på mft.nu och sök på Trexler , de finns i storlekar upp till 150 mm har jag för mig.
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #599

    Standard

    Klockrent, tack!
    Var inne där tidigare men måste ha missat dom eller kanske mer sannolikt, inte fattat att det var dom jag sökte!

    Någon som har en känsla för vilken storlek som skulle vara lämplig till en Mentor? De finns i storlekar från 35mm till 155mm. Jag antar att det blir i den lite större delen av skalan.

    MPX Mentor
    Spänvidd: 1630mm
    Längd: 1170 mm
    Vikt .:2000g
    Vingarea 45 dm²

    Hur gör jag med sporren?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-16 klockan 13:22.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #600
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Har du sett en Cub med Tundra tires? (Om inte, googla på det)
    Ta så stora du behöver, du kan ju alltid klippa ut en pappskiva i samma diameter och se så att det inte ser helt vansinnigt ut :-)
    Mentorn är ju ingen direkt fartkärra, så om det blir lite ökat luftmotstånd är väl det inte hel världen...
    Det brukar ju inte vara sporren som ställer till problem, så den klarar sig nog som den är.
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •