Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 31 av 46 FörstaFörsta ... 21262728293031323334353641 ... SistaSista
Resultat 601 till 620 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #601

    Standard

    Nått sånt här. Då kanske du inte behöver pontoner .

    http://kopka.at/Modelle/Mmag004.JPG

    /J

  2. #602

    Standard

    Yes!

    Nu tror jag att vi ringat in dom!

    Det är Trexler ballon wheels som gör dom så du skickade mig på rätt spår MrJ, sedan har jag inte direkt några ursäkter pga av dåligt underlag.

    Jag får väl välja mått så de precis inte tar i undersidan på vingarna!?






    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #603
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Precis, det är bara att överdriva så mycket som behövs, funkar det i Alaska så...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AndysCub.JPG 
Visningar:	70 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	40874
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #604
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #605

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Känner att jag måste hoppa in i tråden efter att ha följt dig med stort intresse, medlidande och igenkänning under ett bra tag=) Visst är det härligt när nå't går bra...

    Ang. hjul. Nu vet jag inte vad trexlers väger men kolla på de här också, KAVAN släta 125 mm diameter väger 70g styck, Finns i 100 och 150 mm också. Sussex model centre är inte de snabbaste men bra att ha att göra med ändå tycker jag.
    Senast redigerat av Flahultarn den 2013-09-16 klockan 21:43. Anledning: glömde länken...

  6. #606

    Standard

    Du är så välkommen in i röran!
    De andra som försöker hålla mig i luften uppskattar säkert all avlastning de kan få!

    Kul att jag kunnat underhålla lite utmed vägen och inte bara skriver för "kråkorna"!

    Ok ska kolla in Kavan-däcken lite närmre, de såg ju ut precis som Trexler-däcken. om de är lättare också så blir de ju ändå bättre. Har inte heller koll på Trexlers vikter, men det är skillnad på de olika modellerna då vissa är kraftigare för att klara mer vikt.

    Har satt ut en köpesannons på prylmarknaden får se om någon har något liggande hemma, annars blir det att beställa!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #607
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Trexler är betydligt lättare än Kavanhjulen.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #608

    Standard

    Allright! If u say so!

    Vad skiljer?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #609
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag hittar inte så stora som 125 mm på Trexlers sida, de största är 115 mm och de väger 85g per par.

    Number Inflation
    Size
    Wall
    Thick
    Weight
    of Wheels
    Carrying
    Capacity

    8-G 2-3/4" .050" 1 oz/pair 6 - 8 lb/pair
    9-G 3" .050" 1.5 oz/pair 8-10 lb/pair
    10-G 3-1/2" .060" 2 oz/pair 10-12 lb/pair
    11-G 4-1/2" .060" 3 oz/pair 12-15 lb/pair
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #610

    Standard

    Okidokie! Tack, gav mig inte in i konverteringarna av viktmåtten utan trodde det fanns någon europasäljare som omvandlat tabellen!

    Men jag nu kör igenom resten och kollar! :-D

    Orginal sitter det 70 millimeters skumhjul på Mentorn, så en storlek eller två större, tänkte jag kunde passa?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #611

    Standard

    Sedan kanske jag borde börja fundera på att ta fram kniven och börja skära ut klaffar, precis som jag gjorde på min första ES!?
    Tror att det kommer bli en del märkliga landningar framöver... Men, men en sak i taget..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #612

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Jag får väl välja mått så de precis inte tar i undersidan på vingarna!?
    Ett billigare sätt är att skära ut rundlar från sittunderlag och smacka dit ply på sidorna. Gröp ur underkanten på vingarna sen är det bara att köra
    Senast redigerat av multipass den 2014-05-12 klockan 00:47.

  13. #613

    Standard

    Kanske borde jag gå "all in", kapa vingarna och ha det som propellerdriven rc-bil!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #614

    Standard

    Klaff kan du nog skippa på den, fast jag gick nog åt andra hållet och lättade orginalet med ett par hekto - alustället väck och ett CF dito, orginalhjulen duger även på lagom oslät mark. Det där om sporrhjul - kanske ska ha kvar orginalet för man brukar ju vilja att rôva släpper snabbt, du lär väl inte taxa runt om du startar i sådan terräng att ballonghjulen krävs
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  15. #615

    Standard

    Grejen är den att jag inte vill sabba planet genom gropiga starter och framför allt landningar med tillhörande kullerbyttor. Ska det krascha ska det vara pga en felmanöver av mig!! (Ja, jag vet att det är en definitionsfråga!)

    Just nu är de bästa ställena att starta o landa på en traktorväg över en äng och en grovplanerad grusväg med 0-70 grus.

    Eventuellt så testar jag på fotbollsplanen, men den känns lite trång med sina belysningsmaster och bollnät mm. Dessutom är jag lite feg för att jag aldrig flugit ett så "stort" plan och vet inte hur mycket plats det behöver, men det är väl bara jag som är lite fjollig/nojjig!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #616

    Standard

    Appropå fotbollsplanen, federal338 filmade idag när vi flög i byig vind på den... Jag kanske törs ta upp Mentorn där ändå!?

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...lar-och-gubbar
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #617
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Se upp för lyktstolparna bara, dom är nästan lika magnetiska på modellplan som träd...
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #618

    Standard

    Ryktet säger att belysningsmasterna försökt få plan att övernatta högt där uppe förr, men långa stegar ändrade på deras planer..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-19 klockan 00:27.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #619

    Standard

    Den här övningen var riktigt kul!
    Eftersom "min" fotbollsplan irriterande nog var övefylld med barn som sprang kors o tvärs för att orientera, åkte jag istället ut till "våran" äng i och övade "Snickarjävellandningar" (det kanske finns ett annat namn?) a' la Ripa uppvisning, med ES:n!!
    Upp till 150-200 m, stalla och sedan spikrakt ner för att sedan plana ut ovanför marken och landa.
    Totalt nervkittalande o riktigt, riktigt kul!
    Blev lite svettig när en kastby gjorde en av dykningarna negativ, men det redde sig trots allt.

    Förutom det att det var kul hade jag faktiskt ett syfte med övningen, att kunna dyka ner över hinder för att sedan direkt landa. Upptäckte att inflygningar över bollnät och annat gärna gör att landningen flyter ut lite väl nära bollnäten på andra sidan. Iofs så kanske dykhöjden idag var lite överdriven, men men..
    Med ett par klaffar så kan det nog bli riktigt bra lite längre fram.

    När jag väl tränat ett par acc så landade jag efter en helt vertikal dykning.
    Den blev en aningen forcerad och det ser man om man tittar på gräset runt planet, men trots det inga skador!!

    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-19 klockan 13:48.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #620

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Blev lite svettig när en kastby gjorde en av dykningarna negativ, men det redde sig trots allt.
    Testade du att ge fortsatt dykroder i det läget? Har du tillräckligt med höjd så kan man bunta runt...sen kanske dra på o göra loop helt plötsligt har du ritat en åtta i lufthavet (å nu funkar tangenterna igen...)

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •