Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 36 av 46 FörstaFörsta ... 263132333435363738394041 ... SistaSista
Resultat 701 till 720 av 904

Ämne: Krach-kit

  1. #701
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hur har du balanserat propellern? En handbalanserare är inte exakt. Är man noga måste man ha en med magnetisk lagring och så måste proppen så klart vara perfekt centrerad på balanseraren. En möjlighet är att propelleraxeln inte är helt rak om du ändå har obalans.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #702

    Standard

    Jodå, har försökt balansera.


    Köpte på mig den här för ett tag sedan och jag antar att den borde funka för mig! Å andra sidan är det som vanligt, det är skit samma om utrustningen är bra när handhavandet är fel!!

    Får slita loss proppen och kolla igen!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #703

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Klart du ska åka dit, det brukar vara mycket inspirerande att närvara på dylika tillställningar!
    Klart jag gjorde.
    Kallt o regnskurar men när jag var där var det inget regn.
    Sådan tur dom hade som måste visa mej hur bra dom flyger. hihi
    Många goda råd från el-flygare fick man. Ja det var 2st av 6st som flög 4-t metanol kärror.
    1st av 6st hade både och.
    Tyvärr hade jag ingen kamera med.
    //Tony

  4. #704

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Medeashusse!
    Hur fungerar den där balanseraren?
    Tillverkare?

  5. #705

    Standard

    Ehhh... Jag kanske inte är den rätte att fråga om exakt hur den fungerar för jag har själv precis börjat använda den!

    Men jag gör ett försök ändå!




    Konstruktionen är enkel. Två "pelare" som låter en stålstång rotera med hjälp av fyra lager.



    Propellern centreras på stången med hjälp av två koniska plastbitar som trycks in från var sida av hålet för propelleraxeln på propellern.



    Min modell går att ändra om så att man kan balansera en propeller som är större än vad pelarna är höga genom att proppen kan hänga utanför bordkanten.

    Målet är att få propellern att inte väga över åt något håll och att propellern skall kunna stå i vilket läge man än ställer den, "klockan runt".

    Teknikerna för det varierar en del, men som jag fattat det så använderna man ofta ett fint sandpapper för att ta bort lite material i taget tills den väger jämt, men har läst om andra metoder såsom att lägga lack mm. mm.

    Kolla klippet Pgrts la in tidigare!
    Sök på Youtube och i forumet så hittar du exempel o tips!

    Du kan i princip alltid köpa denna eller liknande balanserare där du köper propellrar. Det finns enklare versioner och "värre" versioner allt efter behov och plånbok.

    Vet faktiskt inte om min är speciellt "bra" eftersom jag bara klickade ned den i varukorgen när jag beställde propellrar..

    Tyvärr verkar det som om det är dags för mig att lära mig att byta propelleraxel!
    Den har nog aldrig varit riktigt rak eftersom obalansen varit med mer eller mindre sedan första starten med planet..

    Ps. Och är det nu någon som ser att jag har jag nu monterat ihop min balanserare fel, så säg för Guds skull till!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-29 klockan 00:59.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #706
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Bild # 1 ser mest rätt ut!
    Där blir "bromseffekten" minst.
    Propellerspetsarna behöver inte gå utanför bordskanten, det räcker med att man SER vilken spets som är tyngst.
    Och det är DEN spetsen man ska slipa! På baksidan!!!
    Precis som i Patriks filmsnutt...
    Retroholic!

  7. #707

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Oj. det var ju inte tänkt att du skulle utbilda mej på denna. hihi
    Jag såg inte funktionen med lagren på första bilden du skickade. Jag har inte sett den funktionen förut.
    Jag såg inte ens lagren på närmsta pelaren.
    Nu ser jag definitivt funktionen.
    Måste nog skaffa en sådan jag också annars har man väl lager haveri i alla motorer.

    Kör du med trä proppar på dina el-plan?

  8. #708

    Standard

    Ok, tack! Nu kan jag sova lite bättre!
    Det här med att mixtra om ställningen var något som stod att man skulle kunna göra i den knapphändiga manualen...

    Då fick du en grundlektion utav bara farten!

    Nej, den proppen är bara skådebröd än så länge! Kör med plastproppar och träproppen for med i samma varukorg som balanseraren för att användas vid söndagsflygningar. Bara därför att den är snygg!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-28 klockan 23:38.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #709

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    På baksidan!!!
    Är det för att inte försvaga propellern?
    Annars tycker jag ju att det borde ändra bakåt luftströmmen men
    den kanske inte är så känslig.

    //Tony

  10. #710
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Det här med att mixtra om ställningen var något som stod att man skulle kunna göra i den knapphändiga manualen...
    För att travestera filmen 'Lorry':
    -"Man KAN göra så ja... men det är inte rätt!"

    Och det här med att slipa baksidan har nåt att göra med att det stör propellerdraget minst, säger experterna. Vetif*n hur det går till egentligen...
    Retroholic!

  11. #711

    Standard

    Om du visste hur ofta jag använt det uttrycket genom nästan hela mitt liv!!
    Kommer aldrig använda den funktionen om du säger det Thomas!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-29 klockan 00:55.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #712

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ok, tack! Nu kan jag sova lite bättre!
    Det här med att mixtra om ställningen var något som stod att man skulle kunna göra i den knapphändiga manualen...

    Då fick du en grundlektion utav bara farten!

    Nej, den proppen är bara skådebröd än så länge! Kör med plastproppar och träproppen for med i samma varukorg som balanseraren för att användas vid söndagsflygningar. Bara därför att den är snygg!

    hihi
    Det var ju bra tänkt från tillverkare. hihi

    Japp. Tack för den. Nu blev jag ju tvungen att testa om det gick att göra en
    sådan apparat och det bygget är nu nästan klart.
    2 magneter från en hårddisk. Lite trä. 2st vinkelhakar och en massa smältlim.
    1st lång rostig stål axel och lite krympslang.
    Inte så vetenskapligt men det bevisade att mina proppar är väldigt obalanserade. hihi

    Okej. Ja man skall ha fina saker på hyllan också. :-)

  13. #713

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Tomas!
    hahaha

    Okej. Det var ju lättare att slipa där också. Den är ju så att säga redan kupad
    efter min tumme dessutom så är den ju fortfarande fin på framsidan. :-)
    Bäst att lyssna på experterna för dom har ju balanserat proppar sedan 1800-kallt.

  14. #714

    Standard

    Om jag vill byta motor i min Multiplex Mentor, vad skulle kunna vara ett lämpligt objekt om ni fick härja fritt?!

    Elapor
    Spännvidd: 1630mm
    Längd: 1170mm
    Vikt: 1500-1900g
    Vingyta: 45dm²

    http://www.autopartner.se/multiplex-...009-c-563.aspx

    Idag sitter en handbyggd motor, utan en enda markering på den, med en lite skev axel och ett 60 a Esc... Därav tanken på en helt ny.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #715

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Det finns flera alternativ i texten längst ner i samma
    annons. Men du kanske vill veta vad andra kör med. :-)


    Här finns ett set som rekommenderas
    :
    Himax C 4220-0510 brushless motor # 33 3045
    MULTIcont BL-55 S-BEC speed controlle # 7 2286
    14” x 7” propeller # 73 3109

    Power HD 3548-05 890kv
    Den här rekommenderar dom till att dra segelkärror upp till 3m spv. :-)
    Då borde den ju funka eller så tar du en lite större. :-)
    Perfekt motor till Multiplex Mentor eller till Acromaster om du vill ha bra prestanda enl
    www.habohobby.se
    //Tony

  16. #716

    Standard

    Glömde du typ en länk till motorn? :-D
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #717
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här är ett tips till, bläddra ner lite så ser du vad de rekommenderar:
    http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1174
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #718
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Glömde typ en länk? :-D
    Kolla i din länk till Autopartner, nere i rekommendationslistan...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #719
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Här kan du labba lite när du har tid över...
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?ecalc&lang=en
    Retroholic!

  20. #720

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Häftig skillnad på firmorna. Vissa rekommenderar 500W motor och vissa 900W.
    Mycket beror väl på flygvikten. :-)
    2kg med 500W blir ju 250W/kg Slowtrainer
    2kg med 900w blir ju 450w/kg. Raket fart.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •