Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 42 av 46 FörstaFörsta ... 3237383940414243444546 SistaSista
Resultat 821 till 840 av 904

Ämne: Krach-kit

  1. #821

    Standard

    Allright! Då ska jag försöka hålla mig så långt borta som möjligt från de 20 procenten!

    Allt omgivning är elak för mig och då menar jag ALL!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #822
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 632
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är bättre om du lättar planet än att du tynger det ;-)
    Större hål och tunnare mylar att täcka med. 0,2 kolfiberstänger till förstärkning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #823

    Standard

    Antar att Mylar är det som ser ut som Gladpack!?

    0,2 stänger, jag får kolla på lagret om jag har så klena dimensioner!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #824

    Standard

    God afton!
    Har jag fått till det rätt eller har jag spårat ur?




    Dubro skidor...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #825
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 632
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det var en rejäl bult du hittat.
    Har du testat att fästa fjädern mot landställsbenet?
    Alla sätt är bra om du kan flyga med det.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #826

    Standard

    Bulten följde med i förpackningen och vad jag förstår av beskrivningen så skulle arrangemanget vara något åt det här hållet!? Men så är jag ju inte speciellt erfaren även på det här området...

    Sedan vill Herr Dubro att jag filar ett spår i hjulaxeln där jag vill ha vinkeln på skidorna. Vete f#n om de ens kommer hålla vinkeln efter första landningen med mig vid spakarna plus ett par oförutsedda skoterspår. Kanske ska satsa på ditt tips istället..


    Noterade att de vänt på skidan eller axelfästet mellan övre och undre bilden, vilket blir lite förvirrande. Kolla på de två spåren på undersidan av axelfästet.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-01 klockan 23:03.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #827

    Standard

    Hejsan

    Jag har filat spår på hjulaxel på tre av mina maskiner metanol (.40storlek) och det har funkat kanon

  8. #828

    Standard

    Allright! Då testar jag det!
    Tänkte att om man missar lite så vrids allt runt... Brukar bli lite våldsamt för mig "ibland"!

    Hittade en sparsmakat uppdaterad och utökad beskrivning på Dubros hemsida. Den sista bilden rätade ut mina frågetecken. Bulten ska spännas uppåt...
    http://hobby.dubro.com/files/1/instructions

    Tydligen är det fler än jag som gnuggat de grå på de här Dubro-skidorna!
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...2-dubro-skider
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #829

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Jag tänkte just säga att bulten måste upp en bit annars
    tar den ju i skidan och då blir det konstigt när framdelen
    på skidan trycks uppåt.
    Skidan borde peka lite uppåt när du flyger.
    Pekar den nedåt så blir det tvärstopp. :-)
    Lycka till.
    Våga vägra Facebook.

  10. #830

    Standard

    Yes precis, det var det jag såg i den uppdaterade instruktionen!
    Hatar byggbeskrivningar som inte innehåller självklara saker, såsom hur det ska se ut när allt är monterat... Suck.

    Det intressanta är att när jag googlade på bilder av montage av just de här skidorna, så verkar det som att många som lagt upp bilder har gjort fel!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-02 klockan 01:16.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #831

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Finns det ingen stopp på skidan så att den inte
    kan ställa sig med nosen rakt upp så borde ju den långa
    skruven agera stopp om du ställer den rakt fram eller
    i en passande vinkel för ditt plan.

    Ser bilder på skidor som ser ut att vara av tidigare version
    och då är det gjutet en "klack" på båda sidorna av skivan
    som skall gå mot den kortare bulten. Ser att en har slipat
    "klacken" för att få upp skidan i "bra" vinkel.

    Jag hittade bara en som satt delarna fel men jag snabbkollade bara. :-)
    Våga vägra Facebook.

  12. #832

    Standard

    :Jajjamen, får sätta mig att kolla bultvinklar imorgon. Är alldeles för trött nu..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #833

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Samma här.
    Trött efter 30mil i bilen
    och flygning.
    Det är farligt med friskluft. :-)
    godnatt.
    Våga vägra Facebook.

  14. #834

    Standard

    Natti, natti! Ny dag, nya möjligheter!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #835

    Standard

    Jaha, det ska jäklas in i det sista!
    Nu har jag fått till allt med skidorna fasningar, bultar, fjädrar, vinklar och allt ser ut att funka fint.
    Det är då jag inser att det kvarvarande problemet är att hjulaxeln roterar när allt kommer i spänn och att risken är stor att skidorna förvandlas till två skovelhjul.
    Den sitter med två muttrar som spänns emot varandra och jag kan inte dra hårdare än jag redan gjort...

    Några tips?!

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #836
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 953
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Stopplina från framspetsen till ett fäste nånstans på kroppen, så att inte skidorna tippar framåt?
    Om dom tippar bakåt är det nog ingen större fara...
    Lite som en landande backhoppare, lixom!
    Retroholic!

  17. #837

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Istället för "vanliga" brickor skulle
    jag sätta "tagg" brickor eller fjäderbrickor.

    Har du brickor mot alu på båda sidor?
    Annars så måste du nog sätta dit det och om du har taggbrickor
    så borde det hålla.
    Våga vägra Facebook.

  18. #838

    Standard

    Nope, det är släta brickor så jag borde väl egentligen inte vara förvånad! Jag kanske borde köra med både "livrem och hängslen" och smälla dit taggbrickor och ett nödstoppssnöre samtidigt!?

    Så mycket pillerier som jag aldrig behövt fundera över, innan jag började med modellflyg.... Det som jag tycker verkar enkelt från början, blir lite mer komplicerat när jag börjar förstå vilka följder som kan uppkomma om jag gör fel.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-04 klockan 20:24.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #839

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Sitter skidan tillräckligt "löst"
    axel?

    Det kanske är säkrast att ha alla säkerhetsanordningarna kopplade.
    Våga vägra Facebook.

  20. #840

    Standard

    Jodå, nog sitter den med ett litet glapp så den kan röra sig, men bulten som spänner fjädern sitter numera stumt och drar med sig hjulaxeln när konstruktionen flexar.
    Det blir en vända till järnhandeln imorgon.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •