Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 43 av 46 FörstaFörsta ... 33383940414243444546 SistaSista
Resultat 841 till 860 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #841
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Stopplina från framspetsen till ett fäste nånstans på kroppen, så att inte skidorna tippar framåt?
    .....och den linan bör ju vara fjädrande, kanske..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #842

    Standard

    Gahhh.... När du "säger" det, så inser till och med jag att det är nödvändigt!

    Svetsa axeln kanske?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #843

    Standard

    Och då behöver det dessutom vara ett flexande "snöre" som behåller elasticiteten i temperaturer ner till -35 grader....
    Nu har jag verkligen lyckats göra mycket elektrisk på det här järnspettet.... Suck..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #844

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Oki.lycka till.
    Våga vägra Facebook.

  5. #845

    Standard

    Tack, jag behöver det!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #846
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Och då behöver det dessutom vara ett flexande "snöre" som behåller elasticiteten i temperaturer ner till -35 grader....
    Gummisnoddar e ju billiga..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #847

    Standard

    Men de kommer att gå av i kylan och naturligtvis just när de behövs som bäst!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #848

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Inte så snyggt kanske, men en tunn ståltråd/wire med en tunn dragfjäder i änden??
    Håller förmodligen ner till Noll grader Kelvin...!
    Retroholic!

  9. #849

    Standard

    Ahaa... Ska kolla hos järnhandlar'n imorgon!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #850

    Lundmarks avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    84
    Jobb
    Xylem Water Solutions AB
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Om du kan hitta nordlock brickor så får du ordning på den roterande hjulaxeln.
    slipar man ännu en grop i hjulaxeln vars "stoppskruven" ska vara så fungerar det kanoners!
    vill du ha stopplinor ändå så kan du kika in denna bild, så här löser vi nordliga grannar problemet med "fjädrande wire" på 50cc planen. Wire som används är samma som pull pull till sidrodret. Men har du nån fiskeaffär så kan det gå att lösa med ståltafsar. Förr på metanolplanen använde vi persienn lina och det fungerade bra det med..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	99,5 KB 
Id:	43611  
    GÄLLIVARE RC http://www.gallivarerc.com
    #RC Factory Crack Yak
    #Telink YAK 55
    #88" Extreme Flight Extra 300, DA 50R
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, DLE 55 RA
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, EME 60

  11. #851

    Standard

    Är helt fascinerad av allt jag lär mig här! Har ju sett brickorna innan, nu vet jag vad de heter också!
    Ska gå fram till disken hos järnhandlarn imorgon och säga världsvant att jag vill ha tag på Nord Lock-brickor!

    Slipningen är redan klar. Det var då hjulaxeln började röra på sig!

    Nu ska vi se om jag inte kan få till något, någorlunda fungerande med hjälp av alla tipsen! Tack alla!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-04 klockan 23:39.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #852

    Standard

    Idag den 11:e Maj 2014 är det ettårsjubileum för krasch-kit tråden!

    Den dagen jag skrev första inlägget och det var tillika dagen jag började med hobbyn. I skrivande stund har tråden drygt 42.000 visningar och det ser ut som den läses fortfarande eftersom besöksräknare fortsätter att ticka på!!

    Än en gång tack alla som hjälpte mig igång med tips, råd, glada tillrop och en del långdragana suckar! Ni fick mig upp i luften, även om landningarna än så länge fortfarande ibland sorteras under "krasch".

    Jag hoppas att trådens innehåll har gett andra nybörjare tips, idéer och inspiration om var och hur man ska börja ta sig an denna spännande hobby!

    Om du är nybörjare så ge inte upp, utan fortsätt envist och målinriktat att limma o träna, tills ni kommer över tröskel och börjar få lite flyt.

    I forumet finns nästan en outtömlig kunskapsbas där ni kan fråga om i princip vad som helst.ang modellflyg. De gäller bara vara trevlig, så ställer de med glädje upp och hjälper dig.

    Under vintern har min flygaktivitet minskat, men hotar att komma igen med nya vilda framfarter längre fram
    Fyll själv in de vanliga ursäkterna för att inte komma ut... "Motvind JOBB snedvind TID XXXXX"?!

    För de som läser tråden som en följetång kan ni fortsätta läsa den fristående fortsättningen under tråden "Pajala Rc killar och gubbar" i mediearkivet:

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...lar-och-gubbar

    Hälsningar

    /Markus
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-05-13 klockan 17:49.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #853

    Standard

    Jahopp, då var det dags att återuppliva den här tråden eftersom jag stött på något nytt!

    Hur "avlivar"/"desarmerar" man ett Lipo som fått en smäll och blivit deformerat på säkraste vis?
    Vill inte slänga det i batteriholken utan att ha oskadliggjort det, med tanke på att holken är gjord av plast och befinner sig i ett soprum....
    Det kan bli en riktig grillkväll av det, med inbjudna gäster från brandförsvaret.

    Fick tips om att dra en spik igenom det och låta det brinna upp, men känner inte för att elda just nu.

    Finns det något mer odramatiskt sätt?

    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-02 klockan 16:30.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #854

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    en hink saltvatten
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #855

    Standard

    Ok!
    Bara slänga ner det som det är eller hur då?
    Vad händer med det?
    Någon speciell salinitet?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #856

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jupp.
    bubblar rejält och suger ur accen. fast jag gillar spiken bättre frågan är hur bra det är för miljön bara
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #857

    Standard

    Allright, jag testar!

    Tack! [emoji4]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #858

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag brukar lägga mina batterier utomhus på en sten så får de bara ligga där i väder och vind.
    De har aldrig bråkat med mig. Nån gång har jag bara vikt upp höljet runt cellen och veckat ut folien - det har heller aldrig blivit någon värmeutveckling av det. Att slå i ett spik är brutalt och sannolikt ett sätt att om möjligt skapa en kortslutning med eld som inte är speciellt trevlig.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #859

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag brukar lägga mina batterier utomhus på en sten så får de bara ligga där i väder och vind.
    De har aldrig bråkat med mig. Nån gång har jag bara vikt upp höljet runt cellen och veckat ut folien - det har heller aldrig blivit någon värmeutveckling av det. Att slå i ett spik är brutalt och sannolikt ett sätt att om möjligt skapa en kortslutning med eld som inte är speciellt trevlig.
    det är ju kortisen som är grädden på moset
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #860

    Standard

    Pgrts: Det var ett meditativt sätt att angripa problemet, jag gillar det!

    Simon: Ja, jo jag gillar också när det sprakar o pyser om saker, men inte just nu i sommarvärmen.

    Förresten, när jag ändå hittat tillbaka hit!
    Var hittar jag propeller/motoraxlar diam. 4 mm längd ca 60 mm?

    Nej, jag vet inte vad motorn heter och har inga specar på den. Den satt i planet när jag köpte det och tydligen så var den dessutom handbyggd av någon.

    Eller blir det enklaste att köpa en ny motor?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 08:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •