Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 7 av 46 FörstaFörsta ... 2345678910111217 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #121
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ...
    Hur vet jag att det är dags att avsluta en flygning??? Vet att man inte får dränera på ström helt och hållet..
    Grattis till en lyckad premiär och välkommen in i rcflyg-träsket!

    Nu kommer du snart börja köpa fler kärror och undra hur du ska kunna dölja varje nytt inköp för frugan.. och även undra var du ska förvara alla plan..

    Till frågan:
    Tids nog kommer du tröttna på den där enkla laddaren och köpa en "riktig".
    Dessa mer avancerade laddare mäter hur många mah du får i varje gång du laddar.
    Du vet kanske redan att du ej bör dra ur dina lipo-ackar mer än 80%?

    Om vi sen tar din 2700mah ack som exempel, bör ej få i mer än 2160mah vid laddning, då har du kört för länge..

    När du flyger en runda, ta tid, antingen om du har timer i sändaren, eller en äggklocka/mobil. Flyg t.ex 10 min "som du brukar", landa och ladda. Om du nu får i t.ex 1000mah kan man ju räkna med att kunna flyga lite över 20 min på den acken. Om tvärtom, du får i för mycket får du korta av flygtiden.
    Man får testa sig fram m.a.o, om man nu inte råkar ha en radio som stöder telemetri..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #122

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Sitter modellminnena i radion eller mottagaren?
    Det är je en väldigt SMART fråga.
    Det står någonstans att sändaren "känner igen" flera hundra modeller.
    Mottagarna kallas för ID har jag fått för mig.
    På "gamla osmarta" sändare måste man ju hålla rätt på modellminnen på sändaren - men så verkar det inte vara här.
    På något forum någonstans måste det väl finnas bra information att hämta för oss som inte bara accepterar att det funkar....
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #123

    Standard

    Batterier:
    Ja, batteriet jag laddade i fel uttag återhämtade sig när jag till slut fick in det i rätt uttag.

    Jaha, Mao. Så har jag egentligen ingen möjlighet att veta hur förbrukningen egentligen ser ut. Jag har ingen avancerad laddare och ingen telemetri..
    Äggklocka och timer på telefon funkar bara om jag kan kontrollera den faktiska förbrukningen vid återuppladdningen. Har jag förstått rätt?

    Flaperons och Smart:

    När jag läser manualen så fattar jag det som följer. Multiplex installerar mottagare med olika ID för sina olik modelltyper och ett unikt ID för det speciella planet. Sändaren är sedan laddad med ID-enas egna modelltyper och och avgör modelltypen vid sammanparningen tillsammans med det unika ID-et.
    Sändaren går i sin tur att koppla till en dator via en USB-dongel för uppdateringar och eventuellt annan klåfingrighet.

    Om man sedan vill lägga till en extrafunktion läggs den på trimmern för höjdrodret.

    Är jag ute och cyklar nu?

    Så vilken av typerns av olika flaperon skulle passa för tvärnitlandningar!
    Hittade ett flertal av dom när jag Googlade för att överhuvudtaget fatta vad ni snackade om!!!!!
    Hur skulle en ombyggnation se ut? Ska man skära ut extra "skevroder" på vingarna som jag så exempel på?

    Jag tycker att det är helt underbart att ni redan är igång och diskuterar hur jag ska bygga om planet, direkt efter min första flygtur någonsin!!! Men va fan, jag är på! Bring it on!! :-D


    Appropå att börja samla flygplan, så blev jag direkt efter premiären erbjuden att köpa ett segelflygplan med hjälmotor av en kille som dök upp när jag landat. Det var av ett "fint" märke som jag inte kommer ihåg namnet. Tror det hade em spännvid av 2.80. Detta till priset av 500kr.. Men jag avstod... Tänkte att även om det verkade billigt så måste jag kanske veta vad jag vill först. :-)

    Nej!!! Jag flög INTE inverterat! Känns som att det är vettigt att i alla fall flyga två gånger innan jag loopar och inverterar!!!! :-P
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-23 klockan 01:46.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #124

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ..Nej!!! Jag flög INTE inverterat!..
    Det är uppenbarligen inte enbart radion som är SMART
    Lite "feghet" har räddat många plan men det kommer säkert en tid då du tycket att planet är slitet och gärna "pensionernerar" det. Då ska du se att det i stort sett är omöjligt att krascha det för att man töjer på gränserna.

    Batterier laddare och tider tror jag i ärlighetens namn att du inte behöver fundera på så mycket.
    1 - Batterier är billiga och om du får 100 flygningar eller 200 med ett batteri för 200:- så är det ändå inte det som kostar.
    2 - Jag flög i minst 3 år med en "programmerbar" Swallowladdare av första generationen då det inte fanns balansering - jag har fortfarande batterier från den tiden även om de i dag inte är lika bra.
    3 - Jag flyger i stort sett alltid tills fartreglaget börjar säga till att det är dags att landa - däremot så kopplar jag ur direkt när jag landat och laddar så fort jag kommit hem och har tid.

    Finns det något som heter SPOILERON som du hittar när du googlar så är det nog att båda skeven går uppåt när funktionen aktiveras. FLAPERON gör att båda skeven går nedåt. Båda delar bromsar planet och det är en smaksak vilket man använder. Jag föredrar att de går uppåt på ES för att minska landningssträckan och trycka planet nedåt samtidigt som eventuella tuvor inte griper tag i skeven. Ofta är det så att funktionen byts av att man skiftar sladdarna mellan höger och vänster skev - men skevarna går trots det åt rätt håll av någon anledning..
    Hittar du bra länkar på funktioner till din sändare så dela med dig. Jag tycker att sändaren verkar ovanligt bra att rekommendera speciellt unga och de som inte gillar att bläddra i menyer för att byta modell.

    "Tvärnitslandning" - det är kul, men svårt att hinna med.
    Då har man ofta två skevroder på varje vinge - alltså 4 servon vilket du inte kan ha med din radio. Då fälls de yttre uppåt och de inre nedåt. Står man och tittar på planet när det dyker in mot landning så tror hjärnan att det ska följa en linje. När man drar ut bromsen verkar det nästan som att planet backar i luften även o det bara bromsar. Effekten är riktigt bra och man slår oftast av bromsen när det är någon meter kvar så att man kan glida ut med lite roderverkan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #125

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    För ett flygplan som ES är skevrodren placerade ganska långt ut på vingen. I dessa fall är det inte bra att använda flaperons då det ökar risken för att flygplanet viker över vingen om farten blir för låg ("klipper" som en del säger). Bättre är i så fall att använda spoilerons som inte medför denna risk utan tvärtom minskar vikningsrisken. Skilnaden beror på att det är den del av vingen som har störst anfallsvinkel mot luftströmmen som först tappar lyftkraften (stallar).

    Detta sagt så behövs vare sig det ena eller andra på en ES, det är mer en kul grej.

  6. #126

    Standard

    Jepp, då har jag kollat fartreglaget. det är möjligt att programmera det till att köra "low power cut off". Dvs. att jag har inte en aning om den funktionen är påslagen!? Får väl testa.
    Njae, vet inte om jag vill programmera om den själv. Finns en chans att jag skulle klara det med hjälp av den enastående manualen, men vill inte chansa då det finns risk att jag kollrar bort mig och då kan jag inte flyga!!!! :-o

    Vad gäller batterierna så kan det vara rätt att de kostar inte så fantastiskt mycket och skulle jag misshandla ett, så kan jag ersätta det ganska enkelt.
    Tex. idag kom jag på att jag inte kan prata o flyga samtidigt, så att då lägga till timers får vänta. I varjefall ett par flygpass till. ;-)

    Flygklubben som jag våldgästar hade igår börjat sätta upp stolpar framför depån och någon sa att imorgon skulle de sätta upp ett säkerhetsnät på dom. Jag som tyckte att min första flygning i Tisdags gick riktigt bra!???

    Spoileron vs. Flaperon
    Ja, jo intressant men hjälper dom mig att överhuvudtaget att komma närmre själva landningsbanan under försöken till inflygning och särskilt idag med sidvind??? :-P
    Kollade några youtube-klipp till och insåg att det var lite mer avancerat än jag trodde. så när man "slår till bromsen" så kan man fortfarande använda skevrodret!?? Rätt fattat eller var det någon som pillat ytterligare en bit på konceptet??
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-30 klockan 22:06.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #127

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jodå - skeven funkar fortfarande fast om båda är uppåt med spoileron så går ju bara ett nedåt när man skevar - det andra skulle ju upp och kan inte komma längre.

    Du kan nog vara säker på att fartreglaget stänger av när det närmar sig farligt lågt. Jag har inte varit med om något annat som standardinställning på många år.

    Om du får hjälp av broms ------ jag skulle påstå att det är lättare att få stopp på planet när det inte bara gliiiider som det gärna vill. Det är speciellt på ett fält med skog runt där man behöver lite dyk för att komma ner, alternativt cirklar ner planet vilket också går bra när man har fått lite mera vana. Har man en lång inflygning kan man ju komma in sakta och stötta med gasen för att komma fram så långt man vill.

    Sidvind är ju kul - då flyger man kanske i 45 grader eller mer mot färdriktningen. Då är det oftast lätt att stanna där man vill för att vinden bromsar planet.
    Lyssna inte på det jag skriver .. Jag är lite konstig tycker de flesta i klubben. Och så tar jag bilder och kommenterar klubbens bilddagbok.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #128

    Standard

    Ha, ha! Fina dokumentationer av verksamheten!
    Nåväl, ofta så är det så att man blir lite besvärad av att någon går runt och fotar, men när det gått några år så är det riktigt kul och man uppskattar att det var "någon" som gick runt och fotade de där tillfällena!! :-)

    Så, hur många m/s kan det blåsa innan man måste stanna på backen med en ES och då menar jag med en någorlunda erfaren person bakom spakarna?? Mao. vad ska jag sikta på!??

    Inte för att de kommer hända precis just nu, men blev nyfiken på hur man rent tekniskt med programmering, kabeldragning skulle bygga ihop Spoileron/Flaperon. Känner på mig att den kunskapen kan komma till användning även i andra customiseringar.
    Läste in mig på fartreglaget igår och fick reda på att man kan programmera det med hjälp av sändaren.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #129
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Upp till 9m/s körde jag med Bixlern, hård vind är egentligen inte problemet (så länge planet kan flyga snabbare än vinden), det är turbulens och kastvindar som ställer till det.

    Om det blir lite mycket turbulens och kastvindar sjunker flygglädjen, mest studsar runt snarare än glider vackert och man får kämpa för att hålla den på plats så är det inte så roligt att flyga längre. Så det är rätt självreglerande, tycker den typen av motorglidare blir tråkiga att flyga innan det blir farligt att flyga så att säga.

  10. #130

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Håller med Fluf om att runt 10 m/s är rätt så nära gränsen med en seglare som ES ju egentligen är.
    Sedan beror det förstås på läget. Är det ett hang så blir man duktigt förvånad i hur starka vindar man kan flyga. Det jobbiga är att bära ut grejorna från bilen till kanten. När man väl har släppt iväg planet och det fått lite hiss så känns det som att det är parkerat och att man kan starta flyga som man vill. Landningen är kanske det kritiska momentet när det blåser. Man vill ju inte att planet ska få vind och blåsa bakåt som ett löv över nejden - då är det inget som håller.

    Rent hypotetiskt ......
    MPX radion en är ju en SX så kanske är det rimlig att anta att det bakom spelkonsolen döljer sig något liknande den "riktiga" (cockpit) SX? Hur man skulle kunna komma åt att programmera funktioner kan jag inte gissa. Det finns ju mottagare med olika ID som har olika funktioner inprogrammerade. Rimligen bör det gå att programmera mottagare med "fria" ID-adresser om man har rätt utrustning. Rent kabelmässigt så använder man ju 2 servon till skevrodren. Enligt din brux så ska det ena skevrodret anslutas till mottagarens kanal 1 och det andrar till kanal 5. Om du skär ut egna flap/spoilers innanför skevrodren och monterar servon till dem så ska de båda anslutas till kanal 6 och manövreras med aux-funktionen. (Då ska båda servon vara åt samma håll och inte som skeven som är spegelvända).

    10 m/s (medel) är väl gränsen för F1 tävlingar? Där kan man prata om sport. (F1 = friflyg).
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #131

    Standard

    10m/s noterat!
    När fäller de sportigare planen ut landningstället?

    Funderade över modifikationer så här i början av karriären. Det kanske inte är så dumt ändå. Är det något flygplan som kommer vara snällt när jag ska lära mig hantera "nya" modifikationer så är det antagligen ES:en!
    Jag menar, när man lär sig köra bil får man lära sig hantera handbroms och blinkers från första lektionen.

    Så enligt den principen borde jag hänga planet fullt med det jag senare kanske kommer använda?

    Kanal 6
    Om man nu sammankopplar två servon från kanal 6 kan man inte göra ett dubbelt länkage till de nyutskurna "skevarna", som man direkt delat på mitten, så det på varje vinge blir en "tvärnitbroms" med ?
    Ehh.. Var det någon som överhuvudtaget fattade vad jag menade? Knappt jag själv gjorde det...

    Tar det sakta en gång till
    Skära ut två mindre skevrar innanför det ordinarie skevet.
    Sätta fast ett servo som jobbar horizontellt (om det nu finns sådana) och sätta på en sådan där avlång som har armar och små hål, som man sätter på servot och sedan dra ut två länkararmar till de två flärparna.
    När servot rotetar borde det väl bli en motsatt rörelse på rodren och lika så på den andra vingen?
    Och vips så har jag en "tvärnitbroms" på kanal 6????!!
    Iofs. inte så snyggt och effektivt som om det vore mixat med ordinarie skevroder, men ändå. Skulle man inte på så vis behålla full effekt på skevrodren samtidigt som planet bromsas in?
    Eller tänkte jag helt fel nu!?




    Landningsställ och vad mer skulle jag kunna hänga på som kanske dyker upp längre fram?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-25 klockan 01:17.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #132

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det där med "kråkbroms" på samma servo är ju en kul idé men du kommer förmodligen inte att ha någon nytta av den. Det behövs rätt så stora ytor för att det ska bli någon rejäl bromsverkan och ju saktare planet flyger desto sämre bromsverkan får du. Du behöver rätt så rejäla ytor av vingen för att det ska bli någon nytta. En Spoileron som bara går uppåt kan ha den fördelen att den är i stort sett helt tät om man sätter gångjärnet i överkant (liksom en klaff blir om man sätter gångjärnet nertill).
    Skevningsfunktionen blir inte mycket lidande av att man kombinerar skev-flap-spoileron. Det är bara när du landar som du har bromsen till och då flyger du i princip rakt med stöttning av sidoroder.

    Ska du sätta hjul på ES så är det enkelt. Ett kolfiberrör genom kroppen på rätt ställe. Man måste tänka på att motorn sitter högt och bakom vingen. Det blir moment så hjulaxeln får sitta motsvarande långt fram om planet inte ska tippa fram och plöja med nosen när man drar på. 2 mm inre hål i röret så passar en 2 mm pianotråd rakt igenom som hjulaxel.
    Det perfekta stället på en ES är en remsa glasfibertejp på undersidan av kroppen.
    Typ på bilden som är ett sjöflygplan men principen är den samma. Man kan ha röret i utan att det märks om man inte monterar hjulaxeln och hjulen. Tätt blir det också om man limmar rätt.



    MEN - häng inte på en massa onödigt. I stort sett alla plan flyger bättre om de är lätta i stället för tunga.
    Lär dig flyga och uppgradera sedan din anläggning med en vass radio som har många kanaler och programmeringsmöjlighet så hittar du fina plan som är konstruerade för finesserna från början. En ES är nästan perfekt som tränings och busmodell men när man vill träna lite mera och flyga under svårare förhållanden så finns det andra plan som är suveränt mycket bättre för de ändamålen. Även med hjul på en ES kommer du inte att kunna träna in den känsla man behöver till ett plan med bräckligt ställ som måste smygas ner på banan med bra fart för att inte stalla. En "landning" från så lågt som några centimeters höjd kan knäcka ett ställ.
    "För hög landning" är konstigt nog en beteckning från stora flyget när man tappar bärkraften och stallar planet den sista biten vilket är väldigt vanligt i modellflyget.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #133

    Standard

    Ha, ha! Jag försöker bara komma på idéer för att utnyttja ES till maximal inlärning, innan det är dags att ställa den på hyllan. I vilket fall så är det en bra bit kvar innan det är ens dags att byta dekaler på vingarna för min del!

    Måste bara tillägga att jag inte på något vis tar ansvar för vad som händer om någon använder sig av min skiss över tvåservos "kråkbroms"!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #134

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu har jag inte följt hela tråden, men en synnerligen enkel och effektiv BROMS-klaff fanns "på min tid" på Curare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klaff.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	27,9 KB 
Id:	38952
    Normal neråtklaff, kombinerat med en skiva som fälls upp ovan vingen.
    Storleken på konstruktionen väljer man själv!
    Retroholic!

  15. #135

    Standard

    Det är nog inte många som har orkat följa HELA tråden, den har spårat iväg total ett flertal gånger!
    Men jag lyckas ofta komma fram till att det passar in i tråd-rubriken.
    I det här fallet tycker jag absolut att förmågan att bromsa inför en landning sorterar under Krasch-kit!


    I vilket fall så verkar den här lösningen vara mycket enkel och effektiv!
    Tror inte du/ni att det kan vara bra för en nybörjare med en sådan här lösning, eftersom det blir som att dra i en handbromsspak och få en jämn bromsverkan. Istället för att balansera planet för att det inte ska tippa över ända?
    Den här lösningen funkar med bara två servon och utan någon omprogrammering, eller?

    Funderade mer på landningsställ.
    Pgrts, menar du att ES:en glidflyger för bra för att man ska få någon träning inför att man ska landa med andra kärror?
    Om man meckar dit ett trehjulsställ just för att träna, eller är det bortkastad tid?


    Batteriurladdning:
    Är en sådan här manick värd pengarna?

    LiPo Monitor för 2-4 celler, skyddar dina dyrbara batterier
    http://www.tradera.com/lipo-monitor-...2528_183084740
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-25 klockan 19:05.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #136

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns väldigt enkla mätare om man vill kolla cellspänningen.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...?strSearch=cel checker är den jag hittar nu - en "lyxvariant" av den gamla "nakna". En sådan är alltid bra att ha. Jag har även någon med tuta - den försöker jag undvika.. Är man så långt iväg att man inte ser att motorn tappar kraft så lär man inte heller höra en tuta är min åsikt. Att mäta ett batteri innan man monterar det för att vara säker på att det är laddat och inte använt är riktigt bra.

    Landställ - startställ .. Vänta till modell nummer två - med motor i nosen så blir du säkert mycket nöjdare. Du kan träna landningar precis lika bra utan hjul - skillnaden är att det kanske inte är lika lätt att starta från marken men den nya ES bör lätt kunna glidstarta från gräs om det inte är för högt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #137

    Standard

    Förstår. En check innan man startar ger lika mycket. Iofs. tror jag att det faktiskt skulle kunna vara till hjälp i början med tutande batterier, för jag har som sagt fullt upp med att hålla reda på vad som är upp och vad som är ner på planet.

    Har faktiskt testat att försöka starta i gräs men det gick icke. Eventuellt så kan det bero på att gräset var fuktigt.

    Vad är ett "naturligt" steg, när en nybörjare börjar bli lite varm i kläderna?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #138

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sen nästa sak med klaff...
    Ligg inte med full klaff och "fega" på finalen, dyk in på fältet från relativt hög höjd. Klaffen drar ner landningshastigheten och minskar risken för vinglighet/stall och fixar landningen.
    Retroholic!

  19. #139

    Standard

    Nu hängde jag inte riktigt med! Menade du att man "hänger ut" klaffarna redan vid inflygningen och om man gör det skall inflygningen vara brant..?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #140

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Rätt uppfattat!
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •