Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 34 av 46 FörstaFörsta ... 24293031323334353637383944 ... SistaSista
Resultat 661 till 680 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #661

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Medeashusse och alla andra! Jag vill tacka Medeashusse för denna underhållande och jätte intressanta diskussion. Jag har tyvärr bara kommit till sidan 20 ännu. hihi Jag är ny på detta forum. Hade ett metanolplan en gång i tiden men kraschade och sedan vågade jag inte flyga det nya planet jag skaffade. Jag är således en återfallsflygare(kraschare). hihi Jag har inte flugit dom två planen jag nyss byggt ännu pga att alla delar ej dykt ner i brevlådan. Plan nr1 är ett sport-trainer som byggts enl MikeysRC http://www.mikeysrc.com/Sport-Trainer.html och ett super-easy http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1702077. Trainer är byggd på 10mm eps som är pappersklädd (första gången jag gjort detta. Väldigt kul och lätt.) med återvinningspåsar på kropp och blompapper på vinge. Hoppas det flyger lite innan den kraschar. hihi Jag fick efter mycket sökande tag på pappers klädd
    5mm foam till super-easyn. Jag har blivit så inspirerad av att läsa i denna diskussion och detta är resultatet.

    Här finns ritningen till Morback F3P http://www.rcgroups.com/forums/showp...1&postcount=28 så kan du kolla om alla bitar är med.

    Ps hoppas att detta inlägg hamnar rätt Ds

  2. #662

    Standard

    Vad roligt att höra!

    Jag som den sista tiden funderat om jag inte borde be en moderator att flytta tråden ifrån Nybörjare till ett annat ställe på forumet, typ Ajabaja burken eller någon annan lämplig rubrik pga. att Krasch-kit tråden kanske skrämmer bort nybörjare från att börja med rc-flyg!

    Men kom ihåg att det är även alla andra som skrivit här och gett, råd, tips, glada tillrop och en o annan hopplöshets suck som har gett tråden ett substantiellt innehåll, utöver mina spånerier!

    Mitt råd, även om effekten på just mig är tveksam, är att ägna exakt hur mycket tid som helst i simulator!! Det är den enda möjligheten att få en sportslig chans att inte krascha bort/ut sig från hobbyn!
    Även om man har möjlighet att få flyga dubbelkommando på en klubb, så ger simulatorn den mängdträning de flesta antagligen behöver och sedan kan läraren istället ägna sig åt att slipa bort felaktigheter och olater under lektionerna.

    För min del har det även varit att lära sig laga planet. Kan man det så blir det lättare att titta på skrothögen i havreåkern och istället för att gå förbi soptunnan med delarna ta med sig dom hem och efter några dagars tjurande sätta sig ner och limma ihop det.
    Där är också valet av plan jätteviktigt, det skall vara lättfluget men enligt min åsikt även vara ordentligt stryktåligt och lättlagat!

    Kollade en film om ditt plan, det verkar ju flyga riktigt fint!
    Hoppas verkligen att nystarten går bra, men tappa inte sugen om du råkar ut för något missöde! Det är bara att komma igen, svära, muttra och limma för att sedan ge sig upp i luften på nytt!

    Kom dessutom ihåg att det bara är att fråga här på forumet om du undrar något, här har du genom medlemmarna tillgång till större delen av Sveriges samlade kunskap om rc-flyg och oftast får du ett kompetent svar inom någon eller några timmar. (Även nattetid har jag märkt)
    Bli inte förskräckt om du får flera olika svar på exakt samma fråga, det är bara att välja det svar som passar dig bäst med tanke på din egen situation, utrustning, kunskapsnivå. Ingen blir sur för att du väljer att gå på någon annans råd, Alla råd brukar oftas vara helt rätt men med olika knorrar.
    Skriv gärna att du är nybörjare i frågan, så brukar de som svarar anpassa svaret till den nivån och du slipper raketforskarsvar.
    Om det gäller någon pryl etc börja direkt med att skicka med en bild och skriv in alla data/uppgifter om den, så slipper de som svarar ägna fem inlägg åt att fråga vad det egentligen är för sak du pratar om. Då går det dessutom snabbare för dig att få ett svar!!

    Tack för länken till ritningen, ska genast skriva ut den och se om mina bitar passar in!

    Välkommen till rcflyg.se och RCFF!

    /Markus
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-22 klockan 12:19.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #663

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Vad roligt att höra!

    Jag som den sista tiden funderat om jag inte borde be en moderator att flytta tråden ifrån Nybörjare till ett annat ställe på forumet
    ---
    Du kanske kan be nån moderator lägga till nybörjartråd eller nåt till karshkitrubriken?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #664

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Tack så mycket för dom orden Markus (medeashusse). Nej då jag kommer inte att tappa sugen om jag kraschar. Nu när det finns material
    som är mer lätt hanterliga än balsa och metanol så är det bara att bygga nya om jag inte orkar laga. Dessutom så kan man ju handkasta lite i lekparken så att man ser att allt fungerar innan man måste ut på flygfältet.
    Jag har kollat efter Depron/eps/epp mm men hittar inget bra ställe i Gävle trakten eller skickar man efter dessa flak?.
    Någon som vet något här?. Kanske skall kolla mer i forumet också.
    Jag skall kolla med flygfolket i stan också.

    Mitt bidrag till krasch-kitet: Tuggummi. Om man inte kan laga med det så kan man tugga det medan man tittar på naturen
    eller andra som flyger och om man blir akut hungrig så mättar det ju ett tag.
    Varsågod.
    Tack så mycket.

    Bra ide numnutchris. Det tog ett tag innan jag reflekterade på "krasch-kit". Mycket mat nyttigt i denna tråd.

    /Tony

  5. #665

    Standard

    Ha, ha! Jag menade tvärt om! Med tanke på alla krascher och missöden jag gjort, så kanske den här tråden avskräcker folk från att ens försöka lära sig flyga! Men nu vet jag att i alla fall en person inte blivit det!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #666

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Nu finns en portabel hotwire skärare i hobbyrummet också om det skulle bli dags att testa andra sorters konstruktioner.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0548.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	50,3 KB 
Id:	40954

  7. #667

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Det är nog bra att veta att planen kraschar ibland och att allt inte är lätt. Den som bestämt sig för att titta in här är nog på god väg att sätta igång. Du var ju redan på G när frun sa att du skulle skaffa en jet (kanske fläkt) kärra. Sedan kom du ju hit.

  8. #668

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Här är planen.

    Se inlägg 670
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-09-22 klockan 18:31.

  9. #669

    Standard

    Sorry, kan inte se de bifogade filerna!? Om det är bilder så skicka dom som "bild" och inte som "bifogad fil"!

    Ok, jag tycker mig ana en bygg o flyg, flygare! Det finns mååååånga här som bygger och gärna delar med sig av sin kunskap.

    Dessutom så tycker jag att det kanske det är lite tunnt i Byggdagboken med enkla nybörjarprojekt, även om jag älskar att följa de fantastiska skalaprojekten där.
    Jag antar att det kan bero på att när man är ny på byggandet så kanske det sista man tänker på är att göra en byggtråd och när man senare är varm i kläderna vill man inte hoppa tillbaka och göra en byggtråd om något som är passé.
    Kanske något för dig eller någon annan nybörjare som gillar att bygga att fundera över!

    Det är även ett sätt att få tips och råd medans man bygger på ett samlat sätt, det gör att någon som läser det långt senare får råden som en plusmeny!

    Ha, ha! Hade glömt det där med att frugan tyckte jag skulle börja med ett jetplan! Gud förbjude, vilken krasch det hade blivit!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-22 klockan 15:58.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #670

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej igen!
    Opps det var därför jag såg dom en stund sedan blev det bara "bifogad" text på alla bilderna.

    Ja jag gillar att bygga saker och laga saker såsom allt från minsta ytmonterade komponent till stora bilar.

    Pedagogiskt sett så är jag urkass så det blir inget i dagboken tyvärr.
    Jag bygger helst något som någon redan gjort eller efter ritning.

    Tänkt om min familj kunde säga så till mej. Här är slagordet från min sambo. "jag tycker om att Tony har egna intressen men jag delar dom inte med honom". hihih
    Jag tror att ungarna vill ha ett plan om jag har ett, där av har jag byggt 2st på samma gång men dom tror ännu att dom bara är till mej. :-)

    Testar bilder igen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0526.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	40964Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0539.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	82,3 KB 
Id:	40965Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0540.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	40966Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0545.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	40967Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0546.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	40968Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0547.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	40969

  11. #671

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Deltan ser kul ut! Lite som ett pappersflygplan man viker från ett A4-papper.
    Är den flugen??
    Retroholic!

  12. #672

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Gillar speciellt att planet är komposterbart ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #673

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Thomas!
    Ja den flyger som ett pappersplan oxo och är lättbyggt. Det var därför jag fastnade för det.
    Nej den är inte flugen ännu pga att jag väntar på delar till det.

    Ett problem jag kommer att få är att denna är gjord precis som det står på denna http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1702077 och jag har nu räknat ut att den är för baktung redan innan alla grejor är på plats.
    Tum och mm går ju inte ihop.
    Konstruktören hade 20"x30" skivor och jag har bara 50x70 så det fattas ca 60mm i bakkant.
    Där av blir vinkeln från nos till akter (?) på alla delarna för breda och mesta tyngden ökar ju efter mitten på planets hela längd (vet ej riktigt om detta blev rätt förklarat).
    Borde bli så här:Vingarna blir för breda och kroppen för hög i bakkanten.
    Detta går ju att åtgärda senare när jag sätter dit alla elektronik.
    Usch så långt det blev. Sorry medeashusse.
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-09-22 klockan 20:51.

  14. #674

    Standard

    Ingen fara, det finns gott om plats här!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #675

    Standard

    Eftersom jag är en vän av demokrati så uppmanar jag er som är medlemmar i RCFF att delta i det pågående årsmötet här på forumet!
    Gå in och tyck, men framför allt rösta!! Det behövs deltagande i all sådan här verksamhet och ett årsmöte via nätet är inte allt för krävande!

    http://www.rcflyg.se/forum/forumdisp...s-%C3%A5sikter

    Om du inte är medlem, bli det snabbt så får du delta!

    (Spamma gärna andra delar av forumet med detta eller liknande meddelande! )
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #676

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Naturligtvis stabil som en oljetanker men framför allt så blev inflygningen för landning annorlunda och det var precis därför jag köpte på mig den.
    Helt plötsligt hade jag ett plan som jag kunde korrigera mot sidvinden samtidigt som den fortsatte sjunka med ett jämt tempo som i sin tur och kunde korrigeras med sido o skevroder, vet inte riktigt hur jag ska förklara men det känns som om jag landar och inte bara sätter ner planet.
    Landar du i sidvind? Man skulle kunna tolka ovanstående så. Jag har aldrig provat (nybörjare som jag är) men det känns instinktivt som att det skulle vara betydligt svårare och högre risk för krasch.

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Min transmitter bag och värmare ligger beredda i varukorgen hos HK, men jag har inte klickat på betalaknappen än!
    Tja, norrlandsversionen av den torde på sin höjd vara en konsumkasse eftersom de tydligen har varit ute o flugit i -25 grader, med bara händer... -"Fingrarna blir ju lite stela efter en stund", var väl den enda kommentaren.
    Fick hem en sån "Turnigy Transmitter bag" (från HK EU) för nån vecka sen och en kort reflektion om den är att det blir kanske kallt om handlederna om man inte har muddar på jackan. Den andra som heter "Transmitter Muff" kanske går att få det lite varmare. Å andra sidan har den mindre "fönster" så det kanske blir svårt att se displayen på radion bl.a.

  17. #677

    Standard

    Ja, jo! Det är ganska mycket högre risk för att saker o ting snubblar åt h**vete när man landar i hel eller halv sidvind.
    Jag har provat de flesta varianter och det har kostat en hel del lim. Den värsta var nog när jag fick en kastby precis innan jag han sätta ner planet och det virade sig runt en järnstolpe...
    Det är liksom därför jag tränar det när förhållandena inte är allt för svåra, det är ju så djäkla svårt. Dessutom är det ju tyvärr så att vinden inte riktigt bryr sig om i vilka vädersträck landningsbana ligger i och man måste träna det antingen man vill eller inte. Suck!

    Mitt tips är att efter att ha tränat landningar med ganska rak motvind eller ingen vind alls tills man är blå, i sim och även i verkligheten ta efter det och mixtra om vindförhållandena i simulatorn så det blir sidvind med byar som vrider en del.
    Det blir ganska annorlunda att landa då. Inte bara korrigera inflygningen stötvis med skev och höjd, utan det blir alltihop på en gång plus sidoroder och dessutom kan man inte slappna av eftersom vinden lyfter ena vingen så man får balansera hela vägen tills planet stannat på backen.
    Om du testar i simmen, välj då inte ett stort flygplan utan en mindre och lättare modell, de stora reagerar inte på sidvindarna lika mycket.

    Jag står och väljer mellan de olika modellerna av sändarpåsar och muddar är nog inte helt fel, men värmesystemet verkar suveränt!

    Förresten när jag ändå håller på att svamlar om simulator, så klipper jag in ett inlägg jag gjorde i en annan tråd. Tipsen gäller exempel på sim-övningar i Phoenix-simulatorn, men går nog översätta till de flesta lite mer avancerade simmar.
    Det är absolut inget man ska börja med när man börjar träna flygning i sim utan det är lagom att dutta in lite av det då och då, när man vill snäppa upp saker o ting efterhand som man blir bättre.

    ********** copy/paste*********

    Testa med att slå av all zoomning under Camera i View-menyn, helt plötsligt försvinner planet bort mot skogsbrynet precis som i verkligheten! ;-)

    Ta även bort alla visuella hjälpmedel så som vindkompass, rutan som visar planets läge i luften etc. etc. under Displays i View-menyn.

    Model/Edit/Detailed/Physical/Robustness
    Ställ ner till 50%, så blir planet skörare och du måste "sätta" landningarn riktigt annars flyger delarna. Du kan även skada planet när du startar om du slår i stjärten när du lyfter. Tyvärr så måste man göra om den här inställningen varje gång du byter modell.

    Efter det kan du alltid mixtra med vinden, byig sidvind är väl det besvärligaste man kan slå igång. Man kan även göra så det skiljer i riktningen mellan vinden och byarna..

    Bara för att göra allt ändå roligare så kan du lägga till "Set up failures" I modellmenyn så planet får motorstopp, servohaveri mm. slumpmässigt.

    En psykologisk smäll på fingrarna är att ställa den automatiska omstarten vid krasch till maxtid eller ta bort den helt. Då slutar man snart att krascha enligt löpandebandprincipen och fokuserar kanske lite bättre. Du får dessutom möjligheten att tex landa med ett trasigt landställ eftersom simulatorn inte börjar om. Knäck till vid start eller damma in i något i luften eller på marken (med nedställd tålighet) och sedan landa.

    Om du flyger en manöver bra från ena hållet träna stenhårt på att den blir lika bra från andra hållet tex landningar.

    Testa olika plan, särskilt dom som du inte gillar.

    Pgrts tipsade mig om att ställa trimrarna fel på sändaren och sedan flyga. Mycket bra övning, man lär sig balansera upp planet med spakarna utan att få panik. (Jag lyssnade inte på honom förrän efter att jag hade provat att ha ett batteri som lossnat och som skvalpade runt under en flygning)
    MrJ tipsade mig om att blunda och rycka i alla spakarna sedan titta och försöka reda ut situationen. Intressant övning som inte blir långtråkig. Efterhand som du blir bättre gör du övningen på lägre och lägre höjd.

    När du blir uttråkad av de flying sites som finns med till Phoenix och känner att du vill gå vidare, ladda då ner flygbanan Wohngebiet och lär dig landa från alla fyra håll. Även det hållet där du kommer över häcken, över ditt eget huvud och ner på återvändsgatan.
    Efter det, flyg genom gatan och efter det flyg genom gatan och sväng i korsningen. :-D
    ( http://www.szenerien.de/index.php?op...d=62&Itemid=63 )

    Glöm inte att lekflyga! Du lär dig massor på det också!
    Kolla Youtube, där finns det en massa lektioner om olika manövrar!

    Dessutom, det är ju meningen att det här ska vara kul!!

    /*********************





    Freddan_6 gav ett riktigt bra tips i samma tråd, nämligen att ställa upp simulationshastigeten till max i programmet! Dvs över 100%!
    Det gör faktiskt att simulatorplanen blir mer lika hur planen uppför sig i verkligheten.

    Men egentligen, vad vet jag? Jag började ju själv alldeles nyss med det här med rc-flyg!!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-24 klockan 16:59.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #678

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    .. Fick hem en sån "Turnigy Transmitter bag" .. den är att det blir kanske kallt om handlederna om man inte har muddar på jackan. Den andra som heter "Transmitter Muff" kanske går att få det lite varmare. Å andra sidan har den mindre "fönster" så det kanske blir svårt att se displayen på radion bl.a.
    Jag har flugit en hel del med båda varianterna.
    Självklart gäller det att man har rejält med kläder när det blåser och är kallt.
    Jag upplever inte att bägen med muffar är speciellt mycket bättre än den mera öppna.
    en stora skillnaden är tiden det tar att få in handen - kan vara tämligen svårt i bägen med muffar.
    Markstart är ju förstås att föredra men på hang är det inte så många plan man kan ge en rejäl spark ut över kanten så då är det en stor fördel att kunna släppa planet med vänster hand och hålla koll på styrningen med högran. Är planet väl i trim kan man ju lätt släppa med högran och hoppas på att man hittar hålet snabbt ;-)

    Det konstiga är hur bra en naken ofordrad bäg skyddar och håller kvar den värme som radio och kropp bildar. Med andra ord så ska man inte vara kall om händerna när man börjar flyga.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #679

    Standard

    Appropå på att vara kall när man flyger....
    Det här hör nog till en av de bättre jag gjort!

    Igår var jag ute och flög i snålblåsten och kylan. Efter en dryg halvtimma och tre acc var jag blåfrusen och landade Mentorn med mycket stela fingrar. Taxade in planet utmed bilen, slängde mig lite desperat in på förarsidan och startade motorn och på med full värme.

    Efter en stund, när jag började känna händerna igen tittade jag ner lite förstrött på sändaren som låg bredvid mig och fick ide'n att programmera om timern mot trottelstickan..

    Förvånad över hur mycket vinden måste ha ökat sedan jag satte mig i bilen, såg jag hur planet "blåste" ut på landningsbanan och jag var fast i min övertygelse fram tills dess att jag såg propellern snurra!

    Glöm ALDRIG, ALDRIG att koppla ur batteriet direkt efter att du landat.....

    Planet klarade sig bra, men var bara någon meter ifrån att börja jobba som flistugg i en av flishögarna på området.

    Ska nog köpa sändarpåse med centralvärme och plocka fram dunjackan snarast......
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-24 klockan 16:57.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #680

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Gillar speciellt att planet är komposterbart ;-)
    Sorry Patrik!
    Jag missade din roliga kommentar. :-)
    Ja man måste ju testa alla möjliga klädslar. Jag har klätt andra modeller i plastfilm för många år sedan
    så nu tänkte jag testa "sopsäcks" varianten. hihi
    Vi får väl se sedan om den flyger.
    Senast redigerat av SA3BGM den 2013-09-24 klockan 17:41.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 08:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •