Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 12 av 46 FörstaFörsta ... 2789101112131415161722 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #221

    Standard

    Känns lite som att jag kanske finns med i ett Stazi-liknande arkiv. Blanketten ligger ju inte kvar i kartongen........


    Appropå balsaträ, blev faktiskt tvungen o kolla var man själv kunde hugga ner det för kunna bygga en modell, som Pgrts tyckte att man skulle göra, och insåg att det inte var en så dum idé! Det finns värre ställen att åka till för att jobba som skogshuggare.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Balsa
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-01 klockan 00:04.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #222

    Standard

    YEEES! Där kom de första looparna!

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #223
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Gratulerar!
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #224

    Standard

    Tackar och bockar!

    Dessutom fick jag ner planet i ett stycke!
    Råkade hamna i en spin en gång, men det redde ut sig med hyfsad marginal.
    Jag har ett MYCKET snällt plan...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-01 klockan 00:11.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #225
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Sålänge man håller sig på lagom höjd så har man råd med lite missar.
    Easystaren är ju väldigt förlåtande för missar, den hjälper till att rätta upp sig när de blir lite knas.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #226

    Standard

    Som någon på Youtube sa, 3 misstagshöjd!

    Är det förresten någon som har en länk till någon sida där de grundläggande manövrarna typ roll, loop, flyga inverterat etc gås igenom steg för steg?
    Har ju bara tränat det i simulator själv och har inte en aning om jag egentligen gör rätt!?
    Det står en hel del lim på spel! :-P
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #227

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns nog hur mycket som helst om du söker på till exempel F3A program.
    http://www.f3aworldcup.com/index.php...oads&Itemid=60
    http://f3a-international.com/page2.html
    http://www.f3a.se/index.php?page=Flygprogram
    I tidningen Model Airplane news brukar det finnas någon manöver detaljerat förklarad med spakrörelser och allt.
    Du kanske hittar något på http://www.modelairplanenews.com/blo...0%26%20more%21
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #228

    Standard

    Thanks, as always!

    Hittade tillslut en sida också!

    http://www.rc-airplane-world.com/bas...erobatics.html

    Någon som hittat/känner till fler sidor!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #229

    Standard

    Loop
    Outside loop
    Inverterad

    Utförandet på dom skulle antagligen få vilken nybörjarinstruktör att vilja säga upp sig från uppdraget, men jag har gjort dom!
    Förövrigt så har jag ingen instruktör heller!


    Hade problem med de två sista, utsides loopen ville hela tiden sluta i en korkskruv åt ena eller den andra sidan och i den inverterade flygningen var det samma sak.
    Jag tror att det beror på att jag inte hade vingarna horisontella när jag började.

    Skevrodren är ur funktion pga en trasig kontakt och jag är ovan att bara ha tillgång till sidorodret (Vet egentligen inte hur jag ens kan vara van vid skevroder med min erfarenhet!) och hade lite problem med att få det att bli bra.

    Stämmer det eller är det symptom på något annat?

    Hmmmm.... Sen var det ju lite svårt att se planet med tanke på att allt utfördes på 5 misstagshöjd..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-01 klockan 22:35.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #230

    Standard

    Eller var felet att jag hade full gas genom hela manövern...? Läste på lite mer än vad jag gjorde innan jag flög...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-02 klockan 01:05.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #231

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Fullgas är nog inte helt fel med en ES men vanligen så drar man ner gasen högst upp i en looping så att det inte blir för snabbt nedåt.
    Om du är ovan att styra med vänsterpinnen kan du skifta och lägga sidroder sladden på mottagarens ingår för skeven.
    Det är klart mycket enklare att hålla rätt om vingarna är horisontella.
    På rygg måste man stötta med skeven eller sidorodret för att hålla vingarna horisontella - och hålla rätt mycket dyk på en ES.

    Fortsätt att träna och gå ner från 5 till 2 misstags höjd så att du ser planet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #232

    Standard

    Japp, ska se om jag inte kan fortsätta träningen idag!

    Har.funderat.ett tag på spakarna i sändarna, det verkar som de flesta har en annan ordning än jag.
    Jag styr med följande konfiguration.

    HÖGER SPAK:
    Höjdroder, spak upp o ner.
    Sidoroder, spak höger vänster

    VÄNSTER SPAK
    Trottel, spak upp och ner
    Skevroder, spak höger vänster

    Anledningen till det är helt enkelt att simulatorn var inställd på det, när jag började träna.
    Vad missar jag på att ha spakarna så eller är det inte så ovanligt som det verkar, även om jag läser det ofta på olika ställen?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-02 klockan 11:05.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #233

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Mode 2 som är vanligast har höjd och skev på högerspaken.
    Många nybörjare har fullt upp med en spak så det brukar bli den man använder till allt.
    Läraren ställer trotteln i "lagom" läge.
    Det är även bra att kunna ställa gasen max och sedan ha en hand på högerspaken när man kastar ett plan med vänster hand men många kastar med höger och hinner med att få ner handen innan det är för sent.
    Du kör med mode 4 verkar det som. Kanske smart att fixa rätt på simmen och träna om du vill ha hjälp med dubbelkommando när du kommer med en mera avancerad (dyr) modell som du kanske vill ha hjälp att få trimmad innan du tar över. Man kan ha olika mode på lärar och elevradio men till sist så är det lätt att man kan få en fatal miss om man inte kör med samma som "alla andra". På en ES märker man nog knappt skillnad vid "normal flygning" men vid mera avancerade manövrer när man kör aktivt med alla 4 hållen på pinnarna kan det vara bra att ha allting satt i ryggraden.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #234

    Standard

    F-n, det där kommer att ta tid att lära om..... Suck, suck, suck.. Typ en vecka i simulatorn och ingen riktig flygning under tiden. FORMAT C:
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #235

    Standard

    Eventuellt så kan jag skylla på XBOX:en, har för mig att den har typ mode 4 som default vid flygning i spel. Kanske därför jag inte ens funderade på om det kanske skulle vara på ett annorlunda sätt.
    Kanske något att tänka på för dom som är instruktörer åt barn och undomar!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-02 klockan 12:18.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #236

    Standard

    Behöver ju hjälp med akrobatiken...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370195513048.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	39062  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #237
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Surt att du lärt in "fel", men det är bara att "gör om, gör rätt"..
    http://www.rc-airplane-world.com/rc-...ter-modes.html
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #238

    Standard

    Men vänta nu, det där är ju inte så illa! "Alla" andra kör på setup 2? Isåfall så byter jag bara plats på roder och skev. Det hoppas jag bara innebär en enklare hjärnkirurgi...
    Läste nog lite slarvigt när Pgrts försökte förklara.

    Det är lite pill för att få all information att passa ihop med vad jag egentligen gör...

    Vill bara dubbelkolla, har jag fattat det rätt?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #239

    Standard

    Onboard cam... check!

    Tyvärr så blev det ingen akrobatik för jag hade fullt upp att få den att flyga överhuvudtaget! Kameran som jag tejpade på, var så tung att planet plöjde genom luften som en trana som ätit jäst potatis.
    Fick i varjefall träna på att ha små och kontrollerade roderutslag. Girade jag för hårt så dök planet som en gråsten mot marken.

    I filmen så kan ni se överväldigande vyer över vättern med snygga inflygningar mot skogslandskap och bebyggelse som sedan bryts upp in mot molnen! *skrattar så jag gråter*

    Nä, allvarligt tröttnar ni på skiten och/eller börjar bli sjösjuka spola till slutet så får ni se en äkta CA-landning! Tidsmärke ca 8,20

    Kameran tog så dåliga bilder att Youtube tyckte synd om mig och föreslog att dom skulle försöka bättra på kvaliten! (Oregon Scientific, ser ut som en astmainahalator på steroider.)

    Jag gillar planets tysta rop på hjälp i slutet, lite känsla av 2001: A Space Odyssey eller Alien..

    FPV the Medeahusse way!

    http://youtu.be/fhkcn_PcbWg

    (Flög ju för första gången i mitt liv för 11 dagar sedan, så jag är faktiskt ganska nöjd med det hela ändå! Att flyga överlastat transportflygplan har ju inte ingått i kursen, förrän nu!) :-D
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-03 klockan 12:22.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #240
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ..Vill bara dubbelkolla, har jag fattat det rätt?
    Jupp!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •