Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 16 av 46 FörstaFörsta ... 6111213141516171819202126 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #301
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Om man byter från mode 4 till mode 2 på sändaren. Reversera några servon också. Jag glömde ett, det blev en våldsam start..

    35-40 meters höjd, innan den ser bra ut! . Iofs så var signalfärgerna riktigt bra som orienteringsstöd.

    Hem o limma igen..
    Med den inställningen tror jag du kommer att bli en utmärkt modellflygare, åtminstone inte värre än oss andra klantar som bara håller på för att det är så jäkla roligt...
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #302

    Standard

    Upptäckte inte skadan, efter startkraschen, på stjärtpartiet förran jag flög loopar och planet halkade runt som en isbit i en stekpanna!
    Antar att jag hade tur att hela aktern gick av uppe i luften. Dj##la blåa färg, den maskerade sprickan!

    Ha, Ha! Nu har jag snart tryckt in en halvmeter kolfibertstav i skrovet!
    Får väl förstärka vingarna och sätta dit en starkare motor för att överhuvudtaget kunna lyfta..

    Nästa projekt efter det borde vara att göra en hållare för limflaskan inne i skrovet, gärna med någon typ av automatsmörjning som går ut i alla kritiska delar av planet.

    Ja min framtid som modellflygare hoppas jag blir ljusare efterhand som tiden går och krasherna tar jag med jämnmod.

    Sällskapet här på forumet trivs jag alldeles förträffligt med och jag inser att jag inte överhuvudtaget hade kommit så här långt utan ert stöd! Då menar jag även dom som inte skrivit direkt här i tråden, för jag har även plöjt igenom så mycket jag orkat i andra ämnen och trådar och lärt mig mycket genom det!

    Det ända som känns lite irriterande är att jag fick avbryta och åka hem. Tänkte träna loopar och sedan träna rollar men icke.

    Nästa vecka får jag mitt extra plan (beg.) och då hoppas jag kan stanna o fortsätta flyga trots krascher o andra oförutsedda problem.

    PS. Hur tar man bort blå färg från Elapor?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #303
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    PS. Hur tar man bort blå färg från Elapor?
    Man flyger så mycket man hinner så ramlar den av frivilligt, ju mer cirkusnummer vid landningarna desto bättre...
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #304

    Standard

    Ha, ha! Då lär det inte dröja länge!

    Nä, nu ger jag f#n i det här för idag!
    ALLVARLIGT, jag lyckades precis limma fast min strumpa i golvet!!!!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #305

    Standard

    Neodymmagneter i vingarna installerade!
    Jag är skeptisk till att de kommer bättra upp saker o ting....

    Stjärtpartiet stabilare än när jag köpte kärran.
    Zacki Elapor filler är en mycket bra och intressant produkt.

    Accarna laddade, så då tar jag en sväng igen!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370709257815.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	88,7 KB 
Id:	39143  
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-08 klockan 18:54.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #306

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    På't igen bara!
    Man vet aldrig hur länge den håller...
    Retroholic!

  7. #307

    Standard

    Den höll!

    Helt otroligt!
    Flög två accar utan någon krasch!? Märkligt.....

    *Looparna börjar sluta där de började

    *Rollarna ser väl ungefär ut som när man tittar genom luckglaset på tvättmaskinen

    *Inverterat, totalt förvirrat och lätt panikartat

    Måste nog smälla dit ett par magneter till. Inte hjälpte dom där tre något särskilt! ( Ja, jag har satt dom åt rätt håll! )
    Efter varje, någorlunda ok, landning så var vingarna snedställda när jag kom fram till planet. Glömde o kolla om jag kunde hänga upp planet i stolpen.

    Har inte fått utbytes servot till mina klaffar så de är bara tejpade just nu.
    Men jag har en fråga ang klaffar.
    När jag läser och kollar klipp på Youtube så använder de klaffarna även vid start!?
    Är det någon vänlig själ som på ett ytterst enkelt sätt kan förklara aerodynamiken i det?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #308
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ytterst enkelt har klaffarna två funktioner, de bromsar planet och ökar vingens lyftkraft, vilket gör att det går att flyga saktare.

    Jag tror inte att du har mycket nytta av klaff vid start, men vid landning kan det kanske hjälpa dig att bromsa kärran.

    Om du tittar på ett trafikplan så använder dom oftast lite klaff vid start och full klaff vid landning, och försöker dom flyga med klaffarna felkonfigurerade så kommer dom med i ett otäckt avsnitt av Air Crash Investigation...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #309

    Standard

    Ja, det programmet skulle jag snart kunna fylla en hel säsong åt!

    Ok, jag tror jag fattar. Det blir lite som att släpa en kanotpaddel med flatsidan i vattnet. Den bromsar kanoten men samtidigt trycks paddeln uppåt!?

    Ehhhhhh..... eller något åt det hållet..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-08 klockan 23:13.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #310

    Standard

    En liten undran så här på Söndagskvällen.

    Sitter o surfar runt och kollar på byggsatser. Det är inte aktuellt för mig just nu, har mer än fullt upp med att limma på min Easy Star.

    Är det så här en vanlig byggbeskrivning ser ut om man köper en byggsats?

    http://manuals.hobbico.com/top/topa0140-manual.pdf


    Vad behöver man för utrustning för att genomföra ett sådant bygge, utöver lim?
    Följer alla byggdelar med såsom skruvar, muttrar etc.?

    Ja, just det, planet ifråga:

    http://www.top-flite.com/airplanes/topa0140.html

    Men har inte en aning om det ska bli en Spit eller något annat eller ingenting alls!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #311

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Aahh... en äkta "stickor-och strå"-byggsats!
    Som det såg ut före ARF-kärrornas tidevarv.

    Inte för att måla HinHåle på väggen, men detta kräver både tålamod och tid!
    Inte alls ogenomförbart, dock är det förmodligen bara trävirket plus fast landställ, hjul, linkar, skruvar och lite annat godis i lådan. Lim saknas förmodligen också. Vill man (och det vill man!) så ska den kompletteras med infällbara ställ. Troligen bara fasta ställ i kartongen.
    Åsså klädsel förståss! Detta brukar INTE följa med i satsen.

    Detta är inget man sitter med på sommarkvällarna, då ska man ju flyga! Ett typiskt vinterprojekt, alltså!!
    Retroholic!

  12. #312

    Standard

    Ha, ha! Jag tänkte att jag kan limma på den medans limmet torkar på ES:en!

    Nä, hade inte tänkt o ge mig på något bygge än! Är bara lite nyfiken..

    Jag är nästan säker på att det inte finns någon modell som flyger i -25 till -40 i vinter så då blir det mååånga mörka månader över till bygge.

    Så vilken benämning på byggsatser ska leta efter om man ska hitta något som bara är "lite smådjävligt"?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #313

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Blir nog att rekommendera en färdigklädd ARF, uppbyggd med balsa/ply och färdigklädd!
    Man brukar ändå få pilla lite med att limma ihop vingar och stabbe-fena. Och så ska ju motor och radio på plats givetvis...

    Ska du satsa på el, eller som dom stora grabbarna på glöd/bensin?? *hmpf!*
    Retroholic!

  14. #314

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Man brukar ändå få pilla lite med att limma ihop vingar och stabbe-fena.
    Limma vingar och stabbe är ju vad jag gör mest hela tiden, redan nu!

    Nä, det var nog mer tänkt som ett "pill o knåp" och slöjd projekt för att fördriva tiden i vinter.

    Måste man välja el eller metanol/bensin/diesel redan nu? Går det inte att snickra ihop större delen av modellen och efter det bestämma vad som ska snurra propellern?
    Just nu så känns det bra med el för det ger mig möjlighet att koncentrera mig på endast mitt på flygandet.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-10 klockan 00:04.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #315

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Jag är nästan säker på att det inte finns någon modell som flyger i -25 till -40 i vinter så då blir det mååånga mörka månader över till bygge.
    Är du en vekling ;-? Modellerna klarar nog det om du bara har flygljus. En annan bra grej att ha är ett isolerat skydd till radion som du kan stoppa in händerna i för det är inte kul att flyga med vantar. Det man får tänka på är att batterierna inte ska bli för kalla, eller att ha värmare till motorn om det är in bränslemotor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #316

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Måste man välja el eller metanol/bensin/diesel redan nu?
    Många modeller kommer i dag med delar för att välja el eller bränsle. Men äldre modeller får man nog använda det som avses. Problemet är tank/batteri. En tank bygger man in men ett batteri ska man kunna byta snabbt via en lucka. Även tyngdpunkten är viktig att få rätt så det kan bli lite bök att bygga en modell för att senare bestämma vad den ska drivas med. Är det viktigt att flyga så välj el. Är det mekande, monterade, tankande, torkande och sådant som är viktigt så välj en bränslemotor ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #317
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Att det skulle vara mer mekande o s v med förbränningsmotor är bara trams.. Ha ordning på grejerna, lär dig ställa in motorn rätt så är det inga som helst problem att vare sig starta eller flyga.. Dessutom tar det längre tid att ladda batteri än att tanka! Så låt dig inte skrämmas av sånt...

  18. #318

    Standard

    Hej trevlig tråd det här! Ja om jag skulle köra bränsledrivet skulle det bli bensin men vi är alla olika. En anledning att köra bränsle är flygtiden/tank. I begynnelsen fick man flippa glödare men är såå glad att slippa det idag. Inte för att det inte skulle fungera men har förträngt den tiden.. är nu elflygare sen tio år tillbaka minst. Laddar 6 ackar på ett par timmar lite drygt sen ut en halvtimme på fotbollsplan och härja. Hur roligt som helst. Tycker du lärt dig rätt snabbt, för mig tog det ett par somrar innan man fick in "flygamotsigspakandet" i nerverna. 3Dflygare idag men har mycket kvar o lära tycker jag. Svåraste hobbyn? Joo det skulle jag nog säga man kan ge sig på och då har jag vindsurfat, dykt med apparat, fallskärmshoppat (fast det kan vi nog "hoppa" över) och lite annat som inte kräver så mycket hjärna..mer mod kanske
    vh/m
    Senast redigerat av multipass den 2013-07-09 klockan 21:02.

  19. #319


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det tar i vart fall en hel del tid att rengöra en metanolkärra efter flygandet och likt förb---at så droppar det alltid olja nånstans i bilen ... Och det slipper man helt och hållet med el. Det är nog den skillnaden som många av oss gamla gubbar som övergått till el upplever som mest positiv. Man blir liksom lite bekväm med åren...
    Sen att man får bättre prestanda i de flesta fall är bara en extra bonus..
    Roger

  20. #320

    Standard

    Ja, visst är det en trevlig tråd!

    Vekling...... Hmmm... Du är välkommen i vinter, så får vi se vem som är vekling! Vid -30 slutar det mesta o fungera till och stora entreprenadmaskiner spricker och går sönder, husfasader i trä smäller som pistolskott och jag antar att en modell skulle göra det samma om den fick chansen.
    Ja, det gäller nog att isolera sändare och händer för jag vet hur ont det gör att meka med bara fingrar vid de temperaturerna.
    Men vem vet jag kan kanske starta en ny gren, "low temperatur model flying" eller Ltmf som det också heter! *skrattar åt mitt eget skämt*
    Nästa grej är att det inte finns något ljus mitt i vintern. Kanske lite gryning i 20 min när det är som värst.
    Förresten, finns det mörkerutrustad, civil, FPV!?
    Fördelen som jag ser det är att älvarna är frusna och är ofta täckta med ett jämnt lager snö. De tinar inte förrän i början av Maj (Skämtar inte) så det finns gott om flygplatser.

    Well, ska ni låta mig sitta inne o bygga en modell i lugn o ro eller ska ni tvinga mig ut mig i kylan!

    Om jag inte stampar ihop mitt plan och stoppar ner det i en sopsäck snart, utan fortsätter min modellkarriär så kommer jag antagligen köra med både el och förbränningsmotorer. Jag vet att det, utav egen erfarenhet, att det kan vara ett jäkla klabb med motorer men på ett skalaplan verkar det som att det skulle passa fint!
    Jaaa, det kan säkert vara problemfritt men då måste man veta vad man håller på med och det gör inte jag!

    Som jag skrev precis innan så är det just riktigt skönt med el för då kan jag helt och hållet ägna mig åt att lära mig flyga. Med tanke på hur bra det verkar gå så vågar jag inte tänka på hur det skulle gå om jag också behövde mixtra med en motor...

    Hobby med nerv! Ja, det håller jag med om. Utan att lämna mitt mycket långa och komplicerade CV så kan jag säga att mina händer har fått samma darr på manchetten några gånger när jag flugit, som när jag som när jag befunnit mig i mycket, mycket farliga situationer tidigare i mitt liv.
    När jag insåg det, log jag och tog en vända till med planet! Behöver lite spänning och till min förvåning fick jag det här! Skitbra!

    HOBBY KING Sbach 342? Inte som storbygge utan som flygkärra lite längre fram.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Ja, jag vet att den inte är tillgänglig längre men jag har naturligtvis en billig anledning till att visa den.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-10 klockan 20:02.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •