Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 4 av 46 FörstaFörsta 12345678914 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #61

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Lämna acetonen långt från planen!
    Aceton och då utan olja är enbart smart att använda till oldtimerbygge där man använder japanpapper balsapinnar och dope.

    Skev och höjd är det de allra flesta flyger med.
    Sedan när man kan det så börjar man stötta med sidrodret som är ett måste på skalamodeller - fast inte på "halvskala" som mer är "look alike".

    Min erfarenhet av Warbirds är liten - små modeller på ca 1 meter spännvidd.
    Där finns det en väldigt stor spridning i kvalitet både gällande hållbarhet men även flygegenskaper.
    Jag har enbart hört positivt om exempelvis Parkzones modeller som Corsair och Trojan men de har även Fockewulfen och Spiten i den serien.
    Men som Multiplexfantast kanske du ska titta på dogfighter.

    Där kommer du in i den lite snabbare häftigare världen med en spark i r*ven.
    Senast redigerat av pgrts den 2013-05-19 klockan 08:33.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #62

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Jaha!
    Så när jag kraschat Easy Star:en totalt samlar jag ihop delarna i säcken, häller på Aceton och går sedan o köper en balsamodell!

    Men vill jag behålla den och reparera den istället ska jag använda t-sprit.

    I lådan: Aceton, t-sprit och handservetter.

    Jodå, har kör flera andra modeller mest hela tiden. Har tränat inverterad flygning, loopar, nödlandningar, åttor etc. med allt ifrån dubbeldäckare, Spitfire, x-wing till B747! Måste erkänna att jag har en del problem med att bemästra konstflygningskärrorna, men jobbar jag jobbar på det.
    Hmmm..Iofs. så har jag en hel del att jobba på, vad det gäller de andra kärrorna också.....

    Appropå på det, jag tycker att Spitfire, Mustang mfl. av planen från WWII är helsköna att flyga. Stämmer det även när man lämnar Sim-världen??

    Har dessutom kommit på att jag använder skevroder + stigningsrodret för att svänga, mer än jag använder "rövrodret"?!!! Är det fel? Blir det mer kalabalik när jag kommer ut i verkligheten än vad det skulle bli ändå??
    Man använder skevrodret mer än sidrodret så de är korrekt ... Jag använder sidrodret ofta vid landningar och i mellan åt i svängarna. Flög med ett 5000 mah acc i min bixler idag, det var tungt och vingbelastningen var nog farligt hög. Inget jag rekommenderar. Men fick en lång flygtid

  3. #63

    Standard

    Då fortsätter jag med skevrodergirar!

    Vi får väl se vad.jag tycker om Multiplex, när jag väl flugit med en!

    Edge 540, är den någon instegsmodell till aerobatik eller är den full rulle? Är lite snällare än Yak?!



    Förresten, frågar igen. Är det någon som har någon bra länk till en sida typ "Lipobatterier och laddare för Dummies"?
    Inser att det är en del att läsa in...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #64

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Edge eller Yak?
    Så enkelt är det tyvärr inte.
    Du kan ta två modeller som ser i stort sett exakt lika ut till mått och allting - den ena kan i stort sett vara oflygbar och den andra kan vara en dröm att flyga. Svårflugen är tyvärr ofta skör av någon anledning ;-)
    Edge är väl kanske en typisk aerobatic men där finns ju ett antal nummer (modeller) på den och det finns allting från små modeller på kanske 30 gram upp till kanske mer än halvskala med motorer på 500 cc.........
    Yak - vad är det? WWII eller avancerat jetplan?
    Sök på LiPo för dummies - det finns säkert.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #65
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg


    Förresten, frågar igen. Är det någon som har någon bra länk till en sida typ "Lipobatterier och laddare för Dummies"?
    Inser att det är en del att läsa in...
    McRegor här på forumet har gjort en "Elflyg for dummies" som är riktigt bra, kika på den.

    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #66

    Standard

    Jahaja...
    Det var lite som jag misstänkte!
    Jag anade nog att sim-versionerna av diverse flygetyg är lite beroende av vad skaparen tycker och att egenskaperna skiftar beroende på skalan i verkligheten. Men däremot att det skiljer så mycket mellan samma modell i samma skala, det anade jag inte.

    Yak 55 (Väldigt instabil/vig/snabb i simulatorn, men kul)

    http://www.google.se/search?safe=off...rp.JlyQORvDJBc


    Åhh Tack för länken, ska läsa den innan jag somnar!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #67
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg

    Åhh Tack för länken, ska läsa den innan jag somnar!
    Tacka inte mig, tacka McRegor


    Du har en till här: http://www.mft.nu/system/pages/other...aspx?PageID=59
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #68

    Standard

    Se där ja! Då kanske jag kan börja hänga med i lingot, men framför allt slipper bränna sönder något!!


    Förresten kom på en egen övning i simulatorn. Jag kallar den L.A.E.L., Low Altitude Emergency Landing alternativt C.R.L, Cat Reflex Landing. (Skrattar ihjäl mig åt mina egna skämt!!! )

    På 2-10 meters höjd fipplar man till kontrollerna så planet "välter" och på ren reflex ska man få planet att som MINST landa på buken och som bäst landar man snyggt.
    Har inte en aning om det är något jag kommer ha nytta av senare, men i simulatorn så ger marken ett kvitto på om man är snabb på att räta planet. Det blir ju liksom game over.

    En fråga till, kommer Easy Star:en verkligen uppföra sig som i simulatorn (FMS) när jag väl har packat upp den och FÖRSÖKER flyga den på riktigt? Jag måste säga att jag känner mig skeptisk...

    Jag hoppas Schenker levererar imorgon så att jag kommer ur det här simulatorträsket!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Se där ja! Då kanske jag kan börja hänga med i lingot, men framför allt slipper bränna sönder något!!


    Förresten kom på en egen övning i simulatorn. Jag kallar den L.A.E.L., Low Altitude Emergency Landing alternativt C.R.L, Cat Reflex Landing. (Skrattar ihjäl mig åt mina egna skämt!!! )

    På 2-10 meters höjd fipplar man till kontrollerna så planet "välter" och på ren reflex ska man få planet att som MINST landa på buken och som bäst landar man snyggt.
    Har inte en aning om det är något jag kommer ha nytta av senare, men i simulatorn så ger marken ett kvitto på om man är snabb på att räta planet. Det blir ju liksom game over.

    En fråga till, kommer Easy Star:en verkligen uppföra sig som i simulatorn (FMS) när jag väl har packat upp den och FÖRSÖKER flyga den på riktigt? Jag måste säga att jag känner mig skeptisk...

    Jag hoppas Schenker levererar imorgon så att jag kommer ur det här simulatorträsket!
    Om modellen skulle bete sig i verkligheten som i simulatorn skulle jag kunna flyga turbin jet, vilken Helli som helst, acro kärror flyga knive edge mm. Dock så flyger jag bara bixler i verkligheten så nej lättare i sim...

  10. #70

    Standard

    Jag som trodde jag var en oupptäckt naturbegåvning inom rc-flyget!

    Allvarligt, men skiljer det mycket i tex spakutslag, glidflygningsförmåga etc. Ska jag räkna med att inget stämmer?

    Som en fd vän en gång sa, "Bättre att tänka negativt, så slipper man bli besviken"
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #71
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    De är svårare i verkligheten, de som är lättare däremot är uppsikten runt om modellen.
    Men behärskar du simulatorn väl så har du goda förutsättningar att bli modellflygare

    Däremot kommer ju nerverna in i bilden när de är på riktigt.
    Ett tips är att försöka lugna ner sig lite innan man lyfter.
    Jag får själv nerver ibland trots flera år med flyplan, oftast när de är dags för maiden med någon ny modell.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #72

    Standard

    Ja, jag kan tänk mig det. Det blir alltid nerver när saker blir på riktigt!

    Till krasch-kitet: Sobril.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #73

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En sak med din nya ES2 är att motorn är väldigt mycket starkare än original gamla ES1.
    Det är nog den största skillnaden i flygegenskapen men den är inte liten.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #74

    Standard

    Ja just det!

    Hittade faktist en modell till FMS:en av en ES1 som hade starkare motor och med skevroder! (ES2 har jag inte hittat..)
    Så om jag har tur så stämmer ES1:an ungefär mot verkligheten, efter att jag "klippt och klistrat" ihop vingroder-kitet!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #75

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Till krasch-kitet: Sobril.
    C15H17ClN2O2, är ett ångestdämpande och lugnande preparat
    Är det ungefär som Valium?
    Men nog är väl en rejäl Famous Grouse bättre även om den inte ger dig vingar ...
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #76

    Standard

    Ha, ha! Ja, det stämmer!
    För att det inte ska bli Flashback forum av det här, så byter jag snabbt tillbaka!

    Schenkers logistiktjänster verkar fungera bra, så jag var nyss o hämtade ett paket!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369046989669.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	38888  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #77
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Härligt!
    Nu börjar det närma sig
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #78

    Standard

    Jajjamen!

    Och nu ska vi se om jag lyckas svetsa dit option kitet med skevrodren!
    Inte ett stort steg för mänskligheten, men ett stort steg för mig!

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369063430899.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	38889  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #79

    Standard

    Känns lite som de där träpusslena man fick hålla på med när man var riktigt liten. En hålighet som såg ut som en bil och då fick man leta efter bilbiten osv.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #80
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Glöm bara inte centrera servo oken innan du limmar fast servona
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •