Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 25 av 46 FörstaFörsta ... 15202122232425262728293035 ... SistaSista
Resultat 481 till 500 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #481

    Standard

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ar-6-st-19996/
    Jag "brotschar" propellern med företrädesvis fyrkant/trekantiga filen. bara dra bort det blåa handtaget o sätta i borrchucken. Vill man vara försiktig så reversa borrmaskinen i slutet av brotschningen så slipper man få prophålet glappt. Behövs ingen adapterring efter denna övning. vh/m

  2. #482

    Standard

    För brotschning i tex. lättbearbetade APC:na funkar
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1091

    Finns nog hos "alla" hobbyhandlare.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #483

    Standard

    Lite dummare fråga ändå för jag är inte den händigaste människan som sett dagens ljus.
    Om jag nu har ett koniskt verktyg hur får jag då hålets invändiga yta att ligga an jämt mot axeln eller spelar det ingen roll?
    Alltså, blir hålet inte som en tratt om jag borrar från endast ett håll alternativt som ett timglas om jag borrar från båda hållen?? Eller måste den ha samma slutdiameter som hålet?? :what:
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-08 klockan 18:11.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #484

    Standard

    Ta, da!

    Jag får se hur det funkar när jag väl kopplar ström till motorn!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #485

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Lite dummare fråga ändå för jag är inte den händigaste människan som sett dagens ljus.
    Om jag nu har ett koniskt verktyg hur får jag då hålets invändiga yta att ligga an jämt mot axeln eller spelar det ingen roll?
    Alltså, blir hålet inte som en tratt om jag borrar från endast ett håll alternativt som ett timglas om jag borrar från båda hållen?? Eller måste den ha samma slutdiameter som hålet?? :what:
    Jag brukar dra från båda håll, bara se till att hålet inte blir större än axeln. Fast blir det tokigt så är de där adapterringarna bra att ha, brukar ju följa med ett gäng med proppen.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #486

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ska du inte ha motorn på planet innan du monterar propeller?
    Du har en adapter till som kan skruvas fast I andra änden av motorn beroende på om du ska motorn inne I planet eller framför.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #487

    Standard

    Ja, jo så borde väl en normal person göra. Men eftersom jag trots allt inte är så styv på det här, torrmonterar jag ett antal gånger innan jag beslutar om det verkar rätt eller inte.

    Motorn ska sitta inuti motorfästet om jag inte fattat byggbeskrivningen helt fel. Är väl mer skeptisk till att skruvarna till motorn skulle hålla att dra fast i plywooden.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #488

    Standard

    Typ, något sådant här tror jag eventuellt, kanske, möjligen att den ska sitta?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #489
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag tror att det eventuellt, kanske, möjligen blir skitbra...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #490

    Standard



    En dag ska jag skriva en bok som heter "Medans limmet torkar- min tid inom modellflyget."
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #491

    Standard

    Jaha, då var jag på plats norröver och har monterat ihop flygapparaterna.
    Flygstället är en stor äng, som i ena änden övergår till en röjning.

    Ordentligt manöverutrymme.

    MEN!! Det är ca 30 cm gräs och även om jag är försiktig när jag landar med Easy Star är det som att köra in i en vägg när jag landar, särskilt när gräset är fuktigt. Ikväll bröts stabben och för mig känns det lite surt när planet går sönder utan att jag handgripligen kraschat det. Ingen stor grej för en van och erfaren reparatör som jag men befarar att det kan bli värre. Nej, det finns inga andra alternativa playtser att landa på, helikillen har en start o landngsplatta på ca. 1 X 1 m och jag känner att även om jag är på bra humör och soler skiner kommer det inte hända att planet gör en landning på den mer än ofrivilligt.

    Funderar på att plocka fram vingarna till min första ES där jag snickrade på klaffar och se om jag kan få kärran att göra brukshundslandningar, typ "ligg"?!

    Några tips, idéer, tankar eller rena spekulationer om hur man bäst buklandar i högt gräs med ett friggoplan utan att slita sönder det!?
    Teflonspray och/eller doppa i motorolja innan start är lösningar jag redan övervägt.

    Förresten, trodde inte det var möjligt men fick leka "hitta planet" på ett fält med 30 cm gräs! Lät en landning "flyta ut" extra långt för att smeka ner planet i gräset.
    Gissa om jag blev förvånad när jag inte hittade det!! Fick gå runt en bra stund och leta

    Hitta planet, det finns med i bilden!


    Efter att kallat in "missing plane" gruppen hittades planet lite medtaget men vid förhållandevis god kondition.



    Var lite orolig att gruppen skulle apportera alternativt missta den för en leksak avsedd för hundar och slita sönder det som ett fällt byte, så jag höll tillbaka dom "något" under eftersöket..
    (kuriosa: Medea närmast kameran)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-21 klockan 15:17.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #492

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kan du handstarta så är det väl inga problem att landa i handen ;-)
    Har nog tyvärr ingen video men det var en sport för juniorerna att fånga skol-ESn i händerna. Det är inte så lätt i början men en teknik är att komma in i låg fart i knähöjd och dra höjd lite innan den är riktigt frame så att den stiger en meter och stallar ner i handen. Sbachen hovrar du ner förstås ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #493
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du är på rätt spår med din "flyta ut" landning, om du flyter ut på så låg höjd som möjligt och strax innan farten tar slut så drar du lite höjd så att kärran stallar, då faller den ner i högt gräs från låg höjd utan skador.
    Problemet många nybörjare har är att de tror att man kan pricklanda genom att trycka ner kärran, det fungerar aldrig, har man ett jämnt underlag så studsar kärran, är det som ditt gräs så blir det tvärstopp från alldeles för hög fart, med skador till följd.
    Så, låt alltid kärran flyta ut och få ner farten, blir landningen för lång så dra på igen och gör en lite kortare inflygning, har du inte ström till det så har du planerat din flygning fel
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #494

    Standard

    Stallar ner i handen..... Jo, tjena! Nästa sommar kanske... För övrigt så flyger min ES typ 200 m längre om jag rör uppåtrodret. Kanske, eventuellt, möjligen kan ha något att göra med inflygningshastighet? :what:

    Tja, får väl flyta ut tills dess och hoppas på att gräset inte betar av detaljer på planet!


    Appropå inget, flygställe två "On the road" (Tack Thomas för att du letade fram det sceneriet åt mig till Phoenix, så jag hann börja träna)

    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-20 klockan 23:18.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #495

    Standard

    Ja det är la bara konstatera flyga är lättast, starta lite svårare och landa (hel) det svåraste med flygandet
    Har du inga skev på EZ*? När fältet kändes lite kort och planet ville glida över det på ½m höjd så la vi in skeven som bromsar, nånstans 80-90grader rätt upp båda två så stannade den snabbt. Fast anpassa farten efter lite träning på höjd: för fort utan dyk kompensering gick den i looop.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #496

    Standard

    Hade det inte varit för landningarna så hade mina plan sett mycket snyggare ut!

    Jamen, hur kopplar jag ihop det? Ska jag lägga dom på varsin kanal och sedan göra hokus pokus mixning!? :what:
    Nu ligger skeven på en kanal med Y-kabel..
    Har ju som sagt ett gammalt vingpar med klaffar som jag skulle kunna använda, men det här lite svårare så varför inte!?

    Fältet är ju ganska stort och kom precis på att det är ganska skönt när man kan vingla ner lite hur som helst. Jag kan koncentrera mig på själva landningen med vinklar och hastighet utan att behöva ha koll på kanterna på en landningsbana.

    Idag var det torrare i gräset, inte en skråma på planet!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #497

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Hade det inte varit för landningarna så hade mina plan sett mycket snyggare ut!

    Jamen, hur kopplar jag ihop det? Ska jag lägga dom på varsin kanal och sedan göra hokus pokus mixning!? :what:
    Nu ligger skeven på en kanal med Y-kabel..
    ---

    Idag var det torrare i gräset, inte en skråma på planet!
    Ja, de måste ligga på varsin kanal och sen hokuspokus utifrån vad ens radio klarar av, borde stå i manual hur/vilka kanaler radion använder/rekommenderar. I futaborna har en färdig mix "Airbrake" kunnat användas, motsv. finns (nog) i de flesta radios med 5+ kanaler. Fast klarar du landa utan skråmor så behövs det kanske inte längre
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #498

    Standard

    Ojdu! Nu ska vi inte dra några större växlar på den landningen, även en blind höna hittar ett korn ibland...

    Ska dyka ner i manualen!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #499

    Standard

    En liten sak som irriterat min nattsömn....
    Servokabel, vad är skillnaden på tvinnad och rak kabel, förutom att den tvinnade blir tyngre? Eller ska man inte ens använda den tvinnade till servon!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #500

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Har man långa ledningar så kan en tvinnad kabel vara mindre känslig för störningar.
    Du kan använda tvinnad om du tycker att det är vackert också ;-)
    Alltså - använd den om du behöver en kabel i den längden.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •