Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 6 av 46 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #101

    Standard

    Tja, bättre än så här klarar jag inte av att beskriva! ;-)

    Tyvärr så är manualen till laddaren mycket knapp och består till mestadels bara av garantifriskrivningar och varningstexter...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369138032089.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	65,1 KB 
Id:	38909   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369138061078.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	54,4 KB 
Id:	38910   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369138088815.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	53,9 KB 
Id:	38911   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369138109146.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	38912   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369138172626.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	66,7 KB 
Id:	38915  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369138157091.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	82,8 KB 
Id:	38914   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369138190595.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	38916  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #102
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    När du laddar ska du använda uttaget på laddaren som har 4stift, de till vä. sett framifrån laddaren.
    Det använder du med kabeln som har fyra sladdar alternativt kopplar du accen direkt i laddaren om det passar.
    Då ska även alla dioder lysa rött under laddning och gå över till grönt när dom är färdiga.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #103

    Standard

    Ok!!!!

    Tack så hemskt mycket! :-)

    Måste säga tack till alla andra också, som har hjälpt mig här på forumet. Tror att jag hade lagt av innan jag hade börjat om det inte var för er! Tack och bock!!
    :-D
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #104
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Meningen med forum är ju att utbyta kunskap mellan varandra.
    Fortsätter du med den här hobbyn så är det du som ger nybörjare tips i framtiden
    Nu håller vi tummarna för att de blir en lyckad premiär flygning för dig

    Jag har ju förvisso den första modellen av easystar och kunde redan flyga när jag skaffa den men tror att du kommer få en kanonstart.
    Se bara till att ha gott om utrymme under dom första flygningarna för lite vingligt kan de bli.

    Visst bodde du här uppe någonstans?
    Är ju inte omöjligt att man kan mötas upp å flyga tillsammans någon gång om du vill
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #105

    Standard

    Jag måste säga att jag är helt imponerad över hur omhändertagande och villiga alla är att dela med sig av sin kunskap.

    Inom flera andra "aktiviteter/hobbys" som kräver ett visst mått av "know how", kan man mötas av attityden "kom tillbaka när du lärt dig lite mer" alternativt "jag är på en så hög nivå att jag orkar inte förklara för en sån som dig".

    Så, att börja skriva här är nog en av de bättre idéerna jag fått!


    Ha, Ha..! Jag får öppna en tråd där jag ger råd som man inte bör följa! "Ask a dummie", skulle nog kunna bli lärorikt och underhållande.
    Balanseringskontakt= En ny typ av dejting... (ja, jag tyckte jag var mycket fyndig när jag skrev den)

    Klart Vi kan flyga tillsammans!
    Till vardags så bor jag i Pajala men just nu befinner jag mig en bit utanför Jönköping på lite långledighet och tittar till de gamle.
    Har faktisk funderat var det skulle vara lämpligt att flyga runt Pajala. Det är inte så gott om stora ytor, det är mycket skog. Men det kanske mer beror på att jag inte har haft "flygfältsspanarögonen" på.
    Myrmarkerna kom jag fram till att de inte är ett alternativ. För om man planterar kärran är det inte säkert att man når den. Inte ens vintertid.

    Ja, jo... Hoppas också att det går hyfsat på de första flygningarna. Vi får se, tar i varjefall med limtuben o tejp!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #106
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Just ja Pajala var de ju! En liten bit att åka för å flyga

    Känner igen den attityden du beskriver från mestadels andra forum, och de är lite trist.
    Sen finns det ju alltid dom exemplen där någon vill hoppa direkt in på tredje gradens överkurs inom ett specifikt område utan att ha nödvändig förkunskap och då brukar vissa svar kunna vara lite hårda.

    Men här hjälps vi åt sågott vi kan

    En större fotbolsplan(dubbel) eller äng funkar till easystaren sålänge det inte är fullt med träd runtom.
    Man får hålla lite utkik när man är å kör runt med bil för de brukar ju vara ett krav att kunna nå platsen med bil.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #107

    Standard

    Ähhhh... Det är väl inte så långt! De är ju bara 22 mil till Lule! :-D

    Nästa batterifråga!
    Hur vet jag att det är dags att avsluta en flygning??? Vet att man inte får dränera på ström helt och hållet..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #108

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    ES kräver faktiskt inte så mycket när man väl är van.
    Snobbens klubbfält är en utmaning för alla från grannklubbarna med mycket skog runt.
    Detta är en en ES med original borstad motor med 2-cells LiPo men den har moddats direkt med skevroder.

    Visstja - ett tips. Om du har skevrodren kopplade till olika kanaler på radion kan du mixa flaperon.
    Genom att höja båda skeven upp rätt så mycket kan man korta ner landningssträckan rätt bra.
    Vanligen så gliiiiider planet nästan i evighet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #109
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tror inte multiplex radion har möjlighet till att mixa flaperon men jag kan ju ha fel.
    Visst glider easystaren bra men brukar inte vara några problem vid landningar när man fått in vanan.
    Men visst har man ju fått åka ett extra varv innan landning någon gång även med fpv utrustning i planet.

    Angående batteriet; läs i instruktionsboken om fartreglaget har LiPo-cut.
    Har den det så klipper den strömmen till motorn när de börjar bli för låg spänning, alternativt så drar den ner på gasen märkbart när det börjar ta slut.
    Vissa reglage kan man programmera på och av funktionen.
    Annars blir de att ta tid på hur länge du flyger så du vet när de börjar vara dags att landa.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  10. #110

    Standard

    Well, well! Meine damen und herren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!
    Premiären gjord! Jag har aldrig flugit rc innan i hela mitt liv!

    2-3 m/s
    Regn
    Dimma
    horizontell sikt 100-150m
    Vertikal sikt 50-60m
    Starter: 2, lyckade 2 (Ink. Första försöket)
    Landningar: 2, hårda men inte krasch
    Flygtid: 20 min, Inga krascher
    Övningar: åttor, hitta försvunnet plan i dimma, inflygningar mm.
    Dessutom ingen som helst assistans!

    Ha, Ha, Ha! Tappade faktist bort planet i dimman, men la det i en stor gir och plötsligt dök det upp igen! Faktiskt precis samma manöver jag gjorde med FMS-simulatorn när jag råkade hamna utom synhåll.

    Fy fan vad glad jag var och fortfarande är!!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-22 klockan 08:02.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #111

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Tror inte multiplex radion har möjlighet till att mixa flaperon men jag kan ju ha fel.
    Du kan ha rätt där - det är lite svårt att hitta en manual.
    Elevator, rudder, throttle, two aileron and one auxiliary switched channel, located on the power trim switch.
    I alla fall så stor det ju att den har två kanaler för skev och en "aux".
    Men jag håller klart med om att ES i princip kan spinnas ner till sista metern och sedan flyta ut när farten reducerats - men det kräver sin pilot.....

    Måste korrigera mig - det finns en alldeles förträfflig manual på Autopartners hemsida.
    Den följer säkert med när man köper så husse har säkert läst den på alla språken nu ;-)
    Massor med modeller är förprogrammerade och det går att uppgradera med USB när MPX lägger in fler modeller.
    Senast redigerat av pgrts den 2013-05-21 klockan 22:05.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #112

    Standard

    Jaha, så nu ska jag snickra på bromsar!?
    Iofs så hade jag behövt dom igår, då ES:n glidflög ju som en fiskgjuse över vatten när jag gick ner för landning!

    Det stämmer bra, jag har läst manualen men inte på alla språk! Bara nästan!

    Men hur skulle man få in den manövern på Aux???

    Måste bara säga att ES:n var vääädigt snäll när jag flög den igår. Faktisk mycket mer lik simulatormodellen än jag trodde den skulle vara.
    Egentligen så var mitt enda problem att spakarna på sändaren gick mycket mycket lättare än USB-sändaren till datorn. Kändes som att ha två smörklickar under tummarna.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-22 klockan 09:56.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #113

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Well, well! Meine damen und herren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!
    Premiären gjord! Jag har aldrig flugit rc innan i hela mitt liv!
    Bra jobbat!
    Visst är det en grym känsla
    Klart beroendeframkallande!

    Klarar du "instrumentflygning" så klarar du väl allt hehe

  14. #114

    Standard

    Tack!

    Det var helt underbart!

    Kände att jag blev lite nervig efter 20 min och avslutade, innan jag kraschade. Men det var väl en hyfsat lång flygtid för att vara första gången?

    Ha, Ha! Jag får sätta på positionsljus så blir det lättare att hitta den. Tja, landningsljus kanske inte vore kanske helt fel heller?!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #115
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Gratulerar!
    Var ju kanske inte dom bästa förutsättningarna men du fixade det
    Var nog ingen som tvivlade på att du skulle grejja de här med rc plan heller
    Simulator tränandet kom till nytta iaf, de är ju bra.

    Nu är de bara till att fortsätta flyga.
    Och en sista sak, alla "landningar" man kan flyga vidare efter är landningar
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #116

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    20 min är lång tid dom första gångerna tycker jag , inte bara för att det är bra gjort utan också för att man inte riktigt klarar att hålla koncentrationen uppe så länge man är ju inte så avslappnad i början.

    Mitt tips är att köra lite kortare rundor med en paus mellan så minskar risken för krash
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #117

    Standard

    Stod utanför bilen och tittade på fältet, regnet, dimman och att det var helt tomt på folk. Höll på att avbryta, men kom på att det alltid är dåliga förhållanden när jag ska lära mig något nytt (den listan är väldigt lång), så jag körde! :-)

    Jag hade det ambitiösa målet att flyga ett helt acc, men kom på att jag satte 2700 mAh batteriet. Det blev lite väl lång flygtid för mina nerver!

    Jag ska följa rådet och ta en paus i fortsättningen....
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #118
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hur löste du med laddningen?
    Laddade du accen en sväng till fast i uttaget för 3cells accar?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  19. #119

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ..Men hur skulle man få in den manövern på Aux???
    kan tänkas att Skrotiz har rätt i att det inte går att programmera flaperons - men - det är ju 2 utgångar för skev - och - de har ju massor med modeller klara att koppla upp så rimligen finns det V-tail, delta och allting om man bara vet hur man kommer åt det. FunCub har ju flaps och det är ju osannolikt att den inte skulle funka direkt.
    Frågan är kanske var man kommer åt infon. Det finns 30 modellminnen så det är kanske så att man kommer åt ett vettigt program om man bara vet vilka varianter som finns på de olika minnen och hur man når dem.

    Håller klart med dem som säger att det är bättre att flyga flera gånger a 5 minuter än en a 20 minuter.
    Självklart är det annorlunda med segelflyg tillbakalutad i en baden-baden med en burk i armstödet........
    Men om man flyger och utforskar gränserna för planet så är man på spänn hela tiden och då är det smart att pausa då och då. Hur går det med dina 8-or och inverterad flygning... Det kommer snart när du tröttnat på att glida runt.
    ESn är definitivt inte lika stabil när du ska börja med samma manövrer inverterat även om den fortfarande är snäll.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  20. #120
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    De var mer av en chansning att Smart sändaren inte skulle stödja flaperon.
    Nu när du säger det så är de ju inte alls omöjligt att de går å programmera in bara man hittar ett modellminne för det.
    Rent teoretiskt bör de gå att programmera precis hur man vill bara man kommer åt koden och har kunskapen att ändra dom parametrar man vill.

    Har inte läst på om Multiplex radiostyrning men kanske gör det framöver.
    Sitter modellminnena i radion eller mottagaren?
    För om dom sitter i mottagaren är de ju supersmidigt att kunna ha samma radio till flera modeller med varsin mottagare, kan man byta plan ute på fältet lätt och bara ha en radio.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •