Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 32 av 46 FörstaFörsta ... 22272829303132333435363742 ... SistaSista
Resultat 621 till 640 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #621

    Standard

    Näääää, det gjorde jag inte!

    Efteråt när jag fixat situationen, tänkte jag destå mer på citatet jag läst i en av Andy McNab's böcker “If you pray for rain, be prepared to deal with some mud.”

    Men annars tycker jag det låter som en kul övning, men kanske inte idag!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-19 klockan 15:35.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #622

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Den här övningen var riktigt kul!
    ---

    När jag väl tränat ett par acc så landade jag efter en helt vertikal dykning.
    Den blev en aningen forcerad och det ser man om man tittar på gräset runt planet, men trots det inga skador!!
    Nog tycker jag gräset ser en aning skadat ut alltså...

    När du gjort ett antal, otal, mindre mjuka landningar tenderar vingarnas hålla ihop bli lite slappt, det är ju meningen att de ska poppa åt sidan vid för höga G:n men till slut börjar de glappa av ren vana. När du kommer dit, sätt en bit kardborre på var vinghalva och sen en bit som du trär igenom, tex på ovansidan, när du monterar vingarna. Ser inte så snyggt ut kanske, med en kardborreremsa som går från ena sidan till den andra men det håller ihop. Fast då är det läge börja med snällare landningar åxå...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #623

    Standard

    Det här planet har inte bara gjort ett "antal" dåliga landningar utan ett "otal" dåliga landningar och ett antal då det fått åka sopsäck hem!

    Bra tips, tack! Faktiskt så är det stabben som lidit mest av landningarna i högt gräs, även de landningar som inte var lika våghalsiga/idiotiska som denna. Har stoppat in några små pinnar för att den inte ska vicka!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #624

    Standard

    Det hade precis börjat regna, så det var ändå dags att åka hem..



    Det intressanta är att summan av krascher verkar konstant. Nu testade jag ett nytt trick på för låg höjd i för låg fart..

    Hem o limma, limma, limma...

    (Nybörjare som läser det här, en sån här krasch med ett EPP-plan är ingen fara, det är bara att limma ihop det igen och kanske förstärka på något ställe. Det är väl lite därför jag visar mina krascher här, för att visa att hela världen inte går under för att ett plan kraschar)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-20 klockan 11:19.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #625

    Standard

    Nynnade på Mikael Wiehes "Flickan o kråkan" hela vägen tillbaka till bilen..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #626

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Måste vara lättare att få in i bilen nu när den är "ihopfällbar"...
    Retroholic!

  7. #627

    Standard

    Precis! Det har varit ganska irriterande att det inte går att ta loss vingarna på den!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #628
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Nynnade på Mikael Wiehes "Flickan o kråkan" hela vägen tillbaka till bilen..
    Vore det inte bättre med Mikael Rickfors - Jag ska köpa vingar för pengarna?
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #629

    Standard

    Ha, ha, ha!

    Är det något jag lärt mig om rc-flyg, i varjefall för min egen del, är att det inte går att baka sockerkaka utan att knäcka ägg!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #630

    Standard

    Hmmmm.... Det kanske är dags att dra upp Mentorn istället. Har inget lim kvar hemma utav någon konstig anledning..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #631

    Standard

    Numnutchris hade faktiskt rätt, Mentorn klarade ganska rejält dåligt underlag med orginalhjulen, men jag tror att det bästa vore ett par Trexlerhjul för det var på gränsen.


    Nya flygstället, ett gammalt timmerupplag.



    Så var den premiären gjord!
    Som att flyga buss i jämförelse med EPP-Sbachen, men något helt annat att öva inflygningar med än de andra två modellerna. Det här kommer att bli riktigt bra tror jag.

    Det var obalans i propellern, så jag hann inte flyga så mycket, tyvärr.

    Hem o balansera och fortsätta limma Sbach!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #632

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Grattis med bussen! Du provade ju ett par minuter med Magistern som är föregångaren till Mentorn och i princip samma plan. Den var du inte vidare förtjust i vill jag minnas ;-) Men med lite vana planterar du den snyggt framför fötterna på dig även om det blåser 10m/s. Glöm inte att beställa en "transmitterbag" om du inte redan fixat en. Den skyddar inte bara mot vind och kyla utan även mot lite regn.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #633

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Glöm inte att beställa en "transmitterbag" om du inte redan fixat en. Den skyddar inte bara mot vind och kyla utan även mot lite regn.

    Finns den i norrlandsutförande?? Brrr....
    Retroholic!

  14. #634

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Finns den i norrlandsutförande?? Brrr....
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Muff_Red.html

    har för mej den finns i svatt åsså
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  15. #635

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Numnutchris hade faktiskt rätt, Mentorn klarade ganska rejält dåligt underlag med orginalhjulen, men jag tror att det bästa vore ett par Trexlerhjul för det var på gränsen.
    ---
    Missade att det var på ett grustag du flyger... Stenskott i propeller har vi råkat ut några ggr så större hjul kan nog vara bra där.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #636

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Muff_Red.html

    har för mej den finns i svatt åsså
    Hmmm...
    Ska det inte vara renskinn på insidan???
    Retroholic!

  17. #637
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Finns den i norrlandsutförande?? Brrr....
    Nä, men man kan extrautrusta den lite... http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Lär bli varmt så-in-helsike enligt dom som har provat.
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #638

    Standard

    Jag hävdar fortfarande att Magistern absolut inte är ett nybörjarplan, det krävs ju två instruktörer på en elev för att överhuvudtaget få planet att flyga! Tillochmed när eleven lämnar över sändaren, så har två lärare tillsammans svårt att landa planet! MrJ är mitt sanningsvittne!

    Däremot verkar Mentorn vara ett bra och stabilt plan som en nybörjare som jag kan klara av, eventuellt, kanske och/eller förhoppningsvis...

    Allvarligt, bara på de få rundor som jag hann göra med den på lite drygt kvartsgas idag, kändes det att den var ganska annorlunda mot de andra planen jag har. Naturligtvis stabil som en oljetanker men framför allt så blev inflygningen för landning annorlunda och det var precis därför jag köpte på mig den.
    Helt plötsligt hade jag ett plan som jag kunde korrigera mot sidvinden samtidigt som den fortsatte sjunka med ett jämt tempo som i sin tur och kunde korrigeras med sido o skevroder, vet inte riktigt hur jag ska förklara men det känns som om jag landar och inte bara sätter ner planet. Så har det inte riktigt varit med varken ES:n eller Sbachen. Kanske beror det på att Mentorn är större o tyngre?

    Min transmitter bag och värmare ligger beredda i varukorgen hos HK, men jag har inte klickat på betalaknappen än!
    Tja, norrlandsversionen av den torde på sin höjd vara en konsumkasse eftersom de tydligen har varit ute o flugit i -25 grader, med bara händer... -"Fingrarna blir ju lite stela efter en stund", var väl den enda kommentaren.

    Thomas, jag kan skicka ner en pälsmössa, ett renskinn och ett par sälskinnshandskar som du kan ha på dig när du flyger hang under vintern i Skåne, om du bara i din tur skickar upp en konsumkasse i bra skick till mig!

    Definitionsmässigt är det inte ett grustag även om det finns grushögar och grus på backen, utan det är ett timmer och flisupplag! Under gruset och flisen kan man faktiskt hitta stora sjok med asfalt, så om man putsar lite så kanske man kan hitta en asfalterad landningsbana på 10 X 10 m.
    Men fram tills dess är det nog bäst att hitta lite bättre däck för terräng!

    Om man tittar på panoramabilden så börjar inflygningen mellan stora tallen och stora gula björken till vänster och sedan måste man sätta ner planet precis framför sig hitom flishögen, mitt i bilden för där är det "bra" underlag och sedan får man se till att det inte rullar rakt in i någon av grushögarna till höger i bilden...
    (Höll på att göra just det vid en av landningarna, men lyckades komma åt gas o skev i sista ögonblicket och strök landstället över sidan på högen! )
    Panoramat ljuger en del vad gäller manöverutrymmet och det är typ inte lika mycket plats i verkligheten, så det kommer nog fler kraschbilder.

    Ska väl se om jag inte kan börja med ett stenskott i propellern för den skadan har jag inte lyckats med tidigare, omväxling förnöjer!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-21 klockan 09:13.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #639
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Jag hävdar fortfarande att Magistern absolut inte är ett nybörjarplan, det krävs ju två instruktörer på en elev för att överhuvudtaget få planet att flyga! Tillochmed när eleven lämnar över sändaren, så har två lärare tillsammans svårt att landa planet! MrJ är mitt sanningsvittne!
    *Håller handen på en SEMOkatalog från '75 och svär på att det är hittills första, och förhoppningsvis enda gången jag har sett någon som har skolat med Trippelkommando*
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #640

    Standard

    Tänker inte argumentera om Mentorn, kom på att det i min blev testat en sån där liten datamojöng som stabiliserar upp planet och tom. kan räta upp det horisontellt om man vill, för kameraflygande. Och buss är den nog jämfört med sbachen, men det där med tre kockar i soppan hade man nog velat se
    Däremot den där kinesvärmaren - Det skrevs att den blir varm och den (min) kör liksom av-på metoden, dvs kör full kräm tills den tycker det är varmt, stänger av och svalnar, slår på osv. Så gäller placera givaren lämpligt (blev ganska nära ett element) och se till man inte har direktkontakt själv med elementen - det där om att det blir hett; iallafall på 3S drivning om jag minns rätt :-P
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •