Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 21 av 46 FörstaFörsta ... 11161718192021222324252631 ... SistaSista
Resultat 401 till 420 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #401

    Standard

    Vilket bra tips! Ska åka o hälsa på Clas imorgon! Inte nu för att det behövs, utan för att jag vill testa. Kanske borde gå in o köpa några cider för säkerhetsskull, Systembolaget ligger 5 meter ifrån Clas Ohlsson!
    Något annat som jag kan tänkas behöva?
    Har dom tex någon lätt o bra tejp i sitt sortiment?


    FUNCUB, ja jo visst! Den är säkert mycket bättre och jag borde säkert och kommer kanske köpa en sådan!
    Men om du rekapitulerar vad som förekommit i den här tråden, vore det väl synd om jag tog den lätta vägen!
    Njae, Cessnan är säkerligen inte värd pengarna jag gett eller tiden jag spenderat med den. Men den gör att jag lär mig och framförallt, så vågar jag göra saker med den tex bygga om den! Skulle aldrig våga bygga om något nytt flygplan, där jag är kunskapsmässigt.

    Fun Cub, är det inte bättre att jag köper någon av de här!


    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=37357

    Eller

    http://www.blocket.se/vi/47787099.htm

    Eller

    http://www.blocket.se/vi/47050891.htm

    Ha, Ha, Ha! Jag skulle ju få uppleva balsaregn i varjefall!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #402

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag är ingen CUB-fan personligen - har sett alldeles för många vrak på fältet ......... Men det går ju ett talesätt att man inte har varit modellflygare om man inte haft minst en CUB i sitt liv. Jag har haft min. Lite skillnad mot Spitfire och Sbach kan man tycka. I ärlighetens namn är det inte mycket CUB-egenskaper i en FUNCUB utan den är faktiskt en riktigt trevlig maskin, även för en nybörjare, om man inte tynger den alldeles för mycket. En CUB som flygs av ett proffs är bland det finaste man kan uppleva. Vi har en militär variant i Skåne som brukar finnas med på flyguppvisningar men den piloten kan kasta omkring i stort sett vad som helst med synbar lätthet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #403

    Standard

    Måste bara pusha för min nya manick!

    Fick min Phoenix-simulator idag och sitter just nu som besatt och flyger simulator. Efter att ha varit hänvisad till FMS-simulatorn är det en befrielse att hamna i en modern sim.

    Eftersom jag har köpt Multiplex Easy Star II med Smart SX sändaren går det inte att koppla ihop den direkt till simulatorn. Det inte finns något uttag för simulatirkabel på den sändaren.
    MEN Jag köpte med en SIMSTICK Pro och kan nu köra trådlöst istället! Den funkar klockrent och det är helt bäst att få öva med kontrollen jag flyger med i verkligheten.



    http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=3369
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #404

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har fått tag i nån konstig Cubb...

    Retroholic!

  5. #405

    Standard

    "If you push the stick forward, the tree's gets bigger! If you pull the stick back, the tree's gets smaller!"
    Jag ska försöka komma ihåg det!


    Nja, håller mig nog till min vrak en stund till. Lovar o köpa en Fun Cub senare!
    Jo, lite skillnad mot Spitfire o Sbach men varför inte ha en av allt?!

    Jaha, MrJ är i filmbranschen också!
    Vem läste fel på ritningen och spikade fast en vinge för mycket?

    Appropå biplan!
    Flyger en Pitts lika gott i verkligheten som i simmarna?
    Har testat Pitts i FMS och nu även Phoenix och gillar hur det flyger.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #406
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Jaha, MrJ är i filmbranschen också!
    Vem läste fel på ritningen och spikade fast en vinge för mycket?
    Klart man måste filma när det kommer en och en halv Cub flygande
    Det är Thomas som ser dubbelt ibland
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #407

    Standard

    Ahaaaaa! Det var DEN Thomas!!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #408

    Standard

    Varför ska spakarna egentligen åt det andra hållet, hela tiden?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #409

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har du vänt sändaren både upp och ner och bak och fram??
    Retroholic!

  10. #410

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Eller har du vänt proppen och flyger baklänges..........
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #411

    Standard

    Ska be min kiropraktor att vrida av huvudet och sätta tillbaka det, "på det andra hållet"!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #412

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En gång på åttiotalet kom det en (galen?) tüsk ut till fältet hemmavid.
    När han startat upp kärran, hängde han på sig sändaren BAK OCH FRAM!! Alltså sändarens bakstycke mot magen och med spakarna pekandes UT från magen!
    Där stod han alltså och PEKADE med spakarna vilket håll han ville ha kärran. Höger spak upp -> stig, höger spak ner -> sjunk. Peka vänster -> vänster skev, peka höger -> höger skev, osv.

    Inte så jäkla dumt egentligen, han flög alldeles utmärkt!

    ("Don't try this at home!")
    Retroholic!

  13. #413

    Standard

    Hmmm... Verkar som jag ligger i lä mot Tysken vad gäller fel som kan uppstå när man lär sig själv. Jag menar, jag använde tummarna istället för penngrepp och mode 4 istället för 2, medans han verkar ha öppnat kartongen till sändaren på fel håll när den var ny och sedan fortsatt på den vägen!


    Appropå fel håll!
    När jag kör större kärror i Phoenix så märker jag att det skiljer på höjdtrimmen beroende på gaspådrag. Är det så i verkligheten, hur brukar man oftast trimma in?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #414

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Stig och motor brukar följas åt om man har en vinge med lyftande egenskaper (platt undersida). Förr - länge sedan - när det bara fanns 1-kanalig radio så var det full gas som gällde och planet steg så fint tills soppan tog slut och planet sjönk fint till marken. Med enbart sidoroder kunde man göra flera fantastiska manövrer. När planet lade sig på sidan så blev det förstås så att det dök också. Med lite slalom kunde man då hålla jämn höjd. Inte för att jag själv tror att jag skulle fixa det men de klarade både roll och looping. På din fråga så skulle jag nog trimma jämn flygning vid ca 70% trottel eller det man känner är en bra "cruising speed".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #415

    Standard

    Allright!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #416

    Standard



    Så, då har Cessnan fått nya tassar! 75 mm bak och 60 fram. Lättvikts och skum.
    Uppsizat från 45 och 40

    Egenhändigt bockad hjulupphängning fram, lite ocentrerad men det ska nog gå ändå.. Tror jag, eventuellt, kanske.


    Det går inte fort, men det blir inte bra heller!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #417

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Hmmm... Verkar som jag ligger i lä mot Tysken vad gäller fel som kan uppstå när man lär sig själv. Jag menar, jag använde tummarna istället för penngrepp och mode 4 istället för 2, medans han verkar ha öppnat kartongen till sändaren på fel håll när den var ny och sedan fortsatt på den vägen!
    Frågan om tum- eller tumme-pekfinger-styrning har diskuterats i det oändliga och slutsatsen är att det inte tycks spela någon roll vilken metod man använder. Det finn inget rätt eller fel. Samma sak gäller vilken mode man använder i sändare. Mode 2 som vi oftast i använder i Nordeuropa leder ofta till onödigt komplicerade spakrörelser då man flyger aerobatiska manövrar. Mode 4 innebär här vissa fördelar. Fundera exempelvis på vilka spakrörelser som behövs vid en långsam roll eller vid hovring med Mode 2 respektive Mode 4.
    Även i detta fall är det dock antagligen en smaksak vilken Mode som man väljer att använda.

  18. #418

    Standard

    snyggt mh! med större hjul kommer planet att kunna landa på ett minfält utan detonation pga det låga marktrycket att det rullar lättare är ju ingen nacke direkt.
    vh från tumflygare multipass

  19. #419

    Standard

    Jaha! På det lilla viset!
    Jag trodde det var någon Svensk standard och den var spikad i granit. Är ju för grön för att ha en egen åsikt, så jag gör som jag blir tillsagd!
    Men det är mycket bra att veta att graniten inte är orubblig.
    Då vet jag det också!


    Ja, jo om jag inte kraschar eller det är trådminerat i minfältet så går det säkert utomordentligt bra att landa.

    Planet kunde knappt rulla över en ullmatta innan och nu stoppar väggen det istället.
    Vet inte om jag ökade vikten något speciellt mycket, men vi får se den dagen jag försöker starta!

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #420

    Standard

    Någon som känner till var man kan hitta fler plan och flygsajter till Phoenix, utöver de som finns på deras hemsida?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •