Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 40 av 46 FörstaFörsta ... 303536373839404142434445 ... SistaSista
Resultat 781 till 800 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #781

    Standard

    Jajjamen, har sett filmen när jag "laddade" inför mitt besök på Ripa!
    Vi får se om det blir nattflygning framöver. Har ju inte provat det sättet att krascha än!

    Skickar väl upp ES:n först, för att reka.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-10-22 klockan 08:12.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #782

    Standard

    Dags att stoppa ner handen i frågelådan igen och dra upp en lapp.
    Kanske en liten dum fråga, men jag lägger den i högen ovanpå de andra.

    I vilket fall, kan jag bygga om min lill-Sbach EPP så att den blir hanterbar inomhus?
    Har läst om att byta propeller, motor etc för att få mer vrid och mindre fart eller är det bara att kväsa dessa tankar i sin linda?

    120 cm i spännvidd, 10 X 6 propp, 980 kv

    Oavsett så blir det med säkerhet nya krashbilder..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #783

    Standard

    Mitt tips kör den utomhus om du inte har en inomhusfotbollsplan ...

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

  4. #784

    Standard

    Ha, ha? Anade det, tänkte om man kunde få ner hastigheten för att hinna svänga! Well, har ju fått den fodrade sändarpåsen från HK så det går nog bra att rasta den utomhus i fortsättningsvis också..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #785
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    En bra inomhuskärra är runt 800 mm spv. och väger helst mindre än 200g.
    Jag tror inte din flygande limklump matchar den beskrivningen...
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #786

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ---
    I vilket fall, kan jag bygga om min lill-Sbach EPP så att den blir hanterbar inomhus?
    ...
    Har du en stor hall, inte är rädd för att taket biter planet så går det om du är ensam där; flög själv en del uteplan inne när kompisen hade tillgång till hall för oss själva för ett antal år sedan.
    Men bästa rådet är nog investera/bygga något enligt mrJ's recept ovan
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #787

    Standard

    Ok, gör väl som ni säger då! Kan nog iofs flyga ensam i hallen då de jag flyger tillsammans med brukar ställa sig som mänskliga sköldar mellan mig, mitt plan och depån, istället för att flyga samtidigt som mig.
    Jag har ju en olimmad Morback liggandes i en låda, så det blir väl till att göra en någorlunda sofistikerad limklump av den.

    Skulle ju bara träna lite hovring i all enkelhet...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-04 klockan 15:01.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #788

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ok, gör väl som ni säger då! Kan nog iofs flyga ensam i hallen då de jag flyger tillsammans med brukar ställa sig som mänskliga sköldar mellan mig, mitt plan och depån, istället för att flyga samtidigt som mig.
    Jag har ju en olimmad Morback liggandes i en låda, så det blir väl till att göra en någorlunda sofistikerad limklump av den.

    Skulle ju bara träna lite hovring i all enkelhet...
    Det är ju bra du övat limining, beror förstås på hall o storlek också, men minns att man behövde hink med lim o rulle packtejp i början av inneflygkarriären iallafall
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #789

    Standard

    Tja, kan ju istället träna hovring i sporthall med den nya Sbachmodellen i Phoenix! Lika många krascher, men mindre med lim!!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #790

    Standard

    Å andra sidan, så skulle jag i så fall aldrig lämnat sim-världen överhuvudtaget, om jag velat spara på limmet...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #791
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du kanske kan hitta en Lim-Sim...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #792

    Standard

    Phoenix glue, the repair expansion pack. Make it even more real, you will be able to repair your model every time you crash!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-04 klockan 23:15.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #793

    Standard

    Men hur funkar det här med proppar, varvtal etc egentligen?
    Någon som vet om en "props for dummies"-sida? Har läst lite här o var men inte lyckats få en samlad genomgång.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-05 klockan 22:35.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #794
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

    Standard

    Byt till variabel blad. -+13 grader. Rättare sagt rcheli

  15. #795

    Standard

    Nej, nej, nej! Inga helisar för mig! Har ju som sagt problem med o fatta hur fasta proppar funkar...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #796

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Men hur funkar det här med proppar, varvtal etc egentligen?
    Någon som vet om en "props for dummies"-sida? Har läst lite här o var men inte lyckats få en samlad genomgång.
    Lyssna på en podcast som heter attf "all things that fly" dom har avsnitt om allt och en ganska skön stil . Kan varmt rekommenderas ...

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

  17. #797

    Standard

    Ok, podcast! Tror inte jag använt mig av det mediumet än, men nu fick jag ju en anledning! Ska leta reda på dom! Thanx
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #798

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ok, podcast! Tror inte jag använt mig av det mediumet än, men nu fick jag ju en anledning! Ska leta reda på dom! Thanx
    Apropå medium dom kan nästan upplevas religösa å guden heter radioflyg...
    http://www.allthingsthatfly.com

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

  19. #799

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Nej, nej, nej! Inga helisar för mig! ...
    Bra grabb, den där...
    Retroholic!

  20. #800

    Standard

    Visst är jag Thomas!

    Nja, det här är väl ungefär det närmsta jag kommit propellrar för dummies.. Finns det några fler tips på sidor och kanske inriktade mot modellflyg?

    http://www.pilotfriend.com/training/...wing/props.htm

    http://www.hansaili.se/propellern.html

    https://en.wikipedia.org/wiki/Propeller_(aircraft)

    Sedan så finns det en hel del sidor med beskrivningar med tillhörande ekvationer för exakta beräkningar på proffsnivå, men där är jag inte riktigt än....

    Hur hamnade jag i det här? Jag som bara tyckte att vore kul o testa att flyga ett rc-flygplan, någon gång i Maj i år. Hade ingen aning om att det dessutom var en religion..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-06 klockan 10:54.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •