Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 26 av 46 FörstaFörsta ... 16212223242526272829303136 ... SistaSista
Resultat 501 till 520 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #501

    Standard

    Tänkte väl att det hade med något elektriskt att göra, nu kan jag sova gott!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #502

    Standard

    Hepp, min radio säger att man inte får använda funktionen "Airbrake" om man inte kör setup för segelflyg! Ska kolla vidare....
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #503

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Hepp, min radio säger att man inte får använda funktionen "Airbrake" om man inte kör setup för segelflyg! Ska kolla vidare....
    Det är nog rimligt.
    Vanligen kör man broms för segelplan på samma spak som motorplan använder som trottel.
    Jag har löst det med att köra motorn enbart som on-off på en återfjädrande knapp på motorseglare.
    En motorseglare använder ju motorn bara ett par sekunder för att nå höjd i stället för att dra upp med lina.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #504

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Du ville ju träna start och landning på en väg.
    Antar att du har sett hur dom gör i Ståkkhålms-trakten...

    Retroholic!

  5. #505

    Standard

    Precis! Du såg bilden på flygställe 2 som jag har att tillgå här, en väg!

    Ha, ha! Den filmen har jag sett innan, "plane wash" är bäst!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #506

    Standard

    Ehhh.... Nu måste jag fundera lite hur du menade Patrik...

    "köra motorn enbart som on-off på en återfjädrande knapp"

    Skulle jag ha trotteln på ES:n som knapp?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #507

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ..
    Skulle jag ha trotteln på ES:n som knapp?
    Det är inte helt enkelt att förklara men luftbroms/kråkbroms används ofta på seglare helt analogt från lite broms till mycket och regleras då enklast med trottelspaken. Seglare använder ju normalt sett inte motor så då är det inga problem.
    Har man en motorseglare och använder den som segelplan är motorn enbart till för att ta upp planet till höjd och sen seglar man utan motor. I det fallet kan motorn gå 100% via en knapp.
    En ES kör man inte alltid som segalre utan mera som en enkel trainer där man använder trotteln för att ställa motorn "lite lagom" hela tiden. På motorplan brukar man i stället använda flaps med fasta positioner vilket inte är detsamma som airbrake till en segelmodell. Du kan säkert programmera dina skev och flaps i din radio på ett annat sätt än att använda segelfunktionen airbrake. Om du vill kan jag skicka dig ett exempel som säkert kan fungera på din ES men då använder du 7 kanaler och många mixar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #508

    Standard

    Ok, så om jag ska få till något fungerande så ska jag ha vingparet med klaffar på och sedan mixa o koppla?
    Har ett svagt minne av något exempel där skevrodren användes som klaffar men med någorlunda bibehållen skevfunktion!??
    Tror det var när jag snickrade klaffar "för länge sedan" som jag såg/läste om det eller har det brännt till ordentlig i skallen nu?

    Har du det redan antecknat så skicka över beskrivningen, jag läser o lär!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-21 klockan 21:58.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #509

    Standard


    Almost unbreakable stod det på kartongen. Kom till "almost" redan på första sneflygningen... Men annars var det en underbar flygdag och planet flög underbart fram tills en ensilagebal överföll det. Tog ur accet och flög vidare med ES:n..

    Det finns inte någon ledande tillverkare av limproduker som vill erbjuda mig ett bra sponsoravtal?!

    Trådämnet följs fortfarande oförtrutet....
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-24 klockan 13:07.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #510

    Standard

    Tycker det ser ut som en liten spricka bara, nästan unbreakable...

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  11. #511
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den modellen är bara avsedd för löst staplade höstackar, inte ensilagebalar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #512

    Standard



    Ordningen återställd!

    Ha, ha, ha! Ok, en liten sprickbildning som inte var värre än den kunde vänta tills nästa service enligt underhållsplanen?!

    Men det är ju ganska svårt att hitta "löshöhögar" inom det svenska jordbruket idag! Man kan ju som modellflygare kanske föreslå att de använder bubbelplast istället!

    Någon som har något bra tips om hur man får ett mothåll när man drar fast klämadaptern med tillhörande propeller, på propelleraxeln??



    ########################

    Ett litet viktigpetterpåpekande angående att flyga på betesängar där de kommer slå gräset/vallen för att göra foder till djur!

    Om ni kraschar, se till att plocka upp ALLA delarna, varenda en, precis allt!
    Jag skiter i om ni får gå kors o tvärs i en timma.

    För om det ligger en skarp bit plast eller något annat föremål på fältet kommer föremålet eventuellt bli splitter när vallen slås och kommer sedan tas upp i ensilagebalarna för att sedan skära sönder tex en kossas mage/magar. De känner inte av på samma sätt som vi när de får in något främmande i munnen utan tuggar i sig det och dör, plågsamt.

    De här är också något att fundera på även när man kastar ut något i farten från bilfönstret. Aluminiumburkar skär värst.

    Dessutom lovar jag att ni inte får vara ens i närheten av det fältet igen eller någon annan bondes fält inom flera mils radie någonsin, om bonden hittar delar från flygplan på det.

    Det här är ett problem som är reellt och vanligt förekommande för bönder som har betesängar/vall utmed vägar etc och leder till stort lidande för djuren, operationer och i många fall sk. nödslakt.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-24 klockan 13:55.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #513

    Standard



    Blev lite osäker eftersom jag precis påbörjat min propellerutbildning.

    Blir E1005 = Elektrisk 10 X 5?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #514

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Helt korrekt men för .... Se till att slipa bort graderna på både fram och bakkant på proppen - den ser livsfarlig ut. E står för El och ska inte användas till förbränningsmotor då den är för vek i konstruktionen.Mitthålet brukar vara för litet så att det måste borras upp. Du har kanske passringar som följer med proppen. I så fall kan du borra lite större men var noga med att propellern är balanserad. Den får inte glappa i hålet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #515

    Standard

    Ok, tack!
    Den på bilden är kass, den var med och slogs med ensilagebalen häromdagen.

    När jag beställde planet så bad jag dom och skriva vilken ersättningspropp jag skulle beställa samtidigt.
    Den har jag satt på nu och den var inte bra alls! Mycket mindre och hälften av vertikalprestandan, så jag tänkte beställa samma modell som var med från början.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #516

    Standard

    Förövrigt tycker jag att skumgummi (EPP) Sbachen är lättare att flyga än ES:n!??? Ska det vara så?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #517

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Förövrigt tycker jag att skumgummi (EPP) Sbachen är lättare att flyga än ES:n!??? Ska det vara så?
    Det är la sånt som kallas utveckling - Har du provat inverterat eller varför inte knivegg med ES vs Sbach
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #518

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Förövrigt tycker jag att skumgummi (EPP) Sbachen är lättare att flyga än ES:n!??? Ska det vara så?
    Så är det .... Så fort man fått lite kläm på aileron är easystar en stor glidare med motor...


    Sent from my iPad using Tapatalk

  19. #519

    Standard

    Japp, har provat allt och lite till! Det är ju helt suveränt att flyga Sbachen! Inte för att jag gör något speciellt bra, men för mig blev känslan mer distinkt och manövrarna flyter inte iväg åt alla håll utan har jag bestämt att vi ska flyga inverterar så har inte planet en egen åsikt. På gott och ont, måste tilläggas..

    Ikväll så höll kniveggen på att bli ett stort yxhugg i backen istället. Insåg inte direkt hur mycket sämre prestanda det var på reservpropellern, men den här gången missade jag marken.

    Faktiskt, trots Sbachen så avslutade jag kvällen med att softa-runt med ES:n på glid i 40 min. Helt perfekt väder, vindstilla, klarblå himmel och bara jag och knotten på ängen.

    Äntligen känns det som om allt slit och alla svordomar börjar betala sig..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #520

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Stora framsteg! Grattis!!

    Jo, en kärra med symmetrisk vingprofil och rak vinge, typ 3D-kärror, gör vad dom blir tillsagda (så länge farten är tillräcklig!), och ett plan med semisymmetrisk vingprofil, eller t.o.m. plan undersida (och med lite v-form på vingen), strävar hela tiden att inta ett visst planflyktläge. Tjocka vingar är långsammare, tunna vingar är snabba.
    Kolla vingprofilen, spännvidden och kordan på den här!
    http://www.youtube.com/watch?v=ATvAGfYLlFU
    Sen brukar kärror med rejäl vingkorda vara snällare i längdsled, dessutom lättare att få ner farten vid landningar. Liten spännvidd ger snabba rollar. Så det är hela tiden en kompromiss vad man vill uppnå. Finns väl egentligen ingen universalkärra som klarar allt.
    Men visst är det härligt att komma över trainersteget och busa runt lite som man vill...
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •