Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 17 av 46 FörstaFörsta ... 7121314151617181920212227 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #321

    Standard

    En liten, liten, liten ordningsfråga!

    Heter det "landningsställ" eller "landställ"??
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #322

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Eller startställ? Har aldrig förstått men när man flyger så säger dom att dom fäller ut landningsställen - inte att dom fäller in startställen. Ingen ordning på allting........ Finns det inga luftställ?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #323

    Standard

    Så där, här har vi det!
    Krånglade till sökningen betydligt mer än vad som behövdes.... :-/

    " Landställ är den korrekta termen i svensk flygterminologi. I vardagligt tal förekommer även ordet landningsställ."

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Landst%C3%A4ll

    Och Wikipedia har ju alltid rätt!

    Mao. så är det bara "civilister" som använder ordet landningställ!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-12 klockan 10:52.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #324

    Standard

    Ytterligare en fråga...

    När jag kollar runt på olika flygplansmodeller så har vissa tillverkare en procentsats i modellnamnet tex 40%, 28% och 25%.
    Jag har försökt klura ut vad det betyder men gått bet. Inte skala angivelse och inte bränsleblandning, så jag antar att det är något mer sofistikerat än det.

    Någon?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-14 klockan 13:48.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #325
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är skalaangivelse. 27% Cub är 27% i alla längdmått jämfört med en "riktigt" eller fullskalacub.
    Det är även (0,27*0,27) = 7,2% av alla ytmått och (0,27*0,27*0,27)=2.0% av alla volymmått.
    fredrik

  6. #326

    Standard

    Ahaaa!
    Då var jag lite på rätt spår ändå med skalan men jag fick inte ihop det helt o hållet...typ..

    Bugar o tackar för svaret, med mössa i hand!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-14 klockan 16:39.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #327

    Standard

    Jaha!
    Och nu undrar jag hur man får bort Zacki Elaporlim från baksidan av mobilen??!

    Ett tips till alla andra nybörjare, svara INTE i telefonen när ni limmar!!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #328
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Det limmet är väl en typ av CA-lim, så det borde gå bort med aceton..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #329

    Standard

    TACK!
    Ska testa!

    Det var bara ren tur att jag inte la ifrån mig den på bordet med baksidan nedåt. Snacka om fast telefon.. Suck..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-15 klockan 01:43.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #330
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Men använd riktig aceton, inte sånt där skräp fruarna har till nagellacket..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #331

    Standard

    Ok, det hade jag inte en aning om heller..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #332
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    En liten, liten, liten ordningsfråga!

    Heter det "landningsställ" eller "landställ"??
    Här finns info om " landställ"!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Landst%C3%A4ll

    Mvh.
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  13. #333

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns speciell "debonder" för CA-lim. Många pratar om att nitrometan är bra men den är ju även ett perfekt färgborttagningsmedel ;-) I alla fall så ska man nog testa på ett ställe där man har råd att misslyckas först - vem vill ha en totalt nersmält telefon...
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #334

    Standard

    Du menar att om inget funkar av ovanstående så får jag göra en 5:2 blandning av ammoniumnitrat och nitrometan!

    Allvarligt, Gripens kemiskt rena Aceton funkade perfekt!
    Men säger till övriga läsare, kolla först! Min Xperia Z har en glasbaksida, så jag kunde undvika plastdetaljerna.

    Tack för tipsen! Im a happy camper again!

    Förresten, Carl jag hittade den också efter många om och men! Tack ändå!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #335

    Standard

    Dåså, ett mycket kort flygpass idag....

    Upptäckte ganska snart att mina modifikationer och förstärkningar blev alldeles för bra på stabilisatorn, precis som MrJ varnade mig för! I vindbyarna ställde sig planet lodrätt som en flaggstång och jag var tvungen att vrida ner det med skevrodrena för höjdrodret svarade knappt.
    Bestämde mig för att avbryta spektaklet och gick mycket vingligt in för landning. När jag kom i närheten av banan så kom jag på att jag har mina nya fina klaffar och fällde ut dom för FÖRSTA gången.........
    Men va f*n??! Planet la sig ner på backen som en vältränad Schäfer på ett "liggkommando" under en dressyrtävling!
    Det bara tvärnitade precis där den var och hade jag bara varit van och kunnat parera så hade jag kunnat landa på ett "frimärke" ganska snyggt, iofs ett ganska stort frimärke men ändå!

    Bara några korta minuter i loggboken, men det är inget för en nybörjare med instabilt plan och byvindar.

    Hem o fixa igen, inte limma mobilen, inte limma mobilen..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-15 klockan 17:07.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #336

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ..
    Men va f*n! Planet la sig ner på backen som en vältränad Schäfer på ett "liggkommando" under en dressyrtävling!
    ..
    Vilket fint bildspråk. Jag hoppas få se en bildblogg från dig någon gång.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #337

    Standard

    Ha, ha! Tack, men det var faktiskt den första bilden som kom upp i mitt huvud!
    Den tvärnitade, stallade ett par gånger och sedan for den ner och la sig med en mindre smäll. Jag var helt oförberedd på att klaffarna skulle tvärnita så hårt, finns det klaffar med ABS?
    Om jag tagit en bild hade du fått se ett plan som låg "plats" några meter ut ifrån landningsbanan i höggräset, som om det glatt, med flämtande tunga låg och väntade på nästa kommando!

    Vem vet, jag kanske tar dig på orden och gör en blogg om mina misslyckanden eller byggblogg där alla får se när jag limmar fast min mobil ofrivilligt inuti skrovet!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-15 klockan 22:21.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #338

    Standard

    Idag för första gången blev det faktiskt riktigt tungt.
    Smällde två plan i backen, efter varandra och jag log inte o ryckte på axlarna, som jag brukar.

    Några minuter efter starten börjar RGB (red, green, blue) uppföra sig konstigt och kan inte hitta något jämnviktsläge, utan jag är tvungen att försöka parera girarna och stallarna på en gång. Givetvis så blir det mer och mer panikartade utslag och helt plötsligt hade jag inte ett plan längre, utan en röd, grön och blå kossa, som betade.



    Eftersom jag sedan länge insett att jag inte flyger lika bra i verkligheten som i simulatorn och att det inte går att trycka på reset-knappen heller, har jag införskaffat ett reservplan utifallatt något skulle hända med RGB.




    Denna oskyldiga varelse kommer från västkusten och hade nog inte väntat sig en framtid tillsammans med psykopatisk rc-flygplansägare.




    I vilket fall, det var nära att jag tog fram sopsäcken och stampade ihop skiten, åkte hem och raderade mitt konto här för sedan ägna mitt liv åt att bygga djur med kottar o pinnar.

    MEN!! Det var då jag kom på att kommer ett nytt plan med Schenker imorgon! En FMS Cessna!
    Ny dag! Nya möjlighter!


    Förutom det lite lätt känslomässiga tjafset ovanför, tror jag att batteriet kan ha lossnat för jag missade båda första utkasten och eventuell så kan det räcka för att "hela havet stormar" i kombination med gelétummar på mina händer..

    Men måste erkänna att nu har det blivit lite väl mångs krascher i förhållande till längden på flygpassen.
    I vilket fall så set jag verkligen till att hålla rubriken i tråden på rätt kurs!

    Fotnot:
    RGB behöver limmas ordentligt.
    Nyingen behöver bara några mindre plåster, inget allvarligt.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-18 klockan 01:39.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #339

    Standard

    MH du har kommit in i en downperiod känns det som? Koppla ifrån rcberoendet en vecka och gör något annat som får dig att tänka på allt som inte har med rcflyg att göra...innan du planterar Cessnan också Men fortsätt skriv! för du skriver underhållande
    vh/m

  20. #340

    Standard

    Ha, ha! "Kommit i en downperiod"!!

    Ja, det vill jag lova att jag gjort!

    Måste bara påpeka för andra nybörjare, se om ni hittar en klubb eller person som kan hjälpa er. Det blir antagligen lite lättare att ha lite "hands on" hjälp för då slipper man stå mitt ute i skörden och titta över axeln efter en möjlig, arg bonde medans man funderar på vad som gick snett.
    Även om man får hur mycket tips och hjälp som helst här, så kan det vara bra att ha någon som står bredvid och korrigerar.

    I mitt fall har jag svårt att avgöra om obalansen beror på dåliga reparationer eller regression i min flygteknik!? Eller kanske en combo.

    Kul att du tycker jag skriver underhållande! Gör mitt bästa för att ni inte ska somna över tangentbordet..

    Nåväl, det kanske var min bästa dag övehuvudtaget!
    Men oroa er inte, imorgon är en annan dag!






    Adam Savage
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-18 klockan 01:19.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •