Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 37 av 46 FörstaFörsta ... 273233343536373839404142 ... SistaSista
Resultat 721 till 740 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #721

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Här kan du labba lite när du har tid över...
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?ecalc&lang=en
    Hur realistisk är detta program?
    Får väldigt konstiga resultat av sådant som folk flyger med.
    Testade häromdagen en setup som fungerar enl piloten men
    enl programmet så skulle motorn brinna upp. :-)

    Finns det info i någon tråd på forumet ang detta program?
    (så slipper jag ställa till med någon fel ställd fråga som förstör denna tråd) :-)
    //Tony

  2. #722

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Glömde du typ en länk till motorn? :-D
    http://www.autopartner.se/multiplex-...009-c-563.aspx

    :-)

  3. #723

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Hur realistisk är detta program?
    Får väldigt konstiga resultat av sådant som folk flyger med.
    Testade häromdagen en setup som fungerar enl piloten men
    enl programmet så skulle motorn brinna upp. :-)

    Finns det info i någon tråd på forumet ang detta program?
    (så slipper jag ställa till med någon fel ställd fråga som förstör denna tråd) :-)
    //Tony
    Det funkade för mig när jag skulle välja propeller...
    Retroholic!

  4. #724

    Standard

    Precis, det var där ibland alla olika rekommendationer jag la ner och frågade istället! Kollar igenom svaren imorgon! ;-)
    Men det gör inget om det är lite större drag i kärran för jag har blivit lite bättre på att spaka den sista tiden och dessutom står ett par hyfsat stora ballongdäck på inköpslistan fortfarande.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #725

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Om jag vill byta motor i min Multiplex Mentor, vad skulle kunna vara ett lämpligt objekt om ni fick härja fritt?!

    ---

    Idag sitter en handbyggd motor, utan en enda markering på den, med en lite skev axel och ett 60 a Esc... Därav tanken på en helt ny.
    Vet inte om det är bra men EMax 2826/06 kV950 kör jag med 3s, APC 12x6 i mentorn och 40A plushreglage, men "samma" motor sitter i funcubben men med 60A reglage, 12x6 o körs på 4S
    Borde varit tvärtom tror jag, och med större reglage på 3S setupen kan den dra 13-14" men med tanke på ditt flygfält så kanske du ska hålla dej till mindre propp så du slipper stenskott...
    Länk: borde finnas på RCFlight fast mina kommer sannolikt från http://www.giantshark.co.uk/
    Senast redigerat av numnutchris den 2013-10-03 klockan 12:15. Anledning: lite missade siffror
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #726

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Både cuben och mentorn är ju modeller som tål stora variationer av motor. Ska man flyga "snällt" så behövs inte alls mycket. Jag har kört cuben med en 50-grams motor (250watt) och da hade jag ca 1 m startsträcka från gräs och kanske 60 grader stigning möjlig. Helt perfekt setup i en skolkärra där vikt och flygtid är viktigare än hovringsprestanda. Mentorn är ju förberedd för att kunna bogsera relativt stora seglare men om man inte behöver den prestandan räcker 350 watt för "normal" flygning även om jag hade valt mera "40-stuk" med 600-800W och inte använt fullgas mer än sekunder i taget.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #727

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Vet inte om det är bra men EMax 2826/06 kV950 kör jag med APC 12x6 i mentorn med 40A plushreglage, men "samma" motor sitter i funcubben men med 60A reglage, 12x6 o körs på 4S
    Borde varit tvärtom tror jag, och med större reglage på 3S setupen kan den dra 13-14" men med tanke på ditt flygfält så kanske du ska hålla dej till mindre propp så du slipper stenskott...
    Länk: borde finnas på RCFlight fast mina kommer sannolikt från http://www.giantshark.co.uk/
    Baserat på min Funcubsetup skulle jag välja den här till Mentorn, EMax 2826/06 kV860, på 4 cellare. Ger dig säkert gott om drag i galoscherna om du skulle behöva det nå'n gång.

  8. #728
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #729

    Standard

    Ok, då ska vi se..

    Om jag sammanfattar era inlägg så borde jag smälla dit en motor med ca 850-890 kv och med ca 700-900 W i effekt.
    Dessutom borde jag uppgradera batteriportföljen med 4S acc istället för de 3S acc som jag har idag för att få ut lite mer kräm ur motorn.

    Ska kolla era länkarna om motorerna!

    Nu känns det som om det kommer bli kvarsittning ännu en kväll i McRegor's el-flygskola!

    (Om du är nybörjare och vill lära dig el-flygets grunder: http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm )
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-10-04 klockan 07:11.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #730

    Standard

    Vad för ackar använder du idag? Tänkte bara att du kanske inte behöver panikbyta till 4S; som pgrts skriver räcker 350W ganska långt och där ligger nog min mentor. Funcubben går så jag funderat på vingstöttor, den ser ut att vilja klappa händerna när man gasat lite för mycket och ger höjd....
    Om din gamla motor var en skrutt så kanske den kan ersättas med någon i viktklassen som nämnts ovan men med lite högre kV, sådär 1100-1200 i stället. (Emaxarna är för den delen bra då de iallafall haft "samma" hålning som multiplex; bara skruva dit utan att göra nya hål.)
    Det om det; oavsett vilken väg du går så glöm inte kolla tyngdpunkten när operationen är klar
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #731

    Standard

    Jag har uteslutande 3S i olika dimensioner, men tänkte att jag kunde prova hur livet ter sig med 4S!

    Min nuvarande motor har jag absolut, ingen som helst aning om vilken prestanda den har för det finns inga märkningar på den. Säljaren sa att den var handbyggd av någon.
    Iofs så kanske jag kan skruva isär den och kolla om jag hittar en passande axel, men eftersom det inte är några fantastiska pengar för en ny så tänkte jag eventuellt byta.

    Ja, jo det kanske blir för mycket drag, men jag är en djävel på att limma!

    Ha, ha! Att alltid kolla tyngdpunkten har jag lärt mig den hårda vägen....
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #732

    Standard

    En kemi/limfråga!

    Ligger aktivatorn för CA-lim kvar på ytan man har sprayat eller evaporerar den och isåfall hur snabbt försvinner den?

    Tycker mig upplevt att fingrarna fastnar direkt tillsammans med delen jag försöker limma på ett nytt ställe, även ett bra tag efter att jag använt sprayen på intilliggande limning..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-10-10 klockan 13:38.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #733

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du behöver inte aktivator till fingrarna - det är inbyggt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #734

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    En kemi/limfråga!

    Ligger aktivatorn för CA-lim kvar på ytan man har sprayat eller evaporerar den och isåfall hur snabbt försvinner den?

    Tycker mig upplevt att fingrarna fastnar direkt tillsammans med delen jag försöker limma på ett nytt ställe, även ett bra tag efter att jag använt sprayen på intilliggande limning..
    Aktivatorn dunstar men beroende på kvalisort kan det ta ett tag, går fortare torka av med trasa. Varför du limmar dit fingrarna fattar jag inte, håll dem på spakarna
    Nä, har du aktivator på fingrarna så underlättar det förstås att det fastnar på nästa ställe. Sen är det nog som pgrts skriver; inbyggt i fingrarna; har du lite fett på nävarna fastnar det inte lika lätt eller går att ta väck lättare. Har själv haft ett helt plan hängande i tummen, och en gång blev jag tvungen ta skalpell och dela försiktigt för hade inte lust gå med lång o pekfinger ihopsatta ett par dagar.... Alternativet är några skydds/engångshandskar som man limmar fast i stället, om man inte kan hålla fingrarna i styr...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  15. #735
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    En flaska CA-Debonder är inte helt fel att ha hemma, så slipper man operera med fel hand, alternativt gå runt med senaste projektet hängande från lämplig kroppsdel...

    http://airmedia.se/index.php/everbond-debonder-a-1.html
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #736

    Standard

    Jaha, Okiedokie!
    Nja, det handlade väl bara till en viss del om fingrarna. Jag har ju lyckats limma fast det mesta sedan jag började med det här bla strumpa i golvet och limmig telefon mm mm.

    Det var mer att sakerna "bet fast" betydligt snabbare än vad det stod på limtuben. Men jag börjar vara van vid att saker kan vara frustrerande i den här hobbyn!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #737

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ---
    Men jag börjar vara van vid att saker kan vara frustrerande i den här hobbyn!
    Vänta bara tills du får för dej att börja trilskas med multirotorer eller helikoptrar...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #738

    Standard

    Har (hittills) observerat helikoptrars trilskanden på säkert avstånd! Faktiskt så står det en oflugen HK 450 i bokhyllan. Jag fick med den i ett flygplansköp, men tycker att den är snygg där den står!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #739

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ... tycker att den är snygg där den står!
    Du är en bra grabb, du!!
    Retroholic!

  20. #740

    Standard

    Visst är jag Thomas!

    Tänkte att jag kanske skulle prova heli när jag en dag lärt mig flyga flygplan, men efter totalt 740 inlägg i den här tråden vore det konstigt om de flesta inte insett att den dagen är väääldigt lååångt borta!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-10-11 klockan 09:57.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •