Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 1 av 46 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #1

    Standard Krasch-kit

    ##########################
    Till nybörjare som inte följt den här tråden innan och alla övriga intresserade
    ##########################

    Den här tråden började med att jag frågade om vad man som nybörjare skulle tänkas ha med sig ut i verktygslådan när man ska börja flyga.
    Tråden avhandlar det, men har även stuckit iväg till allt ifrån lämpliga övningar i simulator, till för och nackdelar med olika nybörjar modeller, ombyggnationer, grundläggande radiolära mm. mm. mm.

    Tråden har utvecklats från då jag hade i princip NOLL kunskap till dit jag kommit idag ca. 0,2, så om du följer tråden så hittar du svar på många frågor som man har som nybörjare.

    Sedan jag startade tråden har jag här fått möjligheten att ställa ALLA "dumma" frågor jag bara har kunnat klura ut och personer på forumet har varit ytterst hjälpsamma och tålmodiga!

    Tänker försöka hålla livet tråden så länge någon svarar och så länge den är aktuell för min del.

    Du hittar ovärderlig information för en nybörjare!!

    Det finns ingen rak struktur på frågorna o svaren, men plöjer man ner i textmassan så dyker det mycket matnyttigt!

    Läs och lär, du kommer finna ett otal tips!

    /Markus aka Medeashusse

    Nedan ser du hur allt började, inte allt för länge sedan.
    ############################
    ############################






    Hej och tack för alla tips ni redan har gett här på forumet!!!!
    Som nybörjare, i simulatorstadiet, är det här forumet en ovärderlig källa för att kickstarta sin kunskap!

    Nå, till frågan..

    Eftersom att jag snart ska ta mig ut i verkligheten så inser jag att oavsett hur många simulatortimmar jag har, kommer jag att krascha och vad jag förstår fortsätta att krascha ända upp i "vuxen" ålder.

    Vilka verktyg och vilka material man ha med i krasch-kitet förutom silver-tejp för att klara de vanligaste fältreparationerna och vilka reservdelar är de som man ska köpa en extra uppsättning av redan innan man lyft första gången?

    /Markus


    Ps. Har försökt redigera felstavningen i rubriken utan att lyckas. Vet att krasch inte stavas så! Håller på att irritera ihjäl mig på det.. Ds.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-14 klockan 16:30.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hejsan och välkommen till en fantastisk hobby!
    Vilka saker man behöver ha med sig beror lite på modellen, propeller och något att limma ihop vingen med brukar vara bra.
    Sen beror det på vad för plan man börjar med, själv så började jag med en Art-Tech Wing Dragon för massor med år sedan och den flyger fortfarande, trots hur många krascher som helst.
    Limmad vinge är det som har behövts lagas på den(detta pga att den gick av i luften).

    Tyvärr har den borstad motor och NiMh batteri vilket är lite stenålder men det är inte så mycket pengar för komplett flygklar modell och dessutom följer det med 2.4Ghz radio och simulatorkabel tillsammans med en enkel flygsimulator.
    Pusher propeller håller mycket bättre än vanlig i nosen då den sitter ganska skyddad vid landningar.

    Har du något plan redan?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Silvertejp i all ära ..
    Är det "foam" så skulle jag nog föreslå snabbepoxi som en bra grej + postit och tandpetare för att blanda på och med. Tejp håller ihop medans limmet härdar men jag föredrar tejp som är enkel att ta bort utan kletigt klister som blir kvar (maskeringstejp).
    Extra proppar är ett måste till de flesta plan.
    Kniv kan alltid vara bra att ha med sig.
    Skruvmejselsats, tång och mini-insex ligger också i lådan tillsammans med gummiband.
    Lite mera avancerat är ju en gasollödkölv med tillbehör.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Ok, jag har börjat att skriva ned en inköpslista! Alla ni andra som läser här, fortsätt gärna att fylla på listan!
    Jag kan sammanfatta om ett tag.
    Då får jag och alla andra nybörjare en möjlighet att få ihop krash-kitet innan vi inser att vi inte har med vad vi behöver!! :-)
    Gaslödare???? Vad använder man den till?


    Nej jag har inte inhandlat något plan ännu. Men faktiskt så har jag kollat på Wing Dragon. Funderar på om jag inte borde lägga på några hundra lappar pch köpa sportster-versionen få med skevroder, vad tycker ni??

    http://www.art-tech.com/english/Arti...?ArticleID=243

    Det finns även en ändå nyare version med borstlös motor, Sportster V2

    http://www.art-tech.com/english/Arti...?ArticleID=296

    Kommer det bli för knepigt att börja med någon av dom??

    Självklart tittar jag också på andra plan med skjutande propeller, typ Bixler.

    Nästa fråga blir varför borde jag inte köpa ett någorlunda stabilt begagnat "riktigt" plan och lägga lite rep.pengar på det under upplärningsfasen istället för att först köpa ett plan som jag växer ur och sedan måste investera i ett till för att komma vidare???

    Jag vet, ibland tänker jag för mycket....

    Fler idéer?!

    (Snackade med min fru, hon tyckte jag skulle börja med att köpa ett Viper Jet för ett sådant hade hon sett på tv och hon tyckte det var häftigt.
    Konstigt nog argumenterade jag emot!) ;-)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-11 klockan 17:23.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Köp en bixler 1.1 , lite lim och lite tejp . allt du behöver. den klarar ett par krasher och lätt att flyga.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ok, jag har börjat att skriva ned en inköpslista! Alla ni andra som läser här, fortsätt gärna att fylla på listan!
    Jag kan sammanfatta om ett tag.
    Då får jag och alla andra nybörjare en möjlighet att få ihop krash-kitet innan vi inser att vi inte har med vad vi behöver!! :-)
    Gaslödare???? Vad använder man den till?


    Nej jag har inte inhandlat något plan ännu. Men faktiskt så har jag kollat på Wing Dragon. Funderar på om jag inte borde lägga på några hundra lappar pch köpa sportster-versionen få med skevroder, vad tycker ni??

    http://www.art-tech.com/english/Arti...?ArticleID=243

    Det finns även en ändå nyare version med borstlös motor, Sportster V2

    http://www.art-tech.com/english/Arti...?ArticleID=296

    Kommer det bli för knepigt att börja med någon av dom??

    Självklart tittar jag också på andra plan med skjutande propeller, typ Bixler.

    Nästa fråga blir varför borde jag inte köpa ett någorlunda stabilt begagnat "riktigt" plan och lägga lite rep.pengar på det under upplärningsfasen istället för att först köpa ett plan som jag växer ur och sedan måste investera i ett till för att komma vidare???

    Jag vet, ibland tänker jag för mycket....

    Fler idéer?!

    (Snackade med min fru, hon tyckte jag skulle börja med att köpa ett Viper Jet för ett sådant hade hon sett på tv och hon tyckte det var häftigt.
    Konstigt nog argumenterade jag emot!) ;-)
    Jag skulle inte rekommendera att börja med en modell med skevroder, man har fullt upp med att hålla koll på allt annat .

    Köp 2 st bixler kit och 1 rulle bred packtejp det kommer man långt på. Eller någon el seglare då går de lungt och försiktigt, min parkzone radian har lärt mig mycket. Väldigt lätt flugen är den och köpte den i kit med spektrum 5e...

    Min bixler är betydligt svårare att flyga än min radian, det är iofs inte original motor på bixlern. Sen kan jag tycka det är härligt att komma upp på ett par 100 m och sedan stänga av motorn och bara glida, 30 min flygning på ett 1300mah batteri är helt ok.

    Köp inget dyrt plan i början köp ett billigt och byt senare när du känner att du kan flyga din första modell.

    Jag fick en handgjord motorseglare i balsa trä när jag var barn, det var en ovanligt fin modell och hela planet var helt handbyggt av en erkänd modellflygplans byggare i området. Kroppen var gjort i ett stycke balsa osv. Den var 2 meter mellan vingarna och min far hade betalt ganska mycket pengar på den tiden.

    Första flygningen hjälpte modellbyggaren mig att komma upp och segla lite, men när jag skulle prova ensam nästa dag flög jag i dykning rakt in i en stenmur och det blev bara flisor av modellen. Efter det slutade jag med modellflyg och det tog 15 år tills jag tog upp det igen! Nu finns det ju grymma epo kärror som nästan är gratis

    Lycka till med flygningen!

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    I fältlådan har jag bara reservdelar som passar de plan jag flyger och några få verktyg i rätt dim.
    I en låda i bilen har jag "resten": Ca-limm, diverse billiga verktygssatser fr Biltema, tejp, soppaslang, skruvar/ muttrar i olika dim. Clevisar, mm.
    Ingen idé att ha allt i fältlådan och bära fram och tillbaka.
    Skall du börja med en enkel el-modell behöver du inte mycket. Bara ev verktyg för att montera ihop den.
    En bra tumregel är annars att inte utföra reparationer på fältet, de görs bäst hemma i hobbyrummet.
    Lycka till med flygandet.

    // Mats W

  8. #8
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Som fler tipsat om så skaffa ett billigt plan som tål stryk.
    Under inlärningen så kommer planet få en hel del smällar både vid landningar och hantering och då behövs ett som håller.

    Jag kan bara tala varmt för Wing Dragonen, den håller konstigt nog för de mesta.
    Jag lyckades bryta av vingen i luften på min och de var säkert 30-40m störtdykning innan den våldsamt tog i marken.
    De enda jag behövde laga var just vingen, resten var oskadat. Jag flyger fortfarande med samma plan och den lagade vingen lite nu och då när jag vill ha lite lugn och behaglig flygning

    Jag rekommenderar att börja utan skevroder.
    Alternativt kan man skaffa t.ex sportstern men samtidigt köpa en komplett vinge från slow flyern och flyga med den till en början för att sen byta till skevroder vingen när man känner sig säker på flygandet.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    På tal om Krasch-kit (ihop med EPP/Elapor/Friggokärra) , ska du nu ha ett sånt så är väl Foamsafe CA-lim att föredra för möjliga/snabba reparationer på fältet. Eller möjligtvis 10-minuters epoxi.
    För mer bestående reparationer till dylika kärror skulle jag nog välja UHU-Por, som har liknande halvsega konsistens som EPP:n/Elapor'en.
    Det är ju egentligen jäkligt dumt att limma ett 'mjukt' material med ett stenhårt CA-lim....
    Retroholic!

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tyckte först att Wingdragon (sportster) var en seg tråkig sak men efter att ha läst lite här så kommer jag ihåg "landningar" från mycket hög höjd rakt ner genom träd med relativt små skador som lagades på fältet med snabbepoxi....
    Men jag skulle i alla fall valt en Radian eller EasyStar som är lite större och lugnare att flyga med små utslag och ändå riktigt kul som busmodeller när man blivit lite varmare i kläderna och hornen vuxit en del.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    Vad roligt med den stora responsen och det stora engagemanget från er! :-)

    Har redan börjat läsa in mig på de olika prylarna i mitt kommande krasch-kit.
    Insåg bla. att om jag köpt lim utan råd härifrån hade jag antagligen valt ett som hade gått som het lava genom vingarna! :-o
    Dessutom så ska jag inte ha silvertejp utan packtejp för snabbreparationer och ha med smådetaljer som tandpetare och knäckformar etc. etc.

    Eftersom jag genom livet ägnat en hel del åt hobbys och arbeten som kräver att man har rätt utrustning med sig från början, så är det naturligt för mig att sätta ihop ett verktyg och reservdelsset redan innan jag ger mig ut.
    Som exempel har jag seglat under många år och när saker går sönder ute på havet kan man inte "stanna vid vägkanten" och sticka o köpa det man behöver.

    Jag inser att det här inte är riktigt samma sak, men det kanske förklara för er varför jag ställde frågan. ;-)

    Dessutom är de små detaljerna som ni fyller på med ovärderliga då det är mödosamt och kanske omöjligt för en nybörjare att klura ut.

    Fyll gärna på med fler tips!!!!!!!!!!

    Allt eftersom diskussionen har fortlöpt börjar inse att den i särklass viktigaste delen i ett krasch-kit för en nybörjare är ett MYCKET tåligt plan, med stabila flygegenskaper!!! :-D

    Så om jag sammanfattar har jag fyra huvudkandidater och dessa har i sin tur variationer att välja på.

    Bixler

    Radian

    Easy Star

    Wing Dragon

    Allihop ligger likadant i priset men för min del kan jag gärna lägga några hundralappar extra för att få något som jag kan utvecklas med en bit.
    Det är därför jag har pratat om att köpa en version med skevroder.

    Förstod jag rätt att man kan koppla bort skevningen och "nåla fast" dem tills jag blivit varm i kläderna. Är det något man kan göra generellt eller bara på vissa modeller/typer?

    I varjefall så råkade jag hitta den här varianten av Wing Dragon, vad tror ni om den? Den är större än de vi diskuterat innan, men ger inte det större stabilitet? Vad jag sett på Youtube recensioner så verkar den ha hyfsade lågfartsegenskaper.

    http://ercmodely.cz/en/rc-airplanes-...tf-camera.html

    Fortsätt skriva och ha gärna olika åsikter, jag och antagligen en hel hop andra nybörjare läser vart enda kommatecken!!! :-)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-12 klockan 13:43.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Visst kan du köra bixlern med nålade skevar men då skulle nog rekommendera att förstora rövrodret lite då eftersom det är i minsta laget, har själv limmat på ett plastkort för att få lite mer verkan.

    Fast jag ser inte vitsen med att inte börja med ett plan så som ett plan ska vara , började själv med en bixler helt utan kunskap och helt själv på fältet bakom huset och det gick kanon, hade lite problem med landningen men det tror jag är fullt naturligt för en nybörjare, den kom ner hel iallafall men grannens lada bromsade den sista metern .

    vet att det finns fler trådar om samma sak här på forumet med massor tips sök lite på nybörjar val och lite sådant.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fördelen med att börja med en icke skevroder försedd vinge är att dom har en v-form vilket stabiliserar planet i luften till skillnad från skevroderförsedda vingar som oftast är rakare i formen.
    Easystaren funkar bra om man förstorar sidrodrets yta för de är på tok för litet original, däremot är den betydligt snabbare än t.ex Wing dragonen. Iofs så med en lätt setup flyger nog easystaren ganska långsamt också men wing dragonen är fortfarande det långsammaste planet jag flugit..
    Och är man lite händig så är det inga problem att bygga ut med skevroder på en icke skevroderförsedd frigolitvinge.

    Just att ha ett långsamt plan i början är en klar fördel då det ger en gott om tid att tänka på vad man gör och inte bjuder på några våldsamma överraskningar.

    Både Wing dragon och easystaren är väldigt snälla vid stall tendenser, Wing dragonen dyker nån decimeter för att sen plana ut igen om man flyger för långsamt.

    Multiplex elapor är ju väldigt seg och bra ur krasch synpunkt. Limmas utan problem ihop med ca lim(med eller utan "kicker") när man trasat sönder den och ska tydligen gå att värma i riktigt varmt vatten(kokande?) för att återfå sin ursprungliga form om den blivit krokig. Detta har jag dock inte testat själv men läst om det.

    Angående den lite större versionen så beror det mest på hur stort fält du har att flyga på.
    Om du tänkt flyga på fler ställen än ett modellflygfält så välj med fördel en mindre modell för den kräver mindre utrymme.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Min 1a var bixlern och den har varit med om extremt mycket. Jag pensionerade den dock och slaktade elektroniken för ett efterkommande projekt. Kan bara rekommendera den varmt Lättflugen och stryktålig.

    Här är min 2a flygning första dagen (den första flygningen slutade i toppen på en björk). Detta är mitt första flygplan (har flugit lite heli innan).
    Har iofs fuskat med en gyro på skevrodret, men det behövs inte under 9m/s vindar så räkna bort den.


    Tuta och kör, välkommen till hobbyn

  15. #15

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Lite förklaring av Easystar/ Bixler kan kanske vara på sin plats.
    För många år sedan var det någon "oberoende" som testade och samlade in åsikter om bästa första plan och då var det Easystar som gick med segern.
    Sedan har det kopierats friskt med små variationer till exempel Bixler AXN Floater Beta Hawk och en massa namn på "friggoplan" med ca 140 cm spännvidd, skjutande propeller med motor på ryggen och uppåtsvepta vingspetsar.
    "Ur-Easystar" hade en borstad 400-motor med Nickelbatterier som inte var alltför upphetsande. Som skolplan kunde man använda 2-cells Lipo med 4 till 5 Ah för att få rätt tp och få ut flygtider på nästan en timme. De flesta moddade nog staren med skevroder från början men hade rimligt små utslag för att det inte skulle bli allt för vingligt.
    Nu finns generation 2 av Easystar avsedd för borstlös motor och skevroder som option.
    I min erfarenhet så finns det massor som är nöjda med "kinakopiorna" även om man kan räkna med lite oljud från motor, falerade servon och skevheter. Inget av det är sådant som är svårt eller dyrt att fixa/trimma och för det mesta så får man mycket kul flygning utan problem.
    Easystar från Multiplex har tysk QC och jag har sällan hört någon som haft problem.
    Radian från Parkzone har amerikansk QC och i mitt tycke så är den minst i klass med MPX tyska - båda är en fröjd att packa upp och flyga för en tekniker.
    Av någon anledning så har Bixlern blivit nästan helgonförklarad trots att den "bara" är en kopia från HobbyKing.
    HobbyKing har bra och framförallt billiga grejor som man kommer åt via ett par klick på datorn men i ärlighetens namn så är prisskillnaden knappast märkbar om man tar hänsyn till fraktkostnader och jämför vad Bixlern hade kostat med motsvarande motor och servo.

    Wingdragon och den nya modernare som du länkat till är en helt annan sak på samma tema och den har sina fördelar med "spannaplast" till framkropp och kolfiberbom. Landningsställ är inte alls fel att ha och träna med även om man lätt kan kaststarta det planet liksom de andra nämnda.

    Kraschkit är det kanske inte men något du måste ha är en vettig laddare. Man klarar sig långt med en på 50W men du bör skaffa en multiladdare med display och förstås en som du kan ladda med från 12V i bilen. Personligen så väljer jag en som även går på 230V hemma för att slippa en laddare/bilbatteri eller extra matningsdon. Till laddaren kan man inte få för många olika kontakter. Jag laddar sändaren, glöddrivaren, nickelbatterier, LiPo och även bilbatteriet eller mobilen om det mot förmodan skulle behövas!
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #16

    Standard

    Ok, bitarna faller på plats som ett meteoritregn!

    Ett plan som är byggt med skevroder behöver kompensation på rövrodret :-) om man skall låsa skevrarna (eller vad det nu kan heta)...

    Kan man inte gyrostabilisera hela kärran? (Antar att svaret är ja!)

    Bygga skevroder på en frigolitvinge om man är lite händig.
    Det finns en anledning till att jag köper RTF, fråga min fru! ;-)


    Har du något förslag på en lämplig laddare?

    I varje fall så har jag snöat in på Wing Dragon Class 500 FPV. Vet inte riktigt varför men den verkar behaglig, stabil och tålig. Problemet är att den tydligen inte finns i Sverige.
    Cbiz i Gränna som är generalagent för Art Tech i Sverige verkar inte ha någon av de nyare modellerna med borstlösa motorer hemma!??

    Någon som har tips om var jag skulle kunna beställa!? Har kollat i USA, Schweiz och Tjeckien.

    Kanske var det den här videon som fick mig på fall och framförallt slutet på den. Tycker det skulle passa perfekt att kunna, bokstavligt, bara släppa greppet. ;-)

    https://vimeo.com/48269312


    Får jag inte tag på en Drake och det ganska snart, så blir det Bixler eller en Easy Star. Jag måste ju komma upp i luften innan det blir Jul!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-13 klockan 17:00.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #17

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Skippa USA och försök att hitta inom EU så vet du vad det kostar direkt.

    Men om du ska köpa RTF - alltså ett paket med sändare och allting - och du menar att vara seriös..
    Kolla upp så att du köper något med en rätt så avancerad radio så att du framöver kan köpa till modeller och behålla radion.

    https://www.rchobbysweden.se/multipl...re-2-4ghz-rtf/


    Då har du exempelvis Parkzone modeller som du kan köpa med en Spektrum DX6i.
    Ett annat exempel som är utmärkt är någon Multiplex med en sändare typ SMART.
    De är lite dyrare som första köp men kommer att betala sig när du ska ha nästa modell och kan behålla en vettig sändare och ha massor av trevliga modeller att köpa som direkt passar till din gamla utrustning.


    En laddare av många liknande är :
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=12085-
    eller
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._DC_w_PSU.html
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #18
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Är multiplex smart sändare verkligen ett bra val?
    Ser ut som en leksak men å andra sidan så brukar väl inte Multiplex tillverka skräp.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Nog inga bekymmer med en MPX radio , litar själv mer på dem än nåt från den berömda affären i fjärran Östern
    Spektrum har en liknande 4kanals, och det finns säkert fler. Utseendet på en radio spelar mindre kvitta, det är ju funktionen i första hand som är viktigast. Sen är det rätt trevligt att se andra designer än dem vanliga "Lådorna" =)
    Och just Gamepads är väl egentligen ett bra steg att gå i, då gissningsvis ett flertal "gamers" kanske lättare kan komma igång, då man känner igen sig på ett annat sätt.

  20. #20

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    MPX ser onekligen ut som en leksak vilket är medvetet för att attrahera ungdomar (och alla som spelar).
    Det är kanaler så det verkar räcka ett tag (6 st) och det riktigt smarta verkar vara att sändare och mottagare pratar så att sändaren ställer in sig rätt när man kopplar upp. Alltså verkar det som att man inte väljer modell i sändaren utan att alla parametrar som servoriktning dual rates trimmar med mera ligger lagrade i mottagaren på något sätt.
    Reklamen säger att sändaren "känner igen" ett par hundra modeller.
    Är man ny och inte har behov av en "korvlåda på magen" så verkar den vara riktigt prisvärd - definitivt inte något som Spektrum 4-kanals.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •