Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 18 av 46 FörstaFörsta ... 8131415161718192021222328 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #341
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Batterier måste sitta fast ordentligt, dom kan få lossna vid en krash elker en riktigt dålig landning, men aldrig i luften.
    Du är inte ensam om att göra den tavlan, jag har sett det många gånger ute på fälten, och jag blir lika chockad varje gång...

    /\/\vh // /\/\r J
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #342

    Standard

    Vet inte om det verkligen är det, men det är den troligaste teorin enl mig. De sitter fast med kardborreremsor, men missar jag första utkastet och planet landar lite bryskt på nosen o buken så kanske det inte räcker med remsorna? Men vad vet jag.. :-/
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #343
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag kör också med kardborre, men jag sätter alltid dit någon sorts stopp som hindrar batteriet från att flytta sig i längsled. Sen sätter jag kardborrbandet runt batteriet så att det hålls ner mellan stoppen.

    Det har funkat bra för mig trots en del ganska vild flygning...

    /\/\vh // /\/\r J
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #344

    Standard

    Har en stropp liggande, ska testa med den.
    I vilket fall så tror jag att jag måste fixa till min tumstyrning.
    Det som var så nedslående, bildligt och bokstavligt, är att jag hittills trots smällar vid landningar etc, ALDRIG flugit som en berg o dalbana för att till sist slå ner mitt ute på fältet med nosen nedåt. Inte ens vid mitt första flygförsök!
    Regression...

    Well, mitt ego brukar alltid hämta sig efter ett tag...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #345

    Standard

    Hej

    Tack för delad glädje jag har haft mina duster med easystar modellerna oxå.
    Tror inte jag har mer än kanske två flygtimmar med dom två jag så här långt, den första flög sprillans nya rakt in i skogen å försvann, aldrig setts sen dess. Den andra satte jag i isen i vintras, en av kolfiber pinnarna innefrån planet satt som en projektil i isen, kolla filmen.

    http://youtu.be/jFddolBSo0A

    Det va roder servot som la av i en dykning fel läge
    Tips ett man kan stoppa skumplast runt grejerna i easystaren plus kardborre band såklart...då åker dom inte runt
    Ett annat tips för att boosta flygkänslan är att skaffa ett crack yak mini. Å flyga inomhus med de e kul..
    Kolla den här ingen kvalitets rulle men kul är det...

    http://youtu.be/7c6k8qqlgEk

    Nästa projekt är en Funcub tror det är en hyfsad nybörjarkärra, men lite roligare flygning än easystaren...

    Ps har fortfarande inte limmat easystaren efter sista kraschen men snart så...

    //Peter





    Sent from my iPad using Tapatalk

  6. #346

    Standard

    Tackar för kondoleansbreven. Det känns skönt att inte känna sig ensam i denna svåra stund.

    Om min ES hade försvunnit in i skogen, utan att bli återfunnen igen, vid mitt första flygförsök så tror jag inte jag någonsin igen hade provat rc-flyg igen. Framför allt hade jag nog inte vågat säga något till min fru!
    Strongt att komma igen efter en sådan start!

    Ja, jo ska kontemplera över gårdagen medans jag limmar och sedan är det väl bara på det igen!



    Appropå köpa fler flygplan.
    Ni kommer snart få se bilder på Hur jag limmar o gråter över en Cessna!

    Som sagt, det blir aldrig för sent för att ge upp, så då kan jag likväl köra på ett tag till!

    Lite off topic:
    Som ni kanske märkt vid det här laget så gillar jag att skriva och bjuder mer än gärna på mig själv och mina tillkortakommanden. Det jag verkligen hoppas är att andra nybörjare kan läsa o lära sig av mina frågor, era svar och efterföljande katastrofer (trots bra svar)!
    För flygar Essen blir det enkelt att hänvisa till tråden Krasch-kit när de inte orkar svara på samma fråga igen och igen. Dessutom, om man söker på forumet och något av resultaten står under trådnamnet så vet man att det är ett nybörjarsvar.
    Började själv skratta när jag läste om hur jag lyckades limma fast min egen strumpa i golvet och när jag svarade i mobilen med lim på fingrarna!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-18 klockan 15:09.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #347
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    I vilket fall så tror jag att jag måste fixa till min tumstyrning.
    Menar du med detta att du styr spakarna med bara tummarna?
    Ett tips är att prova att flyga med pincettgrepp, dvs att du håller spakarna med tumme och pekfinger. Tror det finns nån gammal tråd om detta och vill minnas att de flesta svarade att de flög med pincettgrepp.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #348

    Standard

    Ja, jo jag gör ju det... Jag vet Jocke, gör om och gör rätt!
    Precis som när jag körde Mode 4 istället för 2 på sändaren.. Suck.. Bara att lära om..
    Det verkar som om jag ska ta mig igenom det här den hårda vägen!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #349

    Standard

    Haverikommisionen har kommit med en rapport.



    RGB (Red Green Blue) fick en del blessyrer i nos och motorfäste, inga märkvärdiga skador i min värld.


    En typ av foglossning.


    Lite lim och ett stödförband av tejp under torktiden.

    Mortorfästet är egentligen en gammal skada som gick upp, trots förstärkningar. Iofs så är det inte konstigt med tanke på nedslagshastigheten.


    Lite lim och kolfiber så är jag tillbaka till ruta fyra.




    Har även bänt och vridit i skrov o vingar för att hitta sprickor, men det fanns inga.


    NÅÅÅÅÅÅ!
    Varför gick det andra, "nya" planet i backen??!

    Tiotusenkronorsfrågan kommer här... SUCK!!


    (Kolla tummen! )

    Slutsatserna:
    RGB: Mycket troligt att batteriet lossnade vid första utkastet, som inte gick så bra. Åtgärda genom bättre batteriinfästning.

    Ny-planet: Om man installerar en ny mottagare i ett nytt plan, se till att kolla alla roder och när du gjort det kolla alla roder en gång till och tänk till ordentligt.

    I varjefall, färdigpackad för nya äventyr!




    Kanske i ett luftrum ovanför dig...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-19 klockan 01:58.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #350
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ja, jo jag gör ju det... Jag vet Jocke, gör om och gör rätt!
    Precis som när jag körde Mode 4 istället för 2 på sändaren.. Suck.. Bara att lära om..
    Det verkar som om jag ska ta mig igenom det här den hårda vägen!
    Bara för att du ska få lite perspektiv på det hela så kika på den här filmen, det är ett gäng glada grabbar från Åland som verkligen lärde sig den hårda vägen...

    http://rcaland.ax/filmer/2007/djaken...hardavagen.wmv
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #351
    Bmsones avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    65
    Jobb
    Reservdelsansvarig på Swecon i Sundsvall
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Bara för att du ska få lite perspektiv på det hela så kika på den här filmen, det är ett gäng glada grabbar från Åland som verkligen lärde sig den hårda vägen...

    http://rcaland.ax/filmer/2007/djaken...hardavagen.wmv
    Dom var inte lite tokiga. Undrar hur många calmato sports de gjorde av med den i trädet liknade min första krasch, med ett nytt plan på premiärtur.

    /Björn från S2 via Tapatalk
    __________________________________________________ ___
    Björn Söderberg, Timrå

  12. #352

    Standard

    Ha, ha! Underbart befriande film! Jag skulle passa i det gänget....
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #353
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bmsone Visa inlägg
    Dom var inte lite tokiga. Undrar hur många calmato sports de gjorde av med den i trädet liknade min första krasch, med ett nytt plan på premiärtur.

    /Björn från S2 via Tapatalk
    Tja... Det året var det svårt att få tag på trainers i hobbyhandeln...
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #354
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ha, ha! Underbart befriande film! Jag skulle passa i det gänget....
    Inte nu längre...

    Dom har lärt sig en hel del sen 2007, och är nu hur duktiga som helst....
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #355

    Standard

    Tack för den uppmuntrande vinklingen!
    Då har jag bara 5 år och 11 månader kvar innan jag är "hur bra som helst"!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #356
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Tack för den uppmuntrande vinklingen!
    Då har jag bara 5 år och 11 månader kvar innan jag är "hur bra som helst"!
    Ja, om du är lika smart som en Ålänning...


    Du kan ju kika på deras filmer och se hur utvecklingen framskrider, de senaste årsfilmerna är inte lika underhållande som de från 2007-2008...

    http://rcaland.ax/film.php
    Senast redigerat av Mr J den 2013-06-18 klockan 21:21.
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #357

    Standard

    Ha, ha! Jag håller med, 2007's årgång är bäst!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #358
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Dom första Ålands filmerna var bara så roliga, speciellt den absolut första(var de 2007?)
    Grymt roliga, de är kul å se rc plan krascha även fast man tycker synd om piloterna.
    De är tom så roligt att min wing dragon har börjat få ganska vådliga manövrar på sig bara för att de är så kul å testa gränserna å se om de går, eller skratta då de inte gick bra

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  19. #359

    Standard

    Kom o hälsa på mig så kommer du skratta så du får magknip!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #360

    Standard

    5 år, 11 månader och två dagar innan jag är som de som bor på Åland, ska det vara om man är petig.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-19 klockan 11:48.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •