Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 8 av 46 FörstaFörsta ... 34567891011121318 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #141

    Standard

    Jaha, då får jag väl sätta upp en 6-kanals mottagare på inköpslistan!
    Jag kan ju alltid använda den för att montera positions eller landningsljus om jag inte rår på klaff-projektet.

    Appropå Multiplex-mottagare, om de nu har ID för varje modelltyp vad händer när man parar ihop sändaren med en mottagare som inte har ett ID? Vad gör egentligen igenkänningen och hur påverkar den själva manövreringen av planet?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #142

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det står en hel del om ID i manualen. Det finns fria ID av olika nummer om man vill ha flera olika kärror som inte stöds av de förprogramerade. Det finns med stor sannolikhet ett ID som passar för ES med dubbla skevroder och spoileron/flaperon. Om man väljer en kompatibel mottagare utan ID så hamnar den på kanal noll (eller var det ett). Även de mera avancerade sändarna (Cockpit SX) verkar stödja ID så att man har kvar finesserna om man vill utöka med exempelvis telemetri. Till din enkla SMART finns det en extern burk att "hänga på" som tar emot telemetri men som jag ser det så ska det vara väldigt speciellt om man ska ha det.
    Som Thomas säger. Dra inte i bromsen om du inte har fart - att stanna i luften på ett par meters höjd är inte en trevlig landning. Därför är lagom spoileron vettigt för ES enligt min erfarenhet. Det trycker ner planet utan att bromsa allt för brutalt.

    Men ta det lugnt och lär dig flyg din ES som ett proffs med de funktioner som finns.
    Man kan göra riktigt kul flygning med en ES utan en massa extra.
    "Naturligtvis" kommer du snart att vilja ha en annan modell och då är det kanske akrobatik du vill ha - eller fart - eller en termikkärra - eller ....
    Nu är det sällan eller - snarare och .........
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #143

    Standard

    Nä, jag tänker inte göra något dumt! Tänker fortsätta med att överhuvudtaget försöka pricka landningsbanan ett bra tag till!
    Ni menar att bromsa med klaffar är lite som att bromsa med ABS-bromsar på en bil, pedalen ska ner i botten annars kan man inte utnyttja dom ordentligt!?

    Men vad gör id-igenkänningen egentligen? Störtar eller inverterar planet om man sätter fel mottagare i rätt modell??? Fick inte det klart för mig när jag läste manualen...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-26 klockan 14:21.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #144

    Standard

    HEPP... Och nu har jag testat att flyga när planet i princip stod still i en byig motvind. Nåväl, fick till en någorlunda kontrollerad landning.

    Första flygningen var lite "stökig" men det funkade. Vid andra starten ställde sig planet med full trottel mot vinden och ville knappt ta sig framåt. Inga skador på omgivning eller plan och jag landade på banan, så jag är nöjd!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-26 klockan 18:55.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #145

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Men vad gör id-igenkänningen egentligen? ...
    Utan ID så har man en radio med display och programmering.
    1 - man väljer ett av de tillgängliga modellminnen på radion (kan vara från 6 till 50 vad jag känner till på programmerbara sändare i "normalklassen").
    2 - man programmerar - modellnamn, typ av flygetyg, typ av vinge (1-6 servon), typ av höjdroder (1-2 servon, elevon, delta mm), man programmerar servon så att de går åt rätt håll, har rätt mittpunkt och rätt ändläge mm, flygmoder, dual rates, expo med mera.
    3 - varje gång man tar en ny modell av de man har med sig ut till fältet så väljer man först vilket modellminne man ska använda i sändaren. Beroende på typ av radio så kan det gå käpprätt om man missar en sådan sak...
    Med ID så ligger alla parametrarna lagrade i mottagaren så att du när du slår på sändaren får allting att bli rätt. Det är alltså det senaste smartaste säkraste du har köpt även om det är den allra enklaste radion med den tekniken.
    Så mycket reklam kan det bli av en som bara läst om finesserna....

    Det är strongt att flyga när det blåser så. Man lär sig en hel del av att testa var gränserna går även om det inte blir så där vacker och njutsam flygning.

    Inga skador på omgivningen är också ett bevis på att man har haft en bra dag ;-)

    Broms är vanligen som du säger - fullt eller inget - speciellt med din radio där det inte är en spak.
    De som vanligen använder broms är segelflygare som sätter bromsfunktionen där vanliga motorflygare har gasen och då har man förstås full kontroll - om det är möjligt med den friktionen som gäller för flygplan.

    Och planet står inte stilla i vinden - det kör med full fart framåt - stilla jämfört med marken är en helt annan sak..............

    Sen är det inte säkert att det är ID1 du ska ha till ES om du ska ha flera funktioner än de du har från början. Någonstans måste det finnas en tabell över vilka funktioner de olika ID-numren har till en SMART.
    Senast redigerat av pgrts den 2013-05-26 klockan 21:49.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #146

    Standard

    Ahhaaa!
    Det är därför "de stora grabbarna" står och micklar så mycket med sina sändare!!

    Jag antar att tillverkarna skickar med en lista med grundparametrar när man köper en modell och sedan utvecklar man efter eget tycke? (Hoppas jag)
    Det här blir ju roligare och roligare destå mer jag lär mig!

    Så Multiplex var verkligen ett smart val.

    Frågan var egentligen en följd av vår broms/klaff diskussion. För om jag ska byta upp mig till en 6-kanalsmottagare hittar jag ingen Multiplex med ID 1, som ES har. Om det är riktigt så hur gör jag då, efter som jag inte kan programmera sändaren?
    Iofs. så kanske det inte blir en broms utan något annat och helt onödigt, mest för att få träna på att meka.

    Ha, Ha! Det var ju ni som sa att man borde klara 9-10 m/s med min flygplanstyp! Självklart var jag tvungen att testa!!

    Appropå stå still.
    Från seglingen har jag med mig uttrycken "fart genom vatten" och "fart över grund" då det kan skilja stort pga strömmar. Det finns även "upplevd vind" och "verklig vind" eftersom det kan variera beroende på hur man seglar i förhållande till vinden.
    Finns det liknande uttryck inom flyget?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #147

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jo'rå, det finns! Dom stora grabbarna med flygplan i skala 1:1 snackar om IAS, TAS och GS!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Indicated_airspeed

    Men vi med småkärror är nog mest intresserade av kärrans fart i f t marken...
    Retroholic!

  8. #148
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Flyga baklänges i förhållande till marken har man ju provat med wing dragonen, den har så grymt låg stallhastighet att de funkar även när de inte blåser så mycket
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  9. #149

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    .. Men vi med småkärror är nog mest intresserade av kärrans fart i f t marken...
    Och då kan man lätt hamna i den berömda "bermudatriangeln" där radion inte lyder.
    Men andra ord så kommer man på medvind och ska göra en sväng för att komma in och landa i motvind.
    Man kollar så att planet har en vettig fart mot marken och då kan det vara alldeles för sakta jämfört vinden vilket leder till en överaskning.
    Jag litar mera på var jag har gasspaken än att det ser ut att gå våldsamt fort i medvinden.

    ID1 (activates SMART SX model memory 1)
    ID2 (activates SMART SX model memory
    2 for EasyStar II)
    ID3 (activates SMART SX model memory 3 for EasyGlider
    PRO)
    ID5 (activates SMART SX model memory 5 for RAZZOR)
    ID6 (activates
    SMART SX model memory 6 for FunCopter)
    ID21 (activates SMART SX model memory
    21)
    ID22 (activates SMART SX model memory 22)

    Frågan är vilka finesser man får med ID3 som är till EasyGlider Pro som väl har en motor i nosen men för övrigt är rätt så lik ES fast med mera funtioner till just skeven.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #150

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jodu Patrik, det där kan bli en spännande överraskning...
    Medvindssvängar ÄR luriga, gäller att ha styrfart.

    Glömde säga en sak med det där med klaff:
    Har man väl fällt ner klaff för landning så är det en dödssynd att fälla upp den igen utan att ha ordentligt med fart! Typ vid en omtagning/avbruten landning.
    Ångrar man sig på finalen så ska man FÖRST ge ordentligt med gas, få upp farten och SEN försiktigt fälla upp klaffen!
    Och det kan vara bra om man i radion kan mixa in långsam rörelse på klaffen, så blir det inte så hysteriskt snabba utslag ...
    Retroholic!

  11. #151

    Standard

    Jo Tjena!
    Medvindssväng, är det så det heter....
    Fick en grundkurs i det idag när jag skulle göra inflygningarna mot landningsbanan. Vinden bokstavligt bankade ner planet mot backen när jag svängde in för landning. Det blev några desperata räddningar innan jag "lyckades" "landa".
    En annan rolig sak, under ett av landningsförsöken, var när jag fått ner planet på 3-4m höjd och jämnhöjd med mig själv så "stannade" det i en vind by. Hann i varjefall tänka tanken att försöka sätta ner det, men fipplade naturligtvis till alla kontroller och fick dra på för ett nytt försök. Det hade varit lite coolt att landa som en Harrier!
    (Nej, jag har inte dragit ner i backen ÄN!! )

    Ok, då läste jag fel på ID-listan ID 2 ska det vara för ES II.
    Men vad jag förstår så är alla på listan 5 kanaliga?
    De här variationerna hittar jag hos leverantören, men ingen av dom har ID 2.

    http://www.autopartner.se/mottagare/...x-c-663-1.aspx

    Måste jag då ha en sändare som jag kan programmera dvs byta ut den jag har för att kunna använda 6 kanaler?

    Snart börjar nog mina två hjärnceller att koka!



    Hmmmm..... Låter som om jag bör reda ut en del groll som jag har med mina spakar på sändaren, innan börjar svetsa på klaffar på planet..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #152

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ..Men vad jag förstår så är alla på listan 5 kanaliga?
    De här variationerna hittar jag hos leverantören, men ingen av dom har ID 2.
    Det finns ett gäng olika ID men autopartner har kanske inte alla hemma på hyllan.
    Du verkar ha rätt i att det inte än ligger ute flerkanalare med mer än 5 kanaler även om sändaren supportar fler.
    I ärlighetens namn så använder man oftast inte flera kanaler utan Y-kabel på de första planen man flyger - såvida man inte köper en skalakärra med en gång och tycker att det är kul att stå på marken och fippla med ljus och andra finesser som man inte har tid att tänka på när man flyger.
    Du har ju det första modellminnet ledigt för en mottagare utan ID-nummer och där kan du lägga in en 6-kanals mottagare som du får programmera med pinnarna på din sändare.

    Som sagt - tänk på att ha gas på modellen när du gör en sväng även om du glider långa sträckor utan att motorn är i gång.
    Du kommer att märka om du behöver kvarts gas eller mer för att få lite lagom drag med luft över rodren.
    Landa harrier i motvind är ju fräckt med en ES - men det kan straffa sig. Ofta så sjunker vindhastigheten rejält närmast marken så att planet stallar den sista decimetern och då kan det gå illa för ställ och propeller på ett lite mera avancerat plan.

    Din SX är till skillnad mot många andra RTF-burkar helt kompatibel med större mera avancerade sändare så du kan fortfarande ha alla plan du köper till din SMART om du senare köper en avancerad sändare där du kan göra alla avancerade grejor med många kanaler.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #153

    Standard

    Jahapp, då har även jag rättat in mig i ledet!!
    En Touch & go som gick bra ända till jag kom till bokstäverna g och o. Vred till lite på skeven och vingen fastnade i underlaget. :'(

    Hur gör jag nu och då tänkte jag på leden till höjdrodret. Hur f-n limmar man en ledad yta??? Eller ska jag beställa nytt?

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369645532855.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	38983   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369645553515.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	38984  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #154

    Standard

    Ha, ha!
    Nu hamnade tråden på ursprungsämnet igen!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #155
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Där får du nog förstärka med ett gångjärn, men något sådant har du säkert inte hemma.
    De går att limma dit stabilisatorn och sen tejpa en led till höjdrodret men någon annan kanske har nå bättre förslag?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #156

    Standard

    Okidokie!
    Eftersom att jag alltid lyssnar på vad ni säger så gjorde jag det naturligtvis i detta fallet också!

    Lim och tejp blev det!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369658468930.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	38985   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369658484735.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	47,8 KB 
Id:	38986   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369658498881.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	42,4 KB 
Id:	38987  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #157

    Standard

    Du kan köpa förstärkt paktejp det funkar jävligt bra. håller längre än vanlig tejp.http://www.witre.se/tejp-glasfiberfo...102442319.html
    Du kan även använda såna här http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=103
    Funkar riktigt bra.

  18. #158

    Standard

    Tog vad som fanns till hands och det var apotekets sår/förbandstejp!

    Men ska nog ta beställa hem lite andra typer av tejp o gångjärn för att ha till hands i krasch-kitet. Det verkade ju vara bra grejer och jag antar att jag kommer behöva repa igen!

    Skrotiz, var det sådan gångjärn som Grand14 länkade till som du menade, eller hade du ytterligare versioner du tänkte på?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #159

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns många lagningar.
    Vävtejp, gaffatejp, ducktape är några namn på samma vara. Bra klister så det går att klippa smala remsor.

    Någon gillar att använda smältlim som man trycker i med limpistol och sedan snabbt stryker av så att leden bara blir någon halvmillimeter tjock.

    Nackdelen med gångjärn är att de tar större stycke med sig nästa gång du ska träna t-o-g ;
    En annan fördel med ES jämfört med många kinakopior at just att alla delar finns att köpa som reservdel
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  20. #160

    Standard

    Ha, ha!
    Ja, det finns i princip alla detaljer att köpa och jag tror att man kan få ett helt skrov för 6-700 spänn.

    Jag börjar med utmattnings och belastningstest på Apotekstejpen och återkommer med en fullständig analys!

    3M Transpore
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369670258914.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	38991  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •