Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 24 av 46 FörstaFörsta ... 14192021222324252627282934 ... SistaSista
Resultat 461 till 480 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #461

    Standard

    Ha, ha! Jodu Multipass, jag skriver med en "något" muntrare ton än jag hade just då!
    Hoppas han får Elapor i havrekakorna.

    Japp, det blir att koka nosen. Fartreglaget klarade sig, kablarna är bara skymda på bilden!
    Har hela lådan fylld med diverse limsorter och känner mig ganska tränad på spricklagningar, så det ska jag nog fixa!

    Däremot så har jag inte testa PU-lagning innan. Jocke1963 tipsade mig om det för ett tag sedan, så jag har faktisk en oanvänd flaska stående i limlagret!
    Ska följa din instruktion och se hur det funkar.

    Nja, då kan jag säga att Easy Star klarar en hel del..
    Det var en dykning (inte störtdykning) från kanske drygt 100m som jag sedan försökte plana ut på ca 30m höjd och när inte planet svarade på uppåtroder drog jag reflexmässigt på mer gas för att få fäste i luften! Så det var med en ganska potent hastighet den vingklippta fågeln dammade i backen.
    Med tanke på det så har jag inte mycket att klaga på vad gäller tåligheten.
    När vi väl hittade planet blev killen som var med mig fascinerad över att det inte gick sönder mer än vad det gjorde!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #462
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det är bryta ihop och komma igen...
    Du är kanske inte världens bästa flygare, men jag tror att du börjar bli ganska vass på att reparera Elapor :-)

    Skämt åsido så är det ju en risk man tar när man köper begagnat, men visst har du lärt dig en del... För en månad sen hade du inte vetat om att förre ägaren bygger som ett pucko :-)

    På't igen bara!
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #463

    Standard

    Vad menar du med det, skulle jag vara dålig på att flyga!?

    Jag har faktiskt flugit ett bra tag, faktiskt så pass långt tillbaka som den 21/5 i år! Det gör att jag är en ganska erfaren spakskötare.

    Nej, jag är väl inte så bekymrad över Elaporreparationer längre om jag ska vara ärlig.

    Det är väl mer att egot får en rejäl käftsmäll varje gång man kraschar och för varje gång det händer så väger vrakdelarna tyngre när man bär tillbaka dom till bilen.

    Nej, du har faktiskt rätt! För en månad sedan hade jag inte kunnat analysera varför kärran smällde i backen. Måste just därför tillägga att jag köpte kärran för drygt en månad sedan.

    Kanske ett tips till andra nybörjare, det kan vara svårt att se skador och andra brister på ett begagnat plan när man är helt grön. Dessutom så köper man som nybörjare troligast just ett nybörjarplan och är det använt, så är det med 106% säkerhet smällt i backen.

    Det är väl det som är mycket märkligt med den här hobbyn, krascherna. Människor som är hantverkare, esteter, perfektionister och visionärer som i varje ögonblick riskerar att se sin skapelse explodera upp i flisor. Som nybörjare är man ganska beredd på det, men när man läser o tittar så inser man att det även händer de bästa. Antingen genom mekaniska fel eller genom en liten missbedömning av piloten.

    Har liksom inte kommit till ro med den delen än, men inser att även när jag tränat upp mig kommer krasch-spöket sitta på min högra axel och flina när jag flyger.
    Men slutsatsen är att det är just den risken som ger nerv och spänning åt hobbyn.

    Så, nu ska plan och ego limmas ihop!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #464

    Standard

    Fantastiskt... Skrivet å limmat, skulle även såklart vilja se flygningarna oxå
    Vad använder du för lim till egot skulle behöva lite "-!-"

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  5. #465

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ---
    Nej, jag är väl inte så bekymrad över Elaporreparationer längre om jag ska vara ärlig.

    Det är väl mer att egot får en rejäl käftsmäll varje gång man kraschar och för varje gång det händer så väger vrakdelarna tyngre när man bär tillbaka dom till bilen.


    ---

    Det är väl det som är mycket märkligt med den här hobbyn, krascherna. Människor som är hantverkare, esteter, perfektionister och visionärer som i varje ögonblick riskerar att se sin skapelse explodera upp i flisor. Som nybörjare är man ganska beredd på det, men när man läser o tittar så inser man att det även händer de bästa. Antingen genom mekaniska fel eller genom en liten missbedömning av piloten.

    Har liksom inte kommit till ro med den delen än, men inser att även när jag tränat upp mig kommer krasch-spöket sitta på min högra axel och flina när jag flyger.
    Men slutsatsen är att det är just den risken som ger nerv och spänning åt hobbyn.

    Så, nu ska plan och ego limmas ihop!
    Inga tips till egolimningen men vill du inte bitarna ska väga för mycket efter limning så kan man förstås använda "frigolitsnö" som fylle också, antar du fått ihop lite elaporrester att lägga i PUt/vattnet

    Och vänta bara tills nån lurar dej in i multirotorträsket, där kan en missbedömd inställning få hela sk*ten att braka av sej själv - man behöver inte ens röra spakarna ibland!

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #466

    Standard

    Tack!
    Tja, egot brukar oftast vara självlimmande. Det brukar funka med att sitta o hålla käft ett tag, men man kan också använda öl som aktivator.
    Flygningarna är nog inte så speciella som det låter om man nu inte gillar krascher.
    Det är väl mer att min "svarta låda" i huvudet klarar av att spela upp några minuter bakåt!

    Nope, inte någon snö! Tuggan i vingen är/var borta, men jag har fyllt med lim o vatten nu. Det får duga, ska inte ha någon skalafinish utan bara flygduglig.

    Jag lovar att så fort jag slutar krascha med vanliga plan ska jag direkt ge mig på multirotor, men "sitt inte uppe o vänta" för det kan dröja ett bra tag innan jag kommer dit.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-14 klockan 22:43.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #467

    Standard

    Tillbaka till det roliga, köpa flygplan och drömma om hur bra man kommer bli på att flyga bara man får hem det!



    Vad tror ni om det här som ett av kanske två steg innan den stora Sbachen.
    Syftet är att lära sig hantera ett instabilare plan och kanske kunna lära sig ett eller två coola moves utan att behöva köpa ett nytt plan varje gång det inte går som det var tänkt.... Om det nu ens hann bli "tänkt" innan det gick i backen..

    Hacker Models Sbach 342 1200 mm EPP

    EPP, slagtåligt och det var därför jag fastnade för det.
    Efter att jag och Google Translate har läst igenom de flesta recensionerna som jag hittat är de som testat det sammanfattningvis positivt överraskade och tycker planet uppför sig bra utan någon egentlig EPP-känsla. Någon klagade lite på att det var lite för lite kräm i motorn i Combo set versionen, men han var i en helt annan division än vad jag är.

    Man kan få det som ARF eller med sk. Combo set med motor, Esc, propp etc. och man kan få det i blått!

    Med frakt hamnar Combo set på ca 1500-1700 kr och det gäller i stort sett oavsett var du än beställer i Europa. Det är oftast fraktkostnaden som skiljer.

    Någon som vet något eller tycker något? Vet att det kanske finns plan i samma prisklass som har bättre flygegenskaper men är de lika stryktåliga?

    http://www.rcmodelcentre.co.uk/Hacke...6.html?added=1

    https://www.youtube.com/watch?v=0o6E...e_gdata_player

    https://www.youtube.com/watch?v=w4Fh...e_gdata_player

    (Grossisten Pichler säljer den i Tyskland men har då tagit bort Hacker och kallar den istället Pichler Sbach 342 1200 mm.)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-18 klockan 12:05.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #468

  9. #469

    Standard

    Ja, har kollat på sådana modeller också.
    Frågan är om det skiljer något på egenskaperna mellan typerna.
    Hacker-modellen har ett "riktigt" skrov med "riktiga" profilerade vingar.
    Vad blir skillnaden mot en sådan "plank-modell", någon som vet?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #470

    Standard

    Korsoplankan är ganska lätt att laga - ja allt är förstås relativt - och de flyger riktigt bra (ja igen, förutsatt att piloten gör rätt...) Kört 1m rcfactory med högC 3S800 och mildare 3S1300ackar, nån 70grams motor och 9-10" propp (~200W, över det börjar nosen vara lite vek utan extra förstärkningar).
    Landstället är lite vekt i gräs, å andra sidan behövs stället inte på sådant underlag.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #471

    Standard

    Ok, det låter perfekt för mig!

    Så det blir ingen större skillnad mellan en sådan och Hackermodellen? Det är ju gjorda i samma material, men med olika konstruktion.
    Grejen är väl att jag från början ville ha ett Elapor-plan eller liknande, men har insett att jag är väldigt bra på att ta sönder dom och tänkte att samma storlek fast EPP kanske skulle funka?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #472

    Standard

    Det blev en Hacker Sbach från Pichler i Tyskland. PnP dvs. Ink motor, propp, fartreglage och servon.
    Tänkte smälla dit ett gyro jag har liggande och se vad som händer... Ehhhh... Iofs så vet alla här vad som kommer hända, men frågan är hur tåligt planet är!
    Har kommit fram till att jag har svårt att släppa idéer som fått växa till teorier.

    http://shop.pichler.de/index.php?a=1003&lang=eng

    Nä, nu ska jag ut med ES:n o se om havren är mogen på åkern.

    Förresten! Hur funkar det med gyro när man flyger inverterat?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-06 klockan 16:04.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #473

    Standard

    Sitter här o pillar med sändare, mottagare och tillhörande manual. Nu är jag framme vid sidan med rubriken Fail Safe och undrar förstås vad församlingen tycker om den funktionen.

    När jag läst på utländska forum så finns det två falanger. Först de som tycker man ska skicka kärran ner i backen som ett spett och den andra sidan som tycker man ska stänga av motor, fälla ut allt som bromsar och teoretiskt försöka få någon form av kontrollerad nedstigning.

    Hur gör man här i Svedala, låter fabriksinställningarna vara, spett i marken eller bromsa upp?
    Oavsett så vore det intressant o få några olika setup o kolla på!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-08-02 klockan 19:42.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #474

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Normalt så blir failsafe det som gäller när mottagaren binds och vanligen är det neutralroder och trottel på noll.
    På en trainer innebär det en någorlunda rimlig landing om man har lite höjd när man förlorar kontakten.
    Med en Sbach eller annan acro spelar det nog ingen roll - möjligen skulle full höjd, full flap och stängd motor kunna bromsa upp "nerfallet". Flyg lågt och nära så tappar du inte kontakten såvida inget lossar I planet och då spelar failsafe knappast någon roll ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #475

    Standard

    Jaha, på det viset! Iofs så var de utländsks bromsningarna inte något försök att rädda planet utan ett sätt att minska skador på omgivningen.

    Hårt o lågt ska de bli! :-P
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #476

    Standard

    Är det någon som kan förklara hur jag ska få ihop den här propeller-motormanicken!?

    Inget passar med just inget!?

    Är jag mer dum i huvudet än vanligt eller måste jag köpa/borra/fila till/banka på något och isåfall i vilken ordning?
    Axeln på motorn är slät sånär som på en fasning på mitten. Antar att det är för att dra dit en skruv men någon sådan ingår inte..

    Här står gänget och ler skadeglatt åt mig!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #477

    Standard

    Borra proppen så den passar medbringaren. Ev. använd ringarna du fick med efteråt ifall du borrat snett. Passar båda medbringarna? Ingen insexa på sidan "undertill"? I så fall är det klämpassning och de bör vara gjorda för avsedd motoraxel diameter.
    Nå, utgår från att grejjorna passar ihop - Sätt medbringaren på motoraxeln, på med proppen, på med mutter o bricka o dra åt så ska medbringaren byta fast på axeln. Kollar du nedersta delen på resp. medbringare/kit så ser du att det är koniskt där hylsan går mot axeladaptern.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #478

    Standard

    Tack! Jättemycket tack!

    Kom på att kag aldrig monterat en propeller från scratch.

    Ungefär såhär menar du?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #479

    Standard

    Japp, sen kon/hylsan, sen proppen, sen brickan, sen muttern (o ev lite mutterlåsvätska) o sen dra åt o hmmm... lista ut hur man håller emot om det roterar
    (jag brukar använda nån eltång/bil med rundningar i käften o hålla emot tills klämningen nypt men det blir ett o annat märke ibland om det slirar.)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #480

    Standard

    Ha, ha! Satt just o funderade på det!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •