Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 22 av 46 FörstaFörsta ... 12171819202122232425262732 ... SistaSista
Resultat 421 till 440 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #421

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nåt sånt här?? https://sites.google.com/site/phoenixrcscenes/

    Googla på Phoenix Sceneries, det finns nå'ra stycken...
    Retroholic!

  2. #422

    Standard

    Tack!
    F*#, har ju bara Googlat på "flying sites" som det står i programmet!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #423

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK
    Retroholic!

  4. #424

    Standard

    Klart ja tyar mer, Carl-Oskar!

    Klockrent! Ska börja ladda ner ett o annat då!

    Skulle vilja ha en sceneri där man måste dyka ner och landa på en någorlund begränsad yta, någon som vet något jag kan söka på? Ja, jag har mina anledningar.... Det kommer bli besvärligt o mycke lim o tejp framöver. Tränar redan på att landa i brant uppförsbacke och tyvärr går det inget bra.

    Är också intresserad av en Cessna-modell (nosställ) till Phoenix, om någon har en länk som ligger o dammar, eller kanske inte!

    Det var väl allt för idag, tror jag?! Det verkar som alla gått o lagt sig, så då får väl jag göra det med!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-26 klockan 23:05.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #425

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK
    Retroholic!

  6. #426

    Standard

    Thomas for President! Tack, tack, tack! :beer:
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #427

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Retroholic!

  8. #428

    Standard

    Den här blev perfekt! Behöver bara mentalt byta ut husen mot skog!

    Fy, #@& vad svårt det blev och då har jag inte lagt till någon vind än!
    Ganska intressant att flyga med "död räkning" (sjöterm, inom flyg?) när planet inte syns.

    Wohngebite (bostadsområde) av Harald Bentschneider. Ingen höjdarkvalitet och lite buggig, men den duger gott för min träning.

    http://www.szenerien.de/index.php?op...d=62&Itemid=63

    Kommer antagligen någon gång i juli, augusti fortsättningsvis vara hänvisad till grusvägar med omgivande sly o renar och en o annan älg.

    Någon som känner till någon liknande "bana"?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-27 klockan 18:19.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #429

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Wohngebite är inte att leka med, plötsligt försvinner kärran bakom nån trädridå, och när man sen ska försöka landa så gäller det att ha rätt vinkel mot gatan.
    Och gatan är smal!
    Klarar du den, så klarar du det mesta!
    Retroholic!

  10. #430

    Standard

    Precis min tanke!
    Kör så hårt att fingeravtrycken på tum o pekfingrarna snart är bortnötta! Just nu ställningen 20-1 till träden.

    Men det finns en tanke bakom det också. När jag väl tagit mig upp till Norrbotten igen kommer jag eventuellt flyga långt bort på timmerbilsvägar med tillhörande kalhyggen. Dvs. grusväg och kalhygge med fröträd (fullstora träd som lämnas vid avverkning för självsådd). I dikena växer det sly osv.
    Vi får se hur länge jag orkar bära hem sopsäckar med vrak, innan jag ger upp!
    Hmmm... Kan ju alltid börja tillverka scenerys för Phoenix med bush-tema, isåfall.

    Men jag hoppas jag hittar bättre ställen än så!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-27 klockan 18:20.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #431

    Standard

    Vid en viss ålder börjar barn fråga om varifrån alla barn egentligen kommer och de ifrågasätter skarpt påståendet om att det är storken som kommer med dom.

    Jag har väl kommit i den åldern vad det gäller flygning att jag måste fråga hur en optimal landning går till när alla yttre faktorer också är optimala?
    Som vanligt vill jag inte nöta in ett felaktigt beteende utan få till det någorlunda rätt.
    Ligger i utnötningskampanj i simulatorn för tillfället och försöker få till allt så bra jag bara kan. Jag har i varjefall kommit förbi stadiet där jag är glad att överhuvudtaget kommit ner på ett sätt där planet inte markeras som trasigt.

    Mina bästa landningar är som följer:

    Stor gir in mot landningsbanan, efter halva giren minska gasen till halvgas eller 1/4 och tar ner det till en ganska flack bana ner mot banan.
    När jag rätar ut planet sänker jag gasen ytterligare, så jag försiktigt börjar tappa höjd och justerar med höjdrodret precis under stallning men med nosen något positivt uppåtgående och precis ovenför backen stallar det med avslagen gas och landar.
    Planet hamnar lugnt på backen, utan studsar etc, rullades och om det är sporre trycker jag ner aktern med hjälp av höjdrodret och efter ett antal meter så stannar det oftast utan smälla i något.

    Efter Wohngebite och landning genom träd på kors och tvärs med skarpa dykningar ner mot landningsbanan blev det helt enkel möjligt att landa hyfsat bra på de andra scenarierna!

    Då får jag enligt mig själv en snygg landning, men fråga är om det är det som jag bara tycker?

    Hur kommer snygga landningar till egentligen och tror inte alls på att det är storken som kommer med dom!

    Please anyone, har läst en o annan artikel men de ger inte de sista 29% procentet som jag vill ha!

    Tack för idag, slut för idag!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-28 klockan 01:18.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #432

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Olika plan beter sig förstås olika så det är inte ett svar som gäller för alla. Om man har bränsleplan så är det ett visst drag från propellern även om trotteln är nere mot noll vilket ju normalt inte är fallet med elmotor om man inte drar upp trimmen så att även en elmotor har ett bra grundvarv när trotteln är i botten. I vilket fall som så ska man lära sig att landa efter motorstopp i luften - bedömningslandning. Det du säger om att stalla den sista biten, även om det bara är ett par cm är inte OK på de flesta kärror som kan knäcka stället om man gör så. Trainers och andra plan med pianotrådställ klara det oftast men inte är det vackert att se ett plan "landa för högt" som det kallas i haverirapporter på fullskala när planet har stallat ner. I en sim är planen nog lite bättre än i verkligheten så de viker sig kanske inte riktigt lika lätt. En vikning även från ett par cm höjd kan vara katastrof på ex en Spitfire. Kolla lite på tuben hur det ser ut när duktiga piloter landar sina plan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #433

    Standard

    Ok, så även några centimeter är för mycket?!
    Då är problemet att jag "studslandar" istället och då markerar till och med simulatorn att stället får stryk!
    Så jag ska "ploga" ner mot backen försiktigt med lite försiktig uppnäsa?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #434

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lyckas man hitta en laaaagom sjunkvinkel på inflygningen, dra en aaaning höjdroder på slutet och smyyyga ner huvudstället i grästuvorna först, sen låta nosstället droppa ner och stödja, ja då har man lyckats!

    Så fick i alla fall jag träna nå'ra timmar när jag tog UL-cert.

    Vid något tillfälle drog jag inte tillräckligt höjd sista halvmetern, utan nosstället tog i marken först, DET var ingen rolig landning!

    Jääklar, vad kärran galopperade !!!
    Retroholic!

  15. #435

    Standard

    Ok, då låter det som jag kommit en liten bit på väg mot den "perfekta" landningen! Ska se om jag kan trimma till spakföringen lite mer!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-28 klockan 17:35.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #436

    Standard

    Ehhhh.... En liten, liten fråga till! Om jag gör en riktigt skarp gir med skevrodren, är det rätt tänkt att jag stödjer med sidorodret, ungefär som knivseggen, istället för att joxa med höjdrodret?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #437

    Standard

    Projekt Cessna, igen.

    Fortsätter med min lite halvsorgliga Cessna renovering/vrakreparation.
    Pratade med säljaren i veckan och för att göra en lång historia kort, så är vi inte precis kompisar, överhuvudtaget...

    I vilket fall, så har jag bestämt mig för att inte stampa på det hårt, flera gånger och stoppa ner det i soptunnan, utan se om jag kan lyckas att få upp det i luften. Har lärt mig en hel del hittills på den här Cessnan, så varför inte fortsätta!

    Iofs så kommer jag antagligen krascha det, men det är en helt annan sak!



    1. Stagen som finns under vingarna, är de bara skaladetaljer eller måste de sitta där för att stabilisera på riktigt? De är ordentligt trasiga i fästena, därav frågan.



    Vingarna är fastskruvade och har rör emellan sig. Tänkte att funkar det utan stag på en ES så kanske det funkar på en Cessna!?



    Om det nu måste vara stag där så måste jag hitta på en lösning för de finns inte som reservdelar.
    Antingen så får jag klabba ihop något med de gamla trasiga eller hitta på något nytt.
    Naturligtvis fick jag en bright idé om att sätta dit stötstänger med justerbart fäste, men frågan är om de kommer funka? Det är 2 mm tråd.



    Vad tror ni!?

    Nästa fråga får bli en form av bildgåta!

    Har aldrig monterat en propeller innan, så jag behöver lite hjälp med att reda ut prylarna jag har.
    Vad jag förstår så är spinnern desintegrerad och finns inte mer. Det som gör mig lite orolig är att det inte är originalpropellern som finns utan någon annan sort. Jag får den inte att sitta tight mot axeln, men när jag drar år "skruven" och varvar lite så verkar den inte vobbla.
    Det ser ut som följer:



    Anyone!?




    (Jaaaa, jag vet! Jag skulle köpt en EasyCub eller FunCub istället!)
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #438

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Projekt Cessna, igen.

    Fortsätter med min lite halvsorgliga Cessna renovering/vrakreparation.
    Pratade med säljaren i veckan och för att göra en lång historia kort, så är vi inte precis kompisar, överhuvudtaget..
    (Jaaaa, jag vet! Jag skulle köpt en EasyCub eller FunCub istället!)
    Tråkigt med säljare som inte bryr sig annat än å plocka folk på pengar. När både säljare och köpare är nöjda med varann har man gjort en bra affär.
    Tycker man ska stötta med sida..mest hela tiden för att få in rätt styrning så tidigt som möjligt i mode 2 och det har nog tagit längst tid för mig att lära. just motor+höjd+skev gick hyfsat i början men när samtidigt sida skulle till kuggade det över i huvet men nu går det bra.
    Smart med "kullinkstagen" som vingstöttor! hade nog inte jag kommit på själv! Sen brotscha propeller istället för att borra. Jag "brotschar" prop. med dom här filarna(tre/fyrkantiga) i borrmaskin. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Filar-6-st-19996/

    Viktigt att prop spårar alltså inte vobblar som inte är så bra.. skakar o lever fan hela fästet kan lossna då av vibrationer

  19. #439

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Visst är det viktigt med vingstötta på en del modeller. Jag tror inte att vingbalken i Cessnan är så lång utan att det behövs en stötta. Men som du visar kan det lika väl vara en stötstång eller en lina. Det är dragkrafterna i ex en looping som ska tas upp så att vingen inte knäcks. Gissar att du inte kommer att bunta med den kärran ;-) Propellern är säkert bättre än original om det nu är en storlek som motorn orkar dra runt utan att bli för varm. Bakplattan till spinnern är väl för 3-bladig så rensa kanterna så att den blir jämn och se till att allting är i balans. Vibrationer kommer att döda modellen snabbt. Det finns flera bra snuttar på tuben om hur man balanserar proppar, men som "flygplans-ingenjör" kommer du säkert på något sätt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  20. #440

    Standard

    Det stämmer vingbalken är ganska kort uppskattningsvis, så det får bli stag på den. Iofs så är jag inte säker på längden eftersom jag inte fått balken ännu, en månad efter att jag betalat.
    Meckar jag dit de gamla stagen så blir det någon form av permanent lösning och det vill jag inte. Måste kunna ta av vingarna smidigt.

    Testar o ser om jag kan snickra ihop något med de andra stagen. De har snäpplås så det borde bli smidigt.
    Ska fila till fästena i skrov o vingar och borra nya hål, så får vi se om det blev lika bra som jag hoppades på!
    Var inne på att vänstergänga ena änden och få någon form av vantskruv, men la ner den idén, orkar inte riktigt.
    Även en flygplansingenjör kan tappa lusten ibland!

    Ha, ha! Ja, Vi får se om motorn brinner upp! Då lovar jag att ni kommer få se bilder på när jag packar ihop och komprimerar hela flygplanet!

    Det finns även en "torpedvägg??" där motorfästet sitter som har en halvtaskig lagning, så jag borde nog ha hjälm när/om jag provflyger.

    Ska mickla dit propellern och varva rejält för att se om det funkar.

    Den var redan förborrad så det är bara att trycka dit den, det är väl mer det att det finns ett litet glapp gentemot axeln som jag som lekman inte gillar. Fick med lite adaptrar och någon prop-saver, men inget av det verkar passa på den här propellern.

    Har på enklaste vis försökt kolla balanseringen på den och den verkar kunna "hänga" på alla håll utan att slå över.

    Allright, då fortsätter jag att stötta med sidoroder! Har iofs upptäckt att på vissa skalamodeller bromsar det upp planet rejält och man måste släppa, men på andra så funkar det suveränt!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 08:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •