Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 41 av 46 FörstaFörsta ... 313637383940414243444546 SistaSista
Resultat 801 till 820 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #801

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    1. Modellflygterminologi...

    Glide Time: The time between the engine falling out and the airplane hitting the ground.

    Aero modeling: The art of turning precision cut and glued balsa wood and foam into toothpicks and confetti.

    Crash: Method of seeing inside a model airplane.

    Receiver: Part of the radio that picks up interference.

    Tank: Temporary storage place for chemicals before they saturate the plane.

    Elevator: Device to prevent level flight.

    Mixture Screw: Device to meter too little fuel to the engine at critical moments.

    Nose Wheel: Device that prevents an airplane from landing without bouncing.

    Spinner: Critical part of landing gear

    Luck: Very sparse on your side, but plenty with your flying colleagues only they refer to it as SKILL.

    Tough Luck: This is what you usually have. Your flying colleagues refer to itas lack of skill.

    Bad Luck: Same as TOUGH.

    Good Luck: What you need the most, but rarely have.

    Crash: Quick method of removing radio and engine from a model to fit them inyour new one.

    Crash: Also: Synonym for "rekitting" a model

    Center Of Gravity: Point in which G-forces, dedicated to separating wing from fuselage, do their stuff.

    Cyanoacrylate: Special glue, designed to instantly glue fingers to balsa structures.

    Cyanoacrylate: Also: Special glue, instantly curing when parts are misaligned, will hardly (if at all) cure when parts are correctly aligned.

    Dead Stick: Two of these can be found on your transmitter after failing toproperly charge your batteries.

    Engine: Device designed to make noise. Will suddenly stop making this noise when beyond glide-in distance.

    Epoxy: The stuff that has replaced the balsa after the flying season.

    Fail Safe: Option on PCM radio's that allows a pilot to choose whether to crash near him, or a long way away

    Fuel Tank: Plastic bottle, designed to leak when placed in totally inaccessible locations.

    Fuselage: Optional interconnecting structure between wings and engine.

    Glitch: What you shout when you pull up elevator while flying inverted at 10feet.

    Landing Gear: Structure to separate fuselage from runway after landing. Does not always succeed in doing so.

    Propeller: Handy tool to cut away excess skin on knuckles.



    Retroholic!

  2. #802

    Standard

    Varför visade du inte den här lathunden tidigare? Den hade sparat mig mycket huvudbry!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #803

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Phoenix glue, the repair expansion pack. Make it even more real, you will be able to repair your model every time you crash!
    Den där blir bara bättre varje gång jag läser den - klart en affärsidé.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #804

    Standard

    Är faktiskt ganska nöjd med den själv!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #805
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Är faktiskt ganska nöjd med den själv!
    Glöm inte vem som gav dig idén när du bir miljonär på den...
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #806

    Standard

    Har inte glömt dig!

    Iofs tror jag inte det blir någon större försäljningssuccé, utan mer då att några sjukt intresserade entusiaster och en o annan oförstående nybörjare som kan tänka sig att tanka ner tillägget som share ware! Lovar att omnämna dig i ula-licensen!
    Är du möjligtvis intresserad av att ta hand om supportfrågorna? Isåfall så skriver jag att de kan kontakta MrJ på rc-flyg.se... He, he, he..

    8 eller 16 bitars grafik?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #807
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Har inte glömt dig!

    Iofs tror jag inte det blir någon större försäljningssuccé, utan mer då att några sjukt intresserade entusiaster och en o annan oförstående nybörjare som kan tänka sig att tanka ner tillägget som share ware! Lovar att omnämna dig i ula-licensen!
    Är du möjligtvis intresserad av att ta hand om supportfrågorna? Isåfall så skriver jag att de kan kontakta MrJ på rc-flyg.se... He, he, he..

    8 eller 16 bitars grafik?
    Eftersom det ändå ska limmas en massa så går det bra med många bitar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #808

    Standard

    Ha, ha, ha!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #809

    Standard

    Tänkte äntligen få tummen ut och vinterrusta Icon A5 med mer än en månads försening. Tänkte göra lite djupsnöflygningar och kolla om teorierna om dens förträfflighet i att klara av snö stämmer.
    Hur ska jag enklast få bort färgen på undersidan av skrovet, innan jag tejpar med glasfibertejp och hur rengör jag friggot så tejpen fäster bäst?

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #810
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Du behöver väl inte ta bort nån färg?
    Det är ju på den vita, omålade delen du behöver tejpa isf... Prova med t-sprit, brukar funka på vanlig friggo, men testa först lite försiktigt. Prova INTE med aceton!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #811

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Du behöver väl inte ta bort nån färg?
    ---
    Håller me, o ska du ut på snö så räcker vanlig packtejp långt; välj genomskinlig förstås o inte den snygga sk*tbruna...
    Har ni mycket sten o skrot i snön med så glöm vad jag skrev
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #812

    Standard

    Tänkte att stjärten och "pontonerna" på sidan fick stryk. De kommer ju att gräva ner sig också, tror jag? :what:
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #813

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag brukar lägga en glasfibertejp på vingens framkant och vanlig packtejp över , har aldrig haft några problem att få det att fästa.

    Men rengör du med aceton så får du en riktigt snygg yta lite som en bergsvägg det kan ju vara häftigt och annorlunda
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #814

    Standard

    Mmmmm... Annorlunda, verkar ju vara ett ledord för mig just nu! Rödsprit blir det!
    Vet inte riktigt var jag kommer använda för flygställe men det blir säkert ett med något udda inblandat i snön..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #815

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Ang under-behandling för målning så har Flite Test några gånger med eftertryck rekommenderat polyuretan-varnish (MinWax). Kanske motsvaras det av polyuretanlack som den som finns hos t.ex. John Wall http://www.johnwall.se/sv/artiklar/z...halvblank.html

  16. #816

    Standard

    Ahaaa! Verkar smutt! Någon som har testat, funkar det som skydd mot snö, is och annat mekaniskt slitage?
    Fräter det ner friggo?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-12-16 klockan 15:44.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #817

    Standard

    När alla trodde det var över och att den här tråden var död.......

    Dags för nya limningar!

    Fick min nya As3Xtra i Fredags och efter två flygkvällar och några ordentliga smällar på nosen verkar det vara dags för mig att lära sig hur man reparerar ett ytterst mer delikat plan än vad jag är van vid.

    Så, innan jag sätter igång tänkte jag se om ni har några tips!?
    Det gör väl antagligen inte så mycket om jag tappar lite av precisionen för det kommer jag antagligen inte ens märka, men jag vill absolut inte klabba till det så planet blir oflygbart!

    Tänkte att jag skulle limma ihop depronskelettet och sedan lägga några tunna kolfiberförstärkningar på lämpliga ställen för att räta ut och för att göra nosen lite tåligare?


    Kan jag lägga en förstärkning utmed hela kroppen eller blir det för tungt?
    Några korta förstärkningar i nosen eller får jag bara nya brottanvisningar längre in på skrovet.
    Eller ska jag bara limma ihop depronet och flyga o vara glad eller helt enkelt skrota det och börja med rc-stridsvagnar istället?

    Tankar, idéer, erfarenheter, ironiska kommentarer, skämt på min bekostnad eller konkreta råd emottages tacksamt.

    Svar till: "Snart är det sol o vår, or not"

    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-01-13 klockan 11:27.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #818

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    När alla trodde det var över och att den här tråden var död.......

    Dags för nya limningar!

    Fick min nya As3Xtra i Fredags och efter två flygkvällar och några ordentliga smällar på nosen verkar det vara dags för mig att lära sig hur man reparerar ett ytterst mer delikat plan än vad jag är van vid.

    Så, innan jag sätter igång tänkte jag se om ni har några tips!?
    ---
    Ingen chans att tråden är död om du envisas med depronmodell
    Inga tips förutom tejp, lim o ev tunna (kolfiber)stagningar samt skära till nya delar där cellerna i plasten blivit för mosade.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  19. #819

    Standard

    Ha, ha! Nä, det är nog ingen som är förvånad!

    Tejp är nog det jag använt minst sedan jag började med det här med modellflyg.
    Bra tips för övrigt, ska se om jag inte kan knåpa ihop något.
    Mellan tummen och pekfingret, Hur mycket kan jag öka i gram innan det plöjer genom luften som ett fullastat FPV-plan?
    Det här är liksom en helt ny dimension av modellflygsreparationer för mig. Jag blir stressad bara av att titta på den bräckliga konstruktionen...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-01-13 klockan 17:45.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #820

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ha, ha! Nä, det är nog ingen som är förvånad!

    Tejp är nog det jag använt minst sedan jag började med det här med modellflyg.
    Bra tips för övrigt, ska se om jag inte kan knåpa ihop något.
    Mellan tummen och pekfingret, Hur mycket kan jag öka i gram innan det plöjer genom luften som ett fullastat FPV-plan?
    Det här är liksom en helt ny dimension av modellflygsreparationer för mig. Jag blir stressad bara av att titta på den bräckliga konstruktionen...
    Ingen aning om det där med ökning i gram men jämför med tex. "vanlig" 80cm inneplan korsoplanka på 150 gram - när den ökat till 180-200 gram så beter den sej tillräckligt annorlunda för att duga ute om motorn räcker till Så gissar typ över 20% ökad vingbelastning, sen har du ett annorlunda plan som kräver mer fart och antagligen mosas ännu bättre när omgivningen är elak.

    Mitt tips/bot var EPP... (i ovan nämnda storlek och utan för mycket stagningar, typ de flesta rcfactorys 80cm-are)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 08:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •