Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 44 av 46 FörstaFörsta ... 343940414243444546 SistaSista
Resultat 861 till 880 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #861

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Rcflight har axlar till många emax, gäller bara att leta lite. Vet inte om kombon 4 mm / 60 mm är hittbar dock…

    Ang acken, frågar du mig förordar jag det meditativa sättet för miljöns skull… jag lödde ett par tåtar på en gammal 12V billampa och drar ur vad energi där är innan de hamnar i vår gamla bakugn i väntan på slutdestinationen på återvinningen.

  2. #862

    Standard

    Faktisk så hittade jag till deras reservdelssida när jag googlade efter axlar, men som du skriver är det svårt att se om måtten stämmer. Blir nog en hel del mailande och mätande innan jag fått rätt storlek, om det nu ens finns någon som matchar min handgjorda motor.

    Däremot hittade jag en motor som kanske kan passa i Mentorn, en EMax GT 2826/04 1090kv !?
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=952

    Någon som vet något om EMax-motorer?
    Den har ett alldeles lagom pris, frågan är om den funkar bra?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #863

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Faktisk så hittade jag till deras reservdelssida när jag googlade efter axlar, men som du skriver är det svårt att se om måtten stämmer. Blir nog en hel del mailande och mätande innan jag fått rätt storlek, om det nu ens finns någon som matchar min handgjorda motor.

    Däremot hittade jag en motor som kanske kan passa i Mentorn, en EMax GT 2826/04 1090kv !?
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=952

    Någon som vet något om EMax-motorer?
    Den har ett alldeles lagom pris, frågan är om den funkar bra?
    Jag har ett par stycken och tycker de fungerar bra, har inte förrän nyligen testat någon dyrare motor men köpte en Tiger-motor till min gamla Funcub. 100 gram motor jft den ursprungliga på drygt 130 men den levererar bra mycket mer prestanda trots den lägre vikten. Dyrare, jo men det är väl igen så att man får vad man betalar för.

    Men tillbaks till Emax – Har inte den du länkat lite högt kv? Vad har du för prop på nu? Mentorn är väl inget fartmonster direkt så vill du inte snarare ha bra drag snarare än hög fart? Isf, hellre större prop med lägre pitch på ett lägre varvtal väl...

  4. #864

    Standard

    Mycket troligt att jag lyckats få någon siffra fel när jag letat, därför har jag tagit som vana att fråga här!

    Rcflight rekommenderar den här motorn till Mentorn när de säljer modellen, så det var väl ungefär så jag spårade iväg på den.

    Multiplex rekommenderar en Himax C 3528-1000 till Mentorn och använder den i drivlinepaketet man kan köpa tillsammans med planet.

    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...tems_pi1%5Bcon

    Men det är mycket möjligt att jag jämför äpplen med päron nu, gör jag det?

    Som referens, så kunde/kan jag Knivegga med ett 3S 2200 mah 25C-30C och en 11 X 8.5 propp med den gamla motorn. Kanske inte vad som var tänkt med en Mentorn, men jag tycker det är kul!
    Dessutom är den en dröm att handstarta, den "hoppar" själv ut från handen och flyger iväg.

    Gör några vingliga försök 2 minuter in i filmen:

    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-03 klockan 21:29.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #865

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Men dåså, bara att köra på den=) Snyggt fluget för övrigt!

  6. #866

    Standard

    Nja.. Bra fluget vet jag inte, men roligt hade jag och det är det viktigaste! [emoji6]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #867

    Standard

    Nä, nu blev jag helt ambivalent i motorvalet till Mentorn!!!

    Den här :

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=951

    eller

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=952

    eller kanske den här

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=948

    ???????

    Vad jag menade med inlägget tidigare var att jag vill behålla prestandan som med den gamla motorn, där jag inte har en aning om specen!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-04 klockan 22:57.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #868
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    .......
    Som referens, så kunde/kan jag Knivegga med ett 3S 2200 mah 25C-30C och en 11 X 8.5 propp med den gamla motorn.
    Väl fluget!
    Men Knivegg ska ju göras några cm över marken, mer sport då...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #869

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ..vill behålla prestandan som med den gamla motorn, där jag inte har en aning om specen!
    Skulle nog som F-hultarn är inne på ta tex 13*5 prop om den går runt utan att ta i marken ihop med any Emax GrandTurbo hellre än Himaxantiklimax.. sen kniva skiten ur Mentorn som du ju redan lyckats med vh/m

  10. #870

    Standard

    Ha, ha! Jocke, det var ungefär en sådan manöver fast inverterat, med sista Lipot för dagen efter 3 timmars flygning, som gjorde att proppaxeln gick av och den här motordiskussionen blev aktuell! 

    Så om jag förstår dig Multipass och övriga i församlingen rätt, vore alternativ 1 den mest passande?
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=951
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #871

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Så om jag förstår dig Multipass och övriga i församlingen rätt, vore alternativ 1 den mest passande?
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=951
    Har du inte ont av de 175 grammen skulle det vara mitt val och som multipass säger på en 13x4-5-6, det blir säkert bra. Kolla amperen bara=)

    Ser att RCFlight testat denna på 3-cell och 14x7. Kan du gå upp till 14" får du rejält med drag i spaken =) 14x6 tex. Nu vet jag inte om du kör 3 eller 4-cellssetup eller vad du har för ESC...

  12. #872

    Standard

    Ska funka fint tror jag, det sitter ett 60A's Hobbywing platinum fartreglage I kärran. Har 3S just nu, men är eventuellt på gång att inhandla lite 4S lipon för ett annat litet projekt.
    Då beställer jag en sån och några proppar! [emoji6]
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-05 klockan 12:54.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #873

    Standard

    Knivegg för lågt innebär risk för midjestyrt flygplan...


  14. #874

    Standard

    Eeichh! Också ett sätt för att den ska bli lättare att transportera! Jag har nog provat att vika planen på alla håll som går vid det här laget...


    Well, motorn och några proppar är beställda, men jag råkade slinta på tangentbordet. Det kom in en katt ibland hermelinerna...!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Best.JPG 
Visningar:	76 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	46875
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #875
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    [emoji106]
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #876

    Standard

    Tja, det borde bli svårare, dock inte omöjligt, att mula propelleraxeln på en sådan!? [emoji3]
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #877

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Eeichh! Också ett sätt för att den ska bli lättare att transportera! Jag har nog provat att vika planen på alla håll som går vid det här laget...


    Well, motorn och några proppar är beställda, men jag råkade slinta på tangentbordet. Det kom in en katt ibland hermelinerna...!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Best.JPG 
Visningar:	76 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	46875
    Nu får du erkänna den verkliga händelsekedjan i det här =) Var det inte såhär att du egentligen satte Mentorn i backen för att du då visste att det fanns en möjlighet att "slinta" lite sådär (o)medvetet på tangenterna på EDFen du spanat in sedan länge och sen inte för allt i världen kunde förstå hur du skulle få bort den ur kundvagnen...

    Det kallas "vill ha och prova syndromet" hjälp finns att få har jag hört...

    Lycka till ... har lyckats hålla mig från EDFerna själv (än så länge skall väl tilläggas) främst för att jag tycker de låter förskräckligt otrevligt och vill skona grannarna från det...

  18. #878

    Standard

    Ha, ha! Självklart är det så!

    Nja, att plantera Mentorn i backen ingick väl inte i planen även om den händelsen passar in bra konspirationsmässigt.
    Flyger på platser där ingen skulle höra mig skrika, så varför inte en EDF!? [emoji4]

    Har snurrat runt det där planet sedan i vintras, så det var egentligen inte så oväntat för min del!
    Men egentligen är det Snickardjävelns och Thomas fel, de trodde inte att jag tordes:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-ganska-enkelt

    Mentorn blir inte pensionerad för det, utan kommer flyga en hel del framöver och vara med om fler äventyr!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #879

    Standard

    Emaxen på plats med en 13 X 4 propp, till att börja med.





    Och Vipern står bredvid o väntar på att husse ska bestämma sig för vilken drivlina som ska i..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-08-08 klockan 21:39.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #880

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Härligt! Tvivlar inte på att du kommer delge oss resultatet men kan ju inte låta bli att puffa lite. Det är väl inte mörkt redan...

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •