Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 9 av 46 FörstaFörsta ... 456789101112131419 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #161

    Standard

    Appropå landningar, så måste jag trots allt säga att klaffar hade varit uppskattat....
    Men jag lär mig ju en hel del på att inte ha det!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #162

    Standard

    F----n! Det blev för bra! Roderhornet höll på att lossna, hann upptäcka det vid en mellanlandning. För mycket sårtejp..

    I varjefall så gick T o G bättre och det var nästan så jag prickade 50% framför mig själv och inte 20m bort!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-27 klockan 19:33.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #163
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Den där lagningen ser ju helt okej ut!
    Verkar de funka bra?
    Jo dom där gångjärnen som grand14 länka till funkar bra men en ordentlig tejpning funkar också fint

    Upp å på't igen bara!
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #164

    Standard

    Njaeee...
    Den funkade inget bra! Var ute o testade senare under dagen. Rodret blev så trögt att roderhornet lossnade och limningen av vingen vek sig. Vete f-n om jag inte ska beställa nytt.

    150 spänn för bakdelarna, vinge o sidoroder, men funderar på om det inte är lika bra att ta ett helt skrov för 695 kr. Vad tror ni?
    Om de inte blir använda så tänkte jag att man kunde ha dom o mixtra med, typ bygga vingar med klaffar o andra idéer.
    Ha, Ha! Om jag får slut på idéer så vet jag exakt i vilket forum jag ska fråga!!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #165

    Standard

    Nya krafter!

    Gjorde ett försök till.

    Försänkta, limmade 0,8 pianotrådar på varje sida. Funderade på att trycka dom rakt igenom vingen först, men insåg att jag antagligen inte hade tillräckliga motoriska egenskaper... Varför jag valt de olika längderna har jag inte aning om, det bara blev så.

    Nytt, grövre roderhorn med större kontaktyta.

    Vet inte om vingen blev alldeles för rak, men rodret gick mycket lätt igen.
    Eller rättare sagt jag vet inget överhuvudtaget, men jag testar o ser om det funkar!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369698142465.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	39002   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369698161306.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	40,6 KB 
Id:	39003  
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-28 klockan 02:03.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #166

    Standard

    X
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #167

    Standard

    Köp inget nytt! Har lagat massor med rode med förstärkt glasfibertejp eller såna där gånggärn det funkar hur bra som hälst. Du kommer att cracha mera kör kiten ur den dära käran. Ska du kasta pengarna på nått så kan du lika gärna köpa en bixler 2a från hobbyking och instalera flaps på den. Vad använder du för lim när du limade den?? Brukar limma mina multiplex plan med http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2076 + http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=895 och de brukar sitta utan fan.

  8. #168

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kanske dags att handla lite kolfiber runda och platta pinnar. Järn är ju rätt så tungt och 0,8 piano är ju inte det styvaste.
    Att köpa en hel modell för att ha som reserv när man bara behöver stabben är kanske överdrivet.
    I och för sig så kommer du att sätta planet i något träd snart och kanske bryta av framkroppen men det brukar lite epoxi kunna fixa. Kanske i så fall en idé att tänak på modell nummer 2?
    Efter ett gäng modeller vill du kanske ha en ny ES som mysflyg där du inte kan flyga annat och då är en komplett modell inte fel att flytta över all elektronik i. En säsongs lagningar brukar göra en modell rätt så ful även om den flyger tämligen vettigt med lagningar.

    Vad är X-et i sista inlägget?
    Har du tränat nattflygning och blivit av med planet ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #169
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ...
    Vet inte om vingen blev alldeles för rak, men rodret gick mycket lätt igen.
    ...
    För formens skull så är det inte vingen du lagat, utan stabben, kort för stabilisator, trots att det ju faktiskt är en liten vinge..

    Vidare kallas det fena om den del med sidorodret.

    Här ett exempel på hur bra ES:en ändå håller trots rätt häftig krasch.
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=248968
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #170
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Glöm nu inte att kolla och eventuellt justera tyngdpunkten, jag hade nog lagat på samma vis, men jag hade använt kolfiber istället för pianotråd.

    Pianotråd är mycket tyngre än kolfiber, och reparationer på stabben har en rejäl hävstång fram till tyngdpunkten.
    Det krävs inte så många gram så långt bak för att kärran skall bli baktung, och därmed bli svårflugen, i värsta fall oflygbar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #171

    Standard

    Så där, då har jag fått bort limresterna från fingertopparna och kan börja använda touchskärmen igen!

    Hmmm... Kanske ska lugna mig lite med o köpa nytt och se om jag kan bli bättre på att repa.
    Köpte till det här limmet, killen som hjälpte mig med beställningen på AP rekommenderade det.
    http://www.autopartner.se/zacki-elap...ternalsearch=1
    Ser att de har något som kallas filler, är det något jag kanske behöver komplettera med? Antar att man använder det när man rivit loss större partier från planet.

    Ok, ska sätta upp kolfiberstavar på inköpslistan.
    Tja, min tanke var att krascha, bygga, limma o klabba så mycket som möjligt med den här modellen innan jag går vidare. Alternativt även efter det ha den som bygg o klabb modell, för saker o ting brukar inte ha någon större konstnärlig höjd när man gör dom första gången. Men jag kanske kan hitta ett bättre begagnat?

    Nej har inte nattflugit än! Fipplade till svarsfunktionen och sedan gick det inte att radera.
    Förresten finns det FPV med mörkeroptik och då menar jag naturligtvis civil rc?

    Vilken typ av plan blir en naturlig fortsättning!??
    Jag har funderat på något sådant här, vad tycker ni?:

    https://www.youtube.com/watch?v=n2FG...e_gdata_player

    A-10 Warthog är ju ett förhållandevis långsamtflygande plan i verkligheten..


    Bra! Stabilisator och fena! Jag har inte riktig koll på nomenklaturen än, men jag vet att det kan underlätta om alla använder samma termer!

    Från seglingen: Rep, snöre, lakan, puttifrånkorvar etc. etc. Blir ganska rörigt när det blir för många namn..

    Jag brukar väga in planet varje gång, på ett ungefär, men brukar mest ha problem med att det är framtungt. Hoppas det funkar med pianotråden på stabben annars får jag väl skära loss dom och sätta dit kolfiber?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #172
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    A-10 Warthog är ju ett förhållandevis långsamtflygande plan i verkligheten..
    Bara du kan övertala frun att lägga >100 000:- på en leksak, så funkar det nog..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #173

    Standard

    Ha, ha, ha!
    (Tror jag skrev det här i början av tråden.)

    Men när jag sa till frugan att jag tänkte börja med rc-flyg tyckte hon absolut att jag skulle köpa ett stort jet-plan, för det hade hon sett på tv och det verkade skithäftigt!
    Ähhhh... Va fan, hon funderar på att köpa häst och sätter man in det i det perspektivet så...
    Ett plan kan krascha men en häst kan bryta benet och avlivas.

    *Skrattar* Jag borde verkligen bli säljare, har snart övertygat mig själv!

    Nä, på riktigt vad borde jag satsa på?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #174

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    .. Nä, på riktigt vad borde jag satsa på?
    En FunCub är otroligt populär och den passar direkt till din radio.
    Är det mera fart så satsa på Dogfightern.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #175

    Standard

    Behöver ett ANTAL timmar till med ES:en, men varför inte planera o fantisera!

    Ok, har kollat på Fun Cub och den verkar ju trevlig och verkar vara populär.
    Men vad är alternativen? Hade tänkt mig en medelsvår fortsättning och att jag kan falla tillbaka till ES:en för att backa ett steg om det behövs.

    Var i svårighetsskalan ligger Dog fightern?

    Har kollat lite på den här Cessnan:

    http://www.radiostyrda-modeller.se/d...roduct_id=2288

    Är den utanför radarn som fortsättningsplan?

    Fler idéer?!!?

    Jag kanske låter lite överambitiös med tanke på att jag precis börjat med rc-flyg och precis börjat flyga. Men det är lite av min personlighet, "allt eller inget" oavsett vad jag ger mig in på.

    Det jag känner att jag verkligen saknar är en instruktör som står bredvid och kan förklara hur jag ska tänka och hur jag ska manövrera när jag flyger! Nu blir det "det gör ont att göra fel" principen. Dessutom är det inte säkert om det blir rätt sätt ändå.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #176

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    FunCuben är ett utmärkt nästa steg efter ES:en. FunCub är välflygande, otroligt mångsidig och även stryktålig. Min FunCub har vid det här laget gått drygt 100 flygtimmar (flygfoto, sjöflyg och vanligt "flyga runt och lukta på blommorna"). Det går att flyga grundläggande avancerad flygning, men det är inte flygplanets starka sida.

    DogFighter har jag endast sett andra flyga och det tycks utan tvekan att vara ett välflygande, stryktåligt flygplan. DogFightern är dock väldigt snabb och har en ganska hög vingbelastning och kan därför vara ett lämpligt tredje flygplan efter FunCub och ES.

    För att få feedback på din flygning är det utan tvekan bästa alternativet att söka kontakt med en klubb. Det är lätt att lägga sig till med olater som när de nöts in blir svåra att avprogrammera. Ett alternativ kan vara att du filmar din flygning och lägger upp här på forumet för kommentarer och feedback. Det finns säkert många som står till tjänst med kommentarer.

  17. #177

    Standard

    Okiedokie!

    Cub är helt enkelt en trygg slitvarg som låter mig att ta mig vidare.
    Du skrev att din har 100 timmar flygning, Hur många timmar håller motor och servon innan det är dags för byte?

    Ha, Ha! Får se om jag lyckas flyga o filma samtidigt. Får sätta fast telefonen med ett pannband alternativt med gummiband på planet!
    Ja, jag är också helt övertygad om att jag omedelbart skulle få respons härifrån!!

    Vi får se vad jag kan hitta på!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #178

    Standard

    Har själv inte flugit jätte länge. Ja Började med en bixler som lever än sen skaffade ja en Parkzone p47 som jag gillar skarpt så kan rekomendera parkzone t28 eller en p47 som nästa plan. Kör mäst funfigthers själv just nu.

  19. #179

    Standard

    Jag har en Funcub och dom är inte svåra att flyga kan du flyga ES kan du flygga den. Tycker till och med att den är lättare att flygga än min bixler står nästan still i luften och startar på 1m. köpte funcuben samtidigt som min parkzone p47. P47an är väll lite svårare att flyga men inte mycket men ligger så jädra fint i luften. Både funcuben och p47an går typ lika fort som min bixler på full fart skiljer inte många km stora skilnaden är väll att p47an är mycket mer agresiv i flygsättet och glidflygger sämre.

  20. #180

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Okiedokie!
    Du skrev att din har 100 timmar flygning, Hur många timmar håller motor och servon innan det är dags för byte?
    Servona och motorn i min FunCub har överlevt utan problem.
    Det flygplan jag haft som gått längst var en Das Box Fly 20W försedd med en OS 32F glödstiftsmotor. När det flygplanet gick hädan i en krasch så hade det flugit 330 timmar effektiv flygtid. Under den tiden fick jag byta lager i motorn ett par gånger, landstället av pianotråd fick utmattningsbrott i bockningarna tre gånger och även motorbocken drabbades en gång av samma öde. Servona (enkla standardservon, JR NES-511) fungerad klockrent under hela denna tid utan något som hest mankemang.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •