Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 11 av 46 FörstaFörsta ... 67891011121314151621 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #201
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    1549:- för två plan och radiobilen om jag fattat rätt?
    Isf var de nog inge dumt pris. Var nog en bra affär för både köpare och säljare.

    Den där cessnan såg ju inte dum ut. Där lär du nog ha många timmar och en extra easystar är ju absolut inte dumt
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #202

    Standard

    Ha, ha!
    Att jag kan behöva en extra Easy Star kan nog de flesta som följt mig här hålla med om!
    Det var dessutom min tanke att antingen använda den som ett reservplan medans limmet torkar på det andra eller i värsta fall skrota det för att plocka reservdelar från det.

    Japp, det var totalpriset ink. bil. Han sa att han gett 275 kr/st för bara batterierna.

    Ja, jag hoppas att jag har utrustning för att träna nu. Förutsätter att jag har en del ordentliga krascher kvar innan jag vågar mig på ett dyrare o mer avancerat plan!

    Jag tycker nog att man kan säga att jag börjar få ihop ett ordentligt krasch-kit i varjefall!!

    Hmmmm... Bra både för säljaren och för mig... Det innebär i min värld, att det inte precis var en lysande affär för mig!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-30 klockan 13:13.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #203

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ser ut som att cessnan saknar något av vikt framtill
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #204

    Standard

    Den finns med och dessutom finns en extra propeller!
    Det följer med lite annan lös bråte också..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #205

    Standard

    Den här

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=12085

    Eller den här?

    https://www.autopartner.se/gt-power-...401-c-213.aspx

    Eller den här?

    http://www.reservdelsrc.com/imax-b6-...-natagg/4089-0

    MÅSTE finnas möjlighet till 12 voltsladdning i bilen. Kommer antagligen befinna mig på platser som är märkligt otillgängliga.

    Har faktiskt börjat använda den här numera ganska långa tråden som ett litet uppslagsverk. Minns ungefär vad vi diskuterat och använder sedan sökfunktionen för att hitta tillbaka. Skit bra!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-30 klockan 18:25.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #206

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har den i mitten från Autopartner men jag köpte min hos aircpro av den enkla orsaken att Håkan (som har aircpro) är en trevlig prick som var med i samma klubb som jag då. Jag tror ärligen att det inte är någon skillnad på laddarna förutom lite design. Vad du än väljer så kommer du förstås att komma på att den inte har exakt alla kontakter du kommer att behöva men det fixar man med lite sladd och sockerbitar om det krisar sig.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #207

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Vad du än väljer så kommer du förstås att komma på att den inte har exakt alla kontakter du kommer att behöva
    Faktiskt så anade jag det! Sitter precis och tittar på en trasig kontakt till mitt skevroderservo och funderar varför jag inte har sådana liggande i en låda!?


    Ok, om det inte är någon skillnad, tar den jag tycker ser snyggast ut!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #208

    Standard

    Ytterligare en fråga som kan verkar idiotisk, men det står i beskrivningen av mittenladdaren att den funkar på blybatterier 2-20 volt. Ehhh.. Klarar den då av ett 12 volts bilbatteri?
    Det vore väldigt bra för då kunde jag kontera den under bilutgifter i hushållsbudgeten!!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #209

    Standard

    En ytterst liten, liten fråga till...

    Är det någon som har en byggbeskrivning alt en någorlunda detaljerad principskiss på hur man bygger klaffar?

    Thomas bild var mycket fin och förklarande, men den var kanske något knapphändig för en nybörjare med väldigt, väldigt mycket lim på fingrarna...

    (har sökt i forumen här men hittar inget)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369945453052.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	19,6 KB 
Id:	39028  
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-30 klockan 21:46.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #210

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ett litet svar på en ytterst liten fråga :-)

    http://www.black-bear.se/easystar-me...och-skevroder/

  11. #211

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Googla på "Curare .60 plans" ock I skolen finna....
    Retroholic!

  12. #212

    Standard

    Ahhaaaaa! Tack!
    Klockrent, kollade bilderna och det är i princip som att bygga ett skevroder?
    Ska Googla på en gång!

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #213

    Standard

    Japp fick ner en pdf med curare. Ska mäta o kolla lite!

    Men allvarligt kan man bygga ihop ett helt plan från scratch med en sån ritning?? Fattar inte riktigt hur det ska gå till, någon måste skoja med mig!?

    Curare byggbeskrivning.

    Obs! Nedladding av PDF-filen startar direkt då du klickar!

    https://www.google.se/url?sa=t&sourc...sHKSzuQOwR-kSA
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-31 klockan 01:49.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #214

    Standard

    Så, har kollat de ritningarna jag kunde hitta och allt väl så långt.
    Men jag kunde inte hitta någon med den extra flärpen som går uppåt.
    Vad jag kan komma fram till så vore det bra om jag hade den eftersom jag inte kan mixa i sändaren?

    Hittade förövrigt ett ganska kort och koncist, men bra, klipp på Youtube om installation av flaps.

    https://www.youtube.com/watch?v=ff_p...e_gdata_player
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-31 klockan 08:59.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #215

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    .. någon måste skoja med mig!? ..
    Visst kan du ladda ett bilbatteri med den laddaren utan problem. Även ett mobiltelefombatteri om du nu inte har en modern telefon där man inte kan ta ut batteriet. Likadant är det med gamla sändare - går att ladda med en mutilladdare, däremot inte de nya sändarna som har inbyggd laddlogik i apparaten.

    Din Curareritning var bara en sida av många. Men alla bladen så bygger man lätt en ett plan.
    Steg ett - gå ut och fäll ett balsaträ..... och så vidare.

    flåt - det gick ju att skrolla i ritningen - den går väl fint att bygga ett plan från

    Inte en Curare men en KwikFly

    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #216

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Men allvarligt kan man bygga ihop ett helt plan från scratch med en sån ritning?? Fattar inte riktigt hur det ska gå till, någon måste skoja med mig!?
    Mja, man bör nog ha byggt ett par byggsatser med utstansade delar först, innan man ger sig på ett rent scratchbygge.
    Sen, när man blir varm i paltorna, är det en ren fröjd att "skulptera" fram en kärra från en hög med lösflak.
    Bygg-glädje i kubik!

    När det gäller flaps, så finns det ett antal olika typer, men det enklaste är nog det som du hittade i filmen.
    Sätt "gångjärnet" i nederkant, ungefär som på min skiss. Flärpen på ovansidan behövs knappast, jag tror det var en designgrej från Curares sida. Men visst, den bromsar också en del.
    Ska du bygga flaps med "flärp", så måste flärpen ligga nersänkt i vingen vid normalflykt. Inget extra luftmotstånd, alltså.
    Retroholic!

  17. #217

    Standard

    Nope, den laddaren var slut på lagret!
    Jag får vänta lite med ladderiprojektet.

    Förresten, funkar några andra lipoladdare med blybatterier/bilbatterier? Även om jag undviker att starta bilen då, så kan det behövas när det är -30 till -40 grader. Visst jag kan jag ta kablar, men varken frugans eller min bil gillar det. Ibland börjar mystiska olikfärgade lampor att lysa på instrumentpanelen efteråt. Det förutsätter också att man har en annan bil som startar.


    Hmmm.. Var växer balsa träden?
    Jo, jag har sneglat på diverse färdigskurna modeller under många år men aldrig kommit till skott. Känns som att jag inte haft tiden, kunskapen eller utrustningen. Egentligen handlar det nog mer om att jag är rädd att resultatet kommer se ut som plastmodellplanen jag byggde när jag var 10 år!
    Men måste säga att i det här sällskapet blir jag sugen igen!!

    Nå, ivarjefall!

    Tillbaka till klaffarna, mao så är det lite överkurs med flärpar upp åt. Jag tänkte mest att de balanserade upp planet så det inte stupar på näsan och som han sa i Youtube-klippet så mixade han in höjdrodret för att balansera upp bromsmanövern. Det har jag ingen möjlighet till med min sändare och dessutom kommer jag bara ha en brutal av/på knapp till funktionen.
    Om jag nu ska smälla dit flärpar uppåt är det någon som har en uppfattning Hur stora de ska vara i förhållande till klaffarna?

    Oavsett så har jag lagt in en beställning hos hovleverantören och hoppas jag fått med alla prylar som behövs och lite till?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1369993600921.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	39044  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #218

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Krångla nu inte till'et för mycket så här i början. Ska du ha klaff, så är väl tillvägagångssättet i filmsnutten alldeles utmärkt!
    Fowlerklaff, Klyvklaff, Splitklaff, flärpar hit & dit, det kommer på dom där fina skalakärrorna som du (givetvis!) ska bygga i framtiden...

    Flärparna (om du nu ska ha sådana) borde fungera lite som luftbromsarna som skickas upp ur vingen på en bättre segelkärra.
    Retroholic!

  19. #219

    Standard

    Ha, ha, ha!
    Om vi säger som så, jag är nog inte känd för att göra saker o ting enkla för mig själv. På gott o ont!

    Smällde dit skevroder på kärran, så varför inte klaffar med flärpar?
    Nja, vi får se hur det kommer att gå när jag plockar fram skalpellen och börjar skära. Traschar säkert en vinge eller två innan det blir något användbart!
    Fördelen nästa vecka är att jag har två ES och kan flyga med en medans jag meckar med den andra. Såvida jag inte skrotar den ena, vilket är ett ganska möjligt scenario.....

    Lite off topic:
    Hittade idag min gamla radiostyrda bil, tillverkad 1978.
    Förutom att jag blev förbluffande nostalgisk, så var det en liten lapp på kartongen som fick mig att le ordentligt!

    Måste man anmäla sig idag också?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370007409165.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	39046   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370007430125.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	39047   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370007451870.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	39048  
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-31 klockan 16:13.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #220

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Måste man anmäla idag också?
    Självklart... INTE!!!

    Detta var på det glada (?) åttiotalet, undrar hur många som anmälde innehav överhuvud taget??
    Ungefär samma som att det var nästan belagt med dödsstraff att köpa en trådlös telefon utomlands och ta in den till Det Reglerade Konungariket Sverige,
    Herreguud, den kunde ju störa ut precis vad som helst...
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 08:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •