Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 28 av 46 FörstaFörsta ... 18232425262728293031323338 ... SistaSista
Resultat 541 till 560 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #541
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    På många plan är motorn riktad ett par grader neråt och/eller till höger, om det är så med ditt orginalmotorfäste blir det bäst om du får till ungefär samma vinklar.
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #542

    Standard

    Ehhh... Det blir lite svårt att reda ut i flishögen, men ska kolla!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #543

    Standard

    Tog och testade med aluminium och det funkade faktiskt ganska bra! Det var en tunn plåt på någon mm.

    Stod på näsa igen i höggräset och in och utvecklade motorfästet, så pass att propellern slokade som en krukväxt utan vatten. Hel men slokande.




    Det var snabbt o enkelt att räta ut den igen och sedan montera.

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #544

    Standard

    Alu kyler ju men du kanske ska borra ev. hål för motsv. kylhål i fästet - dvs luftintag brukar ju finnas på motorn för att kyla lindningarna. (Kanske inte behövs, för lat för att backa i trå'n o kolla vad för setup du kör...)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #545

    Standard

    Det var inga kylhål i den gamla plattan i trä så tanken föll mig aldrig in, men det kanske är bra att göra det ändå?
    Pichler Boost 25, 980 kv.
    http://www.brchobbies.co.uk/catalog/...oducts_id=1200


    Har lite problem när jag ska hovra. Planet ställer sig rätt upp när jag saktar ner och sedan "rycker upp" det med gas och höjd, men missar jag bara så lite så orkar det inte resa sig riktigt och vill flyga knivegg istället! Jag har testa att flytta tillbak TP, men det gav ingen större effekt. Några idéer? Spakfel, klen motor, fel propp, svampiga EPP roder eller någon annan teori?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-01 klockan 17:54.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #546

    Standard

    Jag hade nog satt på större propp iom det listas i din länk ovan, apc finns la i 11x5.5 alt nån 11x5 som funkar.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #547

    Standard

    Testade att skruva på en 11X 8.5 som jag hade liggande, men då höll hela skiten på att brinna upp!
    Ska se om jag kan hitta en annan..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #548

    Standard

    Om man som jag bytt upp sig till en mer avancerad laddare från en PnP-laddare, hur vet man vilken A man ska använda när man laddar? Har tillgång till 5 i laddaren och den frågar mig hur många jag vill ha av dom!

    Läste igenom manualen men blev inte klokare. Kollade på batterierna och på de flesta stod det inget, men på ett stod det charging 2A.

    Någon som har en länk eller ett tips?

    Har 3 cells 1800-2700 mAh.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-03 klockan 21:21.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #549

    Standard

    Står på nån etikett på "baksidan" av de flesta kinaackar jag använt, typ 2C, 5C etc. dvs tex. 2C * 1800 = 3.6A (OBS inte att förväxla med urladdningsC som brukar vara 10ggr+ större förstås) Men det är då max i det fallet, brukar själv ladda med 1C dvs 1,8A för det exemplet. Ja så gäller förstås ställa in rätt cellantal o acktyp förstås.
    Kolla också att du inte överskrider max ström eller effekt för varken laddare eller nätdel.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  10. #550

    Standard

    Okidokie! Tack!
    Tror laddare och nätagg inte tar ut varandra utan jag kan maxa om jag vill.
    Men med 1,8A borde jag ligga på rätt sida när jag laddar o balanserar och ska jag snabbladda måste jag ta reda på vad det enskilda batteriet tål?
    Blev det någorlunda rätt så?

    Var sjuk den dagen det var batterikurs i den här tråden, men får nog gå på repetitionen av den.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #551

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ---
    Men med 1,8A borde jag ligga på rätt sida när jag laddar o balanserar och ska jag snabbladda måste jag ta reda på vad det enskilda batteriet tål?

    ---
    Tror det stämmer utifrån som du frågar. Och snabbladdning förkortar inte laddtiden så mycket som man tror; det är ju liksom sista balanseringsakten som brukar ta tid - ju sämre ackar/matchning mellan celler, desto längre tid, ja billiga laddare som pumpar upp en cell och sedan de andra tar också tid. Brukar ställa in avbrottstimern i laddare till max 80-90 minuter (för 1C laddningen).
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #552

    Standard

    Ja, jag vet att det här är en hel vetenskap i sig och har väl läst en del grundläggande material om det.
    Var bara inte förberedd på att jag inte fattade någonting, när det väl var dags!
    Om ett acc går åt skogen är väl inte hela världen, men jag vill inte ha en utbränd bostad typ.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #553
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Om ett acc går åt skogen är väl inte hela världen, men jag vill inte ha en utbränd bostad typ.
    Nä, det är obra...
    Vet inte om du har nån laddpåse el likn för dina ackar, men det är att rekommendera...
    http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2448
    http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=515

    Eller om du har tid att vänta ett tag på leverans:
    http://www.rctimer.com/product_546.html

    Vill du ha hjälp med hur du laddar kan du slå en pling...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #554

    Standard

    /Jo fan, har en sådan på sedan ett tag tillbaka!
    Testade att köra ett 1800 acc och såg hur den jobbade med cellerna, men mitt problem är att jag inte har en homogen samling av acc och blev osäker på hur många A jag kan bränna på i olika acc.
    Läste McRegors elskola och vad jag förstår så kan man köra med principen 2,7 A till ett 2700 batteri och 2,2 A till ett 2200 batteri etc. etc? Ehhhh... Blev det rätt så eller var det en för enkel lösning?
    Får se kanske ringer för att hamna på rätt sida av branden...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #555
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ehhhh... Blev det rätt så eller var det en för enkel lösning?
    Helt rätt, då laddar du med 1C.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #556

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    /.. kan man köra med principen 2,7 A till ett 2700 batteri och 2,2 A till ett 2200 batteri etc. etc? Ehhhh... Blev det rätt så eller var det en för enkel lösning?...
    Eller kan man vara lat och ladda alla med 2,0 A vilket också funkar men tar lite längre tid.
    Viktigare är nog att du har ett vettigt underlag typ en tjock plåt, en stenskiva (väggbeklädnad) eller kruka att ha batteri/ laddare på/i +++PLUS+++ brandvarnare i närheten.
    Men allra viktigast är att veta vad man gör och inte slarva. Jag har inte haft något tillbud på mina ungefär tio år med lipo.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #557
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du har fattat rätt, och det viktigaste är nog att man inte laddar LiPo oövervakade.
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #558

    Standard

    Hmmm... Jag har haft laddaren o Lipo på nattduksbordet de sista flygomgångarna för att byta batteri under natten för att hinna ladda till dagen efter, med den gamla laddaren... Men det kanske inte blir så himla bra det heller.....!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #559

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    På tal om brandsäkert...
    Vid en träff kom en snubbe ut med ett stort Höganäskrus till depån.
    Vad han hade däri?? LiPo-ackar!!!

    Inte speciellt lätt-transporterat, men mer brandsäker förvaring finns nog inte...
    Retroholic!

  20. #560
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag skulle personligen inte få för mig att ladda LiPo medan jag sover, risken är visserligen liten, men i de fall där det har gått snett har det blivit stora konsekvenser...
    Så det är en risk jag inte är beredd att ta.
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •