Reklam

 
Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 5678910
Resultat 181 till 191 av 191

Ämne: TBS Caipirinha

  1. #181

    Standard

    Tackar. joja den ålar sig alldeles för mycket. Tänkte faktiskt testa helt utan fenor och sen så ska jag hitta minan bunny ears. Det tråkiga med bunny ears är att den blir mer baktung så måste lägga på vikt.

    Flyger mycket bättre nu när jag har lättat den och den äckliga stallen som jag kunde få innan är även borta.

  2. #182
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror inte det beror på modellen utan på attman inte orkar ställa in den
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #183

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Tror inte det beror på modellen utan på attman inte orkar ställa in den
    ålandet?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #184

    Standard

    Det blev inte flyga, det blåste... sen när det inte blåste så kom skymningen, tack som f-n väderh-----e!
    Jag har till och med tejpat över framkanterna på de gula vertikala stabilisatorerna på vingspetsarna. =)

    Ålandet verkar vara det sista och svåraste att bli av med på denna vinge, resten verkar vara möjligt få bra bara man tar sig tid o ork, eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #185

    Standard

    Uuh, nervös jungfrufärd med min Caipi idag. Första gången jag flyger vinge/plan, har endast flugit tri/quad tidigare.
    Satte en del timmar i simulatorn innan dock.
    Det var lite väl blåsigt för att flyga men jag hade redan kört runt med bil och försökt hitta ett bra ställe, så jag ville testa.
    Oväntat nog fick jag iväg den efter första försöket (var beredd på ett par dykningar i marken :P) och den verkar hyfsat inställd. Svårt att avgöra i den vinden dock. Kör allting stock och CG vid 140mm. Lite reflex, typ 7-8 mm från golvet om man lägger den ner.
    Vill kunna flyga LOS bra innan jag FPV:ar.

    I vilket fall som helst, det blåste lite väl mycket och det blev tvära svängar. I slutet så hamnade jag i någon stall, pitchade nog lite för mycket uppåt i motvind med för lite kräm (eller vad tror ni?) och svängde inte runt utan hamnade i en spiral istället. Den överlevde utan en skråma



    Nästa gång flyger jag när det inte blåser...

  6. #186
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har inte flugit någon Caipirinha, men däremot ett antal andra vingar. De flesta brukar flyga mycket bra när man fått till CG. Det enda luriga är stall vid svängar i för låg fart. Den stora vingytan gör att man kan flyga nästan hur långsamt som helst, men när man då svänger finns ingenting kropp eller ordentlig fena som håller upp vingen, utan den kanar i sidled och hamnar i värsta fall i okontrollerad spiral. När farten sedan ökar har man tillbaka kontrollen. Men det hjälper ju inte om man träffar marken först.

    Ett tips är att provocera planet till att stalla på mycket god höjd. På så sätt lär man sig både var gränsen går och hur mycket höjd som behövs för att reda ut problemen.

  7. #187

    Standard

    Tack så mycket för tips!

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Jag har inte flugit någon Caipirinha, men däremot ett antal andra vingar. De flesta brukar flyga mycket bra när man fått till CG. Det enda luriga är stall vid svängar i för låg fart. Den stora vingytan gör att man kan flyga nästan hur långsamt som helst, men när man då svänger finns ingenting kropp eller ordentlig fena som håller upp vingen, utan den kanar i sidled och hamnar i värsta fall i okontrollerad spiral. När farten sedan ökar har man tillbaka kontrollen. Men det hjälper ju inte om man träffar marken först.

    Ett tips är att provocera planet till att stalla på mycket god höjd. På så sätt lär man sig både var gränsen går och hur mycket höjd som behövs för att reda ut problemen.

  8. #188

    Standard

    Lyfter en gammal tråd... =)

    Jag är inne på det där med tyngdpunkt och detta vobblande vänster-höger.
    Min TBS Caipirinha är asjobbig att flyga när det blåser det minsta lilla och när man gasar.
    Om det är vindstilla och jag drar av motorn helt så glidflyger den sjukt fint och rakt.
    Om jag gasar så blir den stingslig i alla leder. Den är känslig på roll och den är känslig
    på tilt och yaw vobblar som en vinge gör.
    När det blåser så rör det bara till det ännu mer. Det går bra att flyga när det blåser,
    men FPV-känslan är jobbig när det blåser mer än typ 5 m/s.

    MOTORVINKEL: Hur påverkas flygningen om man vinklar motorn mer neråt (bakåt) och vice versa?

    TYNGDPUNKT: Hur påverkas flygningen om man flyttar fram tyngdpunkten respektive bakåt på en vinge?

    ÅTGÄRD TILL YAW-VOBBLANDET: Kan någon bekräfta att en vinkling av dessa gula fenor kan vara något? Alltså toe-in eller toe-out? Som på bilar.

    Alternativ 1: Om de pekar inåt (framåt/toe-in) så tycker jag det borde rikta upp vingen bättre. Om vingen yawar/girar åt vänster så kommer vänster fena att försöka rikta upp vingen framåt och den högra fenan kommer vända utsidan emot vinden och börja streta och då rätar vingen upp sig snabbare.

    Alternativ 2: Om de pekar utåt (toe-out) så tycker jag det borde bli värre. Om vingen girar vänster så kommer vänster fena att få tag i vinden mer och bromsa ännu mer, samt att den högra inte har så mycket att säga till om.

    Låter det som en teori? Tänk RC-bilar och bakhjulen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #189

    Standard

    Toe-in fungerar, har ritat på en liten vinge och vi använder toe-in.

  10. #190

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Toe-in fungerar, har ritat på en liten vinge och vi använder toe-in.
    Trevligt! Vad för gradtal handlar det om? Jag kan ju testa mig fram, men det är väl 1-6 grader?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #191

    Standard

    Vi har testat lite olika och har nog inte spikat vårt konfig än. Sen är våra riktiga symmetriska profiler inte coroplast, osäker på om det påverkar. Så jag vågar inte tipsa om vad som fungerar bäst. Jag skulle nog prova mig fram samt läsa på vad andra använt just på CAP.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •