Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Glödhett batteri efter laddning (DX7)

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Ingen än

    Standard Glödhett batteri efter laddning (DX7)

    Hej alla!
    Jag har sökt i forumet men hittade ingen info om det här, hoppas trådstarten är ok...

    Jag äger en spektrum DX7eu med ett batteri som heter - Ni-MH AA1500mAh 9,6V
    När jag laddar den så blir den extremt varm, förra gången så brände jag mig lite lätt på fingrarna... Idag hände det igen men den var inte riktigt lika het som förra gången men ändå väldigt väldigt varm...
    Jag har 2st laddare och har provat båda, en IMax dual power B6AC och en SkyRc 6650... Jag kör på current 1.5, något annat kan jag inte ställa in,, håller inne start och den säger "battery check" och sen börjar den ladda.

    Är det här normalt eller gör jag något fel, är det fel på grejorna?
    Tacksam för hjälp!
    Mvh/AppCam

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Låter som att du har original-ack, som ska laddas med mycket lägre C.....?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Ingen än

    Standard

    Tack jocke!
    Det kan nog stämma... Har du möjligtvis ett förslag på lägre C, tror du att det räcker att gå ner på 1,0?

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    NiMh's har den speciella egenskapen att när de blivit fulladdade tar de inte emot mer energi. Då omvandlas laddströmmen till värme.
    Ett sändarbatteri bör du inte ladda med mer än högst 0.5C Helst lägre - exempelvis 0.1 till 0.3C.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6

    Standard

    Ett NiMh batteri ska bli varmt när det är fullt, dock inte hett. Man skall heller inte ladda med för lågt C, då klumpar kristallerna ihop sig och man har ett batteri som får högre och högre IR.

    Har du kört 1C och det blir hett, gå ner till 0,5C. Om laddaren har auto program så det känner av och ställer strömmen själv, brukar det vara det bästa. Man måste dock komma ihåg att kontakter på batterier till radios mm är klena med klena kablar, man får ta med det när man väljer max ström. En servo kontakt guldplätrad brukar klara 3A kont max, men sedan kommer långa och klena kablar också som gör att man kan få sänka ytterligare.

    Det enklaste och bästa du kan göra (om det går) är att ersätta NiMh batteriet med lithium batteri istället.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jocke - varför rekommendera en batterityp som de flesta sändarna på marknaden inte är anpassade till ? Det kan bara ställa till ännu mera problem speciellt om det är en användare som inte är så hemma på hur man skall hantera en LiPo. Jag förstår inte varför man måste krångla till saker och ting - en NiMh fungerar utmärkt i en sändare och kan mycket väl laddas med en "långsam-laddare".
    Det är ju märkligt att nästan alla sändare i klubben framgångsrikt använder NiMh-batterier om det skulle vara så dåligt...
    Man skapar sig andra problem med LiPo i sändaren - t ex att det inte gå att ladda när det sitter i sändaren, att lågspänningsvarningen normalt inte fungerar samt att risken finns att man därmed drar ur acken mera än som är nyttigt för den ack-typen. Ja - det fungerar för medvetna och noggranna flygare men alla är inte det när det gäller olika batterityper.
    Roger

  8. #8
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Du har så rätt Mcregor. Har själv en Spektrum,av vissa kallad mer eller mindre skit. Är totalnöjd o kör NiMh,behöver ladda
    3ggr per säsong eftersom det mesta av strömmen som går åt är självurladdningen. Grejen är ju som skrevs att 1,5C är
    8ggr för högt. Laddar 0,2 under 7timmar o det funkar för mig. Då är ackarna ljumma. Överskottet bli som sagt värme.
    Mogge

  9. #9

    Standard

    Hur ställer man in laddaren egentligen?
    Ställer man in Delta Peak och A eller är det två olika program?
    0.2C = 0.2A på ett 1000mAh batteri eller har jag fattat fel?

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag skulle undvika att köra med en "computer-laddare" vid så låg ström som 0,2 C för man kan få problem med falsk-peakning.
    En gammal "hederlig" långsamladdare utan några som helst finesser men som kan prestera säg 0,2 A eller nåt sånt gör jobbet. Sen får du själv hålla reda på tiden och avbryta efter t ex 10 timmar (det kan dock variera).
    Skall du ändå ladda med en computer-laddare så välj ett NiMh-program och kanske max 0,4 A på ett 2000 mAh-batteri. Men ingen garanti att det fungerar p g a möjligheten till s k falsk-peakning. Sen kan det också finnas en tidsbegränsning i laddaren som bryter efter t ex 2 timmar och då går det inte så bra - i alla fall blir inte acken full-laddad.
    Roger
    PS: Du hade fattat rätt...

  11. #11

    Standard

    Varför krångla med Nimh när alla tillverkare går över till Lithium kan man fråga sig. Vilket som är lättare att hantera bevisar denna tråd, att hålla ett NiMh i god kondition och ladda rätt är en mindre vetenskap. Att ladda ett Li batteri kräver bara CC CV, man ska inte vara så rädd för nya saker ALLA radios kan drivas av Lixx batterier, om det sen är LiPo LiFe LiIon LiAir är en annan femma.

    Vill man hålla det enkelt, så det enklaste att ladda är ett lithium batteri, både för laddaren och användaren. Jag kan dra det ett steg längre, man måste tänka lite på miljön och plånboken också om man sen ändå vill köra med gamla goa NiMh så är det oK, men påstår man att det är bättre och enklare så är man ute på den tunna hala isen.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jocke - jag vet din åsikt men håller absolut inte med när det gäller sändare som inte är konstruerade för LiPo.
    Roger

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jocke - jag vet din åsikt men håller absolut inte med när det gäller sändare som inte är konstruerade för LiPo.
    Roger
    Jag håller med Roger.

    Jag brukar glömma sändaren igång en eller ett par gånger per år, NiMh tål det, men om jag skulle använda LiPo och behöva byta acke varjen gång det händer så fick jag nog se mig om efter en billigare hobby...
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Det är väl märklig hur man föröker övertrumfa varandra med olika sätt! Kör med set det är avsett för.Har sett hårresande exempel hur gamla proffs försöker visa hur man löder in ackar med en helt oacceptabel kalllödning. Hur andra gamla uvar
    nedvärderar radioaparater för att det är glapp i radion.Ett ex. har en kompis som lagt år på att bygga en skalakärra för vad,
    hur mkt pengar som helst. Gick i backen på gund av o-kontakt. Man lägger då en smärre förmögenhet ¨på planet o skyller på
    radion. Har man ett flygplan som kostar skjortan o kör med en skitradio(Spektrum enligt vissa) så får man vad man betalar för. Nu är det så vist inrättat att om radion med lösa celler dimper i backen då fjädrar ksnske tabbarna tillbaka. Det är ju egna fel. Jag själv har ju mina NiMh batterier,kör dom tills det piper,.jag vill gärna köra slut på dom eftersom dom har visst minne.
    Är det så har jag lösa Alkaline att stoppa in. Här kommer dagens clou, Mät längden på batterierna. Ni blir förvånade över differentsen på längden på olika batterier, kan skilja närmare 1mm. Men föralldel mät gärna med plastskjumått.
    Narurligtvis påverksr det kontaktförmågan. Helnöjd Spektrumägare med Twister.J-35.Mig 29. mfl.Överkurs är när man nått en viss kuskap.
    Mogge

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jocke - jag vet din åsikt men håller absolut inte med när det gäller sändare som inte är konstruerade för LiPo.
    Roger

    LiPo ja det finns andra Lithium versioner som kan matcha NiMh nominella spänning.

    Vad gäller att glömma sändaren på, gör du det med NiMh så är chansen stor att de tar skada av det också, alt polvänds. De som på pappret skulle klara en sådan behandling bäst är LiFe, även vad gäller överladdning.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jocke - säger du Litium så är jag rätt säker på att nästa 100 % av de som läser detta tolkat det som LiPo. Därför kvarstår min åsikt.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Varför blir inte polspänningen 12.6v efter laddning ?
    Av kamelkungen i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 12:00
  2. Omgivningstemp vid laddning?
    Av ewalds i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 20:35
  3. problem med laddning av batteri
    Av mini i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 11:47
  4. Laddning av accar
    Av gin i forum Batterier och Laddare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 13:23
  5. Laddning?
    Av matsen64 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •