Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: UHF vilken videolänk frekvens använder ni?

  1. #1

    Standard UHF vilken videolänk frekvens använder ni?

    Ni som flyger med UHF 433 mhz system, vilken frekvens har ni på eran videolänk? Har beställt uhf och väljer mellan 2,4 ghz eller 1,3 ghz. Vet att 1,3 ghz har bättre räckvidd och bättre penetrations förmåga, finns det något som talar för 2,4 ghz systemet?

    mvh defuncta

  2. #2

    Standard

    Båda bör fungera lika väl med UHF. Har flugit 433mhz med 1.2 & 5.8. Inga skillnader där egentligen när det kommer till problem vid kombination av UHF och vtx. Det enda jag märkt är att vissa videomottagare har sämre filter när det kommer till att flyga med UHF. Kan bli rejält "störigt".

    Med 2.4 blir det ju mindre CL-antenner, vilket kan vara behändigt.

    edit:stavning

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lahjnuz Visa inlägg
    Båda bör fungera lika väl med UHF. Har flugit 433mhz med 1.2 & 5.8. Inga skillnader där egentligen när det kommer till problem vid kombination av UHF och vtx. Det enda jag märkt är att vissa videomottagare har sämre filter när det kommer till att flyga med UHF. Kan bli rejält "störigt".

    Med 2.4 blir det ju mindre CL-antenner, vilket kan vara behändigt.

    edit:stavning
    Tänkte köra på lawmate då jag har hört att dessa ska vara relativt bra. Hur stor är räckvidds skillnaden mellan 1,3 och 2,4 om flyger med 1000w vtx?

    Om den enda fördelen med 2,4 är mindre antenner så känns det ingen ide att välja 2,4 eller?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    en av anledningarna till att jag inte valt att köra 2,4 är för att jag flyger mycket ihop med andra och inte vill störa ut deras grejer, men vet inte hur stor den risken är.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Jag flyger just nu med lawmate och den fungerar utmärkt! Har gjort test med dendär vanliga VRX:en (Sunsky?) och lawmate och UHF slår ut sunskyn fullständigt medan lawmate ger fortsatt bra bild. Så det tycker jag är ett bra val.

    Har faktiskt ingen aning. Beror nog mycket på antenner och kvalitén på VTXen. Men som Simon säger är det ju ganska dumt att köra 2.4 ifall du inte alltid flyger ensam.

    1000mw är ju väldigt hög effekt också. Kan tycka det är jobbigt nog att få allt fungera bra med 200mw ibland. Men kanske inte är några problem med UHF (?)

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Tänkte köra på lawmate då jag har hört att dessa ska vara relativt bra. Hur stor är räckvidds skillnaden mellan 1,3 och 2,4 om flyger med 1000w vtx?

    Om den enda fördelen med 2,4 är mindre antenner så känns det ingen ide att välja 2,4 eller?

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lahjnuz Visa inlägg
    Jag flyger just nu med lawmate och den fungerar utmärkt! Har gjort test med dendär vanliga VRX:en (Sunsky?) och lawmate och UHF slår ut sunskyn fullständigt medan lawmate ger fortsatt bra bild. Så det tycker jag är ett bra val.

    Har faktiskt ingen aning. Beror nog mycket på antenner och kvalitén på VTXen. Men som Simon säger är det ju ganska dumt att köra 2.4 ifall du inte alltid flyger ensam.

    1000mw är ju väldigt hög effekt också. Kan tycka det är jobbigt nog att få allt fungera bra med 200mw ibland. Men kanske inte är några problem med UHF (?)
    Ska väl alltid placera vtx och rc mottagaren så långt ifrån varandra som möjligt, flyger just nu med frsky samt 600mw 5,8ghz system med klöver. Nu vill jag ha något som kan leverera väldigt bra räckvidd.

    Kanske Lawmate 1,3 1000mw med pepperbox antenn eller räcker det med 500mw på vtx kanske

    Hur funkar 1,3 ghz med osd gps?

  7. #7

    Standard

    Hur långt ska du flyga? 1.3 500mw vtx med klöver och spw antenner räcker gott och väl för 3-5km vilket räcker för de flesta.

  8. #8
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Flyger med 2.4Ghz vtx (500mW) och UHF (500mW). Har testat flyga tillsammans med andra som flyger på 2.4Ghz och det funkar bra för dom, men det blir lite ränder i videobilden. Har inte testat , men jag läste att om man bara gick en bit bort från deras sändare så ska ränderna försvinna.

    //Matte

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Hur långt ska du flyga? 1.3 500mw vtx med klöver och spw antenner räcker gott och väl för 3-5km vilket räcker för de flesta.
    Normalt sett så kommer väl jag inte att flyga längre än 3 km men någon gång kanske man kommer planera en långtur å då vill man ju ha lite marginal också.. Undrar hur långt man kommer på 1000mw å pepperbox.

  10. #10

    Standard

    Jag hade 1.3ghz 1w lawmate innan jag bytte till 500mw, tyckte den blev för varm + att ljudet var kasst på den, detta ska dock vara fixat i senaste batchen från 2013. Sen ville jag undvika att ha för mycket effekt på planet då jag ändå inte har tänkt att flyga 20km+ det störde ut min 2.4Ghz frsky länk, 1m avstånd mellan systemen och lågpassfilter men fick FS på 200-500m ändå.

  11. #11

    Standard

    Läste ett facebook inlägg från readymaderc.com om att lawmates produkter är dåliga, stämmer verkligen detta och isf vilket märke ska man köpa?

    lawmate använder väl tbs?

  12. #12

    Standard

    Jag tycker lawmate känns som en av de bättre tx/rx-tillverkarna. Men är iofs bara egna upplevelser jag går på.
    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Läste ett facebook inlägg från readymaderc.com om att lawmates produkter är dåliga, stämmer verkligen detta och isf vilket märke ska man köpa?

    lawmate använder väl tbs?

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det var tydligen en viss störning mellan DragonLink och Lawmate vissa frekvenser på 1.2-1.3 bandet, bara gå igenom RCgroups tråd så får du alla svar eller fel.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Det var tydligen en viss störning mellan DragonLink och Lawmate vissa frekvenser på 1.2-1.3 bandet, bara gå igenom RCgroups tråd så får du alla svar eller fel.
    Det blev ingen dragonlink utan en ezUHF, men lawmate kanske stör andra uhf system också?

    Nu blev det rörigt här, 2,4 eller 1,3 samt vilken uteffekt. Sett att många säger max 700mw medans andra har använt 2,5W vilket är sjukt mycket.

    Vad säger ni andra ang uteffekten på vtx?

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Rätt set up och noggrann installation räcker det med låga mW för långa avstånd.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    En fråga som jag inte fått svar på ännu och jag har ställt den till EZ och DL. Hur många kan köra UhF samtidigt på samma gång, säg att man är en blandad kompott med EZ och DL ägare är där något att tänka på, vad vet ni om detta?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    På TSLRS så har varje TX ett unikt ID och använder olika frekvenser med annorlunda frekvenshopp. Borde vara nått liknande på dom andra systemen. Även om ni är rätt många med samma system så ska det inte vara nått problem.

    //Matte

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Stämmer det så är det OK, Man blir lite orolig när det står 12 kanalers hoppande frekvens och det första jag tänker på då är att endast 12 kan flyga samtidigt. Sedan en sak som jag också reagerade på är att en tillverkare hoppar endast 20kHZ och jag har och vet walkytalkies som sprider mer än så på dessa frekvenser.

    Det tål att tänkas på.

    Nyligen körde jag genom Tyskland och hade min R5 radio med mig på 433 bandet och blev förvånad så mycket skit det finns på det bandet.

    Tips, man skall nog inte köra i närheten av ett vägarbete.

    MVH
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19

    Standard

    Vilket system har endast 12kanaler att hoppa med? Vilken tillverkare sprider på endast 20kHz?

  20. #20

    Standard

    Så här står de på ezUHF hemsida:

    "The EzUHF is the LRS used by Team Black Sheep for their impressive FPV videos. It is quite at home controlling flights of up to 70km, and also when flying at FPV events with 10+ planes in the air at once."

    Så tror inte det är några problem att flyga med andra...

Liknande ämnen

  1. Timing och frekvens
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 13:26
  2. Bästa frekvens för videolänk?
    Av kamelkungen i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 12:23
  3. Vad använder ni för att
    Av Hyperboy i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 09:49
  4. Multiplex Easystar med 2,4GHz videolänk setup (FPV)
    Av Impulze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 01:30
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 08:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •