Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Mixa in rkpump p hitec sndare

Standard Mixa in rkpump p hitec sndare

Hej!
    Jag har kpt en rkpump med ett fartreglage p, en sn hr
    Man ska mixa fartreglaget till trotteln, hur gr man s att man fr en on/off spak, som bara mixar in fartreglaget nr spaken r on?

Har en hitec optic sport 6, har kollat i manualen men blir inte klok p hur man ska gra.
    Jag har dessutom killswitch som jag vill kunna anvnda. Sen finns ju dual rate ocks, men det kan jag skippa bara jag fr in rken!

Finns det ngot generellt stt man brukar mixa in rkpumpen p? Vilken spak stter man rk p och vilken killswitch? Antar att det r tycke och smak men det finns ju lite mer ltttkomliga spakar och andra mer svrtkomliga, ska man ha killswitchen p den ltta fr skerhetens skull eller ska man ha rken p den ltta fr att man anvnder p/av ofta under flygning..?

r ny p det dr med mixning...

Tacksam fr hjlp, vore kul att blsa lite rk..

MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

Standard

P min Aurora kr jag en funktion som heter fuel mix. Dr kan jag ven stlla vilken brytare jag vill ha samt hur mycket vrdet ska vara.
    "Team Pappen" Junior

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Nu har ju Aurora en vsentligt mera utvecklad programvara jmfrt med Optic Sport och jag misstnker, utan kunskap om Optic Sport, att den r rtt lst nr det gller att tilldela switchar olika egenskaper.. Men detta kan skert nn annan svara bttre p.
    Hlsningar
    Roger

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Ingen aning om hur man kan gra p en Hitec, enda jag knner till r er9x dr man skapar en virtuell switch med throttle som input och en if-sats att den switchen skall sls p nr throttle gr ver en viss % och sedan tilldela den virtuella switchen en kanal.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ja - hur man gr i en ER9X r nog knappast tillmpbart verhuvudtaget p en spass basic computersndare son Optic Sport. r det verkligen ingen gare av den sndaren som har nt tips till cykelbud ?
    Jag skulle frska att skapa en fri mixer dr kanal 3 (trottel) r master och den kanal som du har rkpumpen p r slave och sen aktivera mixen men den switch du kan anvnda detta till p din sndare. P mina Futabor (9C och 10C) borde det vara en enkel match om jag frsttt dina behov...
    Hlsningar
    Roger
    PS: Hittade en bruksanvisning till din sndare (tror jag) p ntet - http://www.hitecrcd.com/files/Manual_Optic6Sport2.4.pdf
    Kolla sektionen om P. MIX (Programmable Mix) p sid 34 - dr borde du kunna f lite tips...

Standard

Ja en aurora eller liknande vore fint.. Men jag ska testa pmix, verkar kunna vara det jag vill t + ngon flight mode setting.
    Tack fr hjlpen!
    /Anders

Standard

Har kollat i manualen, och man kan mixa in tex 6:e kanalen mot trotteln med p.mix, men sen verkar det inte finnas nt stt att stta p/stnga av mixning.

Det finns sk flight conditions som man kan vlja olika mycket dual-rate, exponential och elevator setting fr 4 olika switch lgen, men dessa verkar inte pverka p.mix. (Eller kan man det? nn som vet?)

surt. man skulle kpt en finare radio....

Men jag kan ju koppla in pumpen p kanal 5, och anvnda vanliga gear switchen och justera fldet med endpoint adjustment. d blir det dock lika mycket rk hela tiden oavsett trottel... och s har jag ingen switch till killswitchen..?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Trkigt men detta r inte helt ovanligt p enklare/billigare sndare. Jag brukar alltid rekommendera att tnka ver sndarvalet och helst vlja lite dyrare/mera avancerad sndare n man tnkt fr det brukar ofta innebra att man inte behver fundera p ngot byte p flera r - och det blir skert billigare i lngden. Sndaren skall man dels trivas med, dels skall den ha tillrckligt med anvndbara funktioner vilket fr en nybrjare kan vara svrt att verblicka men d kan man grna stlla frgor p t ex detta forum. Man fr ofta vad man betalar fr brukar man sga och ofta stmmer detta. Man kanske aldrig behver mera n t ex 6 kanaler(tror man i alla fall) men det r inte bara antalet kanaler som skiljer t ex en 6-kanalare frn en 8-kanalare utan oftast r programvaran avsevrt mera utvecklad och inte sllan r ocks den mekaniska kvaliteten bttre.
    Lycka till hlsar
    Roger

Standard

Finns inget helikopterlge i radion s man kan lsa det med pitchkurvan och Idleup?

Bara en tanke fr jag r allt annat n haj p rkpumpar etc..

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Fiesler167s avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    33
    Jobb
    Pensionerad mbelsnickare
    Klubb
    Hangar 4800 Danmark

Standard

Hejsan cykelbud.

Jeg bruger en Hitec Optic 6 og den har 2 frie mix.
    Har nu kigget lidt i manualen for din sender og kan se du har to frie mix.

Jeg kan ikke skrive p svensk, men jeg hber du kan lse lidt dansk, s her er hvad jeg mener du kan gre:

P. Mix Trim:

1) G ind i hoved menuen og rul ned til P MIX skrmen med EDIT-knapperne.
    * Aktiver funktionen ved at trykke p begge DATA knapper-"Inh" slukkes, og standard-skrmen
    * viser "CH" med "MAS" blinkende nedenunder. Hvis der i stedet er en blinkende procentvrdi brug
    * hjre markrknap til at flytte den blinkende cursor, indtil du fr denne "CH" og "MAS" konfiguration.

2) For at aktivere trottel master kanalen, tryk p DATA-knappen for at lyse op "3".
    * tryk hjre CURSOR knap gang mere: "SLV" vil lyse op med et nummer.
    * Brug en DATA-knap for at ndre dette nummer til "5 eller 6". Nu er den kanal du vlger slave til
    * gashndtaget kanal 3.

3) Tryk p markrknappen igen: MAS 3 og en procent vrdi vil blinke. Denne procentvrdi fortller
    Hvor meget slave kanalen bevger sig i henhold til master 3 trottel kanalen.
    * Brug data-knapperne til at hve eller snke mngden af rgvdsken , hvis det er ndvendigt.
    Indstillingen af slave kanalen sker bedst ved at flyve.

Jeg hber dette kan hjlpe dig.
    Bedste hilsener Ib /OY-4657

Min hemsida: www.Flyvetossen.dk

Pgende byggnad: www.Flyvetossen.dk/Alcione.html

Jag bygger mer n jag flyger.

Club: www.Hangar4800.dk

Standard

Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlgg
    Finns inget helikopterlge i radion s man kan lsa det med pitchkurvan och Idleup?

Bara en tanke fr jag r allt annat n haj p rkpumpar etc..

Jo det verkar funka! Heli mode!!
    Pitch curve gr p kanal 6, som automatiskt mixas mot trottel i och med heli mode.

Pumpen: stll in olika pitchcurve fr olika fl.cond.
    Jag stter switch till NOR och pitch curve till 0% p alla punkter, dvs pump av. Sen switch till ST1 och pitch curve mixad mot trottel. D kan jag stta p pumpen med fl.cond (idle up) ST1 och av med fl.cond NOR.

Killswitch:
    Sen finns en gyro gain funktion som gr p kanal 5, dr man kan stta fasta gains(servot p olika fasta pos) fr olika fl.cond. D kan jag stta killswitchen p kan5 och vlja 0% (motor av) p fl.cond ST3 som aktiveras p en egen knapp dvs verrider vriga fl.cond, och 100% (motor p) vriga fl.cond. Ltt som en pltt!

Tack Langelius!

Tack ocks Fiesler167 fr din utfrliga beskrivning, jag frskte med pmix men fick det inte att funka, men det gr det skert om man gr som du skrev. Ska testa igen om jag lyckas p det viset...
    Senast redigerat av cykelbud den 2013-05-21 klockan 19:21.

Standard

Sknt att du fick ordning p det :-)

Liknande mnen

1. Rkpump
    Av MattiasPap i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-01-02, 13:02
  2. Mixa in flaps
    Av ansu2723 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2010-01-20, 21:49
  3. rkpump
    Av mikael 54 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2009-07-16, 19:07
  4. 3W Rkpump
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2008-10-27, 20:27
  5. Mixa p DX7
    Av sundqvistjohan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2008-08-24, 00:36

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •