Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Mixa in rökpump på hitec sändare

  1. #1

    Standard Mixa in rökpump på hitec sändare

    Hej!
    Jag har köpt en rökpump med ett fartreglage på, en sån här
    Man ska mixa fartreglaget till trotteln, hur gör man så att man får en on/off spak, som bara mixar in fartreglaget när spaken är on?

    Har en hitec optic sport 6, har kollat i manualen men blir inte klok på hur man ska göra.
    Jag har dessutom killswitch som jag vill kunna använda. Sen finns ju dual rate också, men det kan jag skippa bara jag får in röken!

    Finns det något generellt sätt man brukar mixa in rökpumpen på? Vilken spak sätter man rök på och vilken killswitch? Antar att det är tycke och smak men det finns ju lite mer lättåtkomliga spakar och andra mer svåråtkomliga, ska man ha killswitchen på den lätta för säkerhetens skull eller ska man ha röken på den lätta för att man använder på/av ofta under flygning..?

    Är ny på det där med mixning...

    Tacksam för hjälp, vore kul att blåsa lite rök..

  2. #2
    MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

    Standard

    På min Aurora kör jag en funktion som heter fuel mix. Där kan jag även ställa vilken brytare jag vill ha samt hur mycket värdet ska vara.
    "Team Pappen" Junior

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu har ju Aurora en väsentligt mera utvecklad programvara jämfört med Optic Sport och jag misstänker, utan kunskap om Optic Sport, att den är rätt låst när det gäller att tilldela switchar olika egenskaper.. Men detta kan säkert nån annan svara bättre på.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ingen aning om hur man kan göra på en Hitec, enda jag känner till är er9x där man skapar en virtuell switch med throttle som input och en if-sats att den switchen skall slås på när throttle går över en viss % och sedan tilldela den virtuella switchen en kanal.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - hur man gör i en ER9X är nog knappast tillämpbart överhuvudtaget på en såpass basic computersändare son Optic Sport. Är det verkligen ingen ägare av den sändaren som har nåt tips till cykelbud ?
    Jag skulle försöka att skapa en fri mixer där kanal 3 (trottel) är master och den kanal som du har rökpumpen på är slave och sen aktivera mixen men den switch du kan använda detta till på din sändare. På mina Futabor (9C och 10C) borde det vara en enkel match om jag förstått dina behov...
    Hälsningar
    Roger
    PS: Hittade en bruksanvisning till din sändare (tror jag) på nätet - http://www.hitecrcd.com/files/Manual_Optic6Sport2.4.pdf
    Kolla sektionen om P. MIX (Programmable Mix) på sid 34 - där borde du kunna få lite tips...

  6. #6

    Standard

    Ja en aurora eller liknande vore fint.. Men jag ska testa pmix, verkar kunna vara det jag vill åt + någon flight mode setting.
    Tack för hjälpen!
    /Anders

  7. #7

    Standard

    Har kollat i manualen, och man kan mixa in tex 6:e kanalen mot trotteln med p.mix, men sen verkar det inte finnas nåt sätt att sätta på/stänga av mixning.

    Det finns sk flight conditions som man kan välja olika mycket dual-rate, exponential och elevator setting för 4 olika switch lägen, men dessa verkar inte påverka p.mix. (Eller kan man det? nån som vet?)

    surt. man skulle köpt en finare radio....

    Men jag kan ju koppla in pumpen på kanal 5, och använda vanliga gear switchen och justera flödet med endpoint adjustment. då blir det dock lika mycket rök hela tiden oavsett trottel... och så har jag ingen switch till killswitchen..?

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tråkigt men detta är inte helt ovanligt på enklare/billigare sändare. Jag brukar alltid rekommendera att tänka över sändarvalet och helst välja lite dyrare/mera avancerad sändare än man tänkt för det brukar ofta innebära att man inte behöver fundera på något byte på flera år - och det blir säkert billigare i längden. Sändaren skall man dels trivas med, dels skall den ha tillräckligt med användbara funktioner vilket för en nybörjare kan vara svårt att överblicka men då kan man gärna ställa frågor på t ex detta forum. Man får ofta vad man betalar för brukar man säga och ofta stämmer detta. Man kanske aldrig behöver mera än t ex 6 kanaler(tror man i alla fall) men det är inte bara antalet kanaler som skiljer t ex en 6-kanalare från en 8-kanalare utan oftast är programvaran avsevärt mera utvecklad och inte sällan är också den mekaniska kvaliteten bättre.
    Lycka till hälsar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Finns inget helikopterläge i radion så man kan lösa det med pitchkurvan och Idleup?

    Bara en tanke för jag är allt annat än haj på rökpumpar etc..

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

  10. #10
    Fiesler167s avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Pensionerad möbelsnickare
    Klubb
    Hangar 4800 Danmark

    Standard

    Hejsan cykelbud.

    Jeg bruger en Hitec Optic 6 og den har 2 frie mix.
    Har nu kigget lidt i manualen for din sender og kan se du har to frie mix.

    Jeg kan ikke skrive på svensk, men jeg håber du kan læse lidt dansk, så her er hvad jeg mener du kan gøre:

    P. Mix Trim:

    1) Gå ind i hoved menuen og rul ned til P MIX skærmen med EDIT-knapperne.
    * Aktiver funktionen ved at trykke på begge DATA knapper-"Inh" slukkes, og standard-skærmen
    * viser "CH" med "MAS" blinkende nedenunder. Hvis der i stedet er en blinkende procentværdi brug
    * højre markørknap til at flytte den blinkende cursor, indtil du får denne "CH" og "MAS" konfiguration.

    2) For at aktivere trottel master kanalen, tryk på DATA-knappen for at lyse op "3".
    * tryk højre CURSOR knap gang mere: "SLV" vil lyse op med et nummer.
    * Brug en DATA-knap for at ændre dette nummer til "5 eller 6". Nu er den kanal du vælger slave til
    * gashåndtaget kanal 3.

    3) Tryk på markørknappen igen: MAS 3 og en procent værdi vil blinke. Denne procentværdi fortæller
    Hvor meget slave kanalen bevæger sig i henhold til master 3 trottel kanalen.
    * Brug data-knapperne til at hæve eller sænke mængden af røgvædsken , hvis det er nødvendigt.
    Indstillingen af slave kanalen sker bedst ved at flyve.

    Jeg håber dette kan hjælpe dig.
    Bedste hilsener Ib /OY-4657

    Min hemsida: www.Flyvetossen.dk

    Pågående byggnad: www.Flyvetossen.dk/Alcione.html

    Jag bygger mer än jag flyger.

    Club: www.Hangar4800.dk

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Finns inget helikopterläge i radion så man kan lösa det med pitchkurvan och Idleup?

    Bara en tanke för jag är allt annat än haj på rökpumpar etc..

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2
    Jo det verkar funka! Heli mode!!
    Pitch curve går på kanal 6, som automatiskt mixas mot trottel i och med heli mode.

    Pumpen: ställ in olika pitchcurve för olika fl.cond.
    Jag sätter switch till NOR och pitch curve till 0% på alla punkter, dvs pump av. Sen switch till ST1 och pitch curve mixad mot trottel. Då kan jag sätta på pumpen med fl.cond (idle up) ST1 och av med fl.cond NOR.

    Killswitch:
    Sen finns en gyro gain funktion som går på kanal 5, där man kan sätta fasta gains(servot på olika fasta pos) för olika fl.cond. Då kan jag sätta killswitchen på kan5 och välja 0% (motor av) på fl.cond ST3 som aktiveras på en egen knapp dvs överrider övriga fl.cond, och 100% (motor på) övriga fl.cond. Lätt som en plätt!

    Tack Langelius!

    Tack också Fiesler167 för din utförliga beskrivning, jag försökte med pmix men fick det inte att funka, men det gör det säkert om man gör som du skrev. Ska testa igen om jag lyckas på det viset...
    Senast redigerat av cykelbud den 2013-05-21 klockan 18:21.

  12. #12

    Standard

    Skönt att du fick ordning på det :-)

    Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Rökpump
    Av MattiasPap i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 12:02
  2. Mixa in flaps
    Av ansu2723 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 20:49
  3. rökpump
    Av mikael 54 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 18:07
  4. 3W Rökpump
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 19:27
  5. Mixa på DX7
    Av sundqvistjohan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •