Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Draken

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Draken

    Hej!
    Håller på så mycket axlarna orkar med Draken men hamnar ibland i återvändsgränder. Frågan just nu är hur nära man vågar sätta mottagaren i förhållande till bränslepumpen. Manualen till VT 80 (som jag har 45 flygningar på nu 3 igår på Hökafältet med bättre landningar i gräset än på banan Laxå!!!) säger bara att pumpen är avstörd. I Boomerangen är det ca 15 cm emellan och inga problem. Nästa fråga är hur nära turbinen man vågar sätta mottagaren? Futaba anger att det är inte så viktigt med skakningar men man skall akta sej för värme. Med mottagaren längst bak i innervingen skulle jag spara massor av kabel eftersom 5 servon sitter i den trakten. Några varningar med mottagaren inkl antennerna inne i glasfiberkroppen? Är övertygad att det finns många goda erfarenheter där ute.Tacksam för råd Uno

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Låter som ett fint bygge Uno! Har du några bilder?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Så här ser det ut just nu.
    Mvh UnoKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	270 
Storlek:	92,8 KB 
Id:	38842Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	270 
Storlek:	92,8 KB 
Id:	38842

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Störningar är inte så farligt. Mina små modeller har alltid allt sittandes i en klump utan problem. Värme kan vara ett problem, men jag tror glasfibret ger sig innan elektroniken. Men å andra sidan är det lite en myt att jetmotorer blir varma. De använder den absolut största delen av den insugna luften för att hålla sig kalla.Du har dessutom alltid ett visst luftflöde runt motorn, även stillastående pga venturieffekter. Jag tror alltså inte det blir några problem så länge du har 5cm eller mer mellan utloppsrör och mottagare. Jag har gjort en hel del tester eftersom jag inte gillar att gissa, de kanske kan hjälpa dig att få en uppfattning om temperaturerna. Här på en P20SX som är den motor som gått varmast av de jag testat.

    Motor på tomgång resp fullgas


    EPO skummet håller utan problem och det ger sig vid ca 70grader.
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Tack för Din analys Henke. Jag har tre alternativ som Du kan se på bilderna. Hoppertank, pump och fillvalves kommer att sitta i nosställsbrunnen. Sätter jag mottagaren i cockpit blir det ca 7cm från pump och batterierna som ligger längst fram i nosen. Mitt emot på de fastplastade träklossarna sitter strömomvandlaren. Alternativ 2 är under en lucka bakom nosställsbrunnen och bli då ca 20 cm från pump och ännu längre från el central/batterier. Alternativ 3 är jämte turbinen (skall inte ha den mottagaren som är på bilden) Kan göra en skyddsvägg mot turbinen. Turbinen lär ha ett magnetfält som inte är hälsosamt så det lutar åt alt 1 eller 2. Nackdelen med 2 är att jag måste göra en lucka. Några problem med antennerna inne i glasfiberkroppen? Fungerar inuti min Vampire som är av glasfiber. Har du några tankar om detta?
    Mvh Uno.
    Ps när får vi se Dej flyga Vipern på Hökafältet? Ds.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	94,0 KB 
Id:	38862Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	38861Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	74,6 KB 
Id:	38860

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    när får vi se Dej flyga Vipern på Hökafältet? Ds.

    Tänkte titta förbi och braka lite med Vipern till helgen. Vi kan passa på att logga antennstyrkan samtidigt med mottagaren väldigt nära pumpen. Telemetri har sina fördelar
    Superhero

Liknande ämnen

  1. J 35 Draken
    Av puggen i forum Elmodeller
    Svar: 135
    Senaste inlägg: 2015-04-08, 17:30
  2. MBS J-35 Draken
    Av jugg i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 17:15
  3. J35 Draken med LED EBK
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 08:44
  4. J 35 draken
    Av puggen i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 18:01
  5. Draken i EPP
    Av Tailstrike i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •