Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dåliga vibbar!

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard Dåliga vibbar!

    Ibland ger min lågpriskamera MarQuand ACTION CAM HD 720P (numera Rollei Bullet Youngstar?) från Jula hyfsat resultat. Kameran vilar på skumplast och hålls med gummiband. Jag tror mig montera på samma sätt vid varje uppstigning. Trots det ger en del flighter vågor genom bilden. Kolla lyktstolpen, samma stolpe men från närliggande rutor i en och samma video!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jelly.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	28,6 KB 
Id:	38832
    Vibrationer?
    I så fall är det naturligtvis bäst att bli av med dem, för då försvinner en felkälla, som kan ställa till mycket.
    Men nu vill jag först nöja mig med att räta upp lyktstolpen!
    Specialdämpare finns till GoPro, men jag har inte sett något till min lågpriskamera. Är moongel bättre än skumgummi? Google skickar mig till musikaffär för självhäftande kuddar, 4 för 9 euro!
    "Fyrkantig dallrig gelebit som du lägger på trumskinnet - dämpar kanonbra".
    Öronproppar?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	earplugs.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	42,7 KB 
Id:	38833
    Tacksam för synpunkter!
    Lars
    Tillägg:

    Hittade denna undersökning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vibdampers.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	28,8 KB 
Id:	38835

    Rött: moongel, blått öronpluggar.

    Senast redigerat av administrator den 2013-05-17 klockan 22:09.

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    235
    Jobb
    IT-Operations @ Axis Communications
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Har testat både foam och öronproppar på discon innan det slutade på moongel.
    Moongel är rätt så dyrt men det går inte att jämföra med någon av dom andra sätten jag testade.

    Köpte min moongel på trummslagaren.se men det går att få tag på något billigare på ebay om man letar lite.

    Jag har även satt ett par distanser på stolparna bakom kameran mer info här:
    http://fpvlab.com/forums/showthread....832#post256832

    Men ändrade öronpropparna till moongel bitar både på distanserna jag satt bakom kameran och under den.

    //Jacob

  3. #3

    Standard

    Precis som Jacob skriver, på Discon är det Moongel som gäller. Räknar man samman allt jagande och tester med annat så blir nog Moongel det billigaste alternativet. Jag önskar jag jag skaffat det direkt Jag har iof funderat på såna slemmiga saker som känns som Moongel som finns i automater för barnen, ibland på affärer. För fem kronor får man en spindel eller något annat roligt som känns som Moongel.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Få saker är iofs så bra som att ballansera motorer och proppar rätt från början.

    En motor åt gången, börja med bara motorn innan du sätter på en propeller.

    För att att få hög upplösning på känsligheten av vibrationer, fäst en liten spekel på armen/bommen nära motorn, lys på den med en laserpekare som sitter fast och fånga reflektionen på ett papper (gradera gärna pappret som en måltavla).

    Ett lätt sätt att ballansera en motor är att sätta ett buntband runt motorn, klumpen där låset är väger lite mer än övriga bandet. Prova olika positioner på buntbandet och se var du får minst vibrationer, lägg till ett buntband om du behöver mer ballansering. Fixera buntbandet med lite CA + kicker/activator.

    En känslig prop-balanserare är värt att investera i, men vid avsaknad av det kan du använda samma lasermetod och testa med vanlig hushållstejp på bladen för att få en optimal ballansering per motor och blad.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Håller med nedanstående talare:

    Att ballasera propellrarna är det viktigaste man måste göra för att få ordning på vibrationerna! Har själv haft "vanliga" proppellrar och ej fått dem bra hur jag än gjort, märkte att deras centrum inte ligger helt i mitten av navet vilket gjorde att hur mkt man än ballansera så kastar propellern ändå vilket aldrig går att få bort! Köpte till sist Graupners E-prop och med lite handpåläggning så blev den helt fri från vibrationer!!!

    Min gimbal sitter direkt fastskruvat på chassiet och har nuförtiden ingen dämpning överhuvudtaget och har en bild som man bara kan le åt!

    MVH
    Peter

Liknande ämnen

  1. Dåliga skruvar till Dji F450
    Av frajje i forum Quad
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 08:40
  2. fatshark RCV 922 dåliga ?
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 22:15
  3. Gräddvisp med dåliga servon ?
    Av Sigun i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 12:39
  4. Bra eller dåliga servon
    Av Mr X i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •