Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Vår hobby lär nog bli mer och mer synad....

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard Vår hobby lär nog bli mer och mer synad....

    Läste detta idag - http://www.expressen.se/ledare/eric-...narna-ser-dig/
    Det är nog inte det sista som skrivs om dessa delar av vår hobby så vi får nog vara uppmärksamma på hur vi använder denna typ av utrustning. Nu är det ju inte bara vi som förekommer på forum likt detta som kan nyttja dessa utrustningar utan det kan ju i princip vem som helst men vi får väl hoppas att våra politiker håller sig lugna och inte börjar begränsa vår hobby baserat på dessa nya möjligheter. Men vi som finns här kan ju i alla fall göra vårt bästa för att undvika klåfingriga regleringar från våra politiker.
    Hälsningar
    Roger

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    De är ju synd att våran hobby ska framställas som drönare..
    Visst tekniken är liknande men vi använder ju våra flygetyg på ett helt annat sätt än hur drönarna används.
    Och dom civila drönarna är ju absolut ingen dålig teknik att använda sig av till vissa saker.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Eftersom vi blir mer och mer synade så måste vi ju tänka på vad vi gör med våra saker och flyga med hjärnan.

    Att flyga vid en flygplats är en av sakerna som jag reagerar på , för eller senare händer det något och då börjar man ta till åtgärder.
    Spelar ingen roll om det är ett flygfält som inte brukar användas som jag såg någon säga här igår , är det i bruk skall vi hålla oss borta eller kontakta dom och fråga om det är ok att flyga över.

    Det är så många som flyger som tänker och grymt trist med dom få som gör saker som förstör för oss alla.

    en uppmaning.
    Flyg där det inte finns folk , inte i tätbebyggt område och undvik att flyga i närheten av flygplatser och håll dig till en höjd
    där du är säker på att inga kollisioner inträffar med vanligt flyg.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Någon som är bra på att skriva kan väl kontakta tidningen och förklara att denna försöker ta dö på vår hobby med ett sådant inlägg.

    Annars håller jag med tidigare talare att man skall flyga med huvet, vi alla blir drabbade annars.

    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Kan inte folk skriva mer om tex http://airsar.se/. Mycket roligare läsning. Har bekanta som precis börjat hjälpa missing people med bland annat ovanstående, söka efter bortsprungna människor osv.

    Släng på en flir kamera på en Zephyr eller fpv raptor etc så kan du söka av kvadrat kilometer på samma tid som 100 människor söker av några hundra kvadratmeter.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Såna här frågor kan man ju driva hur långt som helst! Vi här på forumet har ju en hobby som kan förklara vårt utövande, men det hjälper ju föga då det alltid finns galningar som är otroligt påhittiga att använda sig av det mesta för att genomföra brott på de mest geniala sätt som finns!

    Sen tror jag absolut att det kommer bestämmelser för hur dessa farkoster kommer att få användas i framtiden då alldeles för många flyger på högst olämpliga ställen och stylar omkring såsom inne i städer på gator och torg bland människor som imponerande tittar på och förundras av teknikens under! För att inte tala om alla som flyger på parkeringar med bilar, bland villaområden runt sina hus och trädgårdar, lekplatser mm.

    Sedan finns det ett flertal som gärna skryter om hur långt och högt de kan flyga genom att visa detta på youtube, vad händer den dagen ett riktigt flygplan krockar med en multicopter och man kanske orsakar ett eller flera dödsfall?

    Chansen att kunna upptäcka detta och väja undan med en farkost som är kanske 4 km bort är ju obefintlig med tanke på det lilla synfält man har, och dessutom så långt bort att man inte kan höra att det finns andra i luftrummet!

    Dessutom har jag noterat att vääääldigt många är högst oerfarna på att flyga överhuvudtaget, vilket utgör en synnerligen stor risk att orsaka en olycka i ren okunskap! Vem står för de kostnaderna eller skadorna som uppstår då?

    Generellt har ju vanliga modellflygplans-flygare ett flygfält som man flyger på just för att inte det skall hända olyckor var som helst, detta gäller ju tydligen inte multicopter-flygarna i samma utsträckning! Det är just det som jag tror kommer att ändras på i framtiden!!

    Tittar man på dem som flyger med god erfarenhet eller som yrkesfilmare så ser man tydligt att de inte ger sig in varsom helst med sina farkoster och sällan in bland folkmassor eller dyligt, stänger heller aldrig av sina sändare för att bara "kolla" om fail-safen fungerar... De har dessutom tillåtelse att flyga och fota rent juridiskt vilket skärper upp säkerheten avsevärt!

    Vem som helst kan ju köpa en multicopter, sätta på FPV-utrustning för att sen flyga iväg vart som helst och hur som helst utan några som helst krav på utbildning!!!!! Så för oss som sköter oss i vår utövning av denna trevliga hobby så kommer det dessvärre tror jag att bli surt för oss att utöva vår hobby så som vi vill i framtiden..........

    Kan tyckas att jag bara klagar och gnäller, men har mer och mer funderat på dessa frågor när jag själv flyger och undrat just vad som händer om jag brakar in i något eller någon och orsakar en olycka som aldrig går att få ogjort?

    Sammanfattningsvis så är problemen betydligt fler och större med vår trevliga hobby än att man kan spionera på grannen via en kamera!

    MVH Peter

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tyvärr ligger mycket av lagförslag och krav på implementering av nya lagar på lobbyorganisationer. Till exempel den utredning som nu görs ang nitro för att utröna mängden och koncentrationen av nitro som skall vara lagligt att ha för eget bruk, då nitro /kan/ användas som en ingredient när man gör bomber.

    Tack och lov ser jag ingen intressegrupp eller näringsidkare som hade tjänat väsentligt på hårda begränsningar av vår hobby, vilka ofta är de som driver lobbyister hårdast. Så mycket riktigt är det olyckor vi skall undvika.

    Teknik som finns brukar inte försvinna, utan snarare vidareutvecklas och bli enklare, billigare och mer tillgänglig. Det är exakt samma sak med information.

    Det går inte att förbjuda bort tekniken bakom FPV, RC med mera. Utan det är kunskap och utbildning vi behöver slåss med för att ta hobbyn vidare på ett säkert och sunt sätt.

    Flygfälten blir allt tommare då man kan få sin dagliga dos av hobbysnack på nätet, forum, youtube, bloggar med mera, elflygen kräver mindre plats och för mindre oljud och behöver rent tekniskt inte ett dedikerat flygfält. Så flygklubbar och dess flygfält som verkar bli allt mindre och färre, särskilt bland nybörjare tror jag inte är rätt väg att gå för att sprida utbildningen (det innebär ju att man oftast behöver ta sig flera mil med bil för att flyga istället för att gå ner till fotbollsplanen eller ängen).

    Propagera för sunt förnuft, säkerhetstänk utan att låta som gamla stofila rektorer som slår skolbarnen över fingrarna med linjal är nog det vi skall sikta på närmaste tiden.

  8. #8

    Standard

    Jag håller med i mångt och mycket men dessa synpunkter gäller ju all RC, inte specifikt videoflygning. Min gissning är faktiskt att de flesta modellflygare INTE flyger på modellflygfält utan hemmavid, över någon åker eller park i närheten.

    Jag flyger min multikopter oftast hemmavid men varför skulle just detta vara ett problem om jag beaktar var och hur jag flyger så att det görs på ett säkert sätt?

    Tyvärr är det väl även så att det som finns på youtube inte är representativt av hur de flesta flyger. Många som lägger ut filmer lägger endast ut det som de tycker verkar "sensationellt" och "häftigt" och vardagsflygning platsar då inte in. Jag är säker på att många flyger vanlig RC utan att koll på varken FS eller räckvidd, RFI eller annat som krävs för säker flygning. Oavsett om detta görs i en park hemmavid eller på modellflygfält så kan det också orsaka skador. Det finns ju även filmer på youtube av vanlig RC men knappast några som är särskilt sevärda, vanlig RC gör sig liksom inte på film.

    Övervakningsbiten som Expressen verkar vara orolig för är ju smått patetisk. Vill man övervaka någon så gör man det ju inte med en mycket högljudd och uppseendeväckande multikopter... men bara för att det sitter en kamera på den så blir det väl omedelbart en spionfarkost... suck.

    För att fler multikopterpiloter ska hitta till klubbarna och börja flyga där krävs det nog att man tar initiativ för att det ska hända. Att påpeka fel och brister tror jag inte ökar dess närvaro snarare tvärtom. Man kanske skulle locka mer multirotorkurser eller byggdagar just avsedda för detta? För min egen del, som nyss hittat till en klubb, så kan jag verkligen tipsa om detta. Att ha tillgång till ett gediget flygfält och kompisar som delar hobbyn är otroligt givande även om det inte på något sätt kommer att hindra mig från att ta en kvälltur med min quad runt huset då och då.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Håller med er bägge!

    Jag flyger ju själv mkt både hemma och ute på andra platser, så har absolut inget pekvinger som vill förklara hur man skall gå tillväga framöver!
    Känner mest bara att tyglarna kommer att stramas åt framgent vare sig vi vill eller inte...

    En sak med flygfälten: visst flyger folk mer hemmavid på planer och ängar även med flygplan, men det är ju faktiskt en viss skillnad på det då de ändå begränsas av att det måste finnas tillräckligt med yta att flyga på, däremot med multi och vanlig heli krävs ju inte samma yta för att hålla sig i luften vilket ändå gör att man lockas att komma närmare bebyggelse och folk i allmänhet än med flygplan...

    Nåväl, vi får väl se vad som händer i framtiden! Mer kan vi inte göra......

    MVH
    Peter

  10. #10

    Standard

    På sätt och vis så är det nog bra att multirotor har blivit så pass populärt då det förhoppningsvis tagit andelar av helikopter som jag tror är betydligt farligare att vistas i närheten av. Sedan är det ju så att kostnaden gör att folk tenderar att flyga mindre multikoptrar att börja med vilka inte är så farliga, exempelvis Hubsan H107 X4. Man kan tycka att det endast är en leksak men med sin 2.4GHz RC-länk och stabilitet har den faktiskt hjälp mig att flyga multikopter bättre visuellt.

  11. #11

    Standard

    Bilar används till bilbomber. Lika bra alla bilar tas bort så minskas risken för... just bilbomber. Nån som vill köpa bil? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Haha!
    Helt rätt. Bäst att förbjuda bilar
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Lätt att skojja bort det hela
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det allra viktigaste är ju att vi håller en knivskarp linje om VAD som är modellflyg och vad som är FPV/UAS. Vi återkommer till detta gång på gång och jag anser att det är viktigt att modellflyg inte bara blir "allt förarlöst och radiostyrt" ihopklumpade av ovetande människor/myndigheter.
    Ove (AM) Nielsen

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Lätt att skojja bort det hela
    Nä, men man blir så trött på att fel/okunniga personer (artikeln) får uttala sig i media på sånt sätt att större delar oinsatta får felaktigt hum om det hela och så drabbas fel personer pga vad som nu händer. Skulle inte förvåna mig om nån oinsatt försöker få bort allt som har med RC att göra bara för att nån kommit på att man kan flyga en bomb med en sådan. Det mest korkade är ju att media oftast informerar allmänheten vad man kan göra. Nu vet desto fler om att man kan åstadkomma skada genom att använda RC. Smart move.
    Alla jag berättat för om Bormatech Majan med EagleTree-grejerna osv vad den kan göra, de blir storögda och helt imponerade av vad tekniken kan idag. Är bara en av dem än som frågade hur mycket den orkar bära och sa "sånt där kan ju användas av terrorister". Men i och med internet och media så vet ju snart alla om vad man ska börja med om man är lite terrorist eller saboterarere eller dylikt i blodet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi får nog finna oss i att journalister skriver det dom själva bedömer är intressant. Ett annat känt exempel är att använda ordet "MC-gäng" i benämning på grovt kriminella trots att de flesta "MC-gäng" är helt vanliga MC-intresserade personer. Man ser aldrig t ex benämningen "Bil-gäng" trots att de flesta kriminella trots allt kör bil i samband med brotten...
    Nä - att försöka begränsa vad som skrivs är lönlöst. Vi får nog istället se till att vi själva inte är orsak till det journalisterna skriver och kanske inte jämt utnyttja alla möjligheter som tekniken ger om detta kan medföra olägenheter för andra.
    Roger

  17. #17
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vi kanske i framtiden får bli hårdare på att stävja de övertramp som sker då modellflygare skickar iväg sina FPV/UAS utom synhåll från modellflygfälten. Man når "bara" de organiserade modellflygarna, men det kan bli ett nödvändigt steg i en tänkt kamp för modellflyget om regelverket skärps. Man kan kanske jämföra det med att ta bilnycklarna ifrån en berusad person som är på väg att sätta sig i en bil. Aktiviteten kan skada oss alla - och man bör väl ingripa då? Hoppas vi aldrig kommer dit. Från förbunds- och klubbhåll kan vi bara hålla ihop och jobba med information och stöd. Det är viktigt att vi enas om ett vettigt förhållningssätt.
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18

    Standard

    Jag håller helt med om att vi inte kan hindra journalisterna från att skriva om detta på det sätt de finner har ett nyhetsvärde. Det vi däremot kan göra är att ge dem positiva, utifrån vårt perspektiv, saker att publicera.

    Jag kommenterade denna typ av inställning i en annan tråd. Du kan göra allt detta på "ditt" flygfält men det kommer sannolikt ha väldigt liten, om någon, betydelse för hur lagstiftningen kommer att se ut i framtiden. De allra flesta av oss flyger inte på klubbarna, jag kommer troligen aldrig börja heller. Visst, gör det ni behöver ute i klubbarna, det är naturligtvis bättre än att inte göra något.

    Om vi på allvar vill försvara och behålla vår "allemansrätt" så är det andra saker som måste till. Hur når vi alla dem som inte hänger här eller på klubbarna? Det är alla dessa flygare som kommer att påverka hur lagstiftningen ser ut i framtiden. Dessa flygare är troligen redan i stor majoritet och kommer sannolikt växa ifrån klubbflygaren med flera faktorer de närmaste åren. Det är dessa flygare, som jag, som inte känner sig hemma i klubbarna, kanske inte ens vet att de finns. Det är dessa flygare som kommer att göra fantastiska insatser, härliga filmer och som tänker på säkerheten i första hand men det är också dessa flygare som kommer att orsaka de olyckor eller tillbud som till slut kan komma att begränsa vår "allemansrätt.

    I min värld är dessa "knivskarpa gränser" helt värdelösa i ett längre perspektiv eftersom det är andra saker som kommer att bestämma framtiden för oss flygare. Jag tycker att organisationer och klubbar har ett större ansvar än att bara värna det gamla och att skydda sina egna intressen. Enda chansen för dessa att på sikt överleva är att flytta fram och ut sina positioner.

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  19. #19


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Hur/vad menar du Sickan? För mig skall klubbar och organisationer "bara" se till medlemmarnas intresse. Hur skall de/vi
    flytta fram och ut sina positioner?

  20. #20

    Standard

    Håller med dig helt och fullt och det är därför det är viktigt. Här tycker jag att det är ännu viktigare eftersom det är mycket som sker utanför klubbarna som påverkar dess frihetsgrader, tror jag.

    --
    S

    Citat Ursprungligen postat av rc9 Visa inlägg
    Hur/vad menar du Sickan? För mig skall klubbar och organisationer "bara" se till medlemmarnas intresse. Hur skall de/vi
    flytta fram och ut sina positioner?


    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

Liknande ämnen

  1. Skåne hobby
    Av kenj i forum Hobbyshoppar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-03-01, 19:31
  2. Hur får jag kontakt med rc hobby syd?!
    Av Victorbjörkman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 19:36
  3. Hobby Mässan
    Av mulder i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 23:23
  4. RC Hobby Syd
    Av pgrts i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •