Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bladbalancerare

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Bladbalancerare

    Hej

    Någon medlem här som vet hur en bladbalanserare används och måste huvudrotorns blad balanceras innan eller efter montering och hur använder jag en pitchvinkel mätare?

    Jag har investerat i en begagnad KDS 450 SV som såldes av en medlem här, jag köpte denna den 18/5, och nu vill jag byta till kolfiberblad istället, helikoptern har nu vanliga vita träblad se bild på de rotorblad jag vill byta till. Rotorbladen har jag beställt från rubinrc och dessa är under leverans. Jag hade först tänkt beställa ett par rödsvarta kolfiberblad men dessa var restnoterade hos rubinrc.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1193-2Y.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	38895  
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 393
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Istället för bladbalanserare använder jag en liten elektronisk "brevvåg" med en upplösning på 0,01 gram. Sådana finns att köpa på olika auktionssajter för en billig penning.



    De rotorblad jag träffat på har varit så pass bra att balanseringen enligt ovan kunnat göras med små bitar av vanlig kontorstejp. Även med dessa små justeringar så märks faktiskt skillnad i vibrationsnivå före och efter balansering.

    För en så liten helikopter som en 450 kan man också göra en "fattigmansbalansering" genom trial-and-error. Varva upp rotorn, bedöm vibrationsnivån, fäst därefter en bit tejp halvvägs ut på ena rotorbladet och varva upp rotorn på nytt. Blir vibrationsnivån mindre kan man succesivt lägga till mer tejp till dess att vibrationsnivån blir minsta möjliga. Blir vibrationsnivån högre så får man istället prova att flytta tejpbitentill det andra rotorbladet.
    Denna metod fungerar till nöds, men givetvis är det bättre att göra balanseringen på vanligt vis.
    Senast redigerat av Michael den 2013-05-20 klockan 22:39.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Istället för bladbalanserare använder jag en liten elektronisk "brevvåg" med en upplösning på 0,01 gram. Sådana finns att köpa på olika auktionssajter för en billig penning.

    Bladbalanseringen görs i två steg:
    1) Väg av bladen så att tyngdpunktens läge i längsled ligger lika långt ut från bladens mpnteringshål. Görs enklast genom att balansera bladen över exempelvis en rotoraxel som läggs på bordet.
    2) Väg bladen på vågen och addera vikt till det lättaste bladet så att bägge bladen väger lika mycket, exempelvis genom att fästa en lagom lång tejpbit vid bladets tyngdpunkt..

    De rotorblad jag träffat på har varit så pass bra att balanseringen enligt ovan kunnat göras med små bitar av vanlig kontorstejp. Även med dessa små justeringar så märks faktiskt skillnad i vibrationsnivå före och efter balansering.

    För en så liten helikopter som en 450 kan man också göra en "fattigmansbalansering" genom trial-and-error. Varva upp rotorn, bedöm vibrationsnivån, fäst därefter en bit tejp halvvägs ut på ena rotorbladet och varva upp rotorn på nytt. Blir vibrationsnivån mindre kan man succesivt lägga till mer tejp till dess att vibrationsnivån blir minsta möjliga. Blir vibrationsnivån högre så får man istället prova att flytta tejpbitentill det andra rotorbladet.
    Denna metod fungerar till nöds, men givetvis är det bättre att göra balanseringen på vanligt vis.
    Jaha, tack för ditt svar.

    Hur använder jag pitch mätaren då?
    Mathias, simulatortränad.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Istället för bladbalanserare använder jag en liten elektronisk "brevvåg" med en upplösning på 0,01 gram. Sådana finns att köpa på olika auktionssajter för en billig penning.
    Jag gör likadant. Tänk på att placera tejpen så att tyngdpunkten på rotorbladen blir symmetrisk också!
    De skall alltså inte bara väga lika utan ha vikten fördelad jämt över dess längd.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #5

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    börjar alltid med att lägga bladen på nån typ av rund järnpryl och göra ett litet märke med en tuschpenna där den har balansen och sedan väga och lägga till vikt på det lätta bladet på ett sådant ställe så vikten blir lika fördelad som det tunga bladet.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •